Biltema - Muttertrekker på strøm

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Biltema - Muttertrekker på strøm

Legg inn av Crinos »

Holder på i garasjen med å bytte primærkjede på "mopeden"... Har to bolter som sitter litt godt fast (signert meg i for).
Problemet er at jeg får ikke låst kjedet ordentlig og jeg har gått tom for ideer på hva jeg kan bruke for å låse alt på plass mens jeg drar på.
I fjor stod jeg i en kammerat av meg sin garasje, og han har mutter/slag-trekker som jeg brukte (og da var det ingen behov for å låse kjedet).

Ser at Biltema har to stykk som går på strøm.... Ideelt er jo trykkluft. Men, skal man ha en muttertrekker som kan dra på noen hundre newton, så krever det sitt av en kompressor også, og blir fort dyrt.

http://biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/ ... 450-17185/" onclick="window.open(this.href);return false; - Til 399,-
http://biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/ ... -Nm-17726/" onclick="window.open(this.href);return false; - Til 729,-

Eneste jeg ser med disser er at de bråker.. 116dB(a) er jo nok til å bli døv av. :P :p


I samme åndedrag så spør jeg om et annet spørsmål, som også kan pekes tilbake til nevnte muttertrekkere.
Overgang fra 1/2" til 3/4" ? Er det fy fy? For jeg VET at det finnes, jeg bare finner det ikke.. (skal riktik nok forsvares med at jeg enda ikke har vert innom Würth).

Update: Sjekket just Würth online og fant også der kun FRA 3/4" til 1/2" og ikke motsatt..
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Biltema - Muttertrekker på strøm

Legg inn av fikse »

Crinos skrev:Holder på i garasjen med å bytte primærkjede på "mopeden"... Har to bolter som sitter litt godt fast (signert meg i for).
Problemet er at jeg får ikke låst kjedet ordentlig og jeg har gått tom for ideer på hva jeg kan bruke for å låse alt på plass mens jeg drar på.
I fjor stod jeg i en kammerat av meg sin garasje, og han har mutter/slag-trekker som jeg brukte (og da var det ingen behov for å låse kjedet).

Ser at Biltema har to stykk som går på strøm.... Ideelt er jo trykkluft. Men, skal man ha en muttertrekker som kan dra på noen hundre newton, så krever det sitt av en kompressor også, og blir fort dyrt.

http://biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/ ... 450-17185/" onclick="window.open(this.href);return false; - Til 399,-
http://biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/ ... -Nm-17726/" onclick="window.open(this.href);return false; - Til 729,-

Eneste jeg ser med disser er at de bråker.. 116dB(a) er jo nok til å bli døv av. :P :p


I samme åndedrag så spør jeg om et annet spørsmål, som også kan pekes tilbake til nevnte muttertrekkere.
Overgang fra 1/2" til 3/4" ? Er det fy fy? For jeg VET at det finnes, jeg bare finner det ikke.. (skal riktik nok forsvares med at jeg enda ikke har vert innom Würth).

Update: Sjekket just Würth online og fant også der kun FRA 3/4" til 1/2" og ikke motsatt..

Kan ikke uttale meg om disse konkrete trekkerne, men jeg har en liten batteridrevet proff Bosch trekker, og den klarer merkverdig nok å løsne muttre som jeg har vondt for å løsne med håndmakt. Disse som du lenker til bør være langt kraftigere, på papiret iallfall. Biltema lager jo mye rart, alt fra bra greier til ubrukelige greier. Vanskelig å vite før en prøver. Fordelen er at du kan levere tilbake saken om den ikke gjør jobben.
Overganger har Biltema, men kan ikke huske å ha sett de i utførelse for maskintrekking. Har overganger til det meste av størrelser liggende her (inkludert den du spør etter), alle fra Biltema, alle av "10-års garanti" type, men ingen av de er ment for maskintrekking. Problemet med å bruke verktøy som ikke er beregnet for maskin, på en maskin, er foruten det opplagte at verktøyet kan briste, også at det kan være såpass mykt at du mister endel moment.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Biltema - Muttertrekker på strøm

Legg inn av mekkern »

En liten kompressor med 20liters tank funker det også-bare ikke så lenge av gangen.
Viktigst er slange med minst 8mm innvendig diameter..
har en trekker med 1080nm men innimellom må jeg bruke håndmakt på enkelte bolter alikevel.. :-)å
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Biltema - Muttertrekker på strøm

Legg inn av MrPitlane »

Har den modellen som heter IW450, (den blå) og har brukt den på bilen. Funker helt OK og sammen med kraftpiper har den løsnet dekkene uten særlig problem. Virker som et greit verktøy for hobbybruk. Har hatt den noen år uten problemer. Fulgte til og med ekstra børster til motor, som skulle gi ekstra levetid.

Tror det er "slagfunksjonen" som gjør at den orker litt, så det skulle gjøre den lempelig til å løsne mutterene dine. :prop:

Update: Sjekket just Würth online og fant også der kun FRA 3/4" til 1/2" og ikke motsatt..
Har kjøpt verktøy på nettet til en us snøfreser, og trengte tommeverktøy. Den overgangen du etterspør finnes hos

dette firmaet: http://www.craftsman.com/craftsman-1-2- ... 904271000P

Aner ingenting om kvalitet eller hvor lurt det er. :prop:

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Biltema - Muttertrekker på strøm

Legg inn av Crinos »

MrPitlane skrev:Har den modellen som heter IW450, (den blå) og har brukt den på bilen. Funker helt OK og sammen med kraftpiper har den løsnet dekkene uten særlig problem. Virker som et greit verktøy for hobbybruk. Har hatt den noen år uten problemer. Fulgte til og med ekstra børster til motor, som skulle gi ekstra levetid.

Tror det er "slagfunksjonen" som gjør at den orker litt, så det skulle gjøre den lempelig til å løsne mutterene dine. :prop:

Update: Sjekket just Würth online og fant også der kun FRA 3/4" til 1/2" og ikke motsatt..
Har kjøpt verktøy på nettet til en us snøfreser, og trengte tommeverktøy. Den overgangen du etterspør finnes hos

dette firmaet: http://www.craftsman.com/craftsman-1-2- ... 904271000P

Aner ingenting om kvalitet eller hvor lurt det er. :prop:
Jeg fant den samme overgangen på Sears (som selger Craftsman verktøy)... Men er skeptisk til merket, har ikke hørt så mye om det før.... Og er selvsagt skeptisk til å gå feil vei på overgang.. Men nå er det 3/4" på pipa som skal inn på "sprocket". Husker ikke hvor mange tommer den er på, men inbiller meg at det var et sted mellom 48 og 49 millimeter. Så det er jo ei stor pipe...
Fungerte dog fett som fjell i garasjen til kammeraten. Han har en muttertrekker på batteri av merke Toshiba tror jeg det var.. Type "kosta-plenty".
Men var nyttig for meg ang info om den blå... Tror jeg plukker med meg en slik på vei hjem etter jobb.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Biltema - Muttertrekker på strøm

Legg inn av simpson »

Crinos skrev:
MrPitlane skrev:Har den modellen som heter IW450, (den blå) og har brukt den på bilen. Funker helt OK og sammen med kraftpiper har den løsnet dekkene uten særlig problem. Virker som et greit verktøy for hobbybruk. Har hatt den noen år uten problemer. Fulgte til og med ekstra børster til motor, som skulle gi ekstra levetid.

Tror det er "slagfunksjonen" som gjør at den orker litt, så det skulle gjøre den lempelig til å løsne mutterene dine. :prop:

Update: Sjekket just Würth online og fant også der kun FRA 3/4" til 1/2" og ikke motsatt..
Har kjøpt verktøy på nettet til en us snøfreser, og trengte tommeverktøy. Den overgangen du etterspør finnes hos

dette firmaet: http://www.craftsman.com/craftsman-1-2- ... 904271000P

Aner ingenting om kvalitet eller hvor lurt det er. :prop:
Jeg fant den samme overgangen på Sears (som selger Craftsman verktøy)... Men er skeptisk til merket, har ikke hørt så mye om det før....
Men Biltema kjøper du uten skrupler? :D
Tror ikke at overgangen er noe å være redd for. Men de har på Tools på Lund også. Kjøpte en i fjor sommer og betalte rundt 150 kr.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Biltema - Muttertrekker på strøm

Legg inn av Crinos »

simpson skrev:
Crinos skrev:
MrPitlane skrev:Har den modellen som heter IW450, (den blå) og har brukt den på bilen. Funker helt OK og sammen med kraftpiper har den løsnet dekkene uten særlig problem. Virker som et greit verktøy for hobbybruk. Har hatt den noen år uten problemer. Fulgte til og med ekstra børster til motor, som skulle gi ekstra levetid.

Tror det er "slagfunksjonen" som gjør at den orker litt, så det skulle gjøre den lempelig til å løsne mutterene dine. :prop:

Update: Sjekket just Würth online og fant også der kun FRA 3/4" til 1/2" og ikke motsatt..
Har kjøpt verktøy på nettet til en us snøfreser, og trengte tommeverktøy. Den overgangen du etterspør finnes hos

dette firmaet: http://www.craftsman.com/craftsman-1-2- ... 904271000P

Aner ingenting om kvalitet eller hvor lurt det er. :prop:
Jeg fant den samme overgangen på Sears (som selger Craftsman verktøy)... Men er skeptisk til merket, har ikke hørt så mye om det før....
Men Biltema kjøper du uten skrupler? :D
Tror ikke at overgangen er noe å være redd for. Men de har på Tools på Lund også. Kjøpte en i fjor sommer og betalte rundt 150 kr.
HAHAHA... Nei egentlig ikke.
Prøver å styre unna Biltema på mange områder. Men akkurat nå trenger jeg et verktøy raskt (og rimelig) for å få sykkelen på veien igjen.
Så får jeg heller kjøpe ordentlig verktøy på sikt og når lommeboka tillater det. (skal til med å bygge om litt på huset, som kommer til å gjøre sitt innhugg).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Biltema - Muttertrekker på strøm

Legg inn av simpson »

Er jo ikke nødvendig å bruke 2 lapper på verktøy du trenger til en spesiell jobb nei, enig med deg i det. :thumleft

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Biltema - Muttertrekker på strøm

Legg inn av mekkern »

Har sluttet å kjøpe verktøy som er over "destruksjonsgrensen", greier jeg ikke å ødelegge verktøyet så er det bra nok. :redface

I steden for å ødelegge verktøy med feil bruk kjøper jeg heller korrekt verktøy til jobben og da trenger jeg ikke voldtektsikkert utstyr..lei av å ødelegge finga er jeg også.. :-)å
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Galilee
Innlegg: 24
Registrert: 02 jun 2009, 13:04
Motorsykkelen din: Yamaha TDM850 1996
Sted: Horten
Kontakt:

Re: Biltema - Muttertrekker på strøm

Legg inn av Galilee »

Har den nederste av de du har kikket på på biltema...eller tilsvarende, men 4 år gammel. Den har funket fint til hjulbytte sommer og høst på 4 biler i de 4 årene jeg har hatt den. Den funker fint til det JEG har brukt den til. og løsner også muttere trukket til altfor hardt av overivrige polakker på dekksenter.
Anbefaler at alt du kjøper av adaptere forlengere og annet er laget for å brukes med slagtrekker. Mye sånt finnes også på biltema ofte er dette tilbehøret sort.

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: Biltema - Muttertrekker på strøm

Legg inn av norseXL »

Crinos skrev:Holder på i garasjen med å bytte primærkjede på "mopeden"... Har to bolter som sitter litt godt fast (signert meg i for).
Problemet er at jeg får ikke låst kjedet ordentlig og jeg har gått tom for ideer på hva jeg kan bruke for å låse alt på plass mens jeg drar på.
I fjor stod jeg i en kammerat av meg sin garasje, og han har mutter/slag-trekker som jeg brukte (og da var det ingen behov for å låse kjedet).

Ser at Biltema har to stykk som går på strøm.... Ideelt er jo trykkluft. Men, skal man ha en muttertrekker som kan dra på noen hundre newton, så krever det sitt av en kompressor også, og blir fort dyrt.

http://biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/ ... 450-17185/" onclick="window.open(this.href);return false; - Til 399,-
http://biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/ ... -Nm-17726/" onclick="window.open(this.href);return false; - Til 729,-

Eneste jeg ser med disser er at de bråker.. 116dB(a) er jo nok til å bli døv av. :P :p


I samme åndedrag så spør jeg om et annet spørsmål, som også kan pekes tilbake til nevnte muttertrekkere.
Overgang fra 1/2" til 3/4" ? Er det fy fy? For jeg VET at det finnes, jeg bare finner det ikke.. (skal riktik nok forsvares med at jeg enda ikke har vert innom Würth).

Update: Sjekket just Würth online og fant også der kun FRA 3/4" til 1/2" og ikke motsatt..
IKKE!!! bruk muttertrekker på mutter for drevet på veiva.
Det kan forskyve de to svinghjulene på hver side av rådetappen i forhold til hverandre.
Hele primæren låses enkelt med en bit flattjærn av passe lengde diagonalt mellom tenna på framre og bakre drev.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Biltema - Muttertrekker på strøm

Legg inn av Crinos »

norseXL skrev: IKKE!!! bruk muttertrekker på mutter for drevet på veiva.
Det kan forskyve de to svinghjulene på hver side av rådetappen i forhold til hverandre.
Hele primæren låses enkelt med en bit flattjærn av passe lengde diagonalt mellom tenna på framre og bakre drev.
Hum... Har brukt muttertrekker på flere andre BTs uten problemer.. Men må undersøkes nærmere.
Jeg kjøpte meg den blå muttertrekkeren fra BT og fant også egnet overgang.
Tommes pipene mine er beregnet på slagtrekkere/muttertrekkere så det går bra! :thumleft

Fikk av både drev fremme og Barnett clutch'n og skulle til å legge på nytt primærkjede... Joda.. jeg hadde klart å bestille feil.. 76 lenker er ikke helt nok, når man egentlig skal ha 82 lenker...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Biltema - Muttertrekker på strøm

Legg inn av Dexter »

En ting kan jeg vaffal si... denne grei her: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... el-102609/" onclick="window.open(this.href);return false; er bare noe drit!

Jeg rakk å løsne 3 bolter før denne greia tok kvelden... og iht. bruksanvisning brukte jeg kun håndkraft...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Biltema - Muttertrekker på strøm

Legg inn av Globe »

What?? Har du handla på Biltema?? Var eBay tom? ;-)

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Biltema - Muttertrekker på strøm

Legg inn av Dexter »

Globe skrev:What?? Har du handla på Biltema?? Var eBay tom? ;-)
Jepp! Neida. Et søskenbarn har importert en bil, som ikke blir godkjent med dekkene som står på. Han kontakta meg i går og han selv er i Nordsjøen eller no, og bilen står i Drammen og han trenger å ha den godkjent når han henter den. Importør rører ikke en skrue... så jeg dro dit for å bytte til de piggfrie vinterdekken som lå inni bilen... lettere sagt enn gjort... lurer på om dem bruker locktite neddi europa... må på dekkverksted for å få bytta... nytta ikke verken med dette verktøye eller latmannsarm eller noe... har aldri vært borti noe lignende
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Svar