Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Lauri »

EasyRider skrev:Synes ikke du gjorde noe feil jeg.

Så lenge du ikke ligger under fartsgrensen, så er det opp til den andre MC fører å finne riktig sted for å kjøreforbi.
.........
I fht trådstarter og beskrivelsen så er jeg også enig i at du gjorde ikke noe "galt".

Men i fht 2. setning i sitatet over så er jeg helt uenig: det er ikke slik at så lenge man holder seg til fartsgrensen så overlater man ansvaret til den som innhenter en. Uansett om man holder seg over, under eller på fartsgrensen så har man et ansvar i å lette forbikjøringen til den som innhenter en. "Trafikkontroll - det er politiets oppgave!"

- og lette forbikjøringen innebærer å trekke seg så langt over til høyre i egen kjørebane som mulig/forsvarlig gitt trafikkbildet og vegforholdene.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av mekkern »

en har faktisk ikke bare ansvar men også PLIKT til å slippe annen trafikk forbi-uansett hastighet.

Politimyndighet er delegert til de med blålys-er en uenig i andres kjøring så skal en ringe:02800
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Lauri »

Ja, jeg er enig både med 'mekkern' og meg selv: Ikke bare ANSVAR også PLIKT

- he.. må jeg bruke så store oooooord?!? :-)å

Sjølsakt: - fordi jeg blir pisse lei de som ligger med ræva si opp mot midtlinja, lunkende på fartsgrensen - og innbiller seg at nå verden, nå får dere ta rennafart og svare sjøl for om det går bra eller ikke; jeg - jeg ligger nå her lovlydig og hevder min rett!
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av jhn »

Lauri skrev:
EasyRider skrev:Synes ikke du gjorde noe feil jeg.

Så lenge du ikke ligger under fartsgrensen, så er det opp til den andre MC fører å finne riktig sted for å kjøreforbi.
.........
I fht trådstarter og beskrivelsen så er jeg også enig i at du gjorde ikke noe "galt".

Men i fht 2. setning i sitatet over så er jeg helt uenig: det er ikke slik at så lenge man holder seg til fartsgrensen så overlater man ansvaret til den som innhenter en. Uansett om man holder seg over, under eller på fartsgrensen så har man et ansvar i å lette forbikjøringen til den som innhenter en. "Trafikkontroll - det er politiets oppgave!"

- og lette forbikjøringen innebærer å trekke seg så langt over til høyre i egen kjørebane som mulig/forsvarlig gitt trafikkbildet og vegforholdene.
Det e riktig. det du sier her, men samtidig sier jo loven at den som kjører forbi har plikt til å sørge for at forbikjøringen foregår på en forsvarlig måte.
Den forbikjørende har vel det største ansvaret?

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av TBI81 »

Kaysorebo skrev:jeg har forståelse for at vedkommende ikke drar forbi på de fineste strekkene, jeg hadde r sykkel fram til i fjor. det er mye fartskontroller på de fine strekkene så jeg pleide av denne grunn og unngå forbikjøringer på disse..
Akkurat slik tenker jeg også.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Crinos »

TBI81 skrev:
Kaysorebo skrev:jeg har forståelse for at vedkommende ikke drar forbi på de fineste strekkene, jeg hadde r sykkel fram til i fjor. det er mye fartskontroller på de fine strekkene så jeg pleide av denne grunn og unngå forbikjøringer på disse..
Akkurat slik tenker jeg også.
Den aktuelle "strekningen" er for kort til å ha en funksjonabel kontroll på, men lang nok for en R sykkel å dra forbi på.

Så lenge man holder fartsgrense er man ikke pliktig å sleppe andre forbi, men så fort du holder en hastighet som er under fartsgrensen er man pliktig å kjøre til sides når man har 7 eller fler kjøretøy bak seg. Eller husker jeg HELT feil nå?

Dette er den aktuelle strekningen jeg ble forbikjørt på, i kjøreretning A til B.
http://g.co/maps/5mjm7" onclick="window.open(this.href);return false;
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av mekkern »

Crinos skrev:Så lenge man holder fartsgrense er man ikke pliktig å sleppe andre forbi,
Samma om du har 200 i 60 sona har du plikt til å slippe forbi.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av ejs »

mekkern skrev:
Crinos skrev:Så lenge man holder fartsgrense er man ikke pliktig å sleppe andre forbi,
Samma om du har 200 i 60 sona har du plikt til å slippe forbi.
:-)å
Så fort går ikke Harleyen til Crinos,trur eg. :knegg
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av jhn »

Crinos skrev: Så lenge man holder fartsgrense er man ikke pliktig å sleppe andre forbi, men så fort du holder en hastighet som er under fartsgrensen er man pliktig å kjøre til sides når man har 7 eller fler kjøretøy bak seg. Eller husker jeg HELT feil nå?
Den første delen av setninga kunne man kanskje ønske stemte, men tror ganske bestemt at det er feil. Hvis æ tar igjen noen som holder normal fart, så forventer jeg ikke, og forlanger heller ikke noen ekstra manøver fra de for å slippe meg forbi. De irriterer meg heller ikke, i motsetning til de som ligger langt under fartsgrensa.
Vil huske kjørelæreren sa at hvis noen skulle forbi mæ, så skulle æ bare kjøre som normalt, det var han bak som hadde ansvaret for at det gikk for seg på et ansvarlig vis. Det var nok litt vranglære, men hvis æ fikk bestemme så skulle loven vært slik.
Den siste delen av setninga har æ aldri hørt før.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Baron von Waffel »

Ja, plikt til å slippe forbi har man, men den inntrer ikke i det øyeblikket noen kommer bakfra. Vedkommende må ha gitt tegn til å ville kjøre forbi. Det tegnet er dessverre ikke definert i trafikkreglenes § 12, nr. 4. Men det er i hvert fall mer enn bare å komme bakfra i stor fart.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av AJ »

Baron von Waffel skrev:Ja, plikt til å slippe forbi har man, men den inntrer ikke i det øyeblikket noen kommer bakfra. Vedkommende må ha gitt tegn til å ville kjøre forbi. Det tegnet er dessverre ikke definert i trafikkreglenes § 12, nr. 4. Men det er i hvert fall mer enn bare å komme bakfra i stor fart.
Å bruke lyshorn pluss blinklys bør kunne defineres som å "gi tegn" om ønske om å kjøre forbi...
Er jeg i tvil om oppmerksomhetsevnen til forankjørende, bruker jeg lyshornet. Sker ikke så rent sjeldent, faktisk... :roll
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Baron von Waffel »

Veldig enig, AJ. For min del tolker jeg lite avstand på en trafikant bak meg som et tegn om å ville forbi også. For da vil jeg ikke ha vedkommende der, og signaliserer til forbikjøring så snart det er vettugt.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Kaysorebo
Innlegg: 18
Registrert: 09 mai 2012, 21:38
Motorsykkelen din: CBR1000F 1999
Sted: Tromsø

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Kaysorebo »

Crinos skrev:
TBI81 skrev:
Kaysorebo skrev:jeg har forståelse for at vedkommende ikke drar forbi på de fineste strekkene, jeg hadde r sykkel fram til i fjor. det er mye fartskontroller på de fine strekkene så jeg pleide av denne grunn og unngå forbikjøringer på disse..
Akkurat slik tenker jeg også.
Den aktuelle "strekningen" er for kort til å ha en funksjonabel kontroll på, men lang nok for en R sykkel å dra forbi på.

Så lenge man holder fartsgrense er man ikke pliktig å sleppe andre forbi, men så fort du holder en hastighet som er under fartsgrensen er man pliktig å kjøre til sides når man har 7 eller fler kjøretøy bak seg. Eller husker jeg HELT feil nå?

Dette er den aktuelle strekningen jeg ble forbikjørt på, i kjøreretning A til B.
http://g.co/maps/5mjm7" onclick="window.open(this.href);return false;
Det skulle ikke rare strekken til for og komme forbi med gamlesykkelen min, en trimmet buell 1125r med ca 155-160 bakhjulshester og vekt på under 200kg ;)
var nok at du tok i gassen i 80 sona så bikket du 160....

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Lauri »

Hainn steikje folkens, her var'e styggmye gjetting og fettlite kunnskap:

Trafikkreglenes § 12, nr 4 sier følgende:
- Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

- og så kommer nøtten i tjukkpølsa: hvordan skal OG i setningen "...kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er ..." forstås?. Og for de av oss som har hatt gleden av å "bytte" lappen evt. ta den påny så husker vi at -OG- skulle leses som - ELLER :vs Og saaaaakte .... den definisjonen er så enkel som at du kjører saktere enn sneipen, som kommer bak ...

M.a.o.: (som det er sagt av andre...) kjør så fort eller sagt du fa ... vil, men kommer det en kis/brud (lovlig eller ulovlig) i styggfælfort fart bak deg, så hut deg til hæ... til sida: Snuten får ta seg av råkjørerne; din plikt er å slippe bakenforkjørende forbi så trygt du bare kan trygle om; du høyre no heime i den situasjonen så langt til høyre i på den norske grusveg du bare klarer å komme ....
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Duville »

Plikten til å slippe forbi er ikke praktiserende. Hadde dette vært akseptert hos de som utøver makt og myndighet så hadde en del andemødre blitt bøtelagt. Det gjør de ikke. Ser daglig at det ligger en liten småbil foran en trailer med 8 - 10 personbiler etterpå. Hadde dette blitt ansett som ulovlig så hadde up vært ute og stoppet galskapen.

Nå virker det som om UP applauderer alle bremser ute i trafikken, regler eller ikke...

Svar