Da har vi vært å testa, altså kjerringa og jeg på min bike, rundt Eikern som består av fin vei og noe dårligere vei.
Vi kom frem til at vridning på preloaden har MYE å si for hvor høy biken er bak, og hvor stivt den fjærer. Vi kom også frem til at det er gode muligheter for å få dette korekt iom det er mange omdreininger å gå på. Har plenty å gå på der! Vi fikk "kalibrert" den fint til etter ett par stopp. Nå husker vi instilligene og kan gå rett på de neste gang ho skal sitte på, (ja også har jeg skrevet de ned på mobilen..heh).
Edit: kan legge til at jeg også har vært igjennom endel videoer, (Youtube), og målinger for å sette sag vha prelaod for fjæra bak og fjærene foran, og hydraulisk preload og rebound korekt både foran og bak.
Sag: når dette er rett, skal biken sige ned så så mye når du setter deg på, mellom 1/4 og 1/3 av total fjæringsvei. Er det feil jobber fjæra i feil "range" og kan også lett bånne eller motsatt, gjøre biken spretten. Til dette benytter man bikens justeringsmulighet for fjæra. Havner du feil uansett, bytt til korekte fjær/fjærer, eller bytt hele demperen/gaffelen. Det er svindyrt å bytte gaffel, ca 25000 for en Øhlinsgaffel til min. Ga 6000 for bakdemperen.
Hydraulisk preload: denne skal settes til den hardhet som gjør at biken ikke siger betydelig ned igjen etter en kompresjon..og slik at biken går likt ned foran og bak når du klemmer på sal og styrepinne mens du står på siden av biken og ser i et vindu på motsatt side, eller har noen til å se på.
Hydraulisk rebound: denne skal settes slik at biken siger likt opp foran og bak etter en kompresjon og til en passelig "demp". Du gjør det samme som i forrige, står ved siden av biken.