Vått vs. Tørt føre?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av SuperMorten »

Opplevde med Yamahaen i dagen før jeg byttet den inn (på alt for gamle dekk) at bakenden slapp da jeg ga gass for å kjøre ut på E18. Samme dag lå jeg i kø inn mot Oslo, fortsatt på E18, da køen kommer litt for brått på, pga dårlig sikt, trøtt fører osv, og jeg må bremse litt hard. farten var ca 60, og jeg var sikker på at nå gikk jeg på trynet. Men en kombinasjon av kjøreerfaring og flaks, klarte jeg å hente meg inn igjen, selv om musklene i lysken verker fortsatt etter snart to uker..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av evike »

fikse skrev: Det beste som hjelper, er å kjøre når det er drittvær :thumleft Eller flytt til Bergen, så får du øvd deg :redface :lol
Tull og tøys, vi har hatt minst like mye regn som Bergen i år (innbiller jeg meg). Eller er det bare forbannelsen min som gjør det mon tro...
Nåvel, jeg kasta forbannelsen om evig regnvær som turfølge over til en stakkars fyr vi traff i Karlstad og siden har jeg gått GANSKE klar! Stakkars Johannes...
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av joo »

Man kan få slipp på tørt føre også. Mye grus på asfalten kan sette et støkk i noen og enhver. Hadde et par sånne opplevelser på samme dagen for to år siden, langs de beste "hoj-vegarna" i de dype skoger i Sverige, med tohjulssladd. Flere uker etterpå satt jeg og stirra på vegen rett foran forhjulet og var stiv som en stokk! Ble ikke mye flyt i svingene av det. Måtte ta meg sammen og huske alt med blikk, kontakt med sykkelen, plassering og gassbruk i sving osv osv. Da skulle jeg ønske meg noen timer på bane med litt tilbakemeldinger. Men med litt bevisst kjøring kom kosen tilbake. Samme resultatet får du sikkert om du får skikkelige slipp på våt veg, men med tida lærer du å "lese" vegbanen bedre uten å nistirre rett foran forhjulet. Får du ikke blikket opp får du heller ikke kosa deg med svingene! Er du usikker så avpasser du farta etter det. Marginer og følelsen av å være trygg er bedre enn å tøye grensene unødig... så siden du vil ned i "sneglefart" er det ikke verre enn at du kjører safe :thumleft Du trenger ikke å utfordre alt av grenser med en gang, kos deg på vegen og vit at du blir mer erfaren så lenge du kjører med huet som du tydeligvis gjør.

Problemet med vått føre er (som andre sier) at man ikke kan lese om der er dieselsøl osv. Men jeg har i alle fall veldig respekt for deler av vegene som er ekstra blanke. Det er mest på ny asfalt, og krever respekt og avpassing av farta. Ellers opplever jeg ofte småslipp når jeg krysser midtstriper i svingene når man er anelsen for engasjert, men da vet jeg at sykkelen vil logre et øyeblikk og har erfart at sånn er det bare. Med åra føles det ikke utrygt lenger.

Litt uinteressant foreløpig kanskje; oftest slipper det bak når du gasser ut av svingene, noe som ikke trenger være dramatisk i det hele tatt. Bare et varsel. Slipper det foran går det gjerne galt. Og på vanlig landevei betyr det at du kjører over evne og føre. For høy fart...

Det jeg selv har ekstra respekt for er rundkjøringer, brostein, avkjøringsramper, ny asfalt og avkjørsler der grus kan vaskes ut i vegen av regn eller draes ut av trafikk (som RuneMC nevner). Et par plasser på Østlandet som jeg vet om er et sted i Hanekleiva og dessuten langs sørsida av Tyrifjorden noen kilometer.

Ikke vær redd men ha respekt for våt veg. Nyt heller svingene når du er trygg :prf
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av fikse »

+1 til Joo :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av fikse »

evike skrev:
fikse skrev: Det beste som hjelper, er å kjøre når det er drittvær :thumleft Eller flytt til Bergen, så får du øvd deg :redface :lol
Tull og tøys, vi har hatt minst like mye regn som Bergen i år (innbiller jeg meg). Eller er det bare forbannelsen min som gjør det mon tro...
Nåvel, jeg kasta forbannelsen om evig regnvær som turfølge over til en stakkars fyr vi traff i Karlstad og siden har jeg gått GANSKE klar! Stakkars Johannes...
Hirr-hirr :lol
Sånn sett er det berre lekkert å bo litt vest for Bergen: 60 færre nedbørsdager per år, enn Bergen. Det merkes! I går aftes f.eks, koste vi oss ute i 39°C i SPA-et, i oppholdsvær og 13°C i luften, mens Bergen hadde 10°C og bøtter med vatn :knegg Neste uke ser bra ut da. Opplett og tidvis sol. Mon tro om jeg ikke må ta noen turer for å gni av litt skitt fra dekksidene :thumleft Tørr asfalt og passe temp, det kan bare ikke overvurderes :yeyeye
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av Bikeridr »

Tips'ene ryr inn ser jeg. :-)
Da jeg begynte å kjøre motorsykkel var jeg livredd regn. Helt til jeg så et roadracing-løp på TV der de kjørte i megaplaskregn uten at det så ut til å dempe farten noe nevneverdig..
Når man da vet at de kjører på slicks, så kom jeg frem til at den pinglefarta vi er begrenset til av lovverket neppe er noen utfordring for dagens motorsykler med dertilhørende moderne dekk.

Nå som jeg bor i Riga, og har opplevd kontinentalt regnvær på sitt beste/verste, så vil jeg nok si at den der små-yren som Norge kan varte opp med umulig kan lage særlige bruduljer.
(Men jeg skal innrømme jeg er litt mer pysete i venstresvinger grunnet en tidligere "skogstur" på utsiden av autovernet i en venstresving).

Selv har jeg opplevd vannplaning på motorveien her, uten at det egentlig skapte panikk. Men jeg anbefaler det ikke da.. ;-)

Men, som allerede nevnt, vegmerking, kumlokk, ferister, strekkmetall-broer, tre-broer og brosten blir jævlig glatt når det regner. Det samme med nylagt asfalt. Da er det ikke u-ofte man ser oljehavet flyte oppå asfalten, og det blir skiføreglatt..
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
Ter
Innlegg: 74
Registrert: 01 jul 2012, 13:59
Motorsykkelen din: Kawasaki ER 6F 2013
Sted: Vestvågøy
Kontakt:

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av Ter »

Det var nylig en ulykke med MC som kom ut av tunell og inn i regnvær her. Mange gasser opp inne i tunellene og glemmer å redusere før de kjører ut. Tror at mange forhold kan spille inn, man får også begrenset sikt i regnvær, og øker man farten får man mindre reaksjonsevne. Det er raskere å låse hjulene når man bremser og dermed glir man ut..

Brukeravatar
Nikka
Innlegg: 32
Registrert: 19 apr 2012, 08:18
Motorsykkelen din: HD Sportster 1200 2013
Sted: In the West...

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av Nikka »

Jeg fikk et tips som har hjulpet meg med slippeskrekken både på vått og tørt; jevnt gasspådrag gjennom svingene uten å tulle med å slippe gassen fort, bremse, justere for mye på styret osv. hjelper til med å holde grepet oppe. Ujevn kjøring kan føre til at det f.eks. blir endring i vektfordelingen på for- og bakhjulet og dermed reduseres grepet på ett av dekkene og det kan forverre det. Og jeg har hatt det i bakhodet når jeg har kjørt i det siste (10.000 km siden mars har hjulpet på!) - og det funker :thumleft
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
"Sometimes it takes a whole tank of fuel before you can think straight."

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av joo »

Nikka skrev: jevnt gasspådrag gjennom svingene uten å tulle med å slippe gassen fort, bremse, justere for mye på styret osv. hjelper til med å holde grepet oppe. Ujevn kjøring kan føre til at det f.eks. blir endring i vektfordelingen på for- og bakhjulet og dermed reduseres grepet på ett av dekkene og det kan forverre det.
Visst :thumleft
Et godt råd i sving er å ikke dra på mye midt i lange svinger før du ser utgangen. Som en proff sa til meg; ikke gå mye på gassen i sving før du er sikker på at du ikke må slippe av igjen underveis i svingen. Syntes det funker som snus det når jeg har det i bakhodet. Som du nevner, vektfordelingen flytter seg, også når du går av gassen. Og da blir det lettere på bakhjulet samtidig som motorbrems kan gi slipp bak. Det vet jeg i alle fall som kjører twin som motorbremser noe vakent.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av TheHaughom »

joo skrev:
Nikka skrev: jevnt gasspådrag gjennom svingene uten å tulle med å slippe gassen fort, bremse, justere for mye på styret osv. hjelper til med å holde grepet oppe. Ujevn kjøring kan føre til at det f.eks. blir endring i vektfordelingen på for- og bakhjulet og dermed reduseres grepet på ett av dekkene og det kan forverre det.
Visst :thumleft
Et godt råd i sving er å ikke dra på mye midt i lange svinger før du ser utgangen. Som en proff sa til meg; ikke gå mye på gassen i sving før du er sikker på at du ikke må slippe av igjen underveis i svingen. Syntes det funker som snus det når jeg har det i bakhodet. Som du nevner, vektfordelingen flytter seg, også når du går av gassen. Og da blir det lettere på bakhjulet samtidig som motorbrems kan gi slipp bak. Det vet jeg i alle fall som kjører twin som motorbremser noe vakent.
Da skulle du prøvd en single :prf
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av AJ »

TheHaughom skrev:
joo skrev:
Nikka skrev: jevnt gasspådrag gjennom svingene uten å tulle med å slippe gassen fort, bremse, justere for mye på styret osv. hjelper til med å holde grepet oppe. Ujevn kjøring kan føre til at det f.eks. blir endring i vektfordelingen på for- og bakhjulet og dermed reduseres grepet på ett av dekkene og det kan forverre det.
Visst :thumleft
Et godt råd i sving er å ikke dra på mye midt i lange svinger før du ser utgangen. Som en proff sa til meg; ikke gå mye på gassen i sving før du er sikker på at du ikke må slippe av igjen underveis i svingen. Syntes det funker som snus det når jeg har det i bakhodet. Som du nevner, vektfordelingen flytter seg, også når du går av gassen. Og da blir det lettere på bakhjulet samtidig som motorbrems kan gi slipp bak. Det vet jeg i alle fall som kjører twin som motorbremser noe vakent.
Da skulle du prøvd en single :prf
Spesielt morsomt ved forbikjøringer :D Først gi på med aksellerende go'lyd, for å komme kjapt forbi, for deretter å sleppe gassen og la motorbremsgo'lyden spre sin harmoni straks man passerer bilføreren som lurer på hva som skjer... :knegg. Og oppå 690'en sitter en gla'gutt (eller ei gla'jente! :D ) med et bredt glis og en sitrende ryggmarg og ståpels på armer og bein under kjøredressen!! :yahoo :mc1
En ubetalelig opplevelse - hver gang! :D
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av TheHaughom »

AJ skrev:
TheHaughom skrev: Da skulle du prøvd en single :prf
Spesielt morsomt ved forbikjøringer :D Først gi på med aksellerende go'lyd, for å komme kjapt forbi, for deretter å sleppe gassen og la motorbremsgo'lyden spre sin harmoni straks man passerer bilføreren som lurer på hva som skjer... :knegg. Og oppå 690'en sitter en gla'gutt (eller ei gla'jente! :D ) med et bredt glis og en sitrende ryggmarg og ståpels på armer og bein under kjøredressen!! :yahoo :mc1
En ubetalelig opplevelse - hver gang! :D
Se her, noen som er bitt av Duke-basillen? :P
Pønsker på helanlegg fra GPR eller LeoVince (Akra er for dyrt), for å få frem enda mer godlyd enn det originalanlegget gjør. :knegg
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av Jompa »

Oi,oi, AJ. Trudde ikke at du drev på med sånne barnsligheter.
Det funker forresten veldig fint med 4-1anlegg også :thumleft :thumleft

For å komme on-topic igjen.
Jeg oppdaget her i sommer at bremsespor etter lastebiler også blir lynglatte i regnvær.
Det er mange som skriver om dieselsøl på veiene, hvor er alt dette sølet ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av TheHaughom »

Jompa skrev:Oi,oi, AJ. Trudde ikke at du drev på med sånne barnsligheter.
Det funker forresten veldig fint med 4-1anlegg også :thumleft :thumleft

For å komme on-topic igjen.
Jeg oppdaget her i sommer at bremsespor etter lastebiler også blir lynglatte i regnvær.
Det er mange som skriver om dieselsøl på veiene, hvor er alt dette sølet ?
Som regel i rundkjøringer nærliggende bensinstasjoner. I alle fall det jeg har merket av dieselsøl i alle fall.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av fikse »

Jompa skrev: Det er mange som skriver om dieselsøl på veiene, hvor er alt dette sølet ?
Ta deg en tur her til Sotra. Flere ganger i uken i snitt. Men så er det endel trafikk av ymse utenlandske vogntog som henter fisk til europa-russland :-k
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Svar