Kjøpe nybegynnersykkel, tips om kjøp, kjøring, ombygging osv

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Haavards
Innlegg: 2
Registrert: 02 aug 2012, 00:19
Motorsykkelen din: Din MC her

Kjøpe nybegynnersykkel, tips om kjøp, kjøring, ombygging osv

Legg inn av Haavards »

Hei, jeg er helt fersk i MC-verden, har ikke sykkel, ikke lappen og ingen kontakt i noe Mc-miljø, men etter at jeg og en kompis tilfeldigvis fikk fatt på en delesykkel som vi fikk fyra opp å gjort kjørbar, er jeg blitt bitt av basillen, denne sykkelen kan ikke bli registrert, så har funnet ut at jeg trenger en sykkel for å lærekjøre med, så første spørsmål er da hva reglene for lærekjøring på Mc er? Har billappen og er 25 år om det har noe betydning?

Videre er jeg på utkikk etter en billig sykkel på minimum 600cc, gjerne veteran, har drevet en del med bil, så skruing er ikke noe problem. Liker veldig godt bobberstilen og oldschool look, og har sett mange suzuki intrudere, honda vf osv som har blitt bygd om til bobber, så tenker noe i de baner.

Men da kommer jo spørsmålene, fra bilverden har jeg erfart at en omtrent ikke får godkjent en uorginal skrue og at biltilsynet er noen paragrafryttere uten sidestykke, hvordan er dette i Mc-verden? Tenker da på å bytte baksjerm, sidemontere skilt og baklys, bytte sete, bytte ratt osv. Er dette ting en kan gjøre uten videre?
Dette er det jeg kommer på å spør om i farta, men lurer på absolutt alt, så om noen har noen generelle tips, er jeg mer enn takknemmelig for de også, på forhånd takk for svar:)

Haavards
Innlegg: 2
Registrert: 02 aug 2012, 00:19
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjøpe nybegynnersykkel, tips om kjøp, kjøring, ombygging

Legg inn av Haavards »

Ingen som har noen som heldst tips og råd til en nybegynner i Mc-verden? Har jo lest litt i andre tråder å det er jo ofte sykler som er litt dyrere enn jeg har råd til nå som blir anbefalt, men ser jo at en foreksempel kan få ducati monster ganske rimelig og den typen sykler.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Kjøpe nybegynnersykkel, tips om kjøp, kjøring, ombygging

Legg inn av evike »

Jeg vil anta at spørsmålene dine ble litt for generelle. Befolkningen her hiver seg gjerne over konkrete og spesifikke spørsmål, jo mer detaljert, jo mer føler folk seg kallet til å svare ;-)

For å svare på det mest spesifikke du har sagt noe om: Jeg har en Yamaha Diversion XJ 600 stående, for salg, som ikke umiddelbart er i behov av mekking, men selvfølgelig kan mye gjøres med en sykkel som har vippet 100' km.

Henviser til annen tråd mht. øvelseskjøring
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... %C3%B8ring hvor det meste er sagt.

Bruk "Søk"-funksjonen og let litt, det meste av det du lurer på er antagelig spurt om før. Skulle det IKKE være spurt om før, så spør spesifikt. Endel av gutta her inne er GODT kjent med å skru og forandre. Et par av de har bygget om såkalte Cafe racere. Akkurat nå husker jeg bare Twister. Søk frem alle hans innlegg f.eks. så tenker jeg du får svar på mer enn du lurer på også.

Velkommen hit!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Svar