Voksen jentunge har startet på MC lappen

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av SheDevil »

Carpa skrev:Hvor lang tid brukte dere på å ta førerkort kl A?
Det......husker jeg ikke skal jeg være ærlig...

Jeg kjørte først opp til bil men tok lappen for A like etterpå...

Siden det er noen "få" år siden (1987), er det gått i glemmeboken :redface
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Nikka
Innlegg: 32
Registrert: 19 apr 2012, 08:18
Motorsykkelen din: HD Sportster 1200 2013
Sted: In the West...

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Nikka »

Jeg begynte sent i august, hadde oppkjøring i oktober. Øvekjørte litt privat også, men det var kanskje 10 timer eller noe sånt... (gubben jobbet mye...) Det var egentlig helt greit det, å ta lappen om høsten og begynne kjøringen for meg selv i vår - da slapp jeg å tenke på å bruke av sesongen på å få lappen men kunne ta turer for meg selv for å bli kjent med sykkelen og generelt det å kjøre mc. Og jeg kjørte så ofte jeg hadde tid - med en gang føret tilsa at det var ok. Og det har jeg igjen for nå, har blitt kvitt sving-skrekk og mye annet rart jeg drev på med på sykkelen :-k :P :p

Og ja; anbefaler å virkelig lese i "Godt tenkt"; der står noen øvelser som var til stor hjelp - fikk mer kontroll på hva jeg gjorde i svingene (som var mitt største problem...)
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
"Sometimes it takes a whole tank of fuel before you can think straight."

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av SuperMorten »

Carpa skrev:Hvor lang tid brukte dere på å ta førerkort kl A?
Jeg bestillte første time mens det enda var snø bakkene, og kjørte opp 5. juni (måtte frem med lappen og sjekke) :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av RuneMC »

Tok kjøretimer spredt gjennom mai og juni i 2009. I snitt en dobbelttime eller obligatorisk kombo-time per uke og et par lørdager på hhv banekjøring og teknisk kurs. Så ble det et par uker ventetid til oppkjøringen. Tok en ekstra kjøretime pga oppholdet rett før oppkjøring. Jeg brukte vel tiden i mai mest i kjøregården og deretter i trafikk. Startet med null erfaring fra MC og heller ingen privat-kjøring utenom timene.

Går sikkert å ta det raskere om man tar flere timer pr uke eller har noe erfaring forut eller får kjørt noe privat ved siden av.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av poulet_cavalier »

Carpa skrev:Hvor lang tid brukte dere på å ta førerkort kl A?
Tror det er litt opp til deg selv - om du kan prioritere kjøretimer foran jobb o.l. samt om du har mulighet til å øvelseskjøre.

Selv begynte jeg kjøretimene rett før påske i år og kjørte opp 5. Mai. Tok teorien først.

Meldte meg på oppkjøring selv etter den første timen (etter mottoet går det så går det), og ba kjørelæreren om å kjøre på med så mange timer jeg trengte for å rekke å bli klar.

Teori: lett om du har litt studieteknikk inne. Ta den nå med en gang - den er gyldig i tre år (ta online prøver til det sitter)
Kjøring i trafikk: lett når du har B fra før. For ungdom som skal ta A1 er nok dette en terskel og opphav til mange skrekkhistorier på nett
Kjøregård: her må de aller fleste plundre før det sitter, trikset er å ikke miste motet selv om det blir litt kløn.
Oppkjøring: Lett egentlig, om man klarer å holde nervene i sjakk, og ikke har uflaks (eks. sære trafikksituasjoner)

Gå på med krum hals og lykke til :thumleft
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

Nikka skrev:Jeg begynte sent i august, hadde oppkjøring i oktober. Øvekjørte litt privat også, men det var kanskje 10 timer eller noe sånt... (gubben jobbet mye...) Det var egentlig helt greit det, å ta lappen om høsten og begynne kjøringen for meg selv i vår - da slapp jeg å tenke på å bruke av sesongen på å få lappen men kunne ta turer for meg selv for å bli kjent med sykkelen og generelt det å kjøre mc. Og jeg kjørte så ofte jeg hadde tid - med en gang føret tilsa at det var ok. Og det har jeg igjen for nå, har blitt kvitt sving-skrekk og mye annet rart jeg drev på med på sykkelen :-k :P :p

Og ja; anbefaler å virkelig lese i "Godt tenkt"; der står noen øvelser som var til stor hjelp - fikk mer kontroll på hva jeg gjorde i svingene (som var mitt største problem...)


Hvordan arter denne svingskrekken seg. Er det det å legge seg ned i svingene som er utfordringen?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Nikka
Innlegg: 32
Registrert: 19 apr 2012, 08:18
Motorsykkelen din: HD Sportster 1200 2013
Sted: In the West...

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Nikka »

Carpa skrev:Hvordan arter denne svingskrekken seg. Er det det å legge seg ned i svingene som er utfordringen?
Ja, det og følelsen av å "skli" (IKKE nødvendigvis nødvendig, jeg har ikke akkurat sklidd mange ganger), har følt at jeg har hatt for stor fart inn i svinger, bremset og begynt å rote og da blir kjøringen dårlig. Sykkelen min er ganske lav og har fotbrett som er kjent for å ta nedi og det er jo i og for seg ufarlig men jeg skvetter og da roter jeg og.. men nå som jeg har øvd på å slappe av og ha "myke armer" og stole på at sykkelen gjør jobben sin og ikke slipper så lett i svingene går det veldig mye bedre. Å se fremover, holde jevn gass, unngå å gjøre krappe oppbremsinger osv - rett og slett å "glemme" litt at jeg kjører og ikke tenke for mye, gjør faktisk at jeg kjører bedre.
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
"Sometimes it takes a whole tank of fuel before you can think straight."

guzziman
Innlegg: 278
Registrert: 26 feb 2012, 04:59
Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.
Sted: sarpsborg

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av guzziman »

Carpa skrev:Hvor lang tid brukte dere på å ta førerkort kl A?
Jeg begynte på lappen 28,aug. 2011. Hadde lappen i lomma 30.sep,samme år.
Triumph Daytona 955i 2003

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

guzziman skrev:
Carpa skrev:Hvor lang tid brukte dere på å ta førerkort kl A?
Jeg begynte på lappen 28,aug. 2011. Hadde lappen i lomma 30.sep,samme år.
Åj, hadde du noe erfaring fra før av?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Jinta
Innlegg: 107
Registrert: 31 jan 2010, 16:59
Motorsykkelen din: Kawasaki Z 1000 SX 2013 mod
Sted: Hvittingfoss

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Jinta »

Tvi-tvi! :D
I Smia MC klubb så er det flere voksne jenter som er i gang med mc lappen nå, så bare kom deg i gang :thumleft

Sjøl har jeg hatt denne interessene i mange år og "smugkjørte" nok litt på avsidesliggende grusveier før jeg fikk lappen lovlig :redface

Har hatt lappen i mange år nå og har i gjennomsnitt kjørt mellom 15 og 32 tusen km i året siden den gang. Både i inn og utland. For meg er det en lidenskap jeg ikke kan være forruten. Digger å farte rundt på to hjul og aller helst på lengre turer over flere dager/uker.

Kom igjen! Vi trenger flere jenter i dette miljøet :prop:
Live to ride - ride to live
Smia MC

MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX

Brukeravatar
sky7
Innlegg: 25
Registrert: 24 aug 2012, 08:01
Motorsykkelen din: Yamaha XJ6 600cc 2012
Sted: Bergen

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av sky7 »

Jeg var helt blank når jeg begynte. Jeg begynte i våres, men pga ferie og annet så har jeg ikke fått oppkjøring før neste uke. Jeg vil si at det er en stor fordel at du har lappen på bil fra før av. Les godt på teorien og sørg for at du får den unna snarest mulig. Jeg syns det vanskeligste i begynnelsen var dette med å kjøre i krypefart og ha kontroll og balanse i lav fart. Også skifting av gir på en smooth måte var noe jeg brukte litt tid på. Så går det en del på det å bli trygg på sykkelen, føle at man innehar kontroll og lære seg å løfte blikket.

Jeg var kjempenrevøs før hver time i begynnelsen, ikke minst pga at jeg er lav (1,61) og var redd for å velte. Dette gikk seg til etter som jeg fikk mer erfaring i diverse situasjoner. Kan jeg, kan ihvertfall du :)

Nå er det bare gøy, og jeg gleder meg vilt til å få lappen:)
2012 - August/September: 4500 km - Norge, Danmark, Tyskland, Østerrike.

guzziman
Innlegg: 278
Registrert: 26 feb 2012, 04:59
Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.
Sted: sarpsborg

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av guzziman »

Carpa skrev:
guzziman skrev:
Carpa skrev:Hvor lang tid brukte dere på å ta førerkort kl A?
Jeg begynte på lappen 28,aug. 2011. Hadde lappen i lomma 30.sep,samme år.
Åj, hadde du noe erfaring fra før av?
Hadde ikke kjørt moped en gang.. eh.. jo det gjorde jeg. kjøpte moped en mnd. før jeg bestemte meg for å ta mc-lappen.Fikk mye god hjelp av venner, som øvelsekjørte med meg et par ganger i uken. Hadde sykkel hjemme i garsjen som bare ventet på meg. Da er det kanskje litt lettere å få øvelsekjørt.Så det er ennå ikke for sent å sikre deg lappen i år. Siste oppkjøring for kl-A på østlandtet er 30.sep. En mnd senere på vestlandet har jeg hørt. Så stå på carpa.. så har du lappen innen sep.
Triumph Daytona 955i 2003

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

Hvorfor i all verden har jeg ikke gjort dette for lenge siden? Nå vil jeg bare komme i gang men må pent vente på MC kurset 8. sept :sk?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Gielas »

Carpa skrev:Hvorfor i all verden har jeg ikke gjort dette for lenge siden?
:thumleft
Dèt spørsmålet har jeg stilt meg selv atskillige ganger de to månedene jeg nå har hatt lappen...

Begynte opplæringa omtrent på denne tida i fjor og fortsatte i år straks det var kjørbart på veiene.
(Synes i grunnen det var fint med noen vintermåneder i mellom; da kunne jeg evaluere kjøretimene fra høsten bedre/lengre og tenke ut forbedringer til våren)
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

Gielas skrev:
Carpa skrev:Hvorfor i all verden har jeg ikke gjort dette for lenge siden?
:thumleft
Dèt spørsmålet har jeg stilt meg selv atskillige ganger de to månedene jeg nå har hatt lappen...

Begynte opplæringa omtrent på denne tida i fjor og fortsatte i år straks det var kjørbart på veiene.
(Synes i grunnen det var fint med noen vintermåneder i mellom; da kunne jeg evaluere kjøretimene fra høsten bedre/lengre og tenke ut forbedringer til våren)
Tanken nå er å ta det jeg rekker også fortsette til våren. Den kjøreskolen jeg har valgt har kjøring under tak så de holder på lenge utover høsten. Regner med at det sikkert er der jeg trenger mest trening :-k
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar