Jompa, en mann i slutten av 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, bilder fra Norgestreffet.

Legg inn av Jompa »

Ei uke siden det var slutt på ferien.
Hjemturen fra norgestreffet har kurert meg for all kjørelyst, ser det ut til. Sykkelen har ihvertfall stått parkert i garasjen siden jeg kom hjem.
Jeg tok en skikkelig vask en kveld sånn at rødfargen atter kom frem. Det tok 3 timer. Bremseklossene er skiftet, men ingen prøvekjøring enda.
Siste uka har det blitt over 2500 km i bil, så jeg er egentlig kurert for å ha lyst til å kjøre alle slags kjøretøy, kanskje med unntak av gressklipper, men med det været vi har hatt de siste dagene har ikke klipping vært tema. Regn, regn, regn.
Er i grunnen ganske værsyk.

I går var jeg på jobb i Kirkesdalen, som ble værst ramma av flommen for 2 uker siden. Det ser fælt ut mange plasser med ødelagte veier,
dunger av trær langs elvekantene og rundballer langt inni skogen.
Hjemturen gikk via Øverbygd og Øvergård. Det er første gang jeg har kjørt den veien, men ikke siste.
Dette området er helt ulikt det man ser langs fjordene, gamle tømmerhus med torvtak, stor furu og granskog, bebyggelse langs elver og vann. Der dalene er vide ligger det enkelte gårdsbruk. Og skyhøye fjell på alle kanter.... pent.
Det kan minne litt om enkelte deler av Østlandet. Med svingete veier er det en flott avstikker med mc fra E6. Anbefales !

Jeg skrev vel for ei stund siden at det ikke ble noen bilder fra hjemturen etter Norgestreffet. Det var ikke helt sant.
Tok etpar bilder av ei flomstor elv.
Lofoten, ferie 030.jpg
Og her har jeg kommet til Vollan gjestehus i Nordkjosbotn. Hadde egentlig ment å overnatte i telt på hjemturen, men ble feig utpå ettermiddagen.
Lofoten, ferie 032.jpg

Badegolvet skulle være perfekt til å tørke støvler og hansker på, men den gang ei. Dette hotellet har nattsenking av tempen på badet også.
Men buksa og jakken var i det minste tørka i løpet av natta.
Lofoten, ferie 033.jpg
Feriebilder fra Mandal:
Mandalselva.
Lofoten, ferie 036.jpg
Båttur. Får alltid sånn Torbjørn Egnerfølelse når vi passerer Gismerøya og Kleven. Husker enda historiene fra leseboka.
Dette bildet er fra en annen plass litt lenger øst.
Lofoten, ferie 049.jpg
Jeg klarer ikke å la være å ta bilder av solnedgang, kan det være alderen som gjør det ?
Lofoten, ferie 062.jpg
Siste helga av ferien var vi i Oslo. Vi fikk ikke med oss så mange attraksjoner, men her er ihvertfall "hotell Cæsar"
Lofoten, ferie 063.jpg
Regjeringskvartalet. Trenger vel ikke noen kommentar.
Lofoten, ferie 072.jpg
Vi gikk også til Oslo domkirke 21. juli og hadde en stille stund på yttersida.
Jeg fant det ikke passende å ta noen bilder der.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, bilder fra Norgestreffet.

Legg inn av Jompa »

Sykemeldt og i dårlig humør. Ryggen verker så snart Æ prøve å bevege meg. Ikke kan æ sitte lenge, ikke stå for lenge, og når æ
har ligget på sofaen lenge er det et styr å komme meg opp. Værst er det om morran.
Vel, det er vel ikke nødvendig å forklare hvordan det er, alle andre har sikkert hatt skikkelig vondt i ryggen minst en gang.
Men fælt er det, og som den pessimist æ e, regner æ med å bli liggende på sofaen frem til jul, minst.

Skiten kom i går da æ skulle til å begynne å arbeide. Æ holdt på å bære verktøy fra bilen da smertene kom sigende, og så ble det bare
værre. Måtte få hjelp av kunden til å få verktøykista inn i bilen igjen. Kom meg hjem og klarte å dusje uten hjelp.

Har lært meg nye teknikker for påkledning, sokkene er værst. Måtte finne en egen måte for å få tak i hvitosten som lå nederst i kjøleskapet
også...
Og kanskje resten av sykkelsesongen går i dass, nei, får heller prøve å være litt positiv.
Kan jo f.eks bruke mange timer på mcsiden, eller besøke naboen som sitt lenket til et oksygenapparat.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: GYLLENE TIDER, slutt på sesongen ??

Legg inn av Svein2 »

God bedring Jompa, ryggvondt er noe dritt, har jeg hørt.
Du får kose deg med ett par filmer utover høsten.
Rullatorbabes.jpg
The Red Temptation.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: GYLLENE TIDER, slutt på sesongen ??

Legg inn av Kjellrf »

Jeg røyk et par ribbeinsfester og noen muskler i ryggen engang, da var det faktisk bedre å kjøre mc enn bil. De jeg ofte kjørte på tur sammen med, bemerket at jeg satt på mange rare måter på den tida...

God bedring!
:)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, slutt på sesongen ??

Legg inn av Jompa »

Takk for oppmuntringa, svein2.
Æ e ikke kommet til rulatorstadiet riktig enda, men har fått en ny vinkling på electra glide- drømmen som ligger på lur en plass langt bak i hauet.

Vet godt hva du mener, kjellrf, æ kjørte ca tre timer på sykkelen torsdag kveld og var kjempefin i ryggen etterpå. Etter like lang tid i bil er den samme ryggen stiv som en stokk.

En gang i begynnelsen av 2011 skrev æ som en fleip at noen burde starte en tråd for folk med dårlig rygg. Husker ikke lenger sammenhengen, men æ mente ihvertfall at det finnes flere "helseforum" og at det var unødvendig å skrive om div plager på mcsiden.
( etter og ha lest endel på andre medlemmer sine blogger, har æ endra oppfatning om det siste )

Uansett, i dag ligg æ på rygg på sofaen med nettbrettet på strak arm pga langsynthet, og syns sjøl at æ har det jævlig. Må forresten være litt ærlig og innrømme at akkurat nu e det ikke så værst.
Mitt største problem er at brettet holdr på å gå tomt for strøm, så æ får ikke gitt skikkelig uttrykk for selvmedlidenheten min. Ja, livet kan virkelig være kjipt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: GYLLENE TIDER, slutt på sesongen ??

Legg inn av Sprint »

Ønsker deg god bedring Jompa :vs Det blir jo totalparkering når ryggen streike :sorry
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: GYLLENE TIDER, slutt på sesongen ??

Legg inn av Banditmannen »

Du min dypeste medfølelse! :-) Uten at jeg tror det hjelper noe som helst...

Fins jo ingen fasit, og det som funker bra for en, kan gjøre ting verre for andre.
Men selv har jeg erfart at en tur på sykkelen kan gjøre godt for ryggen! :thumleft

Ønsker det en god og rask bedring! :[-o<

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, slutt på sesongen ??

Legg inn av Jompa »

Banditmannen skrev:Du min dypeste medfølelse! :-) Uten at jeg tror det hjelper noe som helst...

Fins jo ingen fasit, og det som funker bra for en, kan gjøre ting verre for andre.
Men selv har jeg erfart at en tur på sykkelen kan gjøre godt for ryggen! :thumleft

Ønsker det en god og rask bedring! :[-o<
Jo, tusen takk. og takk til dere andre som har ønsket meg god bedring.
Skulle mer enn gjerne tatt en tur på sykkeln, men har mere enn nok med å komme meg opp fra senga.
En tur på dass krever endel planlegging, så der ser du omtrent hvordan tilstanden er.
Var ikke så aller verst i morrest, fikk buksa på uten hjelp. :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, slutt på sesongen ??

Legg inn av Jompa »

Etter Lofot-turen var jeg ganske metta på motorsykkelkjøring.
Sykkelen ble stående i nesten 3 uker før det ble tur sist onsdag kveld. Da hadde det regna nesten hver kveld i ei uke, men onsdagskvelden
var det i det minste opphold.
Skydekket så ut til å sprikke opp, så "lillekameraet" ble plassert i jakkelomma og ut på tur bar det.
Kjørte først innover mot Alta Kraftverk, hadde tenkt å lure meg forbi bommen som står noen kilometer før kraftverket.
Men da jeg kom dit, så jeg at det ble litt for mye terrengkjøring rundt bommen til at jeg tok sjansen.

Denne knausen heter "Tutteberget" og er oppkalt etter han som hadde oppdraget med å sprenge vekk fjell sånn at anleggsveien kunne
passere berget.
Tutte er dø for mange år siden nå, men sønnene driver entreprenørfirmaet videre.
Tur 02.08 007.jpg
Veien som ble laget i forbindelse med utbygginga er åpen for trafikk, og Joatka er et kjempepopulært turområde.
Det er ca 3 mil hjemmefra til hit hvor bildene er tatt.
Tur 02.08 009.jpg
Jeg hadde som sagt et lite håp om at skydekket skulle revne litt, sånn at det blei litt kveldssol påbildene, men dengang ei.
Skal man bli en god fotograf, må man være tålmodig. Har nok et stort og uutnyttet potensiale der, ja.

Da jeg hadde brukt opp tålmodigheten på fjellet, bar det nedover til fjorden.
Tur 02.08 015.jpg
Knipset noen kjedelige bilder, gikk opp fra fjæra og satte meg på sykkelen.
Og akkurat da jeg kjørte, kom sola frem ute i fjorden. Selv om ikke bildene ble noe å rope hurra for, hadde jeg en fin tur på ca 3 timer.
En bra kveld.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, slutt på sesongen ??

Legg inn av Jompa »

Lørdag formiddag.
Jeg er full gang med å kjede vettet av meg. Med mitt vett er vel det gjort før middag i dag.
Sov til klokka 11 i formiddag, tok en "start-tablett" og brukte ett kvarter på å komme meg ut av senga.
Har egentlig lært mye den siste uka, som å sette favorittpålegget øverst i kjøleskapet, gå på dass når ryggen er på sitt beste,
hva handtaket over passasjerdøra i bilen skal brukes til, og hva som er det rette ansiktsutrtrykket når man sittet på venterommet
hos legen.
Og så har jeg lært at jeg skal slutte å baktale folk som er sykmeldt ofte og som ser friske ut.
Det spørs hvor lenge jeg husker akkurat DET. Men skal ihvertfall gjøre minst ett ærlig forsøk.

Min bedre halvdel er på rypetelling inne på vidda, samme som jeg var med på i fjor.

Har fått låne "gammelsvensken" av den yngste dattera mi, så jeg kommer meg ut. Kunne ikke huske at Saaben hadde dårlige seter, men
etter en ganske kort kjøretur i går begynte ryggen å verke igjen.
Min eldste datter inviterte på pizza i går kveld, og middag i dag. Får nesten dårlig samvittighet av all omsorgen "ungene" har for
sin gamle far.
Nei, på tide å slutte med deppinga. Får gå en tur til postkassa og Jokerbutikken å handle litt snop til i kveld.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: GYLLENE TIDER, slutt på sesongen ??

Legg inn av Tysnes »

Jompa skrev:Lørdag formiddag.
Jeg er full gang med å kjede vettet av meg. Med mitt vett er vel det gjort før middag i dag.
Sov til klokka 11 i formiddag, tok en "start-tablett" og brukte ett kvarter på å komme meg ut av senga.
Har egentlig lært mye den siste uka, som å sette favorittpålegget øverst i kjøleskapet, gå på dass når ryggen er på sitt beste,
hva handtaket over passasjerdøra i bilen skal brukes til, og hva som er det rette ansiktsutrtrykket når man sittet på venterommet
hos legen.
Og så har jeg lært at jeg skal slutte å baktale folk som er sykmeldt ofte og som ser friske ut.
Det spørs hvor lenge jeg husker akkurat DET. Men skal ihvertfall gjøre minst ett ærlig forsøk.

Min bedre halvdel er på rypetelling inne på vidda, samme som jeg var med på i fjor.

Har fått låne "gammelsvensken" av den yngste dattera mi, så jeg kommer meg ut. Kunne ikke huske at Saaben hadde dårlige seter, men
etter en ganske kort kjøretur i går begynte ryggen å verke igjen.
Min eldste datter inviterte på pizza i går kveld, og middag i dag. Får nesten dårlig samvittighet av all omsorgen "ungene" har for
sin gamle far.
Nei, på tide å slutte med deppinga. Får gå en tur til postkassa og Jokerbutikken å handle litt snop til i kveld.
sjøl om snop ikkje fikser ryggen, så hjelper det nok litt. God bedring, fra en så kjenner kiropraktoren litt for godt :-)

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, slutt på sesongen ??

Legg inn av Jompa »

[/quote]
sjøl om snop ikkje fikser ryggen, så hjelper det nok litt. God bedring, fra en så kjenner kiropraktoren litt for godt :-)[/quote]

Takk for det, har du forresten fått salg på GPZ,en ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: GYLLENE TIDER, slutt på sesongen ??

Legg inn av Tysnes »

Jompa skrev:
sjøl om snop ikkje fikser ryggen, så hjelper det nok litt. God bedring, fra en så kjenner kiropraktoren litt for godt :-)[/quote]

Takk for det, har du forresten fått salg på GPZ,en ?[/quote]
Den er ikkje solgt, noe laber respons. viss ikkje det skjer noe, så beholder eg den. (er kanskje det eg egentlig vil) :-)

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, slutt på sesongen ??

Legg inn av Jompa »

Har hatt et par timer med "kvalitetstid" i garasjen.
Sykkelen har lenge hatt en "ekstralyd" som hørtes ut til å komme fra baksida av motorn.
Lyden av lekkasje i innsuget. Så i dag var det tid for å prøve startgasstrikset.
Jeg har alltid trudd at turtallet øker hvis motorn drar inn startgass, min mista turtall.
Hver gang jeg pøste gass på innsug 2 eller 3 skjedde samme sak.

Fant også ut, ihvertfall nesten 100% sikkert, at vibrasjonen under bremsing kommer av slakk i forgaffelen. Rart ettersom jeg har overhalt den for tre år siden.
Prøvde å finne ut om slakken er i styrelagret,men det ser ut til å være i gaffelen.
Får ta av forhjulet i morra og kjenne skikkelig på gaffelrørene.
Er det noen som har anelse om hvor mye slakk det kan være i gaffelen ?
Clymer-boka sier (selvsagt) ingenting om det.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: GYLLENE TIDER, slutt på sesongen ??

Legg inn av ejs »

:thumleft
Har liggende 4 nye innsugsgummier til GPz1100.Passer din.
Er vel vanlig at motor sviver fortest på mager blanding.(slik som at turtall øker når du går tom for bensin.)
Kikka i verkstedhandboka for GPz750...,står bare at en skal bytte de 2 foringene i gaffelen dersom (badly damage)


:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Svar