Snikkeren skrev:Som Jompa sier, og jeg har sagt før, så vil hjulet svinge inn i svingen. Dette er det geometrien på sykkelen som bestemmer, ikke vi. I det vi prøver å fysisk svinge inn i svingen, vil sykkelen rette seg opp igjen.
Ja, hvis du svinger for mye i forhold til fart, radius og sykkelgeometri, men det gjør vi vel ikke?
Snikkeren skrev:
Laget en liten video som viser hva som skjer når man ikke gir et input i styret. Hvis dere følger med på styret, så ser dere tydelig at styret går motsatt vei av seg selv før det svinger inn svingen.
Ja, det stemmer, men hva sykkelen gjør av egen "fri vilje" er egentlig ikke så interessant, vi sitter jo oppå og styrer
Snikkeren skrev:
De som sier de ikke kontrastyrer har kanskje rett i det i forhold til hvordan de definerer kontrastyring. Men når man lener seg til en side, så legger man automatisk press på innerste holke, og man kontrastyrer uten at man tenker over det.
Jeg synes vi kan være enige om å definere kontrastyring som det blir definert i "Full kontroll" og i boka til Carpa og Wikipedia osv. I korte trekk, men med litt forskjellig ordlyd, på denne måten:
"Ved kurvkjøring vil begynnelsen av svingen etableres ved styrekommando. Det vil si at du gir styret en impuls motsatt vei av den du skal svinge. Skal du kurve tl høyre gir du styret et "push" mot venstre"
Det er den definisjonen som er å finne i all litteratur jeg har sett, og er også slik jeg alltid har definert "kontrastyring"
Dette med "automatisk" og "uten at man tenker over det" og "ubevisst" synes jeg vi kan glemme for en stund. Det stemmer jo stort sett i den daglige kjøringen, men hvis vi er bevisst på det, så kan vi bestemme selv hva vi gjør med styret. Vi er jo ikke viljeløse passasjerer
Hvis vi bestemmer oss for å
ikke svinge ut fra svingretningen, så legger vi sykkelen litt over ved hjelp av vektforflytning,
ikke kontrastyring, så svinger vi styret inn i svingen, så mye som kombinasjonen av fart, radius, gaffelvinkel osv krever, selvfølgelig ikke mere.
Da kan vi kjøre rundt svingen helt uproblematisk,
uten kontrastyring, i de fleste svinger, i normal landeveisfart.
Ved mere "inspirert" kjøring blir det fort nødvendig å bruke kontrastyring