Sykkel'n har gått amokk :S

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Sted: Lindås, Hordaland

Sykkel'n har gått amokk :S

Legg inn av ShadowRider »

Hei!
Eg greide med et uhell og lade ut det forrige batteriet mitt ved at eg glemte tenningen... Så eg skaffet meg et nytt batteri på samme størrelsen (12V 6AH) Eg satt den inni og starta opp uten problem, så kjørte eg opp bakken og da sloknet den og alt eletrisk skrudde seg av, også motoren. Så eg trillet bort til naboen der vi skrudde litt og fant ut at hovedsikringen hadde røke. Så skiftet vi den. så starta den fint. då kjørte me opp på bensinstasjonen for å kjøpe ny sikring. Når vi hadde kjøpt ny, så ville den ikke starte. Då trillet vi den ned igjen til naboen og feilsøkte litt. Batteriet var ikke noe problem, sikringen var heller ikke gått. den negative polen var koblet i jord. pluss-polen hadde strøm til kontaktoren. alle sikringene i sikringsboksen hadde vist strøm.

Så trillet eg den i gang og då gikk den på tomgang (fikk ikke turtall) Så kommer det merkelige, eg skrudde på blinklys, bremselys, fjernlys og tuta vilt med hornet og da fikk den mer turtall :S Hvordan kan dette ha seg? er det noe gale med den databrikken?

Honda VT125c Shadow 1999'
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Sykkel'n har gått amokk :S

Legg inn av Crinos »

Heia...

Jeg er langt i fra en ekspert på området.. Men en helt vill tanke som jeg har her er at om tenningsmodulen får FOR MYE strøm, så vil den ikke gi ut riktige verdier og dermed ikke "tillate" økning i turtall.. Når du setter på en del andre strøm hungrige saker som fjernlys og horn, og at da turtallet kommer... Kan da bety at tenningsmodulen er inne på optimal strømtilførsel...

Som sagt. En vill tanke, men eneste fornuftige jeg kom på i farta. Sikker på at de mer erfarne feilsøkerene her har bedre forslag til deg :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Sykkel'n har gått amokk :S

Legg inn av pelsen »

vet om et tenningsanlegg som drar opp fortenninga når batterispenninga synker under et visst nivå.
Mer fortenning på tomgang gir høyere turtall.
Foreslår å lade batteriet helt opp, det skal man gjøre før det tas i bruk.

Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Sted: Lindås, Hordaland

Re: Sykkel'n har gått amokk :S

Legg inn av ShadowRider »

Det skal eg ta å gjøre! :) Eg målte 12,67 med multimeter, men eg kan ta å gjere det uansett! :) Eg fikk og tips om å sette sykkelen inn i huset og føne den litt, dere vet jo hvordan været er her på vestlandet, kanskje det er noe fuktihet i de elektriske komponentene ;)
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Sted: Lindås, Hordaland

Re: Sykkel'n har gått amokk :S

Legg inn av ShadowRider »

Då har eg satt batteriet på lading. Så eg lurte på om noen kunne forklare meg helt basic hvordan et eletrisk system funker på en motorsykkel. Er det generelt eller er det forskjellig for alle sykler? Altså strømmens vei gjennom sykkelen :) og hva som skjer fra og med eg vrir om tenneren til eg presser på start motor.

Honda VT125c Shadow 1999'
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Sykkel'n har gått amokk :S

Legg inn av Kjellrf »

Husk å bruke rett lader og ikke lade for lenge. Har du gel-batteri, er det lett å lade istykker batteriet hvis du ikke har en spesiell lader, beregnet på gel-batterier.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Sykkel'n har gått amokk :S

Legg inn av Crinos »

ShadowRider skrev:Då har eg satt batteriet på lading. Så eg lurte på om noen kunne forklare meg helt basic hvordan et eletrisk system funker på en motorsykkel. Er det generelt eller er det forskjellig for alle sykler? Altså strømmens vei gjennom sykkelen :) og hva som skjer fra og med eg vrir om tenneren til eg presser på start motor.

Honda VT125c Shadow 1999'
Man har en viss basic som ligger i bunn på alle sykler, men... Man skal aldri stole helt på det "normale". Det kan være avvik.
En veldig generell tegning for Harley'er er slik:
Bilde

Her er derimot en for din Honda VT: (riktig nok til en 750, men går ut i fra at det er likt med din).
Bilde
Evt følg denne linken for stort bilde: http://www.750ace.com/files/750ace_wiring_1998_2000.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Sted: Lindås, Hordaland

Re: Sykkel'n har gått amokk :S

Legg inn av ShadowRider »

Tusen takk, Crinos! Dette hjalp virkelig! No skjønner eg i det minste hvordan det funker inni detta spaghettistyret :) Får ta meg en titt når eg kjem fra jobb :)
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

ZZR-Erling

Re: Sykkel'n har gått amokk :S

Legg inn av ZZR-Erling »

Har du målt ladespenningen over polene når den går? :-k

Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Sted: Lindås, Hordaland

Re: Sykkel'n har gått amokk :S

Legg inn av ShadowRider »

Får den jo ikke i gang, så hvordan kan eg få målt den når den går? :-k
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

ZZR-Erling

Re: Sykkel'n har gått amokk :S

Legg inn av ZZR-Erling »

Noe er nok "toasted", men det blir bare gjetting.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sykkel'n har gått amokk :S

Legg inn av Pollti »

Ordentlig opplading av batteri og ordentlig jording av batteriet så er nok sykkelen helt grei igjen den.

Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Sted: Lindås, Hordaland

Re: Sykkel'n har gått amokk :S

Legg inn av ShadowRider »

Vet eg e litt noob, men med jording av batteriet er det å sjekke at den negative polen er jordet til rammen?
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Sykkel'n har gått amokk :S

Legg inn av Kjellrf »

ShadowRider skrev:Vet eg e litt noob, men med jording av batteriet er det å sjekke at den negative polen er jordet til rammen?
Ja :)

Sjekk om du har motstand mellom batteripol og ramme. Det skal du ikke ha. Beveg gjerne litt på - kabelen, kan være "variabelt" brudd i kabelen.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Sykkel'n har gått amokk :S

Legg inn av Crinos »

Kan det tenkes at du har koblet litt om på ledningene fra de som stod på pluss og minus på det gamle batteriet og nå på det nye?
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar