Hjelm etter ulykke med fall

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
huldra68
Innlegg: 2
Registrert: 28 jun 2012, 15:30
Motorsykkelen din: hayabusa 2005

Hjelm etter ulykke med fall

Legg inn av huldra68 »

Hei. :vs
jeg var passasjer på mc i 80 km i timen, sykkelen måtte legges ned for å unngå å kjøre rett i en bil. det jeg lurer på er at det vises ikke noe særlig på hjelmen (bare noen få skrammer ), men er det ikke sånn at en bør kaste hjelmen etter en slik ulykke ? er det evt noen som vet om regler for dette iht forsikringsselskap ?

Takker for svar :scratch

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Hjelm etter ulykke med fall

Legg inn av Svolp »

Er nok ikke forsikringen jeg hadde brydd meg mest med.. Kan jo forsikre deg selv så mye du vil men blir du grønnsak er du grønnsak! Kjøp ny hjelm fordi du vil passe på deg selv, ikke fordi forsikringen kreve det!

Angående fall/kræsj i slike hastigheter hadde jeg nok kjøpt meg ny hjelm uansett.. Ikke alltid like lett og huske hvor hardt hjelmen smalt i øyeblikket.
Selv jeg kjøper meg ny hjelm hvis den detter fra salen og ned i bakken... Konsekvent!

EDIT: Velkommen til forumet :vs
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Hjelm etter ulykke med fall

Legg inn av Lamberghini »

Det pleier jo å stå i bruksanvisningen at man kan få sjekket en hjelm hvis man er i tvil, men jeg vet ikke om det faktisk er tilfelle her i Norge at selger/importør har kompetanse eller vilje til å avgjøre noe slikt. Men er det skrammer etter en velt, selv bare noen få, ville ikke jeg vært i tvil. Kast den og kjøp ny.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hjelm etter ulykke med fall

Legg inn av jhn »

Tror ikke forsikringen sier noe om dette, men de fleste mc-folk e nok på linje med Svolp her. Sjøl har æ en litt annen holdning, hvis en hjelm ikke tåler å falle i bakken fra en meters høyde, fra stillestående, så ville den neppe vært godkjent.
Under en velt i f.eks. 80 km/h, så dunker gjerne hjelmen hardere i bakken enn ved fall fra styret e.l. og den dunker gjerne flere ganger i bakken under en velt, hvordan ville det da gå med hjelmen og hodet etter 2. og 3. og 4. dunk?
Men hvis man blir sittende under en ellers trivelig kjøretur å tvile på hjelmen, så ville det kanskje være lurt å kjøpe ny, bare for å få sjelefred.
Men etter en velt i 80 så ville æ også vurdert å kjøpe ny, som Svolp sa, så e det ikke sikkert man legger merke til hvor hardt slag man fikk under velten, selv om ripene gir en viss indikasjon.
Hvis du vil være helt på den sikre siden, så hører du på Svolp.

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Hjelm etter ulykke med fall

Legg inn av Lamberghini »

Jeg tenker at hjelmer bare klarer å yte maksimal beskyttelse en gang, og det er den beskyttelsen man er ute etter. Det er derfor man bør ha lav terskel for å skifte dem ut.

huldra68
Innlegg: 2
Registrert: 28 jun 2012, 15:30
Motorsykkelen din: hayabusa 2005

Re: Hjelm etter ulykke med fall

Legg inn av huldra68 »

:thumleft
det er mine tanker og.
takker for svar :P :p

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hjelm etter ulykke med fall

Legg inn av ArcticTiger »

Jælmen kan ha fått seg et slag som resulterer i ørsmå sprekker/brister i skallet som du ikke ser med det blotte øye. Disse små sprekker, samt hakk og riper, kan svekke skallet ved at de fungerer som "bruddanvisning" neste gang jælmen får seg en trøkk. Den vil da ikke ha den styrke som den burde ha for å beskytte knotten din. Så detta ville jeg ikke sjangsa noen lusne kroner på...
:-k BTW, jeg burde vel snart ha bytta ut min 5-6 år gamle jælm, plaststoffer eldes med tiden og får mindre styrke......

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hjelm etter ulykke med fall

Legg inn av jhn »

ArcticTiger skrev:Jælmen kan ha fått seg et slag som resulterer i ørsmå sprekker/brister i skallet som du ikke ser med det blotte øye. Disse små sprekker, samt hakk og riper, kan svekke skallet ved at de fungerer som "bruddanvisning" neste gang jælmen får seg en trøkk. Den vil da ikke ha den styrke som den burde ha for å beskytte knotten din. Så detta ville jeg ikke sjangsa noen lusne kroner på...
....
Tja tjo, æ e jo ikke ukjent med disse tankene, men æ mene å ha lest en gang at det til en viss grad e myter. En hjelm tåler utmerket godt et fall på en meter, men det var jo ikke det som var sporsmålet her, og æ skal jo ikke krangle (så mye) Det tryggeste e selvsagt å kjøpe ny.
Æ vil jo ikke være den som gir et råd som senere skulle vise sæ å være skjebnesvangert

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Hjelm etter ulykke med fall

Legg inn av Onsløv »

Hva gjør man med hjelmer som skiftes ut? Pælmer de i rest-avfallet?

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Hjelm etter ulykke med fall

Legg inn av Gielas »

Onsløv skrev:Hva gjør man med hjelmer som skiftes ut? Pælmer de i rest-avfallet?
Det beste ville vel være å kutte hjelmen i to, for dermed å forsikre seg mot at den ville bli dratt opp av 'søpla' av uvitende sjeler. :scratch
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Hjelm etter ulykke med fall

Legg inn av Svolp »

Ved utskifting pelmer jeg en gamle hardt i bakken og hive an i restavfall :prf
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Hjelm etter ulykke med fall

Legg inn av evike »

Jeg oppfordrer alle som hiver hjelmen sin til å klippe av stroppen og så donere den til et sted hvor de driver førstehjelpskurs mot MC (slik som gubben og jeg gjør). Vi bruker den til å trene på å ta av hjelm. Skal dermed ikke ut i trafikken.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Hjelm etter ulykke med fall

Legg inn av Onsløv »

Evike: God tanke!
Vet du om noe slikt i Bergen?
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Hjelm etter ulykke med fall

Legg inn av evike »

Prøv her:
Bergen Røde Kors Hjelpekorps
Ellerhusensvei 35
5043 Bergen

E-post: post@brkh.no
Tlf: 957 922 29
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Svar