Hva er rådebank?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Hva er rådebank?

Legg inn av Busa Trond »

La denne i off-topic siden spørsmålet handler om bil, men det gjelder jo kansje mc også da.
Leser i nye AutoMotor og Sport om den nye motoren til bmw. Den kommer i femserien nå M550d, en rekke sekser på 3 liter og tre stk turbo. 381 hk og 740 Nm :D .

Så er det et intervju med Wolfgang Stutz fra motor fabrikken til bmw i Østerrike.

Spør: Kan bensinmotorene med seks sylindere bruke Tri-turbo?

Svar: Teknikken egner seg ikke i bensinmotorer, de får problemer med rådebank.


Jeg trodde rådebank var slitasje på lagrene fra veiv og stempelarm ( eller noe der omkring ) :roll .
Denne mannen veit nok hva han snakker om, så da hadde det vært fint om noen her kunne forklart meg hva han mener.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva er rådebank?

Legg inn av Jompa »

Rådebank er som du sier banking pga slitte rådelager enten nede der råden er festa i veivakslingen eller lageret øverst der den er festa i kryssbolten i stemplet. Mulig det heter noe annet når det banker i kryssbolten, jeg blir sikkert arrestert hvis jeg skriver feil.
Hvorfor tyskern sier at tri-turbo ikke egner seg for bensinmotor vet jeg ikke, skjønner egentlig ikke vitsen med den på dieselmotor heller.
Det finnes da både dobbelturbo og variabel turbo fra før.
Sikkert noen andre som har en god forklaring på tri-turbo-spørsmålet i forhold til bensinmotor.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Hva er rådebank?

Legg inn av joo »

Har bare en feeling av at det er mest snakk om tenningsbank i det tilfellet... Rådebank vil selvsagt komme som en følge av å kjøre med tenningsbank konstant. Litt begrepsblanding?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Hva er rådebank?

Legg inn av joo »

Ellers enig med Jompa, med twin-turbo burde man dekke behovet for liten og rask turbo og en mer sakteroterende for å dekke turtallsområdene...?
Lurer på om det kan være behovet for en bråte med wastegates som gir problem med bensinmotorer? Tror ikke wastegate-problematikken er særlig til stede på en diesel der den i grunnprinsippet står og geiper med full åpning på innlufta uansett?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Hva er rådebank?

Legg inn av Kwak »

Rådebank= defekt rådelager på veivakselen
Krysspinnebank = defekt krysspinne/bolt lager

Bi-turbo = to like turboer som blir drevet av ett likt antall sylindre hver, F.eks V6 motor med en turbo på hver side
Tri-turbo = dustete begrep, men det er tre forskjellige turboer som deler på avgassene for å få jevnere turbovirkning
Variabel turbo= turbo med variable ledeskovler. Har ikke stor nok variasjonsmulighet til å fungere som tri-turbo

Kan medføre tenningsbank, ikke rådebank, på bensinmotorer da de ikke har trykkbegrensningsventil (waste-gate eller dump-ventil)

Tenningsbank medfører ikke rådebank, men smeltet stempeltopp
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva er rådebank?

Legg inn av mekkern »

Når en får mye mer effekt ut av en bensinmotor faller vel behovet for en dullion turboer bort...får jo mer effekt i busan med 1 turbo enn den BMW`n med 3.. :knegg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Hva er rådebank?

Legg inn av Tysnes »

Kwak skrev:Rådebank= defekt rådelager på veivakselen
Krysspinnebank = defekt krysspinne/bolt lager

Bi-turbo = to like turboer som blir drevet av ett likt antall sylindre hver, F.eks V6 motor med en turbo på hver side
Tri-turbo = dustete begrep, men det er tre forskjellige turboer som deler på avgassene for å få jevnere turbovirkning
Variabel turbo= turbo med variable ledeskovler. Har ikke stor nok variasjonsmulighet til å fungere som tri-turbo

Kan medføre tenningsbank, ikke rådebank, på bensinmotorer da de ikke har trykkbegrensningsventil (waste-gate eller dump-ventil)

Tenningsbank medfører ikke rådebank, men smeltet stempeltopp
Når du slår av tenningen, og motoren fremdeles kakler å går da er du vel på grensen :-)

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Hva er rådebank?

Legg inn av Kwak »

mekkern skrev:Når en får mye mer effekt ut av en bensinmotor faller vel behovet for en dullion turboer bort...får jo mer effekt i busan med 1 turbo enn den BMW`n med 3.. :knegg
Ja takket være at utslippskravene til bil ikke gjelder for MC, enda. Motorsykler er værstinger når det gjelder HC, NOx, CO osv.

En MC motor er dessuten uegnet for bil
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva er rådebank?

Legg inn av Jompa »

Kwak skrev: Kan medføre tenningsbank, ikke rådebank, på bensinmotorer da de ikke har trykkbegrensningsventil (waste-gate eller dump-ventil)
Å, er du sikker på det ?
På Saaben min er det en ventil på innsugsmanifolden som sender overskuddsluft gjennom et rør tilbake til slangen mellom luftfilteret og turboen når man slipper gassen brått. Altså på yttersida av turboen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Hva er rådebank?

Legg inn av Kwak »

Jompa skrev:
Kwak skrev: Kan medføre tenningsbank, ikke rådebank, på bensinmotorer da de ikke har trykkbegrensningsventil (waste-gate eller dump-ventil)
Å, er du sikker på det ?
På Saaben min er det en ventil på innsugsmanifolden som sender overskuddsluft gjennom et rør tilbake til slangen mellom luftfilteret og turboen når man slipper gassen brått. Altså på yttersida av turboen.
Sorry, jeg var unøyaktig. Alle bensinmotorer med turbo har (må ha) denne funksjonen. Men Tri-turbo løsningen til BMW er ikke designet med en slik funksjon, ergo ikke egnet for bensinmotor
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hva er rådebank?

Legg inn av ejs »

Kwak skrev:
Jompa skrev:
Kwak skrev: Kan medføre tenningsbank, ikke rådebank, på bensinmotorer da de ikke har trykkbegrensningsventil (waste-gate eller dump-ventil)
Å, er du sikker på det ?
På Saaben min er det en ventil på innsugsmanifolden som sender overskuddsluft gjennom et rør tilbake til slangen mellom luftfilteret og turboen når man slipper gassen brått. Altså på yttersida av turboen.
Sorry, jeg var unøyaktig. Alle bensinmotorer med turbo har (må ha) denne funksjonen. Men Tri-turbo løsningen til BMW er ikke designet med en slik funksjon, ergo ikke egnet for bensinmotor

jompa...
Det du beskriver er en BOV.Skal hindre turbo i å bråstoppe ,når trottlebodies spjelda stenger for trykket i materør og plenum.
Wastegate/dumpventil er for å regulere max matetrykk fra turbo.

:mk
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Hva er rådebank?

Legg inn av Busa Trond »

Takker for svar. :thumleft

Snakket med noen bil folk, det er ikke så mange som kunne svare fornuftig, men det var en som kansje kunne komme opp med et svar.
Han mente det at turbo i en bensin motor skapte mye høyere trykk / kraft på stempel eller veiva, slik at rådelagerene gikk alt for varme og dem greide ikke å kjøle dem ned godt nok. Slik er det nok ikke på en diesel motor. Han fortalte også det at på hardt trimma bensinturbo motorer så var det god slakk på momentet som dem dro til rådene med slik at varme/utvidelse ikke skulle ta lagerene med en gang.
Siden en motor med tre turboer ville gå med max belastning hele tiden, selv om den ikke blir kjørt hardt, så vil det bli veldig varmt og driftsikkerheten vil gå ned.

Kansje BMW skulle spørre om å låne noen rådelager fra 911 turbo :knegg

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Hva er rådebank?

Legg inn av lasse_hansen »

Tenkte å skryte på meg MYE erfaring med motor, så her kommer det:

Motorbank er en feil som kan oppstå i stempelmotorer. Hvis oktantallet til drivstoffet i en stempelmotor er for lavt, vil dette føre til at forbrenningen går for raskt og forbrenningstakten vil da kollidere med svingningstakten til stempelet. Dette fører til tenningsbank; man vil høre en plingende, metallisk ulyd i motoren samtidig som effekten blir dårligere. Dette fører også til stor slitasje på motoren. Hvis det får skje over lengre tid, kan det føre til totalhavari.

Rådebank skyldes for stor klaring mellom råder og veiv grunnet slitasje på lager (Dårlig oljetrykk osv), dette fører til at råden slås mot lageret og man får en høylydt bankelyd i motoren. Dette er naturlig nok uavhengig av tenning og bensinens oktantall.

Tenningsbank kan derimot oppstå om tenningstidspunktet er for tidlig eller oktantallet er for lavt i forhold til kompresjonen som fører til at bensinen selvantenner.
mekanikkstubb

Egentlig er det ikke hjernen min som vet alt dette, men google :yeyeye

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva er rådebank?

Legg inn av mekkern »

problemet er at motoren vil få tenningsbank og siden havari pga måten bensinmotoren fungerer på. men hvis en benytter DIREKTE innsprøytning ala diesel kan dette benyttes sammen med wastegate- hvis en absolutt vil.
fordelen med bensinmotorer er jo turtallsområdet motoren kan jobbe på-ikke bare dødt-funke 2500rpm-dødt.....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: Hva er rådebank?

Legg inn av Mysterion »

ejs skrev:

jompa...
Det du beskriver er en BOV.Skal hindre turbo i å bråstoppe ,når trottlebodies spjelda stenger for trykket i materør og plenum.
Wastegate/dumpventil er for å regulere max matetrykk fra turbo.

:mk
Dumpventilen gjør at ikke turboen bråstopper, men slipper ut luften. eller sirkulerer denne via luftfilterboks/innsugs rør.

Wastegate justerer max/min trykk...

Dumpventil er også noe folk kaller popoff/blowoff + + + Wastegaten kan være integrert i turboen eller være egen del festet på eksosen....
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar