Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?
Emnet ble litt forkortet i forhold til hva jeg ønsket.
"Hvordan plassere seg i veibanen når man har MC bak seg som ønsker å kjøre forbi" var det jeg ønsket å skrive, men ble for langt.
Men tror nå uansett at essensen av spørsmålet forståes av de fleste.
På vei til jobb i dag, kjører jeg på sykkelen min.. Kjører nok rett rundt fartsgrense, kanskje pluss minus litt, med trykk på pluss. Jeg har en bil bak meg, og bak denne bilen har jeg oppdaget at det ligger en MC. Ser ut som en R sykkel i speilene mine, og jeg forventer at denen kommer som et olja lyn om få strakser...
Siden jeg holder fartsgrensa på pluss siden har jeg ingen problemer med å utnytte veibanen min, dvs det er svingete vei og jeg går bredt inn i svingene for å finne apex og gå bredt ut igjen.
R sykkelen gjør et bykst på ei kort slette jeg ALDRI hadde vurdert å kjøre forbi på, og plutselig lå denne bak meg. Fremdeles med et godt stykke opp til meg..
Det kom en litt lengre slette enn den det just ble forbikjørt en bil på, der jeg legger meg tydelig til siden.. Men ingenting skjer.... Så kommer en serie med svinger, der jeg bruker det som er av veibanen på min side av streken i det minste.
Her ser jeg at R sykkelen ligger tett i hekken på meg, men jeg kan ikke der og da hive meg lengre inn i svingen enn hva jeg var.. På slutten av svingen går R sykkelen langt over i andre kjørebane og drar på og forsvinner, før den må bremse igjen på kommende sving 100 meter lengre fremme.
Det hele fikk meg til å tenke.. Kjørte jeg feil.. Burde jeg ha slakket av og holdt høyre helt til R sykkelen var kommet forbi?
Men da... Hva om den ikke ville forbi?
Det var forøvrig en Yamaha R1 i følge dekoren på siden av sykkelen.
"Hvordan plassere seg i veibanen når man har MC bak seg som ønsker å kjøre forbi" var det jeg ønsket å skrive, men ble for langt.
Men tror nå uansett at essensen av spørsmålet forståes av de fleste.
På vei til jobb i dag, kjører jeg på sykkelen min.. Kjører nok rett rundt fartsgrense, kanskje pluss minus litt, med trykk på pluss. Jeg har en bil bak meg, og bak denne bilen har jeg oppdaget at det ligger en MC. Ser ut som en R sykkel i speilene mine, og jeg forventer at denen kommer som et olja lyn om få strakser...
Siden jeg holder fartsgrensa på pluss siden har jeg ingen problemer med å utnytte veibanen min, dvs det er svingete vei og jeg går bredt inn i svingene for å finne apex og gå bredt ut igjen.
R sykkelen gjør et bykst på ei kort slette jeg ALDRI hadde vurdert å kjøre forbi på, og plutselig lå denne bak meg. Fremdeles med et godt stykke opp til meg..
Det kom en litt lengre slette enn den det just ble forbikjørt en bil på, der jeg legger meg tydelig til siden.. Men ingenting skjer.... Så kommer en serie med svinger, der jeg bruker det som er av veibanen på min side av streken i det minste.
Her ser jeg at R sykkelen ligger tett i hekken på meg, men jeg kan ikke der og da hive meg lengre inn i svingen enn hva jeg var.. På slutten av svingen går R sykkelen langt over i andre kjørebane og drar på og forsvinner, før den må bremse igjen på kommende sving 100 meter lengre fremme.
Det hele fikk meg til å tenke.. Kjørte jeg feil.. Burde jeg ha slakket av og holdt høyre helt til R sykkelen var kommet forbi?
Men da... Hva om den ikke ville forbi?
Det var forøvrig en Yamaha R1 i følge dekoren på siden av sykkelen.
Sist redigert av AJ den 18 mai 2012, 09:33, redigert 2 ganger totalt.
Begrunnelse: Tok meg friheten å endre trådens overskrift til "Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?"
Begrunnelse: Tok meg friheten å endre trådens overskrift til "Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?"
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- XRing
- Innlegg: 279
- Registrert: 13 feb 2011, 19:57
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
- Sted: Bergen
Re: Hvordan plassere seg i veibanen når MC ønsker å forbi.
Jeg mener bestemt du ikke kjørte feil, og R1-piloten burde vite å utnytte rettstrekker til å komme seg forbi dersom det er det han ønsker. Det burde også være innlysende at en sykkel som din trenger noe mere plass og tid i svinger enn en R-sykkel.Crinos skrev:Emnet ble litt forkortet i forhold til hva jeg ønsket.
"Hvordan plassere seg i veibanen når man har MC bak seg som ønsker å kjøre forbi" var det jeg ønsket å skrive, men ble for langt.
Men tror nå uansett at essensen av spørsmålet forståes av de fleste.
På vei til jobb i dag, kjører jeg på sykkelen min.. Kjører nok rett rundt fartsgrense, kanskje pluss minus litt, med trykk på pluss. Jeg har en bil bak meg, og bak denne bilen har jeg oppdaget at det ligger en MC. Ser ut som en R sykkel i speilene mine, og jeg forventer at denen kommer som et olja lyn om få strakser...
Siden jeg holder fartsgrensa på pluss siden har jeg ingen problemer med å utnytte veibanen min, dvs det er svingete vei og jeg går bredt inn i svingene for å finne apex og gå bredt ut igjen.
R sykkelen gjør et bykst på ei kort slette jeg ALDRI hadde vurdert å kjøre forbi på, og plutselig lå denne bak meg. Fremdeles med et godt stykke opp til meg..
Det kom en litt lengre slette enn den det just ble forbikjørt en bil på, der jeg legger meg tydelig til siden.. Men ingenting skjer.... Så kommer en serie med svinger, der jeg bruker det som er av veibanen på min side av streken i det minste.
Her ser jeg at R sykkelen ligger tett i hekken på meg, men jeg kan ikke der og da hive meg lengre inn i svingen enn hva jeg var.. På slutten av svingen går R sykkelen langt over i andre kjørebane og drar på og forsvinner, før den må bremse igjen på kommende sving 100 meter lengre fremme.
Det hele fikk meg til å tenke.. Kjørte jeg feil.. Burde jeg ha slakket av og holdt høyre helt til R sykkelen var kommet forbi?
Men da... Hva om den ikke ville forbi?
Det var forøvrig en Yamaha R1 i følge dekoren på siden av sykkelen.
Hva heter det så fint? "Hensynsfullt, aktpågivende og ikke til unødig hinder for annen trafikk" - check all 3
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes
through times of no bikes
Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?
Synes ikke du gjorde noe feil jeg.
Så lenge du ikke ligger under fartsgrensen, så er det opp til den andre MC fører å finne riktig sted for å kjøreforbi.
Og når det gjelder plassering på mc, gjorde du også riktig, vi har vårt felt (kjørerettning) til vårt bruk, og det skal brukes.
En sikker forbikjøring av MC blir vel som å kjøre forbi en bil. du skal bruke det andre feltet, mener jeg ihverfall.
Sikkert noen som steiler av den påstanden her, men vi bør ha litt sikkerhetsmargin.
Er ikke noe særlig å en R i blåst forbi seg 30cm unna, og kjenne dragsuget.. tror det er uggent..og ikke noe særlig sikkert, da jeg ihverfall har blitt opplært til å bruke feltet vi har.
Og det må vi når en ser på norsk veistandard, plutselig så må du ta en styre kommando grunnet hull, grus etc. Og da er det ikke noe særlig å ha mc som prøver å komme forbi deg i samme kjørefelt.
Så lenge du ikke ligger under fartsgrensen, så er det opp til den andre MC fører å finne riktig sted for å kjøreforbi.
Og når det gjelder plassering på mc, gjorde du også riktig, vi har vårt felt (kjørerettning) til vårt bruk, og det skal brukes.
En sikker forbikjøring av MC blir vel som å kjøre forbi en bil. du skal bruke det andre feltet, mener jeg ihverfall.
Sikkert noen som steiler av den påstanden her, men vi bør ha litt sikkerhetsmargin.
Er ikke noe særlig å en R i blåst forbi seg 30cm unna, og kjenne dragsuget.. tror det er uggent..og ikke noe særlig sikkert, da jeg ihverfall har blitt opplært til å bruke feltet vi har.
Og det må vi når en ser på norsk veistandard, plutselig så må du ta en styre kommando grunnet hull, grus etc. Og da er det ikke noe særlig å ha mc som prøver å komme forbi deg i samme kjørefelt.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?
På bred rak väg med mittdelare så är det ju hyggligt om framförvarande MC lägger sig till höger och släpper förbi. På smal svängig väg tar man den plats man behöver. Du gjorde inget fel, imo. Att han valde att ligga kvar bakom dig på sletten kan ju bero på att han tyckte det var hyggligt att se på en annan MC i några sekunder eller att han ville höra på "go'lyd", eller vad som helst. Inget att tänka på.
Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?
Høres greit ut for meg. Rettstrekkene bør brukes som forbikjørings-strekk.
Litt dilemma om morgenen når jeg kjører i kollektivfeltet - legger meg av og til helt til høyre for å gjøre det lett for en bak å passere, men ofte klaffer det med påkjørings-/avkjørings-felt hvor jeg må velge mellom å la noen passere eller det å være mest mulig synlig i speilene til bilene til venstre. Dog viser det seg 50/50 at de bak velger å kjøre forbi akkurat på slike punkt (altså de farligste punktene) - så det er et lite tankekors..
Selv blir jeg gjerne høflig liggende bak andre motorsyklister, da jeg ikke ønsker å presse eller ta oppmerksomheten til disse på noen måte, og så beregner jeg samme forbikjørings-forhold som for bil hvis det etter en stund viser seg at det går vel sakte - dvs kjører evt forbi på rettstrekk.
Litt dilemma om morgenen når jeg kjører i kollektivfeltet - legger meg av og til helt til høyre for å gjøre det lett for en bak å passere, men ofte klaffer det med påkjørings-/avkjørings-felt hvor jeg må velge mellom å la noen passere eller det å være mest mulig synlig i speilene til bilene til venstre. Dog viser det seg 50/50 at de bak velger å kjøre forbi akkurat på slike punkt (altså de farligste punktene) - så det er et lite tankekors..
Selv blir jeg gjerne høflig liggende bak andre motorsyklister, da jeg ikke ønsker å presse eller ta oppmerksomheten til disse på noen måte, og så beregner jeg samme forbikjørings-forhold som for bil hvis det etter en stund viser seg at det går vel sakte - dvs kjører evt forbi på rettstrekk.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?
Kjører forbi sykkel som om det var en bil.
If it ain't broke, I'll break it.
- stigagixx
- Innlegg: 132
- Registrert: 15 mar 2012, 19:50
- Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
- Sted: Ringsaker
Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?
Helt enig.
Om jeg tar igjen en motorsykkel og absolutt må forbi så kjører jeg forbi som at det skulle være en bil.
Men om jeg tar igjen en sykkel så legger jeg meg helst bak han og kjører sammen med han. Så lenge han ikke ligger under fartsgrensa. Er vel ingen motorsyklister som liker å ligge i en lang bilkø uansett.
Men jeg syns du gjorde det helt riktig jeg også som alle andre.
Når jeg får sånne oppi ræva mi selv så kjører jeg helt normalt. Har han det så travelt får han kjøre forbi. Og jeg kjører R selv !
Senest igår når jeg var ute å kjørte fikk jeg en idiot av ungdom helt oppi hekken på sykkelen. Gammel BMW 5 serie. (Altså en bil) Han ville helt klart ha meg til å gi på. Da slakket jeg av og holdt fartsgrensa. Var irriterende nok det skjønte jeg. Han begynte å kjøre sikksakk bak meg og skulle vise seg. Bare rista på hue og sa idiot inni hjelmen. Da smatt han forbi meg på en rettstrekke og tømte girene inn i 60 sona . (Ble litt offtopic dette...)
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2
Om jeg tar igjen en motorsykkel og absolutt må forbi så kjører jeg forbi som at det skulle være en bil.
Men om jeg tar igjen en sykkel så legger jeg meg helst bak han og kjører sammen med han. Så lenge han ikke ligger under fartsgrensa. Er vel ingen motorsyklister som liker å ligge i en lang bilkø uansett.
Men jeg syns du gjorde det helt riktig jeg også som alle andre.
Når jeg får sånne oppi ræva mi selv så kjører jeg helt normalt. Har han det så travelt får han kjøre forbi. Og jeg kjører R selv !
Senest igår når jeg var ute å kjørte fikk jeg en idiot av ungdom helt oppi hekken på sykkelen. Gammel BMW 5 serie. (Altså en bil) Han ville helt klart ha meg til å gi på. Da slakket jeg av og holdt fartsgrensa. Var irriterende nok det skjønte jeg. Han begynte å kjøre sikksakk bak meg og skulle vise seg. Bare rista på hue og sa idiot inni hjelmen. Da smatt han forbi meg på en rettstrekke og tømte girene inn i 60 sona . (Ble litt offtopic dette...)
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?
Godt å se at det ikke bare var meg som mente at jeg har "krav" på veibanen min.
Jeg prøver jo selvsagt å gi plass til de som ønsker å kjøre forbi, men som noen nevnte.. Jeg har en litt tung sykkel som ikke er like smidig som mange andre, og har behov for å bruke den plassen jeg blir tildelt. hehe.
Godt mulig han bare ønsket å høre litt på go'lyden før han dro forbi...
Jeg prøver jo selvsagt å gi plass til de som ønsker å kjøre forbi, men som noen nevnte.. Jeg har en litt tung sykkel som ikke er like smidig som mange andre, og har behov for å bruke den plassen jeg blir tildelt. hehe.
Godt mulig han bare ønsket å høre litt på go'lyden før han dro forbi...
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
-
- Innlegg: 7658
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?
Vi har alle en plikt til å slippe forbi bakenforkjørende uansett vår egen hastighet...men hvis de bakenforkjørende ikke gir tegn for at de vil forbi(lys/lyd/plassering) kan en ikke regne seg som hindring..
Ergo har du ikke "hindret" RR piloten..(akkurat som det hadde vært mulig med R1`s ressusjer)
Ergo har du ikke "hindret" RR piloten..(akkurat som det hadde vært mulig med R1`s ressusjer)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?
jeg har forståelse for at vedkommende ikke drar forbi på de fineste strekkene, jeg hadde r sykkel fram til i fjor. det er mye fartskontroller på de fine strekkene så jeg pleide av denne grunn og unngå forbikjøringer på disse. fikk fartsbot en gang i bil pga dette.
Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?
Syntes du ikke gjorde noe galt jeg. Jeg gjør det litt anderledes, når MC kommer bakfra så legger jeg meg til høyre og vinker de forbi . Derimot liker jeg ikke at den som tar meg igjen legger seg på høyresiden av meg i kryss når jeg må stoppe. Legger den seg til venstre så regner jeg med at han vil forbi og jeg lar ham kjøre men hva vil han på høyre siden, forbi eller ikke
Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?
Jeg hadde nok kjørt likedan som deg, Crinos.
Hva skjedde? Han seig forover og lot meg kjøre først..... da måtte jeg begynne å klø meg....
Hyggelig det, men legg deg da bak bilen, og ikke foran bilen!
Hadde en sykkel som la seg på venstresiden av buret mitt foran en rundkjøring. Tenkte å la han passere foran meg når det ble luke.Pollti skrev:Legger den seg til venstre så regner jeg med at han vil forbi og jeg lar ham kjøre men hva vil han på høyre siden, forbi eller ikke
Hva skjedde? Han seig forover og lot meg kjøre først..... da måtte jeg begynne å klø meg....
Hyggelig det, men legg deg da bak bilen, og ikke foran bilen!
Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?
Det hender jeg tar igjen sykler, men forventer ikke at de skal slippe meg forbi. Når jeg klarer å ta igjen en annen sykkel har jeg jo også evnen til å kjøre forbi. Ligge bak og se litt på sporvalg er ikke helt uvanlig før jeg kjører hensynsfullt forbi.
Unntaket er de nissene som ligger limt fast i venstrefelt på motorvei og ikke følger med i speilet De blir forbikjørt med minimal klaring
Unntaket er de nissene som ligger limt fast i venstrefelt på motorvei og ikke følger med i speilet De blir forbikjørt med minimal klaring
- Tommern
- Innlegg: 95
- Registrert: 04 okt 2011, 23:51
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 675cc 2011mod
- Sted: Oslo
Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?
Jeg hadde nylig en snodig opplevelse. 2 felts vei. En bil helt alene. Den lå i venstre fil tilsynelatende uten logisk grunn. Jeg brukte lyssignal(fjærnlys) for å signalisere at jeg hentet han igjen snart. Jo da,bilen la seg inn i riktig felt(høyre). Men når jeg så i speilet etter plassering,da la han seg ut i venstre felt igjen! Helt alene på motorveien,uten noen andre kjøretøy på veien!
Hvis du ikke bestemmer deg for neste skritt, blir du stående hele livet på et ben!
Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?
Han kjørte sikkert fort da.
For mange år siden satt jeg på med en eldre gubbe i rundt 15 mil til ett stevne. En Fiat stasjonsvogn - med 4 personer. Han kjørte i 3. gir alle de 15 milen i god fart, 85-90 hele veien. Kun en gang opp i 4. gir ved forbikjøring og deretter ned i tredje igjen. Kommenterte dette (giringa) og forklaringen var at Fiaten var laget for de Italienske autostradaene hvor det virkelig kjørte fort...... - han har jo sluttet å kjøre bil nå,da så det var ikke han.
For mange år siden satt jeg på med en eldre gubbe i rundt 15 mil til ett stevne. En Fiat stasjonsvogn - med 4 personer. Han kjørte i 3. gir alle de 15 milen i god fart, 85-90 hele veien. Kun en gang opp i 4. gir ved forbikjøring og deretter ned i tredje igjen. Kommenterte dette (giringa) og forklaringen var at Fiaten var laget for de Italienske autostradaene hvor det virkelig kjørte fort...... - han har jo sluttet å kjøre bil nå,da så det var ikke han.