Mc og båt, noen erfaringer?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av simpson »

jhn skrev:Det e nok en god måte, men "absolutt den beste" var en litt vel bastant påstand?
Æ kunne sikkert beskrevet noen metoder som e enda bedre enn den "absolutt beste"
Her har jo vært beskrevet en rekke forskjellige stroppemetoder, så godt som alle e fullt ut brukbar.
Neida, det finnes selfølgelig bedre metoder hvis antall stropper og andre remedier ikke er tema, men for en enkel men veldig sikker stropping med bruk av få stropper er dette absolutt en veldig god metode under alle former for transport.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av jhn »

Joda, din metode e nok god. Æ har så godt som alltid bare brukt en stropp + en skireim på forbremsa. Sykkelen på sidestøtta og en stropp over sete, og stramme til slik at sykkelen presses ned noen cm på demperne. Da burde det være fysisk umulig at noe skal skje. Æ har reist mye med ferge, i mye dårlig vær. Har også hatt sykkelen med på sjøen hvor den har stått stroppet på denne måten i 4 uker.
Det har alltid gått bra
Det finnes jo ikke bare et riktig svar på dette, vi har nok alle rett.
For tråstarter e det vel bare velge.
Ang det å sitte på sykkelen når ferga klapper til kai, det kan være greit hvis man kan sette sykkelen på langs i båten, hvis ikke vente æ alltid med å løsne stroppene til "lærlingen" på brua e ferdig. Selv om man e forberedt, så kan det være ei utfordring å holde sykkelen oppreist hvis man klasker litt hardt i kaia

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av GTline »

lasse_hansen skrev:Kjerringa maset om frankrike, men noen som har erfaringer med å kjøre ifra kiel til frankrike? Og evt hvor lang tid vil det da??
Kanskje vi skal ta å kjøre til larvik da, og ta båten til kiel derifra...

Takk til de som bidrar i denne tråden forresten :prf
En stropp på ramma og ned i gulvet på hver side. Da står den som støpt. Har alltid brukt stroppene ombord. Er man på ferie er jo bagasjeplassen begrenset, så bruker ikke plassen til stropper.

Hvor i Frankrike tenker du da? Har vært der på kryss og tvers på to hjul, men Frankrike er stort. Alpene, Innland, kyst??

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av evike »

ojda skrev: Det finnes sikkert 1000 måter å sikre en sykkel på. Jeg setter den alltid på sidestøtta, legger over en jekkestropp og strammer til sykkelen står rett (sidestøtta står da fritt i lufta)
Mange gjør som meg, noen mener det ikke er bra nok? Du kan for sikkerhets skyld spørre en av mannskapet.
Jeg har iallefall ikke hatt noe problem med denne metoden. Evike er tydligvis en av de som føler dette ikke er bra nok :scratch ;-)
Kan ikke huske at jeg uttalte meg på den måten, det jeg formidlet var bare en god erfaring.

Ha en flott sommer, uansett om dere skal stroppe på båt, eller ikke ;-)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av ojda »

Hei Evike, jeg la på en slik :scratch ;-) som tegn på at det var en "vennlig ert", ikke vondt ment :thumleft
Nå er det bare en drøy uke, så skal jeg stroppe meg over til Kiel :prf Jeg har da tenkt til å adoptere
stropping av bremsehendelen, selv jeg er villig til å forbedre mine metoder :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av evike »

ojda skrev:Hei Evike, jeg la på en slik :scratch ;-) som tegn på at det var en "vennlig ert", ikke vondt ment :thumleft
Nå er det bare en drøy uke, så skal jeg stroppe meg over til Kiel :prf Jeg har da tenkt til å adoptere
stropping av bremsehendelen, selv jeg er villig til å forbedre mine metoder :lol
Vi leder - vi leder... Kiel førstkommende lørdag - 3 uker "nedover". Har tegnet en blå anmerkning i en slags ujevn avlang sirkel- liksom, men den er bare omtrentlig. Skal muligens et stykke ned mot Normandie, i tillegg til Tyskland, Nederland, Belgia og antagelig Luxembourg, kanskje, tror vi :prop:
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av ojda »

evike skrev:
ojda skrev:Hei Evike, jeg la på en slik :scratch ;-) som tegn på at det var en "vennlig ert", ikke vondt ment :thumleft
Nå er det bare en drøy uke, så skal jeg stroppe meg over til Kiel :prf Jeg har da tenkt til å adoptere
stropping av bremsehendelen, selv jeg er villig til å forbedre mine metoder :lol
Vi leder - vi leder... Kiel førstkommende lørdag - 3 uker "nedover". Har tegnet en blå anmerkning i en slags ujevn avlang sirkel- liksom, men den er bare omtrentlig. Skal muligens et stykke ned mot Normandie, i tillegg til Tyskland, Nederland, Belgia og antagelig Luxembourg, kanskje, tror vi :prop:
I våre planer ligger Kiel, over Grossglocknerpass - rundtomkring i Toscana, over Stelviopass hjemover, kansje Autotzug, så oppover danmark og ferge Fredrikshavn - Oslo.
Ingenting er bestilt bortsett fra fergene ned og hjem igjen, så det kan bli mange justeringer og tilpassninger ila turen. Vi gleder oss, og benytter sjangsen til å ønske
deg og gubben en fin ferie :prop:
Forresten! Hvilken ferge skal dere ta hjemover igen?
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av evike »

ojda skrev: I våre planer ligger Kiel, over Grossglocknerpass - rundtomkring i Toscana, over Stelviopass hjemover, kansje Autotzug, så oppover danmark og ferge Fredrikshavn - Oslo.
Ingenting er bestilt bortsett fra fergene ned og hjem igjen, så det kan bli mange justeringer og tilpassninger ila turen. Vi gleder oss, og benytter sjangsen til å ønske
deg og gubben en fin ferie :prop:
Forresten! Hvilken ferge skal dere ta hjemover igen?
Ferge hjem?? Nei, vet du - det har vi ikke bestemt oss for enda. Kanskje det blir brua, for alt vi vet, bare for å ha kjørt der. Problemet med å kjøre Øresundbroa er bare at en må lage et stykke sightseing i Sverige for å slippe E6 hele veien, som jo er rimelig kjedelig. Eller kanskje Grenå - Varberg?! Vi har nemlig store planer om å la siste overnatting i Danmark bli på MC-campen(hvis de har ledig hytte).

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av lasse_hansen »

Her var det kommet mange gode tips. Så da har jeg lært mye ang stropping av sykkel :prf
Da blir det nok å ta båten fra et sted, og til enten danmark eller tyskland. Så kjører vi derifra i retning frankrike. Skal planlegge turen litt nærmere fremover nå. :thumleft takk til alle som har bidratt for å hjelpe en stakkar som aldri har stroppa sykkel på båt før :P :p

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av lasse_hansen »

GTline skrev:
lasse_hansen skrev:Kjerringa maset om frankrike, men noen som har erfaringer med å kjøre ifra kiel til frankrike? Og evt hvor lang tid vil det da??
Kanskje vi skal ta å kjøre til larvik da, og ta båten til kiel derifra...

Takk til de som bidrar i denne tråden forresten :prf
En stropp på ramma og ned i gulvet på hver side. Da står den som støpt. Har alltid brukt stroppene ombord. Er man på ferie er jo bagasjeplassen begrenset, så bruker ikke plassen til stropper.

Hvor i Frankrike tenker du da? Har vært der på kryss og tvers på to hjul, men Frankrike er stort. Alpene, Innland, kyst??
Hvor i frankrike er enda ikke avklart. Men kanskje euro disneyland er målet. Kona smilte ihvertfall når ho tittet på det :lol

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av Lamberghini »

Jeg har tenkt å kjøre litt ferge i nær fremtid, men ettersom jeg ikke har noen erfaring kvier jeg meg litt. Spesielt på gassfergene nedover mot Stavanger blir jo gjerne motorsyklene henvist til skråplanet i baugen. Fett å stå foran, men jeg synes det virker litt skummelt med nedoverbakke og sidestøtte, selv om jeg ser folk bare setter fra seg doningen litt på skrå, uten noen videre forholdsregler i form av stropping. Fergene innover i Hardanger burde vel gå greit, de har stort sett flatt dekk, og bølgene blir aldri noe særlig. Men over Boknafjorden kan det bli ruskete om kong Neptun er i humør. Føler meg ikke helt trygg på dette.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38207
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av AJ »

Syns det er litt pes selv jeg, med disse stroppene de har på fergene og festepunktene i gulvet.
På Nord-Norge turen vår i sommer, på den lengste overfarten, var jeg heldig å fikk parkert ved et annet festepunkt hvor jeg enkelt og greit brukte en solid feststropp av det helt enkle slaget, over salen på Tiger og undt festpunktet, strammet til og vips! var sykker'n solid forankra.

Ellers har jeg nå skaffa meg en sånn skikkelig stropp med denne finurlige mekanismen (som jeg ikke husker hva heter... :redface ) og som er akkurat passe lang til å kunne brukes på de fleste ferger med festepunkter for stroppekroker i gulvet (dørken, heter det vel på båtspråket...).
Greit å ha med seg en stropp man kjenner og har øvd seg på litt på forhånd slik at man vet hvordan stramme og utløsningsmekanismen for løsne stramminga igjen fungerer.
Det synes i hvert fall jeg er en god idé... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av Lamberghini »

Bruker man de hullene som ser litt ut som avrundete Norsk Tipping-logoer?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av JohnnyTh »

Lamberghini skrev:Jeg har tenkt å kjøre litt ferge i nær fremtid, men ettersom jeg ikke har noen erfaring kvier jeg meg litt. Spesielt på gassfergene nedover mot Stavanger blir jo gjerne motorsyklene henvist til skråplanet i baugen. Fett å stå foran, men jeg synes det virker litt skummelt med nedoverbakke og sidestøtte, selv om jeg ser folk bare setter fra seg doningen litt på skrå, uten noen videre forholdsregler i form av stropping. Fergene innover i Hardanger burde vel gå greit, de har stort sett flatt dekk, og bølgene blir aldri noe særlig. Men over Boknafjorden kan det bli ruskete om kong Neptun er i humør. Føler meg ikke helt trygg på dette.
Det er en fordel å stå på skrådekket. Sett forhjulet mot lemmen forran og på sidestøtten. Skal mye til at den kan velte da. Forover kan den ikke komme og bakover er det jo motbakke.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38207
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av AJ »

Lamberghini skrev:Bruker man de hullene som ser litt ut som avrundete Norsk Tipping-logoer?
Yes. Men på noen ferger er det vel også festeøyer i dørken...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar