Som overskriften tilsier, handler denne tråden om opp-ned gafler.
Har noen her inne byttet ut tradisjonelle frontgafler med opp-ned varianter?
Sjekk eksempel under:
Om man bare bodde i Unaiten... der finnes sjapper som Classified Moto, som gjør slikt...
Finnes det noen liknende mek-sjapper her på berget som kan tenkes å eksperimentere?
Opp-ned gafler og bytte til dette
Opp-ned gafler og bytte til dette
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Sted: Stavanger
Re: Opp-ned gafler og bytte til dette
Jeg har opp/ned demper orginalt på min zzr.. Syntes ikke det er noe anderledes i forhold til den tradisjonelle jeg hadde før. Begge gjør jobben :-)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- KrankenWagen
- Innlegg: 135
- Registrert: 26 apr 2012, 12:21
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R
Re: Opp-ned gafler og bytte til dette
Gjort det på flere sykler. I det store utland er det en ganske vanlig ombygging.
Du må aller først få fatt på mest mulig komplett forgaffel, med styrekroner oppe og nede, bremseskiver, bremsekalipre, hjul med hjulbolter. Egentlig ALT, ellers må du i ettertid hanke det inn og da blir det dyrere.
Det du også må tenke på er dette med felger, for siden du får ny felg framme (å passe til den gamle kan bli mye arbeid, hvis det lar seg gjøre) så må du skifte felg bak og. HVIS du vil ha det likt framme og bak da, mange bryr seg ikke.
Søker du litt på temaet og din sykkel kommer det kanskje opp tips om hvilken donorsykler som er lettest å bruke.
Så må du alliere deg med en som kan maskinere (hvis ikke du kan) og har tilgang til utstyr, for stem på styrekronen (rød ring rundt) må skiftes fra original sykkel til den du skal bruke, ellers vil ikke det passe på rammen.
Dette involverer hydraulisk presse for å presse ut stem (og inn), dreiebenk for å dreie til rette tykkelse, eller dreie en ny ring rundt hvis den må bli tykkere. Og evt sveis.
Stem på plass på Hayabusa styrekrone.
Og resultatet.
Du må aller først få fatt på mest mulig komplett forgaffel, med styrekroner oppe og nede, bremseskiver, bremsekalipre, hjul med hjulbolter. Egentlig ALT, ellers må du i ettertid hanke det inn og da blir det dyrere.
Det du også må tenke på er dette med felger, for siden du får ny felg framme (å passe til den gamle kan bli mye arbeid, hvis det lar seg gjøre) så må du skifte felg bak og. HVIS du vil ha det likt framme og bak da, mange bryr seg ikke.
Søker du litt på temaet og din sykkel kommer det kanskje opp tips om hvilken donorsykler som er lettest å bruke.
Så må du alliere deg med en som kan maskinere (hvis ikke du kan) og har tilgang til utstyr, for stem på styrekronen (rød ring rundt) må skiftes fra original sykkel til den du skal bruke, ellers vil ikke det passe på rammen.
Dette involverer hydraulisk presse for å presse ut stem (og inn), dreiebenk for å dreie til rette tykkelse, eller dreie en ny ring rundt hvis den må bli tykkere. Og evt sveis.
Stem på plass på Hayabusa styrekrone.
Og resultatet.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Opp-ned gafler og bytte til dette
Nå er det kanskje dårlig gjort å sammenligne med et merke der det er overflod av aftermarked deler... Men på min HD er det en rett frem jobb å bytte til opp-ned gaffel. Felg og bremseskiver kan beholdes som før.
Men hjulbolt, gaffelbei (selvsagt) og krone må byttes.
I og med at jeg har sett mange Ducati fronter på Harley'er, ville jeg tro at det aller meste kan passe overrens, så lenge man får tak på lager som passer overrens med hva man har av mål i ramma og hva krona må ha.
Men hjulbolt, gaffelbei (selvsagt) og krone må byttes.
I og med at jeg har sett mange Ducati fronter på Harley'er, ville jeg tro at det aller meste kan passe overrens, så lenge man får tak på lager som passer overrens med hva man har av mål i ramma og hva krona må ha.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Opp-ned gafler og bytte til dette
hvis man bryr seg om kjøreegenskapene så er det veldig viktig å velge en krone med samme offset som den originale. Ellers endrer man på styregeometrien og det er ofte ikke særlig vellykket.
Re: Opp-ned gafler og bytte til dette
Takker for alle svar. Prosjektet påbegynnes ikveld, straks etter at jeg får en telefon fra Hamar...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
- OleB
- Innlegg: 641
- Registrert: 15 aug 2009, 19:32
- Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
- Sted: Østfold
Re: Opp-ned gafler og bytte til dette
Kan noen forklare en mekanisk analfabet ( meg ) hva som er forskjellen på ned/opp og opp/ned -gaffel. Og hva som er bra/ille med respektive???
Jeg ville jo i min uvitenhet anta at fabrikanter av motorsykler valgte den til enhver tid beste løsningen. Eller???
Jeg ville jo i min uvitenhet anta at fabrikanter av motorsykler valgte den til enhver tid beste løsningen. Eller???
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38048
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Opp-ned gafler og bytte til dette
Ække noen teknisk eller mekanisk eskpert selv, men meget enkelt forklart kan jeg vel si at opp/ned gaffel betyr at det tynne gaffelbeinrøret som er fest til hjulet skyves oppover og inn i en tjukkere del ved belastning/fjæring.
En slik gaffel mener jeg å huske påstås å være stivere enn en konvensjonell gaffel hvor det tynne gaffelbeinet skyves nedover i en tjukkere del festet til hjulet, ved belastning/fjæring.
Forskjellen er altså at de tjukke gaffelbeina er festet i styrekrona på opp/ned gaffel mens den vanlige konvensjonelle gaffelen har de tynneste beina festet til styrekrona, mens de grøvste sitter festet til hjulet.
Hva som er best av disse to løsningene? Tja, hvem vet...
Kommer helt sikkert flere på banen med atskillig mer kunnskap og teknisk viten enn den jeg har om dette temaet...
En slik gaffel mener jeg å huske påstås å være stivere enn en konvensjonell gaffel hvor det tynne gaffelbeinet skyves nedover i en tjukkere del festet til hjulet, ved belastning/fjæring.
Forskjellen er altså at de tjukke gaffelbeina er festet i styrekrona på opp/ned gaffel mens den vanlige konvensjonelle gaffelen har de tynneste beina festet til styrekrona, mens de grøvste sitter festet til hjulet.
Hva som er best av disse to løsningene? Tja, hvem vet...
Kommer helt sikkert flere på banen med atskillig mer kunnskap og teknisk viten enn den jeg har om dette temaet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Opp-ned gafler og bytte til dette
Så vidt jeg har forstått primæroppgaven til OSD gaffel er mer stabilitet.
Som nevnt, så er det mer massive bein i nærheten av krona, som skal forhindre risting, og ugjevnheter.
Det gir også mindre ufjæret masse som er en bra ting.
Hvorfor ikke "beste mulig løsning" leveres som standard er jo et kostnads spørsmål fra fabrikanten for å holde den totale byggesummen nede. (og med det også hva den endelige kjøpesummen blir).
Som nevnt, så er det mer massive bein i nærheten av krona, som skal forhindre risting, og ugjevnheter.
Det gir også mindre ufjæret masse som er en bra ting.
Hvorfor ikke "beste mulig løsning" leveres som standard er jo et kostnads spørsmål fra fabrikanten for å holde den totale byggesummen nede. (og med det også hva den endelige kjøpesummen blir).
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Haavar
- Innlegg: 182
- Registrert: 08 feb 2012, 19:49
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600
Re: Opp-ned gafler og bytte til dette
Om opp ned gaffel er best mulig løsing er ikke så sikkert. Egentlig så er det ikke så mange nye sykler som har opp ned gaffel. Stort sett R sykler og Ducati. Ser man på Yamaha modellene så har FJR 1300 og V-max tradisjonell gaffel, dette er jo ikke akkurat billigmodeller. Siste modell av FZR 1000 hadde opp ned gaffel, men arvtageren YZF 1000R hadde tradisjonell.
Konstruktørene vurderer jo hele tiden design, kostnad, vekt, driftsikkerhet osv. Da blir det vel vurdert opp ned som best i et tilfelle og tradisjonell i et annet. Når det gjelder Ducati så er design VIKTIG!
Konstruktørene vurderer jo hele tiden design, kostnad, vekt, driftsikkerhet osv. Da blir det vel vurdert opp ned som best i et tilfelle og tradisjonell i et annet. Når det gjelder Ducati så er design VIKTIG!
- Haavar
- Innlegg: 182
- Registrert: 08 feb 2012, 19:49
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600
Re: Opp-ned gafler og bytte til dette
Hold oss oppdatert da.Erman skrev:Takker for alle svar. Prosjektet påbegynnes ikveld, straks etter at jeg får en telefon fra Hamar...
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Opp-ned gafler og bytte til dette
En sykkels kjøreegenskaper blir bedre jo større andel av vekten som er fjæret.
Det er derfor man bruker lettmetall i felger og svingarmer.
En opp-ned gaffel har de tyngste delene i den fjærede delen.
Dermed blir sykkelens totale kjøreegenskaper bedre.
Dog: å bytte gaffel frer lett til andre endringer i geometri som (meget!) lett oppveier fordelen.
[TaSK]
Det er derfor man bruker lettmetall i felger og svingarmer.
En opp-ned gaffel har de tyngste delene i den fjærede delen.
Dermed blir sykkelens totale kjøreegenskaper bedre.
Dog: å bytte gaffel frer lett til andre endringer i geometri som (meget!) lett oppveier fordelen.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)