Motor kveles ved choke

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
mphande
Innlegg: 4
Registrert: 19 jul 2012, 21:28
Motorsykkelen din: Kawasaki - ZSR - 650 - 1981
Sted: Oslo

Motor kveles ved choke

Legg inn av mphande »

Hei,

Jeg har nylig kjøpt meg en veteransykkel, en Kawasaki Z650 SR fra 1981. Alt jeg har gjort så langt er å fylle på litt motorolje etter som det var litt lite på den.

Idag når jeg skulle ut på tur starten den fint første gang (hadde choken på fullt)- jeg begynte så på dagligkontroll - turtallet gir merkverdig fort oppover, så tok selvfølgelig av choken litt. Gikk en stund (til jeg var ferdig med kontroll og fått på div. utstyr) fint så satt jeg den i første gir og begynte å gi gass - også døde motoren (med clutch fremdeles inne). Jaja - tenkte jeg, satt den i nøytral og prøve å starte (med litt choke), ingenting skjedde. Prøve så med mer choke (nesten full) motoren starter og turtallet går rett opp til 4000 rpm. Jeg tar umiddelbart litt mindre choke - da faller turtallet drastisk og motoren dør. Har prøvd flere ganger men det samme skjer hver eneste gang.

Har tenkte tanken at det rett og slett er for mye olje på den? Er dette reellt eller kan det være et annet problem? Står litt på bar bakke nå så hadde vært utrolig takknemmelig hvis noen hadde noen tips!

PS. Den har gått helt fint fram til nå!

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1607
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Motor kveles ved choke

Legg inn av Kjellrf »

De var kjent for ufølsom choke, som du opplever. Men din er muligens litt værre enn andre.
Men du har litt feil statprosedyre. Når man starter sykkelen, skal man være kjøreklar. Start sykkelen, slå av choken fortest mulig (jeg slår først ned på halv choke etter et par sekunder, er et hakk der) og hold den heller på gassen i 15-30 sekunder, og kjør pent avgårde. De surner fort når choken er på. Choke er starthjelp, ikke tomgangshjelp.
Er usikker på om du har vacuumgassere eller ikke. Har du ikke, har chokestemplene en tendens til å tørke inn med årene, og gi for feit blanding. Bør da byttes med nye.

Mulig STP injektorrens vil hjelpe, hjalp ihvertfall godt på en veteranbil jeg har + noen jeg har tipset om den før.

Hilsen eier av storebroren :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

mphande
Innlegg: 4
Registrert: 19 jul 2012, 21:28
Motorsykkelen din: Kawasaki - ZSR - 650 - 1981
Sted: Oslo

Re: Motor kveles ved choke

Legg inn av mphande »

Takk for tips!

Burde nok kanskje vurdere å endre startprosedyre - ja! Er veldig ny i "gamet" så det er fint få litt tips :-)

Den har vakumforgasser - har du noen tips der også?

Så nå at jeg brukte 15W40 istedenfor 10W40 - har dette noe praktisk betydning? Er vell bare ved lavere temperaturer at viskositeten er forskjellig?

Svar