Sidevind

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Sidevind

Legg inn av evike »

Carpa skrev:
evike skrev:Hadde MYE vind på kysten av Belga, Nederland og Frankrike i sommer og husker jeg tenkte et sted i Belgia: "Fy søren så fint at veien ikke svinger til venstre, for jeg har i grunnen mer enn nok med å kjøre rett frem". Da lå jeg med all tyngde mot venstre og svingte alt jeg kunne hele tiden, men enda gikk det bare rett frem. (Heldigvis kom det noen trær og tok av for vinden innen veien faktisk gjorde en sving).

Etter min erfaring så skjønner du nokså intuitivt hvor du må lene deg for å motvirke vinden, men at det er viktig å ikke holde i styret helt krampeaktig for å ikke å bli HELT stiv. Teori og praksis er av og til to vidt forskjellige ting, men jeg prøver å ha det i bakhodet.

Har ikke noen idé om skinkene mine har hatt noen medvirkning.. Jo, ved nærmere ettertanke: Det har de nok, for jeg er grisestøl dagen etter ;-)
En liten detalj bare,,,,, vinden den kom fra høyre eller venstre?
Svar: JA (takk, begge deler). Akkurat tilfellet over beskrevet: Venstre.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Sidevind

Legg inn av jhn »

Carpa skrev:
RuneMC skrev:Ikke prøv å tenk på det - en kompenserer naturlig.
Skal en tenke på noe, er det evt å fokusere på å ikke gi styresignaler pga at man holder krampaktig på håndtakene... dvs fortsatt et lett og ledig grep og da er god forankring en forutsetning.

Er det så kraftig som på Drygolin-reklamene ville jeg ventet på bedre vær... :knegg
Tar du ikke en utfordring alts :knegg

Men, nå sier du at jeg må passe på å ikke gi styresignal, ole m sier at jeg må kontrastyre og jhn sier at sykkelen automatisk legger seg inn i vinden :scratch
Nice, denne tråden har potensiale :prf
Hvis man klarer å ikke tenke på det, så er det for lite vind :knegg . Men et lett og ledig grep (men samtidig fast og godt) og god forankring er jo alltid en forutsetning, ikke minst i mye vind.
Ole m har jo rett, når sykkelen automatisk legger seg mot vinden, f.eks venstre, vil jo sykkelen svinge til venstre (ref. vannglassteorien) ergo må man styre litt kontra for å kjøre rett fram

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Sidevind

Legg inn av ole m. »

Carpa skrev:
RuneMC skrev:Ikke prøv å tenk på det - en kompenserer naturlig.
Skal en tenke på noe, er det evt å fokusere på å ikke gi styresignaler pga at man holder krampaktig på håndtakene... dvs fortsatt et lett og ledig grep og da er god forankring en forutsetning.

Er det så kraftig som på Drygolin-reklamene ville jeg ventet på bedre vær... :knegg
Tar du ikke en utfordring alts :knegg

Men, nå sier du at jeg må passe på å ikke gi styresignal, ole m sier at jeg må kontrastyre og jhn sier at sykkelen automatisk legger seg inn i vinden :scratch
Det er klart du må gjøre noe mottiltak når vinden prøver å blåse deg sideveis. Det man gjør er å bruke gyrokreftene i forhjulet til å bryte sykkelen motsatt vei av det vinden blåser deg, dvs. nøyaktig samme måte som man bryter sykkelen ned i sving med kontrastyring.

Det finnes mye elektronikk på syklene i dag, men at V-Strom 1000 har en funksjon som automatisk kompenserer for sidevind var nytt for meg. Men jhn har vel muligens ettermontert noe greier han har snekret sammen selv som sørger for dette...
;-)

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Sidevind

Legg inn av simpson »

ole m. skrev:
Carpa skrev:
RuneMC skrev:Ikke prøv å tenk på det - en kompenserer naturlig.
Skal en tenke på noe, er det evt å fokusere på å ikke gi styresignaler pga at man holder krampaktig på håndtakene... dvs fortsatt et lett og ledig grep og da er god forankring en forutsetning.

Er det så kraftig som på Drygolin-reklamene ville jeg ventet på bedre vær... :knegg
Tar du ikke en utfordring alts :knegg

Men, nå sier du at jeg må passe på å ikke gi styresignal, ole m sier at jeg må kontrastyre og jhn sier at sykkelen automatisk legger seg inn i vinden :scratch
Det er klart du må gjøre noe mottiltak når vinden prøver å blåse deg sideveis. Det man gjør er å bruke gyrokreftene i forhjulet til å bryte sykkelen motsatt vei av det vinden blåser deg, dvs. nøyaktig samme måte som man bryter sykkelen ned i sving med kontrastyring.

Det finnes mye elektronikk på syklene i dag, men at V-Strom 1000 har en funksjon som automatisk kompenserer for sidevind var nytt for meg. Men jhn har vel muligens ettermontert noe greier han har snekret sammen selv som sørger for dette...
;-)
Det måtte selføgelig være en som sier at må kontrastyre her også....... :-)å
Len deg mot vinden, det gjør kroppen din instinktiv når du har kjørt litt.
Kastevinder kan være skummelt, en kompis ble båst over hvitstripa, men holdt seg på veien.

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Sidevind

Legg inn av ole m. »

simpson skrev:Len deg mot vinden, det gjør kroppen din instinktiv når du har kjørt litt.
Kastevinder kan være skummelt, en kompis ble båst over hvitstripa, men holdt seg på veien.
Det var vel fordi han ikke kontrastyrte, at han kom så langt ut av kurs... Det nytter ikke "å lene seg mot vinden" når det kommer en vindkule, det er kun kontrastyring som gjelder da.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Sidevind

Legg inn av jhn »

simpson skrev:
ole m. skrev:
Carpa skrev:
RuneMC skrev:Ikke prøv å tenk på det - en kompenserer naturlig.
Skal en tenke på noe, er det evt å fokusere på å ikke gi styresignaler pga at man holder krampaktig på håndtakene... dvs fortsatt et lett og ledig grep og da er god forankring en forutsetning.

Er det så kraftig som på Drygolin-reklamene ville jeg ventet på bedre vær... :knegg
Tar du ikke en utfordring alts :knegg

Men, nå sier du at jeg må passe på å ikke gi styresignal, ole m sier at jeg må kontrastyre og jhn sier at sykkelen automatisk legger seg inn i vinden :scratch
Det er klart du må gjøre noe mottiltak når vinden prøver å blåse deg sideveis. Det man gjør er å bruke gyrokreftene i forhjulet til å bryte sykkelen motsatt vei av det vinden blåser deg, dvs. nøyaktig samme måte som man bryter sykkelen ned i sving med kontrastyring.

Det finnes mye elektronikk på syklene i dag, men at V-Strom 1000 har en funksjon som automatisk kompenserer for sidevind var nytt for meg. Men jhn har vel muligens ettermontert noe greier han har snekret sammen selv som sørger for dette...
;-)
simpson skrev: Det måtte selføgelig være en som sier at må kontrastyre her også....... :-)å
.
Hehe, javisst. V-stromen har originalmonterte dieselelektriske elektromagnetiske antistabilisatorkompensatorer, har ikke dine sykler det? :scratch
Nei, litt alvor Halvor, hvilke fysiske lover som trer i kraft her vet jeg ikke, det kan være Newton's 1. eller 2. eller Moses' 3. eller 4. eller ... Det kan selvfølgelig være noe jeg gjør ubevisst, men jeg tviler egentlig på det, sykkelen lener seg mot vinden, helt sikkert.
Her jeg enig i at kontrastyring er helt nødvendig, uten tvil. (se vannglassteorien i kontrastyringstråden)

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Sidevind

Legg inn av Chevy1974 »

Hehe, det er så artig å lese slike trådar der ting skjer automatisk, for mange tenker ikkje over kva som skjer :lol

Dei fleste svara her er vel i grunne riktige på ein måte. Det er uansett mykje automatikk som kjem inn i bildet, og då tenker eg på vår menneskelige innebygde automatikk eller instinkt om du vil. Du tenker aldri over korleis du skal få føttene med deg når du skal gå. Dette er innlært i underbevisstheten slik at du gjer det uten å tenke deg om.

Dersom du står på ei ferge eller ein fjelltopp og får litt kastevind, så vil du automatisk legge deg mot vinden.
Kanskje må du også sette den eine foten ut til sida for å unngå å tippe over, og dette er (hold deg fast...) kontrastyring folkens :roll :-J

Heilt uten å tenke over det vil du motvirke dei kreftene som vinden påvirkar kroppen med, og dette vil du også gjere på sykkel. Du merkar at vinden pressar deg til sida, så då styrer du sykkelen til samme side som vinden blåser slik at sykkelen legger seg innover mot vinden. Det er eit ørlite utslag som skal til, og du vil ikkje tenke over det ein gong. Derfor trur eg mange vil protestere på at dei gir styrekommando/kontrastyring i ein slik situasjon.

På turen vår i Telemark på laurdag var det ein del sidevind frå venstre når vi køyrde opp mot Gaustafjellet. Eg følte ikkje dette som noko skummelt i det heile tatt. Sykkelen la seg fint inn mot venstre, og eg såg at dei som låg framfor meg låg på samme måten.

Dette vil du merke som uproblematisk når du får litt erfaring, men som det har blitt sagt, kastevind og kraftig sidevind kan vere skummelt sidan sykkelen kan bli flytta ganske langt før du rekker å kompensere.
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Sidevind

Legg inn av poulet_cavalier »

I sterk sidevind er et tips å ha kneet ut på den siden vinden kommer fra. Dette lager en motkraft mot vinden som vil skyve deg til siden. Ulempen er blaut fot når det regner :P :p .
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Sidevind

Legg inn av Kawasaki »

Jeg pleier å henge junior over til den siden som vinden blåser fra,det hjelper opp til stiv kuling,ihvertfall :redface
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Sidevind

Legg inn av poulet_cavalier »

Kawasaki skrev:Jeg pleier å henge junior over til den siden som vinden blåser fra,det hjelper opp til stiv kuling,ihvertfall :redface
Ja her prøver man å være saklig :knegg
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Sidevind

Legg inn av Crinos »

Alle som kjører i Kristiansand har vell opplevd å komme ut på nye Varodd brua og ser at vindpølsa står sidelengs..
Selv legger jeg alltid sykkelen opp med en svak kontra, og da holder den seg fin og stabil over hele broa. :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Sidevind

Legg inn av jhn »

:-k Ved nærmere ettertanke, så er jeg ikke sikker på om det blir riktig å kalle det kontrastyring.
Mtp helningen på sykkelen så er det forsåvidt riktig, vi styrer motsatt vei av nedlegget, men hensikten er jo det motsatte enn ved svingkjøring. Ved sidevind vil vi jo helst fortsette å kjøre rett fremover (hvis vi ikke er i en sving da), mens hensikten med tradisjonell kontrastyring er jo å øke nedlegget og fortsette/knappe inn svingen.

Men årsaken til at sykkelen legger seg mot vinden, ja det vet jeg som sagt ikke ... enda ... bortsett fra ekstrautstyret på V-stromen :knegg
Kanskje det kommer noen gode teorier her etter hvert
Chevy1974 skrev: Hehe, det er så artig å lese slike trådar der ting skjer automatisk, for mange tenker ikkje over kva som skjer :lol

Dei fleste svara her er vel i grunne riktige på ein måte. Det er uansett mykje automatikk som kjem inn i bildet, og då tenker eg på vår menneskelige innebygde automatikk eller instinkt om du vil. Du tenker aldri over korleis du skal få føttene med deg når du skal gå. Dette er innlært i underbevisstheten slik at du gjer det uten å tenke deg om...[/..
Feil, jeg har en ryggmargskade som gjør at det er ytterst få bevegelser jeg gjør som ikke er gjennomtenkt, spesielt de som angår føttene og hofteleddet, så jeg er ganske bevisst på de fleste handlinger og bevegelser jeg gjør oppå sykkelen. Det er på en måte en forutsetning for at jeg i det hele tatt kan kjøre mc
Chevy1974 skrev: Dersom du står på ei ferge eller ein fjelltopp og får litt kastevind, så vil du automatisk legge deg mot vinden.
Kanskje må du også sette den eine foten ut til sida for å unngå å tippe over, og dette er (hold deg fast...) kontrastyring folkens :roll :-J

Heilt uten å tenke over det vil du motvirke dei kreftene som vinden påvirkar kroppen med, og dette vil du også gjere på sykkel. Du merkar at vinden pressar deg til sida, så då styrer du sykkelen til samme side som vinden blåser slik at sykkelen legger seg innover mot vinden. Det er eit ørlite utslag som skal til, og du vil ikkje tenke over det ein gong. Derfor trur eg mange vil protestere på at dei gir styrekommando/kontrastyring i ein slik situasjon..
Dette høres jo forsåvidt riktig ut, men jeg tror ikke det bare er noe jeg gjør ubevisst, det skjer så hurtig at jeg mistenker noen mystiske fysiske fenomener som er ukjente for meg ... enda :-k
Chevy1974 skrev: På turen vår i Telemark på laurdag var det ein del sidevind frå venstre når vi køyrde opp mot Gaustafjellet. Eg følte ikkje dette som noko skummelt i det heile tatt. Sykkelen la seg fint inn mot venstre, og eg såg at dei som låg framfor meg låg på samme måten.

Dette vil du merke som uproblematisk når du får litt erfaring, men som det har blitt sagt, kastevind og kraftig sidevind kan vere skummelt sidan sykkelen kan bli flytta ganske langt før du rekker å kompensere.
Hvis du ikke følte det som skummelt eller problematisk, var det for lite vind.
Man må ikke undervurdere vindproblematikken, hver eneste sesong er det flere motorsyklister som blåses av veien her i området. Hovedsaklig turister som ikke er kjent med forholdene

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Sidevind

Legg inn av jhn »

Kawasaki skrev:Jeg pleier å henge junior over til den siden som vinden blåser fra,det hjelper opp til stiv kuling,ihvertfall :redface
Får du ikke vondt når du møter biler? Eller mener du sønnen din? (hvis du har)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Sidevind

Legg inn av poulet_cavalier »

jhn skrev:
Kawasaki skrev:Jeg pleier å henge junior over til den siden som vinden blåser fra,det hjelper opp til stiv kuling,ihvertfall :redface
Får du ikke vondt når du møter biler? Eller mener du sønnen din? (hvis du har)
Pene damer langs veien = kontrastyring?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Sted: Lindås, Hordaland

Re: Sidevind

Legg inn av ShadowRider »

Eg pleier vel å legge meg litt mot vinden og sakke farten, men eg har vel en lav sykkel om det hjelper på :)
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

Svar