Verdens beste (bil)motor.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Verdens beste (bil)motor.

Legg inn av ArcticTiger »

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10050947" onclick="window.open(this.href);return false;

:roll At en 1-liters Triple er verdens beste motor er jo gammelt nytt for noen av oss :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Verdens beste (bil)motor.

Legg inn av AJ »

ArcticTiger skrev:http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10050947

:roll At en 1-liters Triple er verdens beste motor er jo gammelt nytt for noen av oss :knegg
:knegg
Ja, noen har til og med tatt sjansen på mene at 1050 trippelen er verdens beste MC-motor også. Husker ikke nå hvor jeg leste dette, men jeg er helt sikker på at jeg har lest det et elle annet sted :-)

Skal se kåringen er med på å revitalisere denne intelligente motorløsningen godt moment over et bredt turtallsområde som trolig ingen andre motorer greier oppnå på samme effektive måte.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Verdens beste (bil)motor.

Legg inn av Desmo »

Tja..... Jeg ble ikke så overbevist da jeg prøvekjørte Tiger 1050 for et par år siden. :P :p
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Verdens beste (bil)motor.

Legg inn av AJ »

Desmo skrev:Tja..... Jeg ble ikke så overbevist da jeg prøvekjørte Tiger 1050 for et par år siden. :P :p
Prøvde ikke nok, da vettu... ;-)
Eller kanskje ikke hardt nok ;e
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Verdens beste (bil)motor.

Legg inn av jhn »

AJ skrev:
Skal se kåringen er med på å revitalisere denne intelligente motorløsningen godt moment over et bredt turtallsområde som trolig ingen andre motorer greier oppnå på samme effektive måte.
Æ klare ikke å se at 3 syl skulle være så mye mere intelligent enn 2 eller 4, og at ingen andre motorer greier samme brede effektkurve :scratch
Det må vel være noe annet enn ant sylindre som har gjort Triu ... eh unnskyld Fordmotoren til en vinner
En 3 syl har gjerne litt bredere effektkurve enn 2 syl
En 4 syl har gjerne litt bredere effektkurve enn 3 syl
En 5 syl har gjerne litt bredere effektkurve enn 4 syl osv
Men av rein nysgjerrighet, hva skiller en 3 syl. Triumph fra en 2 syl. sykkel, og fra en 4 syl sykkel?

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Verdens beste (bil)motor.

Legg inn av FJZZR »

Det må i såfall være at noen mener trippelen er et det beste kompromiss av lyd, ytelse, drvstofføkonomi, gangkultur og størrelse.

Men, når vi ser på biler, så er fireren klart i overtall, og det er nok en grunn til det!

Hadde trippelen hatt overlegne egenskaper hadde vi sett mer av den!

Triumph har gjort tre-sylindrede motorer til en del av din identitet, sikkert ikke dumt, men det har også en nedside. Jeg er rimelig sikker på at det er en og annen ingeniør hos Triumph som gjerne ville hatt er firer i Throphy, for å kunne møte K1300, Zzr1400 og Hayabusa på hjemmebane.

BMW har lenge tviholdt på bakhjulsdrift, men svelger nå kamelen og gjør neste generasjon 1 Serie bakhjulsdreven. Bakhjulsdrift tar altfor stor plass i en så liten bil, og en markedsundersøkelse fortalte at mange 1-serie eiere ikke en gang visste at de hadde en bakhjulsdrevet bil :lol

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Verdens beste (bil)motor.

Legg inn av TheHaughom »

FJZZR skrev:BMW har lenge tviholdt på bakhjulsdrift, men svelger nå kamelen og gjør neste generasjon 1 Serie bakhjulsdreven. Bakhjulsdrift tar altfor stor plass i en så liten bil, og en markedsundersøkelse fortalte at mange 1-serie eiere ikke en gang visste at de hadde en bakhjulsdrevet bil :lol
Sorry, måtte bare :buddies:
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Verdens beste (bil)motor.

Legg inn av FJZZR »

Å heisann! Forhjulsdrift var plutselig blitt bakhjuldrift :eh

Svar