Vurderer GSX 650 F

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

Vurderer GSX 650 F

Legg inn av PAULUS »

Jeg vurderer å overlate min GS 500 F (mellomklasse) til min sønn og erstatte den med en kraftigere maskin. Jeg har vurdert GSX 650 F etter at den ble skamrost i MC-avisa. Den skulle være den komplette sykkel; smidig i byen, god på tur, gode kjøreegenskaper, sprek motor og god seigdragningsevne. Og så var den billig, 106 000 for en 2011 overligger (MC Oslo i dag). Men kan en maskin være kjempegod til alt og likevel være billig? Jeg har hatt stor glede av å kjøre på Rudskogen på amatørsamlinger der. Er 85 hk for lite for å kunne utvikle seg på banen? Er racingpreget så sterkt at man blir sliten av lange langturer? Kan en passasjer ha det komfortabelt på et apparat som aspirerer til "racing"-benvneslen. Synspunkter mottas med takk.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Vurderer GSX 650 F

Legg inn av Snikkeren »

Hei.
Her er vel jeg rette personen til å svare.
Jeg hadde en 08 modell GSX 650F. Dette er en sykkel jeg tror du kommer til å bli meget fornøyd med. Den er ikke så foroverlent at den blir for slitsom på langtur, men likevel så foroverlent at du fint kan legge deg litt fremover når du kjører aktivt.

Motoren er overraskende sterk for å være en 650, men kjører du mye med to på så kan den bli litt snau. Passasjeren sitter ganske bra, med grei oversikt. Men selvfølgelig finner du sykler hvor passasjeren sitter bedre.

Jeg tror ikke at 85 hester er for lite til å utvikle seg på bane, men det er klart at du kommer til å merke at RRRR syklene drar en del bedre på langstrekkene.

Grunnen til at jeg byttet sykkel var at ryggen min ikke er laget for å sitte fremoverlent over lengre tid.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

Re: Vurderer GSX 650 F

Legg inn av PAULUS »

Har prøvekjørt en GSX 650 F i dag. Jeg sammenligner med min nåværende GS 500 F. Noen observasjoner: 1) Det er vesensforskjell på 85 hk og 34 hk. 2) 2 cylindre rumler mer enn 4 cylindre. 3) Merket ikke noe forskjell på vannkjøling ifht. luftkjøling. Må nok være adskillig varmere før radiator blir noe savn 4) Elektronisk tenning var fancy, men merket egentlig kun forskjell når 650'en kuttet på 12 000. 500'en blir bare gradvis daffere. 5) Moderne insturmentpanel er nok bedre enn mine to enkle klokker. 6) Satt mer oppreist på 650'en enn på 500'en; og det var lettere å ha knekk i armen (jeg har en tendens til å låse armene på min nåværende) 7) Men kansje viktgigst; jeg syntes 650'en var vanskeligere å svinge, og den hadde en tendens til å ville rette seg opp. Den har kanskje annen konstruksjonsgeometri? Såvidt jeg vet kan svingegenskapene påvirkes av a) gaffelens vinkel, b) hjulavstand, c) hjulstørrelse, d) dekktype, e) vekt og f) tyngdepunkt. Tipper at a) og b) er de viktigste faktorene her.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Vurderer GSX 650 F

Legg inn av Snikkeren »

Hmm. Synes egentlig ikke at den jeg hadde var vanskelig å styre. Merket heller ikke at den prøvde å rette seg opp.
Men når jeg gikk over til TDM'en, så fikk jeg en mer svingvillig sykkel, så GSX 650F'en er nok ikke den mest svingvillige sykkelen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar