Martins lille MCeventyr

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Martins lille MCeventyr

Legg inn av gbruaset »

Birostris skrev:Fikk sykkelen min på torsdag kveld. Siden da har det blitt i overkant av 50 mil i Oslo, Akershus og Buskerud.

Jeg var redd for at det skulle vise seg at jeg ikke likte å kjøre tohjuling. Jeg har jo egentlig aldri gjort det, sånn ordentlig, bare bykjøring under opplæringa i Polen.

Jeg kan med stolthet si at MC-kjøring på landevei er MORO! Jeg har masse igjen å lære, lærekurven har vært tilnærma loddrett, men jaggu er det gøy!

Har dessverre ikke tid til å si så mye mer nå, men ville få denne bloggen startet, så kan jeg kanskje oppdatere den litt oftere i sommer.
Hvordan ligger pris nivået i Polen på kjøreopplæring ? Kjenner noen som studerer der, som også er interessert i mc.

Brukeravatar
Birostris
Innlegg: 60
Registrert: 03 apr 2011, 18:43
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5, -97
Sted: Oslo/Kraków

Martins lille MCeventyr

Legg inn av Birostris »

Vi betalte 1000zl (2000 kroner) for pakke med kjøretimer og teorikurs. Da hadde vi grupperabatt. I tillegg er det noen gebyrer til lokale vegvesenet. Man må også leie inn en tolk til oppkjøringa, og bli registrert med en "zameldowanie". Det er en del byråkrati man må gjennom. Totalt kom det vel på ca 3000 kroner, pluss ca 270 kroner for å få omregistrert seg fra polsk til norsk førerkort.

Jeg har innsett at opplæringa er mangelfull. For all del, man lærer det helt grunnleggende (kjøregård med åttetall, nødstopp, slalom, etterfulgt av en på forhånd memorert løype gjennom byen), men jeg tror jeg hadde hatt svært godt av noen timer her i Norge...

På den annen side kan man være med på en hel del kurs i Norge for de pengene spart på å gjøre det i Polen.

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Martins lille MCeventyr

Legg inn av gbruaset »

Det må jeg si...er det nå jeg skal fortelle at jeg nesten betalte 25 K for min opplæring! Tipper du kom godt ut av det, jeg for min del sitter igjen med at jeg kastet bort mange tusen kroner. På altfor mange timer. Skal tipse kompisen min om dette. Han har igjen et år å studere, og her er det tydeligvis mange kroner å spare.

Brukeravatar
Birostris
Innlegg: 60
Registrert: 03 apr 2011, 18:43
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5, -97
Sted: Oslo/Kraków

Re: Martins lille MCeventyr

Legg inn av Birostris »

På tirsdag var det overraskende pent vær her i Molde, så jeg måtte ta meg en liten kosetur etter jobb. Hadde egentlig ingen voldsomme planer, men endte opp med en fin runde. begynte vest- og nordover, rundt Aureosen. Flotte veier, ny asfalt, lite biler. Litt mindre pysestriper på dekka nå, så jeg...

Fortsatte videre utover mot Bud. Pent landskap, møtte mange norske og utenlandske turister på MC. Jeg hilste på alle, alle hilste tilbake. Trivelige folk. Ved Bud var det tid for ispause. Mmmm, sommeris. Skal innrømme det var litt kaldt, men er det sommer, så er det sommer.

Siden jeg allerede var kommet til Bud og det er der den berømte Atlanterhavsvegen starter, så var jo det verdt en liten kikk. Så da ble det videre nordover, langs havet. Jeg har kjørt deler av veien før med bil, men ingen tvil om at man kommer nærmere naturen på motorsykkel, altså. Vakker natur, søte små klynger av hus og sjøboder som klamrer seg fast mot naturkreftene. Kjenner nasjonalromantikken blomstrer. :)

Etter å ha flydd over Hustadvika på Vegvesenets berg- og dalbane, snudde jeg og kjørte innlandet tilbake igjen. Jeg skjønner godt at de sju broene ved Hustadvika brukes i diverse bilreklamer. Det er riktig så spektakulært, anbefaler å ta en liten omvei dit, skulle man ha sjansen.

En flott tur ble det. Merka også hvor mye friere jeg føler meg når jeg kjører uten sidevesker. Sykkelen føltes mye lettere.

Her er forøvrig ruta, hvis man har lyst til å kikke. Google Street View hele veien. :) http://goo.gl/maps/OF8F" onclick="window.open(this.href);return false;

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Martins lille MCeventyr

Legg inn av gbruaset »

Hvis du fortsatt er i Romsdalen, må du få med deg Trollstigen, og Geiranger. Et fantastisk stykke norsk natur. På veg nedover Gudbrandsdalen kan jeg anbefale å kjøre over Frisveien mellom Gudbrandsdalen og østerdalen. Kjørte der forrige lørdag, og det en kjempespennende vei.

Brukeravatar
Birostris
Innlegg: 60
Registrert: 03 apr 2011, 18:43
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5, -97
Sted: Oslo/Kraków

Re: Martins lille MCeventyr

Legg inn av Birostris »

Artig at du nevner det, jeg kom nettopp inn døra igjen etter å ha kjørt Trollstigen, Geiranger og en liten tur til Ålesund. :D

Veldig flott tur, skjønner hvorfor det har blitt kjente turistmål, det er virkelig verdt det, selv i halvgrått vær. Veien opp til Trollstigen var flott, Trollstigen var flott og veien ned mot Geiranger var flott. I det hele tatt flott tur. :) Var mange motorsykler på toppen, blant annet en Ducati Diavel Carbon. *sikle* Også et tysk par på hver sin plastrakett med kun ei lita tankveske hver. Imponert over effektiv pakking!

Merka en stor fordel med MC framfor bil: Jordbærlukt gjennom hele Valldalen. Fantastisk. Ble nødt til å stoppe for å kjøpe en kurv. Mmm, herlig!

Da jeg kom til Ålesund hadde jeg flere ubesvarte anrop, familie og venner hadde hørt om MC-ulykka ikke så langt unna mi rute. Det var litt ubehagelig. Heldigvis hadde ikke jeg noen vanskelige situasjoner underveis.

Etter 28 mil og to ferger tilbake i Molde. Flott dag! :) http://goo.gl/maps/A7uA" onclick="window.open(this.href);return false;

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Martins lille MCeventyr

Legg inn av gbruaset »

Birostris skrev:Artig at du nevner det, jeg kom nettopp inn døra igjen etter å ha kjørt Trollstigen, Geiranger og en liten tur til Ålesund. :D

Veldig flott tur, skjønner hvorfor det har blitt kjente turistmål, det er virkelig verdt det, selv i halvgrått vær. Veien opp til Trollstigen var flott, Trollstigen var flott og veien ned mot Geiranger var flott. I det hele tatt flott tur. :) Var mange motorsykler på toppen, blant annet en Ducati Diavel Carbon. *sikle* Også et tysk par på hver sin plastrakett med kun ei lita tankveske hver. Imponert over effektiv pakking!

Merka en stor fordel med MC framfor bil: Jordbærlukt gjennom hele Valldalen. Fantastisk. Ble nødt til å stoppe for å kjøpe en kurv. Mmm, herlig!

Da jeg kom til Ålesund hadde jeg flere ubesvarte anrop, familie og venner hadde hørt om MC-ulykka ikke så langt unna mi rute. Det var litt ubehagelig. Heldigvis hadde ikke jeg noen vanskelige situasjoner underveis.

Etter 28 mil og to ferger tilbake i Molde. Flott dag! :) http://goo.gl/maps/A7uA" onclick="window.open(this.href);return false;
åhh... Dette er hjemlige trakter for meg! Jeg kommer fra ålesund, og har slekta mi fra Romsdalen! Vakkert fylke! Leste om ulykka jeg også, stygt. Var du oppe på Fjellstua også? Det er som Vardestua i molde, om du har vært der. Fin utsikt. Men få med deg frisveien i Gudbrandsalen, en vei som går oppover og nedover i 1200 meters høyde i Rondane Nasjonalpark. Kjemepefascinerende!

Brukeravatar
Birostris
Innlegg: 60
Registrert: 03 apr 2011, 18:43
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5, -97
Sted: Oslo/Kraków

Re: Martins lille MCeventyr

Legg inn av Birostris »

I dag gjorde jeg noe dumt.

Jeg prøvekjørte en ny motorsykkel. En sykkel jeg ikke har råd til.

Så langt har jeg bare kjørt mopeder, slitne Suzuki EN125 og Yamaha YS 250 på kjøreskolen i Polen og min 15 år gamle Kawa ER-5, ikke akkurat siste ord i motorsykkelteknologi eller kraft.

Nå er vel ikke Suzuki SFV 650 Gladius det barskeste i gata heller, men jammen var det annerledes å kjøre den. Fikk meg noen overraskelser. Bakbremsene kunne låses i fart (skivene her er nok noe mer effektive enn trommelen på min Kawa), sykkelen kunne dras på bakhjulet (rundt 50% mer hester enn på min lille Rødhette). Glad det ikke var noen fartskontroller i området heller, for alt var så behagelig at jeg ikke la merke til farta på samme måte som jeg er vant med.

I det hele tatt var det litt trist å gå tilbake til gamledamen. Alt føltes slarkete og tungt og treeeegt. Men trygt. Veldig trygt og kjent. Og bedre plass til bena. Gladiusen markedsføres visst først og fremst mot kvinner og andre med korte bein, og det passer nok utmerket. Jeg trodde jeg var kort i beina, men tydeligvis ikke...

Alt i alt vil jeg si at Gladius må være en flott førstesykkel for folk med korte bein. Sett fra mitt uerfarne ståsted skjønner jeg ikke hvorfor man skulle kunne trenge mer sykkel enn dette, hvis det er en naken morosykkel man ønsker seg.

Og har rundt 100-125.000 å bruke. *sukk*

Bilde
Jeg synes den er penere i virkeligheten enn på bilder.

Bilde
Sammen med min lille Rødhette.

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Martins lille MCeventyr

Legg inn av gbruaset »

Hadde suzuki v strom tidligere, og også suzuki sv 650. Begge har jo tilnærmet lik motor som i Gladius. Det er morsomme og lekne sykler. Du får imidlertid disse forholdsvis rimelig når de er noen år gamle. Spørst hva de skal brukes til...Er du glad i landevegskjøring/grus? Da er jo v stromen tingen. Sjekk ut litt på Finn, får mye fint japansk til under "1oo-lappen" :-)

Svar