BMW 1150 RT 2002 mod

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Elias
Innlegg: 5
Registrert: 15 aug 2012, 22:06
Motorsykkelen din: Honda cbr 600 F - 00
Sted: Bodø

BMW 1150 RT 2002 mod

Legg inn av Elias »

Hei, i slutten av uken som kommer drar jeg og min far for og hente hannes første motorsykkel, en bmw 1150 RT 2002 mod. :D
I og med det lurer jeg på om det er andre her som har erfaring fra denne sykkelen, om noen kan gi meg litt tips om hva man burde se etter? er greit og ha en liten check liste i baklommen når man skal kjøre 70 mil for og hente den og ikke ender opp med og gjøre et bom kjøp :-)

sykkelen er godt velholdt og har så og si alt av utstyr som var mulig og putte på den. den var nettopp på storservice med ventiljusteringer så regner med at verkstedet som utførte servicen ville ha påpeket det som i så fall burde utbedres. men er jo fort at di åverser ting.

di snakket blandt annet om en reim som måtte byttes ved neste service, noen som vet hvilken reim det kan være snakk om? er det noen form for dynamo reim på disse sykler siden det er bokser motor? :scratch

jobber som bilmekaniker til vanlig så bilmotorer har jeg ganske stålkontroll på, men har knapt sett en motorsykkelmotor og dens foskjellige patenter og oppbygninger så tenkte det var greit og forhøre seg litt rundt med andre som har mer og bedre erfaring :thumleft

på forhånd takk :vs

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: BMW 1150 RT 2002 mod

Legg inn av joo »

Ja, under dekslet helt foran på motorblokka går dynamoreima. Usikker på om der er strammeskrue på 1150, den har jeg ikke erfaring med... Husker ikke når den skal byttes på service heller, men det vet vel verkstedet.
Bytte av dynamo-reim er noe jeg ikke har gjort på BMW. Men lettservet motor hvis du kan skru.
R-motorene er nærmere bilmotor enn "tradisjonelle" japsemotorer.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: BMW 1150 RT 2002 mod

Legg inn av tagesk »

Du finner en svært lang liste og spørsmål (og svar) på min GSpot FAQ.
RT har jo kåpe og litt anderledes styre, men så vidt jeg vet så er de ellers helt like.

Å velge en nesten 300 kg tung RT som sin første sykkel er, vel, i det minste modig.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Elias
Innlegg: 5
Registrert: 15 aug 2012, 22:06
Motorsykkelen din: Honda cbr 600 F - 00
Sted: Bodø

Re: BMW 1150 RT 2002 mod

Legg inn av Elias »

hehe, ja men han selv mener at han er så gammel at han har ikke tid til og prøve så mange forskjellige sykler :eh så da går han for full pott med en gang.
men han har jo brukt min sykkel en del så satser på at det går bra fordeom at den er vesentlig lettere. Viktigste på turen hjem er vell og ta litt ekstra pauser og strekke på bena så man ikke dovner av i dem for det er da problemer fort kan oppstår når man skal stoppe.

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: BMW 1150 RT 2002 mod

Legg inn av mekkern »

Bakhjulslager er vel en klassiker på BMW? ;-)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: BMW 1150 RT 2002 mod

Legg inn av tagesk »

mekkern skrev:Bakhjulslager er vel en klassiker på BMW? ;-)
Sukk - ja.
Om du setter sykkelen på hovedstøtten og får hjelp til å holde forhjulet nedi (slik at bakhjulet henger i luften).

Tar du tak i bakhjulet i 3-9 posisjon så skal det være null (!) bevegelse.

Dersom det er bevegelse, få hjelperen din til å holde ned bakbremsen. Dersom bevegelsen forsvinner, da er det bakhjulslageret. Om den ikke forsvinner er det lagrene til "pivot" i svingen.

Er det bakhjulslageret er det mye å si om den saken; skal ikke holde et foredrag om den saken her. Er det "pivot bearings" fixer du det lett selv (mindre enn to arbeidstimer). Lagrene i "pivot" varer forresten minst 200.000 km dersom de får smøring.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Elias
Innlegg: 5
Registrert: 15 aug 2012, 22:06
Motorsykkelen din: Honda cbr 600 F - 00
Sted: Bodø

Re: BMW 1150 RT 2002 mod

Legg inn av Elias »

åkei, takk for tipset, da skal jeg kontrolere disse, men regner jo sterkt med at alt sånt er kontrollert under service, men er jo greit og ta en ekstra titt på det selv :)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: BMW 1150 RT 2002 mod

Legg inn av Kjellrf »

Den har gummiopphengt styre. Bare det er nok til at jeg ikke likte å kjøre den. Følte at forhjulet var ganske "fjernstyrt".
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar