Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Host host, prosit :-)å glemte å blåse vekk støvet fra den 2år gamle posten som Aj fant frem i riksarkivet
*blåse* sånn, da skal det være støvfritt her, da kan fin folket komme inn
*blåse* sånn, da skal det være støvfritt her, da kan fin folket komme inn
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Så da er det ikke skadelig å ta med fruen på en tur i førsten. Hvilket turtall er "normalt" på en slik sykkel da? Den har jo et helt annet turtallsområde enn tdm'en såArcticTiger skrev:Bare hold mottorn i et turtallsområde så den drar lett og uanstrengt du så går det nok bra. Den mottorn sliter nok ikke selv om dere er to på ....
- Icetruck
- Innlegg: 275
- Registrert: 24 mai 2012, 08:50
- Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
- Bosted: Drammen (Lier)
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Det er vel ganske lett å kjenne om motoren går lett, eller tungt?
Hvis du må vri holken langt før noe skjer, går den ihvertfall tungt
Hvis du må vri holken langt før noe skjer, går den ihvertfall tungt
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6
-
- Innlegg: 7823
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Kjør som vanlig-bare ikke press motoren på lave turtall..hold deg på 3-4000 og opp spesiellt med 2 på,så ordner det seg selv..vi greier nok ikke å kjøre for hardt her til lands uansett-hvis en ikke skal leke "ghostrider" da..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
En av kara på MCHuset Nydal sa til en stolt eier av en ny BMW 800 at han skulle kjøre som vanlig
men uten allverdens gasspådrag den første tida
Verre var det å sette eieren inn i ekstraknapper og utallige ABC... osv,opplæringa for jetjagere
er jo bare en bagatell til sammenligning... :-)å
men uten allverdens gasspådrag den første tida
Verre var det å sette eieren inn i ekstraknapper og utallige ABC... osv,opplæringa for jetjagere
er jo bare en bagatell til sammenligning... :-)å
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Da satser jeg det går bra.. Skal prøve å holde meg på rundt 3-4000omd den første tiden, ihvertfall når jeg kjører med to på...
Satser på det går bra, er kanskje værre å finne ut hvor sidestøtta er hen, enn det å finne ut hvordan jeg skal kjøre
Satser på det går bra, er kanskje værre å finne ut hvor sidestøtta er hen, enn det å finne ut hvordan jeg skal kjøre
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Har kjørt første turen med nye sykkelen idag. Og kjørte mest rundt 3-4000omd, forhandleren sa det var viktig å ikke la motoren jobbe for tungt, vil det da si at jeg bør ha litt turtall på motoren? Da cil vel motoren gå lettere? Eller?
Har heller ikke oversteget 6500omd som det står jeg ikke skal i brukerhåndboken.. Har kjørt totalt 53km idag
Har heller ikke oversteget 6500omd som det står jeg ikke skal i brukerhåndboken.. Har kjørt totalt 53km idag
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Det er notert. Så da hadde jeg riktig ang at det lønner seg å ha litt turtall, ved sakte fart lønner det seg heller å gire ned for å få opp turtallet, men ikke dra det for høyt. Har jeg rett?Elolz skrev:Helt riktig, litt opp med turtallet så du kjenner motoren går lett og ledig. Du har en kraftig sykkel som sikkert fint kan klare å kjøre i veldig lav fart ved høye gir, men det er ikke bra for motoren. Bruk girene og prøv å variere turtall litt ogsålasse_hansen skrev:Har kjørt første turen med nye sykkelen idag. Og kjørte mest rundt 3-4000omd, forhandleren sa det var viktig å ikke la motoren jobbe for tungt, vil det da si at jeg bør ha litt turtall på motoren? Da cil vel motoren gå lettere? Eller?
Har heller ikke oversteget 6500omd som det står jeg ikke skal i brukerhåndboken.. Har kjørt totalt 53km idag
Og det med at gir 'spaken' er litt hard og få opp og ned, har vel noe med at det er helt nytt vel?
Og en ting til, bør jeg la motoren gå litt etter endt kjøring? Selv om jeg har kjørt stille og rolig? Hvis ikke, kan jeg bare skru av motoren selv om vifta har startet å kjøle ned motoren, eller bør jeg vente til den stopper.. Startet flere ganger idag den vifta se, sikkert noe med at set var varmt i lufta, pluss at jeg har kjørt stille og roilig idag, så den har jo ikke fått så mye kald vind
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Slik jeg har kjørt Duken min inn, så har jeg kjørt pent og pyntelig til sykkelen blir skikkelig varm (20-25 min).
Deretter har jeg brukt hyppig aksellerasjon og motorbrems opp til 6000rpm (som var grensen manualen tilsa) de første 30 milene.
Deretter har jeg sporadisk vært over 6000rpm i kortere perioder. Må også holde over 3000rpm for å ikke å få én-sylinder-rykkinga
Ang. clutchen vil jeg tro det at den er litt tung har litt med at det står mineralolje på sykkelen fra fabrikk. Den blir en del mykere med helsyntetisk olje.
Mineralolje brukes i innkjøringsprosessen.
Deretter har jeg brukt hyppig aksellerasjon og motorbrems opp til 6000rpm (som var grensen manualen tilsa) de første 30 milene.
Deretter har jeg sporadisk vært over 6000rpm i kortere perioder. Må også holde over 3000rpm for å ikke å få én-sylinder-rykkinga
Ang. clutchen vil jeg tro det at den er litt tung har litt med at det står mineralolje på sykkelen fra fabrikk. Den blir en del mykere med helsyntetisk olje.
Mineralolje brukes i innkjøringsprosessen.
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Takker for mye kjekk info
Da lærte jeg noe idag også... Ja får satse på det er olja som gjør at den er såpass hard. Skal på service på 1000km så, har nå kjørt 53km Skal ut en tur å kjøre etterpå også
Har ligget kun på rundt 3-4000omd jeg nå, jeg kan kanskje dra den litt mere?
Hvordan er det med når jeg skal parkere sykkelen etter endt kjøring da, om jeg kjører pent den siste biten hjem, bør jeg la sykkelen stå på tomgang litt føre jeg stopper den da, eller er dette kun om jeg kjører hardt?? Og hva hvis vifta startet å kjøle ned motoren akkurat idet jeg skal parkere. Bør jeg vente til den stopper? Eller er det bare å skru av?
Da lærte jeg noe idag også... Ja får satse på det er olja som gjør at den er såpass hard. Skal på service på 1000km så, har nå kjørt 53km Skal ut en tur å kjøre etterpå også
Har ligget kun på rundt 3-4000omd jeg nå, jeg kan kanskje dra den litt mere?
Hvordan er det med når jeg skal parkere sykkelen etter endt kjøring da, om jeg kjører pent den siste biten hjem, bør jeg la sykkelen stå på tomgang litt føre jeg stopper den da, eller er dette kun om jeg kjører hardt?? Og hva hvis vifta startet å kjøle ned motoren akkurat idet jeg skal parkere. Bør jeg vente til den stopper? Eller er det bare å skru av?
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Skal lese litt rundt på nettet ikveld og se om jeg får lært mere
Grunnen til at jeg lurte på om den skulle stå å gå på tomgang var for at da tenkte jeg at jeg får kjølet ned motoren føre jeg skrur den av? Kanskje? ikke vet jeg
Grunnen til at jeg lurte på om den skulle stå å gå på tomgang var for at da tenkte jeg at jeg får kjølet ned motoren føre jeg skrur den av? Kanskje? ikke vet jeg
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Det er vel bare med turbo man bør (trenger) la motoren gå på tomgang noen sekunder etter parkering.??
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
I alle fall før i tiden. Dette stammer fra problemer med koksing av smøreoljen i turboen. Ved kjøring på høy belastning, f.eks høy fart på motorvei, for så å stoppe raskt og slå av motoren så er turboen svært varm. Siden det er motoroljen som benyttes til å smøre og kjøle turboen så stopper oljegjennomstrømingen, og dermed kjølingen, når motoren stoppes. Da har det skjedd at oljen har blitt for varm og kokset seg med påfølgende turbohavari. Bedre smøreoljer har avhjulpet mye av dette problemet, men hvis du har kjørt hardt så er det er fordel å la motoren gå litt på tomgang for å kjøle ned turboen. Gjelder også bensin- og dieselbiler med turboejs skrev:
Det er vel bare med turbo man bør (trenger) la motoren gå på tomgang noen sekunder etter parkering.??
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Som f.eks. Intruder,trenger ikke la denne gå på tomgang før jeg stopper altså ?
Mottor`n er jo gørvarm mange ganger da...
Mottor`n er jo gørvarm mange ganger da...
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;