Nye regler på mellomtung?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Sted: Lindås, Hordaland

Nye regler på mellomtung?

Legg inn av ShadowRider »

Hei!
Eg har hørt rykter om at det er endringer i regler for mellomtung.
Er det slik at du nå må være 25 år før du kan kjøre tung sykkel?
Og er mellomtung hestekravet økt til rundt 56 hk?

Eller er eg feilinformert?

Og om det er postet før, så beklager eg for reposten :)
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Nye regler på mellomtung?

Legg inn av Carpa »

http://www.ung.no/oss/lappen/76523.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Nye regler på mellomtung?

Legg inn av E-strom »

Ja - det "tredje førerkortdirektiv" trer så vidt jeg vet i kraft neste år, og det inneholder ny klasse A2

http://www.vegvesen.no/_attachment/172787/binary/320904

A2 legger seg imellom A1 og A. Hvis du er 24 eller eldre kan du gå rett på A (ubegrenset).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Sted: Lindås, Hordaland

Re: Nye regler på mellomtung?

Legg inn av ShadowRider »

For nåke skit...
Eg blir 18 år i desember og må vente til våren igjen for å ta lappen... då må jo eg inn i dette dritet :(
Ingen endring i hk-størrelse altså?
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Nye regler på mellomtung?

Legg inn av Crinos »

Jeg kan forstå tanken... Selvsagt uhyrig kjedelig for de under 24 som ønsker å kjøre motorsykkel.

Mon tro om det er slående mange unge motorsyklister som er statestikk bidragere, eller om det bare er en sinstilstand hos trangsynet?
Vet at det har vert ønskelig i mange år å innføre høyere aldersgrense for førerkort klasse A.

Personlig hadde jeg likt å se at de kastet moped (både førerkort og selve redskapet) i søpla, og la ned forbud mot å kjøre moped.
16åringer burde få tilbud om lett motorsykkel, og ikke noe annet.

Ser nesten hver eneste dag farlige situasjoner forutsaket av mopedister, og ofte fordi de kjører HELT feil. Noe jeg tror skyldes mangefull eller helt fraværende opplæring... Lillebroren til madammen holder på med mopedlappen på skolen nå, og jeg har vert nyskjerrig på undervisninga her.. Den er så og si HELT fraværende hva teori og skilter gelder..

Tror forøvrig også at det er snakk om tall klassifisering på klasse B også. HK begresning til man er 25 år eller noe der omkring.
Men her jobber Norge mot resten av strømmen i EU og det blir nærmest umulig å gjennomføre pga EØS regulativer. (Så vidt jeg har oppfattet min søster korekt, og hun jobber FOR denne begrensingen som ansatt i vegvesenet).

Tilbake til deg ShadowRider... Når på året fyller du? Eller, er det mulig å ta oppkjøringa FØR 18årsdagen din, slik at alt er klart til du er 18 ? I såfall har du jo bestått teori og praktisk prøve før reglene slå i kraft.

EDIT: Ser nå at du blir 18 i desember... Men sjekk mulighetene... Da er det jo i så fall en mulighet at du fra og med desember har førerkort for MC
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Nye regler på mellomtung?

Legg inn av E-strom »

Hvis du leser dokumentet så finner du:
- endringer i førerkortklassene står fra side 8
- beskrivelse av A2 står på side 30

Sitat: "...4. Mellomtung motorsykkel: Motorsykkel som har en effekt på høyst 35 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt..."

Du får altså flere Hk å rutte med på en A2-sykkel kontra en tidligere "mellomtung" :thumleft

http://www.vegvesen.no/_attachment/172787/binary/320904
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Sted: Lindås, Hordaland

Re: Nye regler på mellomtung?

Legg inn av ShadowRider »

E-strom skrev:
Du får altså flere Hk å rutte med på en A2-sykkel kontra en tidligere "mellomtung" :thumleft

http://www.vegvesen.no/_attachment/172787/binary/320904
Det er jo positivt :) 46 hester holder jo en stund. Ligger et lass med sånne cruisere på finn :)
Crinos skrev:
Jeg kan forstå tanken... Selvsagt uhyrig kjedelig for de under 24 som ønsker å kjøre motorsykkel.

Mon tro om det er slående mange unge motorsyklister som er statestikk bidragere, eller om det bare er en sinstilstand hos trangsynet?
Vet at det har vert ønskelig i mange år å innføre høyere aldersgrense for førerkort klasse A.

Personlig hadde jeg likt å se at de kastet moped (både førerkort og selve redskapet) i søpla, og la ned forbud mot å kjøre moped.
16åringer burde få tilbud om lett motorsykkel, og ikke noe annet.

Ser nesten hver eneste dag farlige situasjoner forutsaket av mopedister, og ofte fordi de kjører HELT feil. Noe jeg tror skyldes mangefull eller helt fraværende opplæring... Lillebroren til madammen holder på med mopedlappen på skolen nå, og jeg har vert nyskjerrig på undervisninga her.. Den er så og si HELT fraværende hva teori og skilter gelder..

Tror forøvrig også at det er snakk om tall klassifisering på klasse B også. HK begresning til man er 25 år eller noe der omkring.
Men her jobber Norge mot resten av strømmen i EU og det blir nærmest umulig å gjennomføre pga EØS regulativer. (Så vidt jeg har oppfattet min søster korekt, og hun jobber FOR denne begrensingen som ansatt i vegvesenet).

Tilbake til deg ShadowRider... Når på året fyller du? Eller, er det mulig å ta oppkjøringa FØR 18årsdagen din, slik at alt er klart til du er 18 ? I såfall har du jo bestått teori og praktisk prøve før reglene slå i kraft.

EDIT: Ser nå at du blir 18 i desember... Men sjekk mulighetene... Da er det jo i så fall en mulighet at du fra og med desember har førerkort for MC
Eg feirer jo 18 års dagen min 6. desember. Siste oppkjøring her i bergensområdet er rundt starten av oktober. Eg har bare kravene til A1. Da må eg ta alt det derre banekurs, langkjøring og styr. I tilegg holder eg på med bil-lappen nå. og så har eg 3 8-timers skoledager + 2 8 timersdager på jobb... Eg kan ikke se muligheten for at eg rekker noe oppkjøring på A i år :(

Planen min var jo at eg skulle ta A-lisens til våren igjen. Men det ser ut til at eg må sitte med A2 til eg er 24 :/
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Nye regler på mellomtung?

Legg inn av joo »

Hvis jeg ikke leser dette helt galt:

"Ved progressivt erverv av klasse A er minstealderen 20 år forutsatt at søker har 2 års kjøreerfaring
i klasse A2. I tillegg må vedkommende bestå en praktisk prøve eller gjennomføre et kurs av
minst 7 timers varighet"


så skal du vel kunne få A når du er 20 hvis du kjører A2 fra du er 18????
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Nye regler på mellomtung?

Legg inn av Crinos »

joo skrev:Hvis jeg ikke leser dette helt galt:

"Ved progressivt erverv av klasse A er minstealderen 20 år forutsatt at søker har 2 års kjøreerfaring
i klasse A2. I tillegg må vedkommende bestå en praktisk prøve eller gjennomføre et kurs av
minst 7 timers varighet"


så skal du vel kunne få A når du er 20 hvis du kjører A2 fra du er 18????
Det er vell slik reglene er i dag også?
Man kan jo ikke hoppe rett på A som 18 åring. (eller, kan man det om man har hatt lett MC siden man var 16?)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Sted: Lindås, Hordaland

Re: Nye regler på mellomtung?

Legg inn av ShadowRider »

Crinos skrev: Det er vell slik reglene er i dag også?
Man kan jo ikke hoppe rett på A som 18 åring. (eller, kan man det om man har hatt lett MC siden man var 16?)
Som det er nå, kan du ta Lett som 16 åring, mellomtung som 18 åring og deretter ta tung som 20 åring
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Nye regler på mellomtung?

Legg inn av JohnnyTh »

Crinos skrev:Jeg kan forstå tanken... Selvsagt uhyrig kjedelig for de under 24 som ønsker å kjøre motorsykkel.

Mon tro om det er slående mange unge motorsyklister som er statestikk bidragere, eller om det bare er en sinstilstand hos trangsynet?
Vet at det har vert ønskelig i mange år å innføre høyere aldersgrense for førerkort klasse A.

Personlig hadde jeg likt å se at de kastet moped (både førerkort og selve redskapet) i søpla, og la ned forbud mot å kjøre moped.
16åringer burde få tilbud om lett motorsykkel, og ikke noe annet.

Ser nesten hver eneste dag farlige situasjoner forutsaket av mopedister, og ofte fordi de kjører HELT feil. Noe jeg tror skyldes mangefull eller helt fraværende opplæring... Lillebroren til madammen holder på med mopedlappen på skolen nå, og jeg har vert nyskjerrig på undervisninga her.. Den er så og si HELT fraværende hva teori og skilter gelder..

Tror forøvrig også at det er snakk om tall klassifisering på klasse B også. HK begresning til man er 25 år eller noe der omkring.
Men her jobber Norge mot resten av strømmen i EU og det blir nærmest umulig å gjennomføre pga EØS regulativer. (Så vidt jeg har oppfattet min søster korekt, og hun jobber FOR denne begrensingen som ansatt i vegvesenet).

Tilbake til deg ShadowRider... Når på året fyller du? Eller, er det mulig å ta oppkjøringa FØR 18årsdagen din, slik at alt er klart til du er 18 ? I såfall har du jo bestått teori og praktisk prøve før reglene slå i kraft.

EDIT: Ser nå at du blir 18 i desember... Men sjekk mulighetene... Da er det jo i så fall en mulighet at du fra og med desember har førerkort for MC

Jeg ser ofte den lokale moped fører læreren ute og kjører med sine elever og jeg er ofte svært ovverasket over plasering og sporvalg. Tror ikke jeg hadde rådet noen til å kjøre moped på den måten.
Feks så lærer de å køre nesten på den hvite stripen. Dette ser jeg ofte fører til at biler presser seg forbi. Når hjullageret mitt havarerte så fikk jeg prøve meg på dette da max farten var 40km/t før jeg ristet i filler. Nesten alle biler presset seg forbi siden jeg lå helt til høyre i veibanen. Hvis jeg kommer bak en moped så kjører jeg bak helt til jeg kan passere i god avstand og la han ha hele sin veibane. Dette fører ofte til at en forvirret mopedfører sitter og vrir hodet nesten av ledd for å finne ut hvilken merkelig skrue dette er som ikke kjører forbi.
Helt enig i at mopeder skulle vært forbudt eller hatt minst 60km/t i max hastighet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Sted: Lindås, Hordaland

Re: Nye regler på mellomtung?

Legg inn av ShadowRider »

Elolz skrev:Vil disse regelendringene få noe å si for meg som alt har klasse A lappen og blir 23 i oktober? :scratch
Du er safe ;) Det gjelder bare dem som ikke har tatt A2/A før 19 januar 2013 :)
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Nye regler på mellomtung?

Legg inn av mekkern »

hvis du har 2 års erfaring fra A2 kan du oppgradere til A som 20 åring slik som i dag.
DIREKTE erverv A øker fra 21 til 24 år..

fordelen er at en får flere sykler å velge på uten plombering.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Sted: Lindås, Hordaland

Re: Nye regler på mellomtung?

Legg inn av ShadowRider »

mekkern skrev:hvis du har 2 års erfaring fra A2 kan du oppgradere til A som 20 åring slik som i dag.
DIREKTE erverv A øker fra 21 til 24 år..

fordelen er at en får flere sykler å velge på uten plombering.
Om dette er rett, er jo det kjempe bra! :)

Men dem krever fortsatt ikke noe ekstra når du oppgraderer fra A2 til A, sant? dette skjer automatisk?
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Nye regler på mellomtung?

Legg inn av mekkern »

"I tillegg må vedkommende bestå en praktisk prøve eller gjennomføre et kurs av
minst 7 timers varighet"

Fra A2 til A........
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar