Bilist vs syklist

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av RuneMC »

Det er svært ofte i forsikringsselskapenes interesse å få til skylddeling - for da får de tilbake en god del av pengene i form av bonustapet begge parter får.
Her er det forsåvidt bare du som har motorvogn, men ett bonustap er bedre enn ingenting (som er tilfelle om syklisten får 100% skyld)
Bonustap summert over noen år blir fort en pen sum... kalkulator her http://www.abcnyheter.no/penger/kalkula ... kalkulator

Striper på din venstre side er jo mest logisk ift vikepliktbrudd. Men hvordan syklisten har truffet og evt stupt over bilen må du nesten forsøke å tenke tilbake på...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av JohnnyTh »

Pollti skrev:
JohnnyTh skrev:Jeg mener å huske fra min føreropplæring i gamledager at hvis man som bilist krysser gang og sykkelsti så har man vikeplikt.

En har vikeplikt hvis sykklisten leier sykkelen i fotgjengerfelt. Sykler syklisten(det blei sjukt?) over veien men uten sebra striper så har han vikeplikt både fra høyre og venstre. Sykkles det på sykkel/gamgsti så har sykklisten vikeplikt for trafikk fra gårdsrom,utkjørseler o.l enten de kommer fra høyre eller venstre. Men sykler den (nå ærklærte sjuke) sykklisten i veibanen hvor bil og mc ferdes normalt så har syklisten rettigheter som motorkjøretøy og vanlige trafikkregeler gjelder.
En syklist kan ikke krysse inn på vei fra sykkelsti sånn uten videre.Da har han vikeplikt både fra høyre og venstre og både forfra og bakfra hvis du skjønner hva jeg mener.
Som du skjønner er jeg ingen sykkelelsker men jeg syntes det er helt greit at de sykler i kjørebanen og ikke benytter gang/sykkelsti for da gjelder vanlige trafikkregeler som er noe de fleste av oss kan forholde seg til.
ja dette beviser jo at man ikke altid husker rett fra gamledager. :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Yamazero »

-
Sist redigert av Yamazero den 16 feb 2016, 17:50, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av RuneMC »

Yamazero skrev:Begge har samme forsikringsselskapet, og de har konkludert at jeg er skyldig pga objektivt ansvar. De mener at det skal mye til for å bevise at en syklist har opptrådt grov uaktsomt. Til slutt mente de at jeg var i hennes kjørefelt.
Tok en prat med en advokat (30min), og han mente at det var helt klart delt skyld.. Så må kanskje revurdere og klage!
Jeg husker dessvere lite av hendelsen, dette skjedde for 2 mnd siden. Ting skjedde fort bare.
Klassisk - med samme forsikringsselskap er det enda mer gunstig for forsikringsselskapet å få skylddeling. Hvis det er din advokat så pleier de å være realister. Så lenge det blir skylddeling så er det av akademisk interesse om du får 10% skyld og hun 90% - eller omvendt. Erstatningssummene blir gjerne store nok selv med en liten prosentandel, til at du må bruke forsikringen -> som gir bonustap. Hvis man får en skyld-andel så kan man bare unngå bonustapet ved å ikke bruke forsikringen - dvs si til forsikringsselskapet at du betaler faktiske kostnader som tilsvarer din "andel" skyld. (Eller hvis du har 75% bonus over så mange år at du har opptjent retten til en skade uten bonustap - da er det jo greit å bruke forsikringen.)

Hvis du var ferdig med venstresvingen din eller burde vært ferdig med venstresvingen din så kan det ha noe å si at du var over i syklistens kjørefelt. Da er det isåfall snakk om en helt annen problemstilling enn at du er i ferd med å krysse syklistens kjørefelt på et punkt hvor syklisten har vikeplikt...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Yamazero »

-
Sist redigert av Yamazero den 16 feb 2016, 17:50, redigert 1 gang totalt.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Kawasaki »

Yamazero skrev:Som jeg har tidligere skrevet, kjører jeg (når det er mulig) i midten av boligveien. Jeg syns det gir ekstra sikkerhet hvis det skulle komme noe fra sidene. Det betyr ikke at jeg kjører fortere, men at jeg har bedre rom for å stoppe eller styre unna barn o.l. Veien jeg kommer fra er 4m, så det er en naturlig måte å kjøre på. Altså jeg kjører ALDRI slik hvis det er en vanlig vei, eller om fartsgrensen er mye høyere..
Der du nærmer deg krysset er det en natursteinsmur og noe buskas på din venstre side, på høyresiden av veien derimot er det helt åpent og oversiktelig. Hvorfor du da velger å legge deg midt i veien og gjerne kutter svingen i tillegg,er det som forundrer meg.Kommer det noe/noen fra høyresiden,så ser du det like godt om du holder siden din eller ikke,det som eventuellt kommer fra venstresiden derimot....ja,det vet du jo endel om,gjør du ikke?

Jeg ville holdt siden min så godt som mulig,helt frem til krysset.Da ville jeg sansynligvis sett syklisten som kom med musikk på øret og i sin egen verden,før det smalt :prf
ikkebike.norwegianforum.net

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Yamazero »

-
Sist redigert av Yamazero den 16 feb 2016, 17:50, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av RuneMC »

Hvis det smalt akkurat når bilen var der bildet viser, så er det soleklar vikeplikt for syklisten, når syklisten skal rett fram mot buss-skuret.

Skulle syklisten ha kjørt inn veien du kom fra så har Kawasaki et poeng ift plasseringen på den veien. Generelt bør man plassere seg mot høyre side selv om det ikke er plass til at to biler kan møtes. Bil og sykkel kan passere hverandre og bil og MC kan passere hverandre på en slik 4m vei hvis begge holder mest mulig til sin side.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Yamazero »

-
Sist redigert av Yamazero den 16 feb 2016, 17:50, redigert 1 gang totalt.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av AndreasB »

Yamazero skrev: Det er nok plass for syklisten hvis vedkommende skulle til høyre. Men igjen, du svinger ikke til høyere i stor fart heller. Du må avpasse farten, og sykle i tilnærmet gangfart når du svinger til høyre. Og da er det ikke noe problem.
Det er da ingen hemmelighet at syklister ikke EIER tanke for egen sikkerhet.. Senest idag så jeg ei som bare sykla videre som at ingenting hadde skjedd når det var rødt... (Hun syklet i veien)
Enkelte syklister fortjener faktisk å kræsje/bli presset ut. (For all del, ikke misforstå dette, det kan virke som at jeg oppfordrer til det, og det er ikke greia)

Syklister - Pell dere opp på fortauet.. Her MÅ dere holde gangfart, og kanskje... men bare kanskje, klarer dere å holde dere på matta :)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av RuneMC »

Ser i ettertid at setningen jeg skrev kan tolkes begge veier.
Men du tolket det som jeg mente, nemlig at det er syklisten som har vikeplikt og du som har forkjørsrett i den situasjonen.

Jeg bare poengterer det fordi det er så mange hobbyjurister her :moi: :knegg

Også riktig som du er inne på at syklisten uansett bør senke farten forut for sideveier det kan komme biler fra og som syklisten har vikeplikt for. Man kan ikke bare kjøre fort fordi bilene "alltid" bremser opp og ikke utnytter forkjørsretten - det er ofte det utvikler seg en slik "uvane" når det er små, lite trafikkerte stikkveier. Syklisten har ikke vist aktsomhet, mens du har vist aktsomhet ved å kjøre sakte ut i krysset. Så 2-0 til deg, også når den overordnede §3 (hensynsfullt og aktsomt) tas med.

Skylddeling virker ikke riktig da, men er som sagt gunstig for forsikringsselskapet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av jhn »

AndreasB skrev:
Syklister - Pell dere opp på fortauet.. Her MÅ dere holde gangfart, og kanskje... men bare kanskje, klarer dere å holde dere på matta :)
Hverken de gående eller syklende e kanskje ikke helt enig. Det e jo lov å sykle både på vei og fortau, men det er ikke ønsket noen steder.
All arfaring viser vel at syklistene ikke benytter gangfart på fortau, da ville vel mye av fordelen med sykkel forsvinne

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av AndreasB »

jhn skrev:
AndreasB skrev:
Syklister - Pell dere opp på fortauet.. Her MÅ dere holde gangfart, og kanskje... men bare kanskje, klarer dere å holde dere på matta :)
Hverken de gående eller syklende e kanskje ikke helt enig. Det e jo lov å sykle både på vei og fortau, men det er ikke ønsket noen steder.
All arfaring viser vel at syklistene ikke benytter gangfart på fortau, da ville vel mye av fordelen med sykkel forsvinne
Det er null problem for syklister å være på fortau - så lenge de viser respekt for de gående. De fleste skal presse seg fram, og absolutt sykle så fort som sykkelen går.. Da blir gående irriterte..
At det er lov å sykle på vei er helt sykt.. Vel, skulle hvertfall vært begrenset.

Sier ikke at de skal sykle i gangfart - så lenge det ikke er gående "i veien"..

Syklister kan også svippe mellom vei og fortau som de vil.. Blir det rødt svipper de opp på fortauet, sykler over, og rett ned i veien igjen.
Syklister som sykler forbi bilene i kryss, og stopper foran.. - Hva er poenget? Det irriterer grenseløst.

Jeg nekter plent å stoppe for syklister som skal sykle over gangfelt,.. Og faktum er at de har ikke jeg vikeplikt for. (Dessverre har jeg ikke påkjørsrett.. )

Kort og greit: Syklister må ta seg ei bolle, de er farlige for øvrig trafikk

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Yamazero »

-
Sist redigert av Yamazero den 16 feb 2016, 17:50, redigert 1 gang totalt.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bilist vs syklist

Legg inn av Pollti »

AndreasB, jeg er litt uenig med deg siden reglene er soleklare, litt klarere ihvertfall. når syklisten er i veibanen. På sykkel/gangsti uten sebra striper så er det mere tåkete.Men jeg har et klart vanskelig forhold til syklister etter å ha blitt syklet ned på på Fornebu av en kondomsyklist.
Idag kolliderte KB med en syklist i 30 sone med en syklist i 60 årene som heiv seg ut i fotgjenger feltet uten å se seg for. Politi mannen ville beslaglegge lappen hennes og mitt råd var å nekte det. Og med litt konferering så sa politimannen seg enig i at det ikke ble beslag. Forresten sa han, bilen din har en Passat i bagasjerommet :knegg Litt nedtur ? :-k

Svar