Usikker på regelverket med tanke på blinklys og sidelys
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Usikker på regelverket med tanke på blinklys og sidelys
Jeg har disse: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Be ... stk-82215/" onclick="window.open(this.href);return false;
De er primært blinklys, men har også bremselys funksjonalitet.. De røde diodene er ganske så kraftige.
Jeg har lyst til å montere dette, UTEN å bruke blinklys funksjonen i disse... Altså kun som ekstra bremselys.
Men ser for meg at trangsynet kan bli moske og si "dette er blinklys, og her har du en mangel fordi de ikke fungerer"...
Nei, jeg har ikke blinklys på sykkelen... har heller ikke planer om det enda.. Kanskje på sikt.
Kanskje om jeg volter ned strømmen til de gule diodene og kaller det for markeringslys??
De er primært blinklys, men har også bremselys funksjonalitet.. De røde diodene er ganske så kraftige.
Jeg har lyst til å montere dette, UTEN å bruke blinklys funksjonen i disse... Altså kun som ekstra bremselys.
Men ser for meg at trangsynet kan bli moske og si "dette er blinklys, og her har du en mangel fordi de ikke fungerer"...
Nei, jeg har ikke blinklys på sykkelen... har heller ikke planer om det enda.. Kanskje på sikt.
Kanskje om jeg volter ned strømmen til de gule diodene og kaller det for markeringslys??
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Usikker på regelverket med tanke på blinklys og sidelys
Tja, den er vel i grenseland kanskje? Det er jo ikke påbudt med blinklys, men er de der skal de virke. Så da er det å få overbevist tilsynet for øvre moral at dette er bremselys da. Det å bruke blinklysdelen som markeringslys er muligens veien å gå for å få overbevist dem.
Tror du får en utskremt betjent til å klø seg i hodet med den :)
Tror du får en utskremt betjent til å klø seg i hodet med den :)
Re: Usikker på regelverket med tanke på blinklys og sidelys
det går vel å koble dem så det ikke er noe gult lys der, i så fall er det jo bare bremselys.
Men de ser ut som blinklys, og alle vil vel forvente at de blinker. Det er nok lurest å la være å montere slike som kun bremselys, hvis du da ikke er spesielt interessert i å diskutere med betjentene i en teknisk kontroll med påfølgende innkalling til visning på trafikkstasjon osv...
Men de ser ut som blinklys, og alle vil vel forvente at de blinker. Det er nok lurest å la være å montere slike som kun bremselys, hvis du da ikke er spesielt interessert i å diskutere med betjentene i en teknisk kontroll med påfølgende innkalling til visning på trafikkstasjon osv...
-
- Innlegg: 7614
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Usikker på regelverket med tanke på blinklys og sidelys
Regner med at E-koden er for blinklys...dermed er det blinklys-ferdig med det...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Usikker på regelverket med tanke på blinklys og sidelys
På motorsykkel SKAL bremselys være på sykkelens senterlinje.
Jeg fikk påpakning på EU-kontroll for det forleden (men de lot det passere)
[TaSK]
Jeg fikk påpakning på EU-kontroll for det forleden (men de lot det passere)
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Usikker på regelverket med tanke på blinklys og sidelys
Da er jo den saken bænkers...
1) De har helt sikkert E-merking som blinklys. I og med at de ER blinklys med bremselys funksjonalitet.
2) Hva tagesk sa...
1) De har helt sikkert E-merking som blinklys. I og med at de ER blinklys med bremselys funksjonalitet.
2) Hva tagesk sa...
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- KrankenWagen
- Innlegg: 135
- Registrert: 26 apr 2012, 12:21
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R
- KrankenWagen
- Innlegg: 135
- Registrert: 26 apr 2012, 12:21
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R
Re: Usikker på regelverket med tanke på blinklys og sidelys
Jeg gadd...
STOPPLYS
5. To- og trehjuls motorvogn skal ha minst en lykt bak som gir rødt stopplys og som tennes straks driftsbremsen betjenes.
På kjøretøy med to driftsbremseanlegg (dvs. atskilt driftsbremseanlegg for for- og bakhjul) skal stopplyset virke på begge driftsbremseanleggene.
5.1 Lyktene skal tilfredsstille kravene i § 28-6 nr. 6.1.
5.2 Dersom det brukes én lykt, skal kravene i dette nr. oppfylles. Dersom det brukes to eller flere lykter, skal kravene i § 28-6 nr. 6 oppfylles.
5.3 Lyset fra lykten skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel på minst 45° på hver side, målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med kjøretøyet lengdeakse.
5.4 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 35 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Målene skal tas når kjøretøyet er ubelastet.
5.5 Lykten skal være plassert slik at avstanden fra den lysende flates ytterkant til kjøretøyets ytterste kant er like stor til begge sider.
Så er det § 28-6 nr. 6 :
STOPPLYS
6. To- og trehjuls motorvogn skal ha minst to lykter bak som gir rødt stopplys og som tennes straks driftsbremsen betjenes.
På kjøretøy med to driftsbremseanlegg (dvs. atskilt driftsbremseanlegg for for- og bakhjul) skal stopplyset virke på begge driftsbremseanleggene.
6.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:
a) Være E-merket i henhold til ECE-reg.nr. 50.
b) Være E-merket med symbol S i henhold til ECE-reg.nr. 7.
c) Være e-merket i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF.
d) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a, b eller c.
6.2 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45° innover til minst 45° utover målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med kjøretøyets lengdeakse.
6.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 35 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Når det på grunn av motorsykkelens konstruksjon er nødvendig, kan dog høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten økes til maksimalt 190 cm. Målene skal tas når kjøretøyet er ubelastet.
STOPPLYS
5. To- og trehjuls motorvogn skal ha minst en lykt bak som gir rødt stopplys og som tennes straks driftsbremsen betjenes.
På kjøretøy med to driftsbremseanlegg (dvs. atskilt driftsbremseanlegg for for- og bakhjul) skal stopplyset virke på begge driftsbremseanleggene.
5.1 Lyktene skal tilfredsstille kravene i § 28-6 nr. 6.1.
5.2 Dersom det brukes én lykt, skal kravene i dette nr. oppfylles. Dersom det brukes to eller flere lykter, skal kravene i § 28-6 nr. 6 oppfylles.
5.3 Lyset fra lykten skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel på minst 45° på hver side, målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med kjøretøyet lengdeakse.
5.4 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 35 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Målene skal tas når kjøretøyet er ubelastet.
5.5 Lykten skal være plassert slik at avstanden fra den lysende flates ytterkant til kjøretøyets ytterste kant er like stor til begge sider.
Så er det § 28-6 nr. 6 :
STOPPLYS
6. To- og trehjuls motorvogn skal ha minst to lykter bak som gir rødt stopplys og som tennes straks driftsbremsen betjenes.
På kjøretøy med to driftsbremseanlegg (dvs. atskilt driftsbremseanlegg for for- og bakhjul) skal stopplyset virke på begge driftsbremseanleggene.
6.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:
a) Være E-merket i henhold til ECE-reg.nr. 50.
b) Være E-merket med symbol S i henhold til ECE-reg.nr. 7.
c) Være e-merket i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF.
d) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a, b eller c.
6.2 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45° innover til minst 45° utover målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med kjøretøyets lengdeakse.
6.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 35 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Når det på grunn av motorsykkelens konstruksjon er nødvendig, kan dog høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten økes til maksimalt 190 cm. Målene skal tas når kjøretøyet er ubelastet.
- KrankenWagen
- Innlegg: 135
- Registrert: 26 apr 2012, 12:21
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R
Re: Usikker på regelverket med tanke på blinklys og sidelys
Men dette var ikke i Norge siden du nevner EU kontroll?.tagesk skrev:På motorsykkel SKAL bremselys være på sykkelens senterlinje.
Jeg fikk påpakning på EU-kontroll for det forleden (men de lot det passere)
[TaSK]
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Usikker på regelverket med tanke på blinklys og sidelys
Hum... Hva med de Harleyer som har sidemontert skilt og bak/bremselys som får dette godkjent?
De kan jeg ikke finne noe om i LovData...
De kan jeg ikke finne noe om i LovData...
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Usikker på regelverket med tanke på blinklys og sidelys
To lys; har jeg aldri sett.KrankenWagen skrev: STOPPLYS
6. To- og trehjuls motorvogn skal ha minst to lykter bak som gir rødt stopplys og som tennes straks driftsbremsen betjenes.
På kjøretøy med to driftsbremseanlegg (dvs. atskilt driftsbremseanlegg for for- og bakhjul) skal stopplyset virke på begge driftsbremseanleggene.
[TaSK]
Sist redigert av tagesk den 30 aug 2012, 18:35, redigert 1 gang totalt.
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Usikker på regelverket med tanke på blinklys og sidelys
Nei, det var i EUKrankenWagen skrev: Men dette var ikke i Norge siden du nevner EU kontroll?.
(spøker ikke - jeg bor i Italia)
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 7614
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Usikker på regelverket med tanke på blinklys og sidelys
Crinos skrev:Hum... Hva med de Harleyer som har sidemontert skilt og bak/bremselys som får dette godkjent?
De kan jeg ikke finne noe om i LovData...
mulig i en annen pararyttergraf...KrankenWagen skrev:5.5 Lykten skal være plassert slik at avstanden fra den lysende flates ytterkant til kjøretøyets ytterste kant er like stor til begge sider.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- KrankenWagen
- Innlegg: 135
- Registrert: 26 apr 2012, 12:21
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R
Re: Usikker på regelverket med tanke på blinklys og sidelys
Uten å fornærme noen, men mitt inntrykk er jo at nesten alt er lov på en HD...
De rakler avgårde med rake rør og alskens suspekte lysgreier og miniskilt som garantert hadde blitt påpekt hvis det var en plastrakett som kom med det...
Men men, tror det er manglende kompetanse på HD som gjør det, vil tro at de som skal håndheve dette har sett for mye på filmer fra Junaiten og tror at det er sånn i Noreg og.
(Det jeg vil fram til er at du bare monterer det, ikke noe gult lys, bare rødt, tviler på at noen bryr seg!)
De rakler avgårde med rake rør og alskens suspekte lysgreier og miniskilt som garantert hadde blitt påpekt hvis det var en plastrakett som kom med det...
Men men, tror det er manglende kompetanse på HD som gjør det, vil tro at de som skal håndheve dette har sett for mye på filmer fra Junaiten og tror at det er sånn i Noreg og.
(Det jeg vil fram til er at du bare monterer det, ikke noe gult lys, bare rødt, tviler på at noen bryr seg!)
- KrankenWagen
- Innlegg: 135
- Registrert: 26 apr 2012, 12:21
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R
Re: Usikker på regelverket med tanke på blinklys og sidelys
Det kom ikke fram her ved mine sterkt barberte utklipp, men det gjelder ved bredde over 130 cm.tagesk skrev:To lys; har jeg aldri sett.KrankenWagen skrev: STOPPLYS
6. To- og trehjuls motorvogn skal ha minst to lykter bak som gir rødt stopplys og som tennes straks driftsbremsen betjenes.
På kjøretøy med to driftsbremseanlegg (dvs. atskilt driftsbremseanlegg for for- og bakhjul) skal stopplyset virke på begge driftsbremseanleggene.
[TaSK]