Wilbersdemper

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ZZR-Erling

Wilbersdemper

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja, da ankom min Wilbers-demper i posten. Det er modell 640 + ekstern hydraulisk forbindelse med justeringsratt, og det er vesentlig iom den org IKKE lar meg justere fjæra uten å plukke den av biken, (hvilket jeg forøvrig har gjort for å stramme fjæra maks).
Forventer at biken ikke slår igjennom med passajer og last, slik den av og til gjør med den org demperen, og at biken forholder seg i korekt posisjon, dvs, ikke med baken gravd ned.. Den org demperen er beregnet for en person på 68kg, jeg er 91.

Denne demperen bestilte jeg fra GS-Parts på eBAY, den har ei fjær som er tilpasset min vekt, passasjerens vekt, kuffertene og kjøremønster. Den er også levert med sort fjær, hvilket er options, og hydr justereren er levert i sølv, som du ser, også option.
Dette kom på summa sumarum 6000NOK.

Tenkte å få tid til å montere den mandag, så kommer tilbake med mer senere. Finishen ser i hvert fall bra ut.

Bilde

Bilde

Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Wilbersdemper

Legg inn av AJ »

Vurderte Wilbers selv, men falt ned på britiske NITRON i stedet:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 906#p92906" onclick="window.open(this.href);return false;

Som også hadde sort fjær som option. Og var ikke valget særlig vanskelig. Den blå-turkise originalfargen virket ikke spesielt tiltalende, for å si det slik. Sort passer mye bedre mot øvrige sorte deltajer på Tiger.
Den gullelokserte justeringskontrollen passer også veldig bra idet fjærbeina har smama fargen.

Veldig fornøyd med NITRON demperen så langt og sykker'n oppfører seg mye bedre med passasjer og bagasje. Ingen sagging og valkete demping lenger.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Wilbersdemper

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev:Vurderte Wilbers selv, men falt ned på britiske NITRON i stedet:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 906#p92906" onclick="window.open(this.href);return false;

Som også hadde sort fjær som option. Og var ikke valget særlig vanskelig. Den blå-turkise originalfargen virket ikke spesielt tiltalende, for å si det slik. Sort passer mye bedre mot øvrige sorte deltajer på Tiger.
Den gullelokserte justeringskontrollen passer også veldig bra idet fjærbeina har smama fargen.

Veldig fornøyd med NITRON demperen så langt og sykker'n oppfører seg mye bedre med passasjer og bagasje. Ingen sagging og valkete demping lenger.
Jeg ble noe usikker på innfestinga til hydr justereren på Nitron sin, det var en av grunnene til at jeg valgte Wilbers. I tillegg kjenner jeg mer til W. iom de er brukt endel i tester av utstyr til bruktsykler i Motorrad.
Blir artig å teste! :roll

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Wilbersdemper

Legg inn av mammut89 »

snasne saker , gratulerer
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

ZZR-Erling

Re: Wilbersdemper

Legg inn av ZZR-Erling »

Da var den på plass. Prøvekjøring gjennstår, men det er ingen tvil om at den kan justeres mye stivere enn den orginale "vitsen" som er beregnet for en fører på 68kg uten passasjer/bagasje.
Helt ferdig er jeg ikke, jeg vil ha den hydr justeringsmekanismen parallell med eksospotta, men pga festet til SW Motec kuffertfestene, må jeg forlenge holderen til hydr-slangen litt slik at denne kan justeres rett, en enkel sak, bare å borre et nytt hull i medfølgende holder. Fikk trukket slangen veldig fint, inn sammens med bremseslangens føring, god plass og ingen "binding", men løs og ledig, viktig.

PS: det burde bli "standard" at den som kjøper en bike ny, kan velge hvilken fjær biken skal ha, både foran og bak, samt at justeringen av denne kan gjøres enkelt.

Wilbers leverer fjær og demper tilpasset føreren og passasjerens vekt inkl kjøreutstyr, hvor ofte du kjører med passasjer og last, hva er typiske last, (feks 3*fulle Givi's) og hva brukes biken til, (kjøremønster, skog, asfalt el).

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Wilbersdemper

Legg inn av mekkern »

vi (kundene) er nok ikke bevisste nok i prosessen med kjøpet av ny sykkel-på bil er vi jo nøye på felger/dekk og ville nok ikke valgt fjæring som ikke hadde tålt å ha med kjærringa på butikken.....eller forresten.. :-J
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Wilbersdemper

Legg inn av ZZR-Erling »

mekkern skrev:vi (kundene) er nok ikke bevisste nok i prosessen med kjøpet av ny sykkel-på bil er vi jo nøye på felger/dekk og ville nok ikke valgt fjæring som ikke hadde tålt å ha med kjærringa på butikken.....eller forresten.. :-J
:D

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Wilbersdemper

Legg inn av XRing »

Etter mye styr er endelig min nye Wilbers montert. Deilig! :prf
Jeg har så langt bare prøvd den på en kort handletur, men allerede her merker jeg stor forskjell.

I morgen er det ut til Stamnes for å inspisere Stigroars potensielle nye sykkel, og dit er det et par strekk med ordentlig dårlig vei. Da skal den få kjørt seg :knegg
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

ZZR-Erling

Re: Wilbersdemper

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg oplever den nye demperen som betydelig mer responsiv/følsom. Humpene liksom bare fosrvinner, vel, opp til en viss størrelse på de da. Har ennå ikke fått prøvd med kjerringa bakpå, hvilket jeg anser å være det viktigste å teste.

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Wilbersdemper

Legg inn av XRing »

ZZR-Erling skrev:Jeg oplever den nye demperen som betydelig mer responsiv/følsom. Humpene liksom bare fosrvinner, vel, opp til en viss størrelse på de da. Har ennå ikke fått prøvd med kjerringa bakpå, hvilket jeg anser å være det viktigste å teste.
Den har ttdeligvis også en "innkjøringsperiode"; etter noen dagers bruk begynte den å ta unna humper langt bedre. Og vi snakker C.Sundtsgate i Bergen her - brostein lagt rett på bombekratere fra krigen. Massiv forbedring av sykkelen!
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

ZZR-Erling

Re: Wilbersdemper

Legg inn av ZZR-Erling »

Da har vi vært å testa, altså kjerringa og jeg på min bike, rundt Eikern som består av fin vei og noe dårligere vei.
Vi kom frem til at vridning på preloaden har MYE å si for hvor høy biken er bak, og hvor stivt den fjærer. Vi kom også frem til at det er gode muligheter for å få dette korekt iom det er mange omdreininger å gå på. Har plenty å gå på der! Vi fikk "kalibrert" den fint til etter ett par stopp. Nå husker vi instilligene og kan gå rett på de neste gang ho skal sitte på, (ja også har jeg skrevet de ned på mobilen..heh).

:thumleft

Edit: kan legge til at jeg også har vært igjennom endel videoer, (Youtube), og målinger for å sette sag vha prelaod for fjæra bak og fjærene foran, og hydraulisk preload og rebound korekt både foran og bak.
Sag: når dette er rett, skal biken sige ned så så mye når du setter deg på, mellom 1/4 og 1/3 av total fjæringsvei. Er det feil jobber fjæra i feil "range" og kan også lett bånne eller motsatt, gjøre biken spretten. Til dette benytter man bikens justeringsmulighet for fjæra. Havner du feil uansett, bytt til korekte fjær/fjærer, eller bytt hele demperen/gaffelen. Det er svindyrt å bytte gaffel, ca 25000 for en Øhlinsgaffel til min. Ga 6000 for bakdemperen.
Hydraulisk preload: denne skal settes til den hardhet som gjør at biken ikke siger betydelig ned igjen etter en kompresjon..og slik at biken går likt ned foran og bak når du klemmer på sal og styrepinne mens du står på siden av biken og ser i et vindu på motsatt side, eller har noen til å se på.
Hydraulisk rebound: denne skal settes slik at biken siger likt opp foran og bak etter en kompresjon og til en passelig "demp". Du gjør det samme som i forrige, står ved siden av biken.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Wilbersdemper

Legg inn av fikse »

Så Wilbers ser ut til å levere varene? Prisene virker jo ikke helt hinsides heller, spesielt nå som Euroen er hyggelig lav :-) Er selv ute etter ny bakdemper til en NX250, og såvidt jeg klarer å finne ut så har Wilbers en variant som har både hydraulisk forspenning og fjærforspenning. Kan det virke som en grei utgave?
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

ZZR-Erling

Re: Wilbersdemper

Legg inn av ZZR-Erling »

fikse skrev:Så Wilbers ser ut til å levere varene? Prisene virker jo ikke helt hinsides heller, spesielt nå som Euroen er hyggelig lav :-) Er selv ute etter ny bakdemper til en NX250, og såvidt jeg klarer å finne ut så har Wilbers en variant som har både hydraulisk forspenning og fjærforspenning. Kan det virke som en grei utgave?
Det som er viktigst er hvis man kjører med passasjer og har vanskelig eller umulig tilgang til å justere fjæra, må en ny demper gi deg den muligheten. Ellers er det det jeg har, hydraulisk ekstern forspenning av fjær og hydraulisk preload, (lite hjul nede på demperen med 18 posisjoner). Altså ingen hydraulisk rebound justering, men jeg savner det ikke.

En bra kilde til Wilbersinfo, finner du her:
Maarten Mager:
http://www.maartensimport.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Wilbersdemper

Legg inn av XRing »

ZZR-Erling skrev:
fikse skrev:Så Wilbers ser ut til å levere varene? Prisene virker jo ikke helt hinsides heller, spesielt nå som Euroen er hyggelig lav :-) Er selv ute etter ny bakdemper til en NX250, og såvidt jeg klarer å finne ut så har Wilbers en variant som har både hydraulisk forspenning og fjærforspenning. Kan det virke som en grei utgave?
Det som er viktigst er hvis man kjører med passasjer og har vanskelig eller umulig tilgang til å justere fjæra, må en ny demper gi deg den muligheten. Ellers er det det jeg har, hydraulisk ekstern forspenning av fjær og hydraulisk preload, (lite hjul nede på demperen med 18 posisjoner). Altså ingen hydraulisk rebound justering, men jeg savner det ikke.

En bra kilde til Wilbersinfo, finner du her:
Maarten Mager:
http://www.maartensimport.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
<pedantic>
Dagens flisespikk: Forspenning og preload er det samme. Det du refererer til som preload (lite hjul nederst på demperen) er rebound, og det du ikke savner er justering av kompresjonsdemping (evt. høy- og lavhastighetskompresjon som en får på de heftigste modellene).
</pedantic>
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Wilbersdemper

Legg inn av AJ »

NITRON Sport demperen på Tiger'n min har samme funksjonene, ser det ut til.
Hydraulisk justering av forspenninga (preload'en) hendig plassert rett over baksvingen, mens det kombinerte justeringsrattet for returdempinga (rebound) og kompresjonsdempinga ikke er like tilgjegnelig nederst rett over nedre demperfeste. Har så langt ikke hatt behov for å justere rebound/compression, men vil nok "eksperimentere" litt med disse innstillingene også i løpet av sesongen.

Lurer også på å senke sykker'n noen millimeter ved hjelp av Nitron demperen. Dette skal vel kunne gjøres med det to mutterne nederst under justeringa for retur og komp., mener jeg å vite?
Noen som kan bekrefte dette? Tror kanskje Wilbers har samme løsning; to muttere - en låsemutter og en som "klemmer sammen" demperen etter x antall omdreininger slik at salhøyden senkes med inntil 10 mm, tror jeg det er.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar