Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av SuperMorten »

AndreasB skrev:
simpson skrev:
SuperMorten skrev:Hadde vært og handlet og i det jeg kjører ut fra parkeringsplassen på kjøpesenteret ser jeg hva jeg gjør: Jeg svinger "den riktige veien".. :scratch Når er det egentlig vi slutter å svinge "riktig" og begynner å kontrastyre? Det må ha noe med hastighet å gjøre, trur eg..
Moro å lese at flere og flere ser "lyset" og finner ut det går helt fint, selv om mange har påstått det stikk motsatte selv.
Men tror kanskje ikke at du hadde lagt merke til det hvis vi ikke hadde diskutert dette her?
Nå vet jeg ikke om jeg misforstår det du skriver eller ikke, men here it goes:

Seriøst? Selvfølgelig svinger man "riktig" vei i lav hastighet.. Det har da _ALDRI_ vært tatt opp her? For min egen del har jeg tenkt at man f.eks ligger i 80 eller 100, og svinger du "riktig" vei da.. Ja, da kjører du ut, eller kjører rett i fronten på bilen som kommer imot.
Vi er helt enige der. Spørsmålet mitt var NÅR (i hvilken hastighet) er det endringen skjer, og ikke minst HVORFOR..? Det må da være en eller annen med doktorgrad i fysikk som kan forklare dette.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av AndreasB »

SuperMorten skrev:
AndreasB skrev:
simpson skrev:
SuperMorten skrev:Hadde vært og handlet og i det jeg kjører ut fra parkeringsplassen på kjøpesenteret ser jeg hva jeg gjør: Jeg svinger "den riktige veien".. :scratch Når er det egentlig vi slutter å svinge "riktig" og begynner å kontrastyre? Det må ha noe med hastighet å gjøre, trur eg..
Moro å lese at flere og flere ser "lyset" og finner ut det går helt fint, selv om mange har påstått det stikk motsatte selv.
Men tror kanskje ikke at du hadde lagt merke til det hvis vi ikke hadde diskutert dette her?
Nå vet jeg ikke om jeg misforstår det du skriver eller ikke, men here it goes:

Seriøst? Selvfølgelig svinger man "riktig" vei i lav hastighet.. Det har da _ALDRI_ vært tatt opp her? For min egen del har jeg tenkt at man f.eks ligger i 80 eller 100, og svinger du "riktig" vei da.. Ja, da kjører du ut, eller kjører rett i fronten på bilen som kommer imot.
Vi er helt enige der. Spørsmålet mitt var NÅR (i hvilken hastighet) er det endringen skjer, og ikke minst HVORFOR..? Det må da være en eller annen med doktorgrad i fysikk som kan forklare dette.
Er vel en eller annen kraft som blir stor/kraftig nok, og når den gjør det så er den kraften sterkere enn noe anna? eller noe?

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av GSF »

Denne tråden begynner å bli en sånn: http://www.youtube.com/watch?v=3khTntOxX-k" onclick="window.open(this.href);return false; :lol

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av SuperMorten »

GSF skrev:Denne tråden begynner å bli en sånn: http://www.youtube.com/watch?v=3khTntOxX-k" onclick="window.open(this.href);return false; :lol
Måtte jo spørre. Synes ikke spørsmålet mitt var verdt en ny tråd.. ;-)
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av AndreasB »

GSF skrev:Denne tråden begynner å bli en sånn: http://www.youtube.com/watch?v=3khTntOxX-k" onclick="window.open(this.href);return false; :lol
Den filmen EIER!!!! :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft (Ok, kanskje jeg også voldtar det norske språket iblant)

:love Falcor :love

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av GSF »

SuperMorten skrev:
GSF skrev:Denne tråden begynner å bli en sånn: http://www.youtube.com/watch?v=3khTntOxX-k" onclick="window.open(this.href);return false; :lol
Måtte jo spørre. Synes ikke spørsmålet mitt var verdt en ny tråd.. ;-)
Som jeg skriver i et tidligere innlegg. Storkoser meg med sånne tråder :-) . Bare herlig med alle meningene og spørsmålene (som ingen egentlig klarer å svare på :D )

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

Rottenikken skrev:
SuperMorten skrev:Hadde vært og handlet og i det jeg kjører ut fra parkeringsplassen på kjøpesenteret ser jeg hva jeg gjør: Jeg svinger "den riktige veien".. :scratch Når er det egentlig vi slutter å svinge "riktig" og begynner å kontrastyre? Det må ha noe med hastighet å gjøre, trur eg..
Pussig du tar opp det. Etter å ha lest de siste postene i denne tråden prøvde jeg meg på det og fant ut at man må ha minst 35 km/t for å få det til sånn nogenlunde.
Tror en må ha sentrifugalkrafta tilstede ja. Tror også det er en stor "missforståelse" blandt flere her. Å kontrastyre betyr jo ikke å svinge andre veien, vel man gjør nok det i ingangen til en sving, men ellers, gjennom svingen "løfter" man bare styret litt motsatt vei, ikke helt over til andre siden :D

...nettopp det å "løfte" hjulet fra sitt marktrykk, gir kanskje noen her en "aha-opplevelse/forståelse"?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

ZZR-Erling skrev:
Rottenikken skrev:
SuperMorten skrev:Hadde vært og handlet og i det jeg kjører ut fra parkeringsplassen på kjøpesenteret ser jeg hva jeg gjør: Jeg svinger "den riktige veien".. :scratch Når er det egentlig vi slutter å svinge "riktig" og begynner å kontrastyre? Det må ha noe med hastighet å gjøre, trur eg..
Pussig du tar opp det. Etter å ha lest de siste postene i denne tråden prøvde jeg meg på det og fant ut at man må ha minst 35 km/t for å få det til sånn nogenlunde.
Tror en må ha sentrifugalkrafta tilstede ja. Tror også det er en stor "missforståelse" blandt flere her. Å kontrastyre betyr jo ikke å svinge andre veien, vel man gjør nok det i ingangen til en sving, men ellers, gjennom svingen "løfter" man bare styret litt motsatt vei, ikke helt over til andre siden :D

...nettopp det å "løfte" hjulet fra sitt marktrykk, gir kanskje noen her en "aha-opplevelse/forståelse"?
Tror også du har misforstått begrepet siden du kontrastyrer gjennom hele svingen.
Det er dytten du gjør motsatt vei av svingen som gjør at sykkelen legger seg som er kontrastyring.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

AndreasB skrev:
simpson skrev:
SuperMorten skrev:Hadde vært og handlet og i det jeg kjører ut fra parkeringsplassen på kjøpesenteret ser jeg hva jeg gjør: Jeg svinger "den riktige veien".. :scratch Når er det egentlig vi slutter å svinge "riktig" og begynner å kontrastyre? Det må ha noe med hastighet å gjøre, trur eg..

Seriøst? Selvfølgelig svinger man "riktig" vei i lav hastighet.. Det har da _ALDRI_ vært tatt opp her?
Hvis du leser fra ca side 16 så ser du at det er tatt opp her og også påstått av enkelte du til og med kontrartyrer selv fra fra stillestående og oppover :lol

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av GSF »

Last ned boka "Full kontroll" her: http://nmcu.org/files/Full%20Kontroll%2 ... %20res.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;. Les side 4-11. Så skjønner man (forhåpentligvis) litt mer om hva kontrastyring er.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av AndreasB »

simpson skrev:
AndreasB skrev:
simpson skrev:
SuperMorten skrev:Hadde vært og handlet og i det jeg kjører ut fra parkeringsplassen på kjøpesenteret ser jeg hva jeg gjør: Jeg svinger "den riktige veien".. :scratch Når er det egentlig vi slutter å svinge "riktig" og begynner å kontrastyre? Det må ha noe med hastighet å gjøre, trur eg..

Seriøst? Selvfølgelig svinger man "riktig" vei i lav hastighet.. Det har da _ALDRI_ vært tatt opp her?
Hvis du leser fra ca side 16 så ser du at det er tatt opp her og også påstått av enkelte du til og med kontrartyrer selv fra fra stillestående og oppover :lol
Ååh, nei det er jeg ikke enig i.. Man må ha en viss hastighet :D

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

simpson skrev:
ZZR-Erling skrev:
Rottenikken skrev:
SuperMorten skrev:Hadde vært og handlet og i det jeg kjører ut fra parkeringsplassen på kjøpesenteret ser jeg hva jeg gjør: Jeg svinger "den riktige veien".. :scratch Når er det egentlig vi slutter å svinge "riktig" og begynner å kontrastyre? Det må ha noe med hastighet å gjøre, trur eg..
Pussig du tar opp det. Etter å ha lest de siste postene i denne tråden prøvde jeg meg på det og fant ut at man må ha minst 35 km/t for å få det til sånn nogenlunde.
Tror en må ha sentrifugalkrafta tilstede ja. Tror også det er en stor "missforståelse" blandt flere her. Å kontrastyre betyr jo ikke å svinge andre veien, vel man gjør nok det i ingangen til en sving, men ellers, gjennom svingen "løfter" man bare styret litt motsatt vei, ikke helt over til andre siden :D

...nettopp det å "løfte" hjulet fra sitt marktrykk, gir kanskje noen her en "aha-opplevelse/forståelse"?
Tror også du har misforstått begrepet siden du kontrastyrer gjennom hele svingen.
Det er dytten du gjør motsatt vei av svingen som gjør at sykkelen legger seg som er kontrastyring.
..ja, vi er vel "uenige" der...jeg dytter hele svingen, og kaller det kontrastyring, hele veien. legger og legger og legger...serru :knegg

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av AndreasB »

ZZR-Erling skrev:
simpson skrev:
ZZR-Erling skrev:
Rottenikken skrev:
SuperMorten skrev:Hadde vært og handlet og i det jeg kjører ut fra parkeringsplassen på kjøpesenteret ser jeg hva jeg gjør: Jeg svinger "den riktige veien".. :scratch Når er det egentlig vi slutter å svinge "riktig" og begynner å kontrastyre? Det må ha noe med hastighet å gjøre, trur eg..
Pussig du tar opp det. Etter å ha lest de siste postene i denne tråden prøvde jeg meg på det og fant ut at man må ha minst 35 km/t for å få det til sånn nogenlunde.
Tror en må ha sentrifugalkrafta tilstede ja. Tror også det er en stor "missforståelse" blandt flere her. Å kontrastyre betyr jo ikke å svinge andre veien, vel man gjør nok det i ingangen til en sving, men ellers, gjennom svingen "løfter" man bare styret litt motsatt vei, ikke helt over til andre siden :D

...nettopp det å "løfte" hjulet fra sitt marktrykk, gir kanskje noen her en "aha-opplevelse/forståelse"?
Tror også du har misforstått begrepet siden du kontrastyrer gjennom hele svingen.
Det er dytten du gjør motsatt vei av svingen som gjør at sykkelen legger seg som er kontrastyring.
..ja, vi er vel "uenige" der...jeg dytter hele svingen, og kaller det kontrastyring, hele veien. legger og legger og legger...serru :knegg
Spamalert -> Enig.

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

AndreasB skrev:
ZZR-Erling skrev:
simpson skrev:
ZZR-Erling skrev:
Rottenikken skrev:
SuperMorten skrev:Hadde vært og handlet og i det jeg kjører ut fra parkeringsplassen på kjøpesenteret ser jeg hva jeg gjør: Jeg svinger "den riktige veien".. :scratch Når er det egentlig vi slutter å svinge "riktig" og begynner å kontrastyre? Det må ha noe med hastighet å gjøre, trur eg..
Pussig du tar opp det. Etter å ha lest de siste postene i denne tråden prøvde jeg meg på det og fant ut at man må ha minst 35 km/t for å få det til sånn nogenlunde.
Tror en må ha sentrifugalkrafta tilstede ja. Tror også det er en stor "missforståelse" blandt flere her. Å kontrastyre betyr jo ikke å svinge andre veien, vel man gjør nok det i ingangen til en sving, men ellers, gjennom svingen "løfter" man bare styret litt motsatt vei, ikke helt over til andre siden :D

...nettopp det å "løfte" hjulet fra sitt marktrykk, gir kanskje noen her en "aha-opplevelse/forståelse"?
Tror også du har misforstått begrepet siden du kontrastyrer gjennom hele svingen.
Det er dytten du gjør motsatt vei av svingen som gjør at sykkelen legger seg som er kontrastyring.
..ja, vi er vel "uenige" der...jeg dytter hele svingen, og kaller det kontrastyring, hele veien. legger og legger og legger...serru :knegg
Spamalert -> Enig.
Selv om jeg ikke kjører noen 1098, så får jeg faktisk til å svinge jeg også :-)å

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

Alle guruene har jo forklart at det er kun den lille dytten ved nedlegget og eventuelle tilsvarende dytter gjennom svingen som faktisk er kontrastyringen.

At enkelte har sin egen definisjon og mener de styrer kontra gjennom hele svingen fordi de holder ett visst press på holken for å balansere sykkelen har jo gjort at diskusjonen har gått gjennom en måneds tid vel snart :lol
greit nok det, men ... :cheers

Svar