EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av SuperMorten »

tagesk skrev:
Dustete nok har jo Norge valgt en løsning hvor man er med i EU uten å få være med å bestemme, så hvordan det går med denne saken har man valgt å ikke ha noen innflytelse over. Hvordan man kan sette seg i en slik situasjon er vanskelig å forstå.

:mk

[TaSK]

Akkurat det der har jeg sagt siden 1994. Kunne sagt så mye om dette. Som menig mann i gata, ser jeg stort sett bare det negative som nevnte PKK og andre pålegg, samt uønsket kjeltringaktivitet fra diverse øst-europeiske land. Det finnes kanskje noen fordeler som veier opp dette, men de klarer ikke jeg å finne..

Men for ikke å spore helt av, ser jeg at "motorsykkel-europa" protesterer.. Så det er ennå håp..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av SheDevil »

Noen av dere som skal være med i protestaksjonen i Brussel da?

Protestaksjonen er mot forslaget fra EU-kommisjonen om innføring av årlig, obligatorisk, teknisk kontroll av motorsykler og mopeder.

Morten Hansen i NMCU står øverst på barikaden for den norske avdelingen og det er ventet motorsyklister fra blant annet Belgia, Finland, Frankrike, Irland, Norge, Sverige og Storbritannia.

http://www.bikeport.no/2012/08/31/bli-m ... i-brussel/
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:
tagesk skrev:
Dustete nok har jo Norge valgt en løsning hvor man er med i EU uten å få være med å bestemme, så hvordan det går med denne saken har man valgt å ikke ha noen innflytelse over. Hvordan man kan sette seg i en slik situasjon er vanskelig å forstå.

:mk

[TaSK]

Akkurat det der har jeg sagt siden 1994. Kunne sagt så mye om dette. Som menig mann i gata, ser jeg stort sett bare det negative som nevnte PKK og andre pålegg, samt uønsket kjeltringaktivitet fra diverse øst-europeiske land. Det finnes kanskje noen fordeler som veier opp dette, men de klarer ikke jeg å finne..

Men for ikke å spore helt av, ser jeg at "motorsykkel-europa" protesterer.. Så det er ennå håp..
Alternativet til EØS-avtalen hadde vel vært muligens vært værre for flyten av både varer og tjenester/arbeidskraft. Vi har jo to ganger sagt nei til EU-medlemskap, så da trur æ tross alt EØS e det beste.
Men pkk for mc kan vi vel klare oss uten

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av JohnnyTh »

tagesk skrev:Her i Italia er det EU-kontroll på motorsykler. Det tar 20 minutter annet hvert år.

For å si det mildt så synes jeg nok at finnes det viktigere ting som bør få folk til å hisse seg opp enn akkurat det der.

[TaSK]
Det kommer ikke til å ta 20 min for en som må reise 30 mil med 50 kubikkeren sin for å få sjekken utført. ikke aner jeg hvor i norge han bor han som har lengst reisevei til autorisert mc verksted men sikkert noen som har et godt stykke å reise. Hva med svalbard? har hørt at der er det ingen verksted, men er sikker noen mopeder.

Eneste fordelen jeg ser at kanskje kan bli noen flere verksteder.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Persoyvind
Innlegg: 40
Registrert: 04 mai 2010, 13:59
Motorsykkelen din: Honda XL600
Sted: Hamar

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av Persoyvind »

JohnnyTh skrev:
tagesk skrev:Her i Italia er det EU-kontroll på motorsykler. Det tar 20 minutter annet hvert år.

For å si det mildt så synes jeg nok at finnes det viktigere ting som bør få folk til å hisse seg opp enn akkurat det der.

[TaSK]
Det kommer ikke til å ta 20 min for en som må reise 30 mil med 50 kubikkeren sin for å få sjekken utført. ikke aner jeg hvor i norge han bor han som har lengst reisevei til autorisert mc verksted men sikkert noen som har et godt stykke å reise. Hva med svalbard? har hørt at der er det ingen verksted, men er sikker noen mopeder.

Eneste fordelen jeg ser at kanskje kan bli noen flere verksteder.
Enig! Det tar ikke bare tid i form av verkst, men reise. Unødvendig lang reise. Ikke nok med det, det vil bli dyrt.
Hvert land, sine problemer. Dette får bli en individuel sak (for hvert land å avgjøre) ikke EU-sak.

Vi bor spredt og har lite problemer med det tekniske. (selv om jeg har sett tilfeller av mopeder som burde kontrolleres.. hehe..) Grunnlaget kan ikke være å få ned dødstallet i allefall... Politiet ordner opp om det er noe som ser jævlig ut, eller på annent vis ser farlig ut.. Og der igjen. det er ikke mange!
Honda XL600L
Benelli Adiva
(Audi A3)
Suzuki TS X (*93/97)
*Yamaha Slider (01)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av Intruder »

Hvorfor skal ikke MC og moped kunne innkalles til EU-kontroll,dette vil jo bare være en bekreftelse på at sykkern er i forskriftsmessig stand...?
Hvis det er slikt NMCU arbeider mot er jeg jaggu glad jeg ikke betaler noe til dem..

Men kontroll bør være bare annethvert år.... :redface

:-k Og angående EU,skjønner ikke hvorfor,heldigvis et mindretall,vil inn i samme ormebolet som
de EU-land som lever på gravens rand økonomisk..... =;
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av Voodoodoo »

Intruder skrev:Hvorfor skal ikke MC og moped kunne innkalles til EU-kontroll,dette vil jo bare være en bekreftelse på at sykkern er i forskriftsmessig stand...?
Hvis det er slikt NMCU arbeider mot er jeg jaggu glad jeg ikke betaler noe til dem..

Men kontroll bør være bare annethvert år.... :redface
Fordi all statistikk viser at mc og mopeder faktisk er i forskriftsmessig stand.
Så hvorfor i helvete skal en da måtte betale for en unødig kontroll.

Dette er et resultat av lobbyvirksomhet fra elementer i mcbransjen og har ingenting med sikkerhet å gjøre.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av Intruder »

Hvis alle kjøretøyer er i orden er det vel ikke grunn til å frykte kontroller ?... :mk

At det ikke finnes statistikk for at noe er galt med sykla er vel ingen garanti for at alle er i tipp topp stand..? Å tro at alle sykler er i orden er relativt naivt synes nå jeg.. :rop :mc2

Som sagt,NMCU gir f... i om sykla er i orden,da? Kanskje Hansen burde flytte til Brussel på heltid.. :twisted..........gjerne for meg.. :-)å
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av SuperMorten »

Intruder skrev:Hvis alle kjøretøyer er i orden er det vel ikke grunn til å frykte kontroller ?... :mk

At det ikke finnes statistikk for at noe er galt med sykla er vel ingen garanti for at alle er i tipp topp stand..? Å tro at alle sykler er i orden er relativt naivt synes nå jeg.. :rop :mc2

Som sagt,NMCU gir f... i om sykla er i orden,da? Kanskje Hansen burde flytte til Brussel på heltid.. :twisted..........gjerne for meg.. :-)å
Det er lett å si for de som bor i sentrale strøk, og kan velge mellom flere lokale verksteder. Jeg har bodd i Vesterålen, og der måtte jeg ha reist minst 100 km for å sjekket tohjulingen. Det kan bli ganske kostbart. Dette betyr en dag fri fra jobb, kanskje leie av tilhenger m.m.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av Intruder »

Det er vel ikke bestemt hvem som skal foreta kontrollene og hvor det skal skje ,? men det er garantert et problem for mange med avstander !! :mc2 :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av RuneMC »

Italia hørtes veldig effektivt ut om det tar bare 20 min. 20min assosierer jeg med ventetiden i køen foran disken for å få levert MC'n til service i Oslo... :mk

Noen andre verksteder er vesentlig mer serviceminded, men dette er da gjerne de mer i utkanten - dvs går bort mye reisetid - og regner jeg om det til tapt jobbtid, så begynner det å koste flesk. (Omtrent ingen som er lørdagsåpne heller)

Men OK, hvis Italia som har året rundt sesong har kontroll annethvert år så burde ihvertfall Skandinavia få hvert 4.de år da pga vintersesongen. Eller tenker ikke EU-diktatorene slik?

P.S. Støtter NMCU med glede mot EU i denne saken. Støtter NMCU som skaffet oss halv årsavgift. Støtter NMCU som skaffet oss gratis bompasseringer. Støtter NMCU som er imot skarpe metallstolper i midtrekkverk og autovern. Støtter NMCU som jobber for motorsyklisters rettigheter gjenerelt (kollektivfelt, veisikring, høringsuttalelser til myndigheter som kun tenker bil - det er ekstremt lett å miste rettighetene ellers...)
Sist redigert av RuneMC den 04 sep 2012, 19:22, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev:Italia hørtes veldig effektivt ut om det tar bare 20 min. 20min assosierer jeg med ventetiden i køen foran disken for å få levert MC'n til service i Oslo... :mk
Var innom for å prøve å få en timeavtale service i går (de tar aldri telefonen..).. Etter 20 min ga jeg opp. Jeg var kledd for å kjøre i 100 km/t med ullundertøy og full pakke. Jeg holdt på å dø av overoppheting, og ga f.... og dro derifra..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JanOve
Innlegg: 31
Registrert: 14 mai 2010, 21:35
Motorsykkelen din: Honda VFR700F 87

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av JanOve »

Dette er jo bra nyheter for mcverkstedene. Ser for meg nye bremseslanger og skiver så fort det kommer en rustflekk.

"EU-kommisjonen vil innføre periodisk kjøretøykontroll av tohjulinger for å halvere antallet dødsulykker i EU" Dette er jo ren fantasi.

"Blant annet i den siste siste tunge norske analysen som var en gjennomgang av dødsulykkene i Norge fra 2005 til 2009, kom det frem at mindre enn tre prosent av ulykkene skyldes teknisk svikt".

Sitat fra vg kommentarfelt:

"I følge Vegdirektoratet, kjøretøybestand tabell 31, har vi pr. 31.12.2011 : 171846 mopeder, 19775 lett mc, 131875 tung mc i Norge, tilsammen 323496 stk.
Når vi forutsetter at det er 5 måneder det er kjørbart for dette i Norge, vil det si at dette må kontroleres i løpe av 107 arbeidsdager. Dvs 3024 stk per arbeidsdag. De har sikkert en plan for dette, kansje Eu bestemmer at vi ikke skal ha vinter her i Norge lenger, da blir det jo litt færre pr. dag. I tillegg er det 7974 firehjulinger i Norge, de skal sikkert kontrolleres de også. Lykke til"

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av NickNei »

Vel, det er vel ikke akkurat så mange farlige feil å finne på MC i Norge, så dette vil neppe forhindre ulykker.
Allerede i dag er det kø og lang ventetid på mc-verksted, så skal de ha inn over 50000 MC på kontroll i løpet av sommermånedene i tillegg? Det blir nok litt kaos, for ingenting. Det vil vel faktisk bli total forstoppelse. I dag taper bilverksteden på rene eu-kontrollen, det de tjener på er reparasjonene i etterkant. For Mc vil det ikke bli så mange reparasjoner, så da må vel prisen for selve eu-kontrollen bli høy da, for de kan jo ikke utvide på grunn av eu-kontroll kun om sommeren, som de i tillegg taper på.

Det er jo heller ikke sånn "beam me up Scotty" opplegg for å få mc`en til verksted. Nei, den skal kjøres dit, klart dette tar tid. Fri fra jobb, betale og betale.. og bytte potter må vel de fleste.. og igjen for ingenting.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av SuperMorten »

JanOve skrev:Dvs 3024 stk per arbeidsdag.
Fordelt på hvor mange verksteder?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar