Vurderer ny hjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Vurderer ny hjelm

Legg inn av Intruder »

Påàn igjen med hjelmprat,en del nye brukere som vil ha og kan gi informasjon...
Helhjelm.....åpningshjelm......halvhjelm......"tyskerhjelm" betegnelsene går litt klin kokos rundt i huet,mitt altså,så
repetisjoner er på sin plass.. :[-X

Utstyr,farvevisir,vindsus..... :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Vurderer ny hjelm

Legg inn av LordShaft »

Har du fått deg ny hjelm?

Jeg har ikke erfaring med annet enn helhjelm og åpningshjelm! Her er det veldig store forskjeller, men da mest på vindstøy føler jeg:-)

Jeg kommer aldri til å kjøre med noe annet en helhjelm, da jeg har sett en del ulykker med halvhjelm som jeg selv ikke vil risikere å bli utsatt for... Men her er det nok mange delte meninger ;-)

En får også ofte det en betaler for! Jeg kjørte i mange år med topp modellen til Shoei, jeg var ikke klar over hvor stort sprang det var mellom de forskjellige typene. Arai, Shoei, nolan, shark osv

Det viktigste er å finne en hjelm som passer sin egen pære! At den føles komfortabel og pass på at mange som selger hjelm har veldig liten peiling! Der er mange modeller en kan bytte ut med mindre padding innvendig! Er ikke alltid en skal gå fra L til XL bare for at det klemmer litt på bollekinna:-)

Det kan være veldig praktisk med åpningshjelm om du er globetrotter typen! Vindstøy kan enkelt elimineres ved hjelp av øreplugger! Nei du mister ikke noe av det viktige lydbildet rundt deg! Jeg vil påstå at du oppfatter det bedre.

En hjelm som byr på gode løsninger når det kommer til lufting er verdt å tenke på! Hodet er det viktigste å holde både temperert på kalde dager og avkjølt på varme dager.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Vurderer ny hjelm

Legg inn av SuperMorten »

Jeg bruker stort sett helhjelm. Har en HJC (kjøpte bare en som passet hodet mitt når jeg skulle ha utstyr). I ettertid har jeg kommet til at denne er litt for varm/dårlig ventilert, sånn at jeg kjøpte en halvhjelm som jeg bruker til bykjøring på varme dager.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Vurderer ny hjelm

Legg inn av LordShaft »

Når det kommer til visir kjører jeg bare med speilvisir! Dette er mørkt nok i skarpt sollys og lyst nok til ikke å miste sikt i tunneler! Sotet visir føler jeg ikke fungerer godt nok på soldager

Svar