Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av poulet_cavalier »

jhn skrev:Yess :prf Så langt var vel de fleste enige ... men, er dette nødvendig for å i det hele tatt kunne svinge? :-)å
Eh.. nei.

Det er to mekanismer ute og går når man svinger:
1) Friksjon mot fartsvektoren, dvs. den veien hjulet peker. Slik svinger en bil,men på MC blir friksjonen for liten i forhold til gyro effekten når hastigheten går over 10-20 km/h.
2) Forskjellen på hjuldiameteren i ytterkant og senter av dekket. Ta et vanlig konisk vannglass og trill det på stuebordet så svinger det som bare det (et mc dekk er i prinsippet formet som to sånne vannglass limt sammen). For å svinge må altså sykkelen legges ned.

For 2) bruker man kontrastyring for å få best mulig kontroll på nedlegget. Ved å skifte vekten kontrastyrer sykkelen av seg selv, men føreren har da mindre kontroll over det som skjer. Om man tviholder på styret og bare skifter vekt vil sykkelen fortsatt svinge men da kommer de lange banansvingene..

På forhånd 1000 unnskyldninger for mitt bidrag til denne tråden :P :p
Sist redigert av poulet_cavalier den 22 sep 2012, 01:32, redigert 1 gang totalt.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Jompa »

Ok, skjønner den med vannglasset.
Men, forhjulet må i tillegg til nedlegget svinges innover i svingen, for hvis ikke vil både for og
bakjulet bevege seg til sida, iflg vannglassteorien.
Og da vil ikke sykkelen svinge, men bare flytte seg sidelengs.

Hvor mye hjulet svinger, avhenger av gaffelvinkel, etterslep og nedlegg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av SuperMorten »

poulet_cavalier skrev:
jhn skrev:Yess :prf Så langt var vel de fleste enige ... men, er dette nødvendig for å i det hele tatt kunne svinge? :-)å
Eh.. nei.

Det er to mekanismer ute å går når man svinger:
1) Friksjon mot fartsvektoren, dvs. den veien hjulet peker. Slik svinger en bil,men på MC blir friksjonen for liten i forhold til gyro effekten når hastigheten går over 10-20 km/h.
2) Forskjellen på hjuldiameteren i ytterkant og senter av dekket. Ta et vanlig konisk vannglass og trill det på stuebordet så svinger det som bare det (et mc dekk er i prinsippet formet som to sånne vannglass limt sammen). For å svinge må altså sykkelen legges ned.

For 2) bruker man kontrastyring for å få best mulig kontroll på nedlegget. Ved å skifte vekten kontrastyrer sykkelen av seg selv, men føreren har da mindre kontroll over det som skjer. Om man tviholder på styret og bare skifter vekt vil sykkelen fortsatt svinge men da kommer de lange banansvingene..

På forhånd 1000 unnskyldninger for mitt bidrag til denne tråden :P :p
Var ikke mye å unnskylde dette. Godt skrevet (og ikke minst forståelig) :thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Carpa »

Jompa skrev:Ok, skjønner den med vannglasset.
Men, forhjulet må i tillegg til nedlegget svinges innover i svingen, for hvis ikke vil både for og
bakjulet bevege seg til sida, iflg vannglassteorien.
Og da vil ikke sykkelen svinge, men bare flytte seg sidelengs.

Hvor mye hjulet svinger, avhenger av gaffelvinkel, etterslep og nedlegg.
Om du svinger hjulet inn i svingen i litt hastighet vil vel sykkelen rette seg opp.

Carpas Tap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Jompa »

Carpa skrev:
Jompa skrev:Ok, skjønner den med vannglasset.
Men, forhjulet må i tillegg til nedlegget svinges innover i svingen, for hvis ikke vil både for og
bakjulet bevege seg til sida, iflg vannglassteorien.
Og da vil ikke sykkelen svinge, men bare flytte seg sidelengs.

Hvor mye hjulet svinger, avhenger av gaffelvinkel, etterslep og nedlegg.
Om du svinger hjulet inn i svingen i litt hastighet vil vel sykkelen rette seg opp.

Carpas Tap a talk
Ja, hjulet svinger av seg selv, så om du svinger innover blir det som en motsatt kontrastyring.
Utslaget på styret bestemmes av hvordan sykkelen er konstruert, gaffelvinkel og etterslep,
Og nedlegget er avhengig av farta, det siste er ikke helt sant, man kan bruke "lean in" eller
"Lean out" og da blir nedlegget på sykkelen større eller mindre enn om man sitter rett opp
i forhold til sykkelen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

Som Jompa sier, og jeg har sagt før, så vil hjulet svinge inn i svingen. Dette er det geometrien på sykkelen som bestemmer, ikke vi. I det vi prøver å fysisk svinge inn i svingen, vil sykkelen rette seg opp igjen.

Laget en liten video som viser hva som skjer når man ikke gir et input i styret. Hvis dere følger med på styret, så ser dere tydelig at styret går motsatt vei av seg selv før det svinger inn svingen.
De som sier de ikke kontrastyrer har kanskje rett i det i forhold til hvordan de definerer kontrastyring. Men når man lener seg til en side, så legger man automatisk press på innerste holke, og man kontrastyrer uten at man tenker over det. Hvis styret hadde vært fastmontert, så ville man fremdeles klart å lene sykkelen litt over, men svært lite.

Her er videoen:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=pEoLksDXdA4[/video]
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Snikkeren skrev:Som Jompa sier, og jeg har sagt før, så vil hjulet svinge inn i svingen. Dette er det geometrien på sykkelen som bestemmer, ikke vi. I det vi prøver å fysisk svinge inn i svingen, vil sykkelen rette seg opp igjen.
Ja, hvis du svinger for mye i forhold til fart, radius og sykkelgeometri, men det gjør vi vel ikke?
Snikkeren skrev: Laget en liten video som viser hva som skjer når man ikke gir et input i styret. Hvis dere følger med på styret, så ser dere tydelig at styret går motsatt vei av seg selv før det svinger inn svingen.
Ja, det stemmer, men hva sykkelen gjør av egen "fri vilje" er egentlig ikke så interessant, vi sitter jo oppå og styrer
Snikkeren skrev: De som sier de ikke kontrastyrer har kanskje rett i det i forhold til hvordan de definerer kontrastyring. Men når man lener seg til en side, så legger man automatisk press på innerste holke, og man kontrastyrer uten at man tenker over det.
Jeg synes vi kan være enige om å definere kontrastyring som det blir definert i "Full kontroll" og i boka til Carpa og Wikipedia osv. I korte trekk, men med litt forskjellig ordlyd, på denne måten:
"Ved kurvkjøring vil begynnelsen av svingen etableres ved styrekommando. Det vil si at du gir styret en impuls motsatt vei av den du skal svinge. Skal du kurve tl høyre gir du styret et "push" mot venstre"
Det er den definisjonen som er å finne i all litteratur jeg har sett, og er også slik jeg alltid har definert "kontrastyring"
Dette med "automatisk" og "uten at man tenker over det" og "ubevisst" synes jeg vi kan glemme for en stund. Det stemmer jo stort sett i den daglige kjøringen, men hvis vi er bevisst på det, så kan vi bestemme selv hva vi gjør med styret. Vi er jo ikke viljeløse passasjerer
Hvis vi bestemmer oss for å ikke svinge ut fra svingretningen, så legger vi sykkelen litt over ved hjelp av vektforflytning, ikke kontrastyring, så svinger vi styret inn i svingen, så mye som kombinasjonen av fart, radius, gaffelvinkel osv krever, selvfølgelig ikke mere.
Da kan vi kjøre rundt svingen helt uproblematisk, uten kontrastyring, i de fleste svinger, i normal landeveisfart.
Ved mere "inspirert" kjøring blir det fort nødvendig å bruke kontrastyring

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har nå lest hele tråden. 640 innlegg inklusiv dette.. :-)å og tror jeg for min egen del vil konkludere med følgende: Kontrastyring er visstnok noe vi gjør hele tiden, bevisst eller ubevisst. Det er egentlig ikke så interessant. Det som derimot er interessant er å være klar over handling og resultat i en nødsituasjon. Det å kunne benytte seg av kontrastyring som et instinktivt hjelpemiddel når en potensielt farlig situasjon oppstår.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Tysnes »

SuperMorten skrev:Jeg har nå lest hele tråden. 640 innlegg inklusiv dette.. :-)å og tror jeg for min egen del vil konkludere med følgende: Kontrastyring er visstnok noe vi gjør hele tiden, bevisst eller ubevisst. Det er egentlig ikke så interessant. Det som derimot er interessant er å være klar over handling og resultat i en nødsituasjon. Det å kunne benytte seg av kontrastyring som et instinktivt hjelpemiddel når en potensielt farlig situasjon oppstår.
Var det ikkje verre :eh

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Rottenikken »

Tysnes skrev:Var det ikkje verre
:knegg
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

SuperMorten skrev:Jeg har nå lest hele tråden. 640 innlegg inklusiv dette.. :-)å og tror jeg for min egen del vil konkludere med følgende: Kontrastyring er visstnok noe vi gjør hele tiden, bevisst eller ubevisst. Det er egentlig ikke så interessant. Det som derimot er interessant er å være klar over handling og resultat i en nødsituasjon. Det å kunne benytte seg av kontrastyring som et instinktivt hjelpemiddel når en potensielt farlig situasjon oppstår.
Hehehehe det er alltid noen som må kludre det til.
Nå hadde vel jhn kommet med en fin konklusjon om at det som står skrevet i Full Kontroll osv er en god forklaring på hva dette egentlig dreier seg om og at vi kan velge om vi skal utføre kontrastyring (styrekommando) eller svinge uten.
Også har du til overmål lest ALLE innlegg og konkluderer med vi kontratyrer hele tiden?
Jaja, du må gjerne kalle det for kontrastyring for min del, men det strider mot det som er dokumentert her inne som kontrastyring.
Føler på meg at denne diskusjonen ikke er ferdig enda likevel...... :lol

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

Snikkeren skrev:Som Jompa sier, og jeg har sagt før, så vil hjulet svinge inn i svingen. Dette er det geometrien på sykkelen som bestemmer, ikke vi. I det vi prøver å fysisk svinge inn i svingen, vil sykkelen rette seg opp igjen.

Laget en liten video som viser hva som skjer når man ikke gir et input i styret. Hvis dere følger med på styret, så ser dere tydelig at styret går motsatt vei av seg selv før det svinger inn svingen.
De som sier de ikke kontrastyrer har kanskje rett i det i forhold til hvordan de definerer kontrastyring. Men når man lener seg til en side, så legger man automatisk press på innerste holke, og man kontrastyrer uten at man tenker over det. Hvis styret hadde vært fastmontert, så ville man fremdeles klart å lene sykkelen litt over, men svært lite.

Her er videoen:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=pEoLksDXdA4[/video]
Vel, det eneste jeg ser på den videoen er at framhjulet sivnger samme vei som sykkelen siden sykkelen legger seg over til venstre og fysikken gjør at framhjulet må følge etter den veien sykkelen legger seg siden ingen sitter oppå og kan påvirke styret.
Men du har heller ikke forstått at kontratyringen er det som skjer FØR en sving og ikk hva som skjer i svingen.

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

simpson skrev:
Snikkeren skrev:Som Jompa sier, og jeg har sagt før, så vil hjulet svinge inn i svingen. Dette er det geometrien på sykkelen som bestemmer, ikke vi. I det vi prøver å fysisk svinge inn i svingen, vil sykkelen rette seg opp igjen.

Laget en liten video som viser hva som skjer når man ikke gir et input i styret. Hvis dere følger med på styret, så ser dere tydelig at styret går motsatt vei av seg selv før det svinger inn svingen.
De som sier de ikke kontrastyrer har kanskje rett i det i forhold til hvordan de definerer kontrastyring. Men når man lener seg til en side, så legger man automatisk press på innerste holke, og man kontrastyrer uten at man tenker over det. Hvis styret hadde vært fastmontert, så ville man fremdeles klart å lene sykkelen litt over, men svært lite.

Her er videoen:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=pEoLksDXdA4[/video]
Vel, det eneste jeg ser på den videoen er at framhjulet sivnger samme vei som sykkelen siden sykkelen legger seg over til venstre og fysikken gjør at framhjulet må følge etter den veien sykkelen legger seg siden ingen sitter oppå og kan påvirke styret.
Men du har heller ikke forstått at kontratyringen er det som skjer FØR en sving og ikk hva som skjer i svingen.
Nei, man kan kontrastyre mer eller mindre gjennom hele svingen..begge veier for å få til peeene eksakte spor. :twisted

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av taco »

SuperMorten skrev:Jeg har nå lest hele tråden. 640 innlegg inklusiv dette.. :-)å og tror jeg for min egen del vil konkludere med følgende: Kontrastyring er visstnok noe vi gjør hele tiden, bevisst eller ubevisst. Det er egentlig ikke så interessant. Det som derimot er interessant er å være klar over handling og resultat i en nødsituasjon. Det å kunne benytte seg av kontrastyring som et instinktivt hjelpemiddel når en potensielt farlig situasjon oppstår.
Helt enig i dette!
Med litt erfaring klarer vel alle å gjennomføre en sving uten å tenke at man må kontrastyre! Det går ganske automatisk etter hvor stor hastighet du har. Men kommer følelsen av at - nå har jeg alt for stor fart inn i svingen, så blir det vel enten bremse og dra rett frem (kan sevlfølgelig slippe opp og kontrastyre :D ) eller satse på at kontrastyring får deg helskinnet gjennom svingen. :scratch

I moderat fart og rolig cruising er det jo ikke denne problemstillingen aktuell i det hele tatt. Temaet er nok mest aktuelt for de som utfordrer hastighetene og ligger "på grensa".

Det sies at kontrastyring er det eneste saliggjørende i en nødsituasjon (bortsett fra bremsing selvfølgelig). Det er jeg enig i. Problemet er at det er veldig mange forskjellige nødsituasjoner der ute i trafikken. Landevei er en ting, men i tett storbytrafikk lurer vel så mange farer, som kommer jævlig brått! Der kommer også kjøreadferden til mc-sjåføren inn i bildet, men det er en annen sak.

En ting er å trene på unnamanøver (hvor mange gjør det hver dag?), en annen ting er å gjøre dette i en kritisk situasjon.
Hvem er det som på ett hundredels sekund, eller på en avstand av 5-10 meter i hastighet av 50-60 klarer å tenke kontrastyring og kaste sykkelen forbi hindringen! De aller fleste får vel panikk og bremser.
Samtidig er det kanskje ikke plass til å svinge utenom uten å treffe motgående trafikk, og det er ikke no' bedre.

Kjør vakkert!
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

ZZR-erling
Du må gjerne være motsatt av de fleste andre og "kontrastyre" gjnnom alle svinger hele tiden.
What ever....... :-)å

Svar