Fjerne riper fra vindskjerm.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Fjerne riper fra vindskjerm.

Legg inn av SuperTenere »

Sandpapir, ja:-) Gjorde dette med lyktene på biln ifjor med bra resultat:) Sandpapir nr. 3000 er så finkornet at det nærmest er kun papir....:)

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Fjerne riper fra vindskjerm.

Legg inn av Bjønnavind »

Hmm... Da lærte jeg no nytt idag også :) Det bare strida litt mot logikken i hue mitt :p

Fant noen youtubevideoer der de også bruker såpevann og 3000 sandpapir! Ellerno.. :p

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Fjerne riper fra vindskjerm.

Legg inn av Lauri »

- mens jeg er en svoren tilhenger av Polytrol http://www.owatrol.com/index.php?langue ... s-polytrol" onclick="window.open(this.href);return false;

- dette har jeg brukt både på motorsykkelskjerm og på vindskjermen på snøscooter (som får 10x mer bank enn en kosesykkel i vegstøv).

Polytrol er rask å påføre, tørker i løpet av noen timer - og siste før knock-out på alt annet: dette er et sabla slitesterkt stoff. Boksen, som jeg kjøpte for snart 6 år siden - er fortsatt god og småfull (jeg bruker polytrol på svart plast, som er oksydert og bleket av sola - og feitfargen kommer tilbake).

Nei - jeg jobber ikke for polytrol!! Ja - jeg er misjonær!
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Fjerne riper fra vindskjerm.

Legg inn av Pollti »

Torde ikke si det før jeg, men jeg bruker også tannpasta på visiret. Vindskjerm har jeg ikke. I tannpasta er det Alumina blandet inn som er et veldig fint hvitt pulver så tannpasta er lett slipende.
Polytol syntes jeg lite om, den har jeg prøvd på båt og bil. Den legger igjen en hinne "utenpå" det du påfører det på og det blir ikke pent ved steinsprut sår feks hvis en ikke passer på finishen heletiden.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Fjerne riper fra vindskjerm.

Legg inn av Geir »

Skal gå løs på min egen vindskjerm når jeg kommer meg hjem fra jobb. Det har jeg tenkt å gjøre slik: Våtslipe med 1200 papir - deretter følgende komboer med roterende poleringsmaskin til ripefritt og blankt: ullpad m/grovpolish - polishpad m/medium polish - finishpad m/fin polish.

Kan også tenke meg at 3M Headlight Lens Restoration System funker bra til slikt selv om det er til lykteglass i plast. Da trenger man bare drill i tillegg til settet... Test er utført her: http://www.detailersclub.no/forum/topic ... plastglass" onclick="window.open(this.href);return false;
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Fjerne riper fra vindskjerm.

Legg inn av Lauri »

Pollti skrev: ........
Polytol syntes jeg lite om, den har jeg prøvd på båt og bil. Den legger igjen en hinne "utenpå" det du påfører det på og det blir ikke pent ved steinsprut sår feks hvis en ikke passer på finishen heletiden.
- mens jeg liker polytrol :lol - og som du riktig påpeker: ja- ved skade må man her (som i andre sammenhenger) påføre nytt lag. Den hinnen du viser til kan kanskje skyldes for dårlig avtørking? Smører man dette bare på uten umiddelbart å tørke vekk det overflødige så får man en synbare hinne. Og man kan polere "opp" en evt. hinne til speilblank flate.

Men hver mann sin metode; tannpastapolering, gipsstøv, etc. fungerer også.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar