Lufting av bremser.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av Jarle »

Kan det være luft som gjør at bremsehendelen pulserer også?
Har det problemet på en nyervervet (gammel) sykkel jeg kjøpte for noen dager siden. Pulseringen er størst ved nedbremsing i lave hastigheter.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av tagesk »

Jarle skrev:Pulseringen er størst ved nedbremsing i lave hastigheter.
Dersom du bremser hard, og stopper, og så holder bremsen inne så blir det veldig varmt under klossen.

(motto: Alltid la sykkelen trille noen cm efter at du har stoppet!)

Klossen kan glassére skiven.
Finn frem fint sandpapir (400 eller noe slikt) og puss skiven(e) på begge sider.

Dette bør alltid forsøkes før man setter i gang med dyrere reprasjoner og utskiftninger.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av Jarle »

tagesk skrev:
Jarle skrev:Pulseringen er størst ved nedbremsing i lave hastigheter.
Dersom du bremser hard, og stopper, og så holder bremsen inne så blir det veldig varmt under klossen.

(motto: Alltid la sykkelen trille noen cm efter at du har stoppet!)

Klossen kan glassére skiven.
Finn frem fint sandpapir (400 eller noe slikt) og puss skiven(e) på begge sider.

Dette bør alltid forsøkes før man setter i gang med dyrere reprasjoner og utskiftninger.

[TaSK]
FLOTT. Takk skal du har. Det hadde jeg ikke tenkt på. Godt tips som vil bli testet i morgen.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1607
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av Kjellrf »

Jarle skrev:
tagesk skrev:
Jarle skrev:Pulseringen er størst ved nedbremsing i lave hastigheter.
Dersom du bremser hard, og stopper, og så holder bremsen inne så blir det veldig varmt under klossen.

(motto: Alltid la sykkelen trille noen cm efter at du har stoppet!)

Klossen kan glassére skiven.
Finn frem fint sandpapir (400 eller noe slikt) og puss skiven(e) på begge sider.

Dette bør alltid forsøkes før man setter i gang med dyrere reprasjoner og utskiftninger.

[TaSK]
FLOTT. Takk skal du har. Det hadde jeg ikke tenkt på. Godt tips som vil bli testet i morgen.
Vask også skivene med brakeclean, i tilfelle der er drit/olje på endel av skiva. Bør egentlig gjøres en gang eller 2 hvert år.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av JohnnyTh »

Jarle skrev:Kan det være luft som gjør at bremsehendelen pulserer også?
Har det problemet på en nyervervet (gammel) sykkel jeg kjøpte for noen dager siden. Pulseringen er størst ved nedbremsing i lave hastigheter.

kan du ha sleng i bremseskiven?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av Jarle »

JohnnyTh skrev:
Jarle skrev:Kan det være luft som gjør at bremsehendelen pulserer også?
Har det problemet på en nyervervet (gammel) sykkel jeg kjøpte for noen dager siden. Pulseringen er størst ved nedbremsing i lave hastigheter.

kan du ha sleng i bremseskiven?
****************************

Gjorde en liten manuell sjekk i går kveld for og sjekke om det kunne være kast i bremseskiva, men det så ikke slik ut. Tenkte jeg skulle ta en sjekk av dette litt mere nøye i morgen kveld, pluss sjekke felg, klosser og kalipper. Kan jo være en skivelås f.eks. en gang i tide som kan ha forusaket en liten skade. Men først skal jeg vaske og gå over skiva med fint smergel så jeg er sikker på at ikke skiva er "glasert". Best og begynne med det enkle :-)
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av tagesk »

Jarle skrev:Best og begynne med det enkle :-)
For å sjekke kast i skiven må den demonteres, legges på en glassplata, og så ser du om du kan skyve et papir under på noen sider.

Men før den tid skal du sjekke noe annet: Dekkene.
Dersom du stort sett har kjørt rett frem, som man stort sett gjør i Norge, da blir dekkene "tappet". Det vil si at de ikke lenger er runde (i lengderetningen) men "hakkete".
I høye hastigeheter hører du en during, i lave, og da særlig i sving og ved brems, føles det som kast i bremseskiven.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av Crinos »

Har sporet litt bort i fra dette med lufting men om enn kjenner at det "pulserer" i hendelen ved oppbremsing er nok nok ikke fordi det er luft i systemet. (snarere så har man helt riktig bremsetrykk). Det man kjenner er at klossene går inn og ut.. Som kan være skitt på skivene eller i verste fall kast i skivene.

Som nevnt så er det lurt å la bremsene få lufte seg litt etter en hard opp bremsing, slik at man aldri bremser HARDT til en full stopp (om det da ikke er nødbrems som krever at du stopper).

En måte man kan slite av glasserte klosser, evt skitt på skivene er å kjøre opp i hastighet, og mens enn fremdeles gir gass. Så bruker du forsiktig frembremsen gradvis sterkere, for så å slippe den fort... La skiver/klosser få kjølt seg litt (par hundre meter), så går du hardere på bremsen, ny pause, så går du på bremsen så hardt du tør før du lar den få kjølt seg ordentlig ned igjen...

Da burde du få slitt vekk det meste av skitt og glassering som har kommet på klosser/skiver.

Har du derimot kast i skiven(e) så må du nesten gjøre som tagesk anbefaler. En liten halv millimeter avvik kan være nok til at du merker det.


Tilbake til dette med lufting... Jeg har blitt anbefalt å fylle ny bremsevekse i fra bunnen og flushe ny veske opp og ut av master sylinderen på toppen.
Blir litt grisete der og da, men så lenge enn er rask med å tørke opp så går det greit.
Har ikke testet dette enda, men har planer om å prøve neste gang behovet melder seg. Dvs til pre sesong 2013 :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av Jarle »

Takk for mange gode tips.

PS: Var ikke meningen å kapre tråden som egentlig handlet om lufting.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av simpson »

tagesk skrev:
Jarle skrev:Best og begynne med det enkle :-)
For å sjekke kast i skiven må den demonteres, legges på en glassplata, og så ser du om du kan skyve et papir under på noen sider.

[TaSK]
Mye arbeid for å sjekke kast med den metoden.
Enkleste er måleur på magnet festet på gaffelbenet.
Har du ikke det, kan nesten hva som helst som er rett og stivt brukes.
Hold en tommestokk inntil gaffelbenet, sett den mot bremseskiva og snurr hjulet rundt og du vil merke den minste ujevnhet i skiva med en gang.
Sparer mye arbeid.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av tagesk »

Crinos skrev: Tilbake til dette med lufting... Jeg har blitt anbefalt å fylle ny bremsevekse i fra bunnen og flushe ny veske opp og ut av master sylinderen på toppen.
Drømmen er å finne væske med en annen farve enn den du har; da ser du umiddelbart når den nye væsken ankommer.

Om du har ABS, som jeg, skal du være litt forsiktig med å fylle "feil vei".
Systemet må støtte at væsken flyter "feil vei" for det gjør den når du setter inn nye klosser.
Men jeg vet eksplititt at på BMW 1150GS 03-05 er det en ventil som kan låse seg om væsken "fosser" forbi "feil vei".

Om væsken skal skiftes, og ikke "bare" luftes, så fungerer vanligvis tyngdekraften godt.
Sett på en tape så hendelen er halvveis inne og la væsken renne ned i en beholder.
Fyll på efterhvert.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av Crinos »

tagesk skrev:
Crinos skrev: Tilbake til dette med lufting... Jeg har blitt anbefalt å fylle ny bremsevekse i fra bunnen og flushe ny veske opp og ut av master sylinderen på toppen.
Drømmen er å finne væske med en annen farve enn den du har; da ser du umiddelbart når den nye væsken ankommer.

Om du har ABS, som jeg, skal du være litt forsiktig med å fylle "feil vei".
Systemet må støtte at væsken flyter "feil vei" for det gjør den når du setter inn nye klosser.
Men jeg vet eksplititt at på BMW 1150GS 03-05 er det en ventil som kan låse seg om væsken "fosser" forbi "feil vei".

Om væsken skal skiftes, og ikke "bare" luftes, så fungerer vanligvis tyngdekraften godt.
Sett på en tape så hendelen er halvveis inne og la væsken renne ned i en beholder.
Fyll på efterhvert.

[TaSK]
Meget godt poeng som jeg glemte å spesifisere.. Jeg har aldri hatt ABS bremser på sykkel, så har aldri tenkt over akkurat det der.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av tagesk »

Crinos skrev:Jeg har aldri hatt ABS bremser på sykkel, så har aldri tenkt over akkurat det der.
Du burde prøve en sykkel med moderne ABS, kjøre i, la oss si, 100 km/t og dra inn begge bremsene alt du greier; det er en skikkelig eye-opener.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av Dexter »

Jeg bytta bremseslanger i sommer. Da sleit vi med luftinga. Løsninga ble å la bremseveska sige ned i eget tempo. Altså. Jeg kobla på blank slange til luftenippel. Lot den gå litt opp i en bue og så ned i ei flaske med gammal bremseveske. På denne måten er det lett å se at bremseveska faktisk kommer OG det blir som en vannlås som også viser at det kommer luft... Når det til slutt kom bare veske gjentok jeg dette på andre sida. Etter dette fikk jeg opp trykket og pumpa ut siste rest av luft på "vanlig" måte men fortsatt med denne slangen på enden. Husk å etterfylle bremseveske mens det siger! Husk å ikke søle på noe, bremseveska er no jævla dritt å få på lakk. Jag klarte naturligvis å søle på eine kåpa. Fikk spylt av den etter 1 time, men da var det for seint - heile kåpa sprakk!
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av tagesk »

Dexter skrev:Husk å ikke søle på noe, bremseveska er no jævla dritt å få på lakk.
Bruk (gummi)hansker.
Bremsvæske er giftig.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar