Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

http://www.mcjournalen.no/teknisk/tksvingteknikk.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

les og lær :eh

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

jodlevann skrev:
jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:Tror nesten jeg vil påstå at det er umulig å svinge uten å kontrastyre, noen som kan belyse det motsatte?...
Nesten tilbøyelig til å være enig, men man har sett videoer av folk som styrer sykkelen uten å ha hender på styret ved hjelp av kun vektforflytning. Det er vel kanskje mulig at det foregår en form for kontrastyring da også. Alt dette avhenger jo av fart også, i lav fart e det jo fullt mulig å svinge den vei du skal

Drev ikke de fleste av oss med banansvinger før "kontrastyring" ble et tema? Det er det samme som vektforflytning. På speedwaybanen er jo kontrastyring den teknikk en må bruke gjennom svingen.
Jeg begynner ihverfall ikke med å kjøre svinger uten henda på styret ;-)

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jodlevann »

Nemlig! Og du verden så mye morsommere det er å bruke teknikken når den sitter.
:hallo

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

Hilser du hvis du møter noen når du er i sving da? Vanskelig dersom du skal holde trykk på styret for å komme gjennom...

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

mekkern skrev:
simpson skrev:
ZZR-Erling skrev:Tror nesten jeg vil påstå at det er umulig å svinge uten å kontrastyre, noen som kan belyse det motsatte?..og man holder kontrastyring mer eller mindre gjennom hele svingen.. :-k
Slik føles det når jeg kjører i hvertfall.
Mulig du formulerte deg dårlig.
Fra stillestående eller sakte fart kontrastyrer du garanter ikke når du svinger.
du må bruke det for å holde balansen/svinge i lav fart også...dette lærte du når du lærte å sykle, enten du vet det eller ikke.. ;-)
Kan ikke helt se det siden kontrastyring forgår idet du skal utføre nedlegget, så fort sykkelen har lagt seg og svinger motsatt av styreutslaget.
Begrepet kontrastyring er handlingen utført i forkant av nedbreket.
Fra stillestående har ihvertfall ikke jeg rare nedlegget å snakke om, og framhjulet peker hele tiden i svingretningen.
Hvis du husker "garasjen" i de gamle kjøregårdene så kontrastyrer du ikke og du har faktisk kroppen/tyngdepunktet på yttersiden av sykkelen i yttersving.

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jodlevann »

Duville skrev:Hilser du hvis du møter noen når du er i sving da? Vanskelig dersom du skal holde trykk på styret for å komme gjennom...
Ja, eks. i venstresving skal trykket være på venstre holk. Når jeg hilser holder jeg trykket med å dra i høyre holk. Om motsatt i høyresving.

På fine veier hender det jeg kjører med kun en hånd - trykk, dra, trykk, dra. Holder i høyre holke, selvsagt.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Carpa skrev:Men er det ikke slik at kontrastyringen er det dyttet du utfører på styret. Man skal jo også ha presset på motsatt fotpinne og derfor mener jeg at kontrastyring ikke er dekkende nok
Jo, styrekommando er vel å gi en "beskjed" til sykkelen, kontra eller ikke, rett eller feil, det er en styrekommando.
Kontrastyring er et lite øyeblikk å styre motsatt vei av den retningen du vil kjøre sykkelen. Da er styrekommandoen "kontrastyring"
Eller du kan velge at styrekommandoen skal være "banan", som Joddlevann er inne på, altså styre den veien du skal svinge, da spesielt i lange slakke svinger, fortrinnsvis i lavere fart, men det er fremdeles riktig å ha presset på ytterste pinne
Sist redigert av jhn den 09 sep 2012, 17:12, redigert 1 gang totalt.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

:mk

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av SuperMorten »

Jeg testet litt i dag. Jeg ligger i 100 km/t. Ta venstre hånd bort fra styret, legg den på tanken og press. Se hva som skjer. Tror dette har litt med samme sak å gjøre.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Jarle »

Jeg synes for egen del at behovet for å kontrastyre blir mindre og mindre etter at kroppsvekt plassering og bruk av gasspådraget endres gjennom svingen avhengig om jeg vil den skal trekke ut eller inn fra svingretningen.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

Hvis folket faktisk hadde tatt seg tid til å se HELE "Twist of the Wrist vol 2", så hadde ikke denne diskusjonen vært et tema.......
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Snikkeren skrev:Hvis folket faktisk hadde tatt seg tid til å se HELE "Twist of the Wrist vol 2", så hadde ikke denne diskusjonen vært et tema.......
Jammen, da faller jo hele poenget med et forum bort, det e vel litt av vitsen at vi skal sitte her å diskutere, noen skal ha feil og noen skal ha rett, så skal vi være uenige om hvem som har hva osv. Sånne faktavideoer ødelegger hele moroa :vs

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

Snikkeren skrev:Hvis folket faktisk hadde tatt seg tid til å se HELE "Twist of the Wrist vol 2", så hadde ikke denne diskusjonen vært et tema.......
Hvis diskusjonen hadde uteblitt hadde også tråden vært uinteressant.
Det er klart at ting skal diskuteres hvis folk har forskjellig oppfatning?
Er det sånn at denne filmen har fasiten på alt som har med sving og gjøre sånn at andres meninger er helt på bærtur og ingen vits å skrive om?
I så fall har jo forumet utspilt sin rolle spør du meg.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

@Simpson: Har du sett filmen? Der viser de det i praksis, med en spesialbygget sykkel for formålet. Etter å ha sett det, så kan jeg ikke skjønne at noen kan være uenig i hvordan styring av en tohjuling fungerer. Da kan de jo ikke tro hva de ser med egne øyne. :scratch
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

Snikkeren skrev:@Simpson: Har du sett filmen? Der viser de det i praksis, med en spesialbygget sykkel for formålet. Etter å ha sett det, så kan jeg ikke skjønne at noen kan være uenig i hvordan styring av en tohjuling fungerer. Da kan de jo ikke tro hva de ser med egne øyne. :scratch
Jeg har sett deler av den. Synes det blir litt søkt for min del.
Jeg bruker kontrastyring bevist ved kjappe kursendringer.
Det at sykkelen gjør ett lite utslag motsatt av svingretning uten at jeg påvirker dette er en del av fysikken.
Men det at folk "kontrastyrer" gjennom hele svingen er vel heller misforståelse om begreper.
Men å påstå at folk skal se filmen for å unngå en diskusjon på ett diskusjonsforum synes jeg er å skyte seg selv i benet uavhengig av emnet det diskuteres.
JEG har ihverfall ikke hengitt meg til filmen og alt dens innhold. Tar det som en informasjon men ikke som en Bibel som bastant påstår at dette og kun dette er korrekt.
Og Keith Code er ingen guru i mine øyne.

Svar