Dilemma. TDM eller CBF: Resultat: YAFTR (Yet Another ..)
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Dilemma. TDM eller CBF
He he he..mange gode råd og tips her hva gjelder dette sykkelvalget....ikke vanskelig å se subjektiviteten og ane forsøkene på å være objektiv.
En styrke som CBF har, slik jeg ser det, er at den fortsatt er i produksjon. Tenker da spesielt på verdien av den ved videresalg. TDM er utprøvd, sikker og et godt valg det også, men jeg vil tro verdiforringelsen på den modellen nok vil være noe høyere de neste åra, enn forholdet er ved CBF'n.
Og bare så DET er sagt...skulle jeg valg mellom diss 2 syklene du vurderer...hadde jeg valgt TDM, igjen! (Da er det hjertet som svarer )
En styrke som CBF har, slik jeg ser det, er at den fortsatt er i produksjon. Tenker da spesielt på verdien av den ved videresalg. TDM er utprøvd, sikker og et godt valg det også, men jeg vil tro verdiforringelsen på den modellen nok vil være noe høyere de neste åra, enn forholdet er ved CBF'n.
Og bare så DET er sagt...skulle jeg valg mellom diss 2 syklene du vurderer...hadde jeg valgt TDM, igjen! (Da er det hjertet som svarer )
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Neida, fjæring er ikke bare fjæringsvei. Men jeg har ikke opplevd at den bunner, eller at den hopper og spretter. Eneste er at den kan være litt myk i bakdemperen ved originalinnstillingene. Jeg har ikke prøvd å justere noe enda, men såvidt jeg forstod ble det vesentlig bedre for AJ etter han justerte forspenningen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Dilemma. TDM eller CBF
ojda skrev:Legger inn sittestilling med din høyde på de respektive syklene.
Jeg har jo prøvesittet både CBF og TDM, og med mine 185
får de klart godkjent begge to. Men TDM'n er jo litt romligere
i knevinkelen. Mange synes det er helt flott med betraktlig
skarpere knevinkel en dette.
Hvis disse to syklene er alternativene ville jeg kjørt opp å
prøvd CBF'n, er du lykkelig med den er jo saken grei.
Om ikke ville jeg prøvd TDM'n, men er ikke så
sikker på at jeg ville gått for akurat denne.
Den hadde vel heller ikke hovedstøtte? Dumt.
For å få sånn noenlunde riktig knevinkel er du nøtt til å legge inn riktige innersøml.
Om disse varierer mye vil selvfølgelig knevinkelen også være forskjellig.
Jeg har tatt ut vinkelmål på deg til antatt innersøm på 85 cm.
Ren tipping i forhold til din høyde.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- RoJo
- Innlegg: 217
- Registrert: 18 okt 2009, 22:46
- Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
- Sted: Stord
Re: Dilemma. TDM eller CBF
TDM er også fortsatt i produksjon etter bra mange år og kun to oppdateringer i 96 og i 2000 til 900 cc så den må vel være en av de lengst produserte modeller av alle.Globe skrev:He he he..mange gode råd og tips her hva gjelder dette sykkelvalget....ikke vanskelig å se subjektiviteten og ane forsøkene på å være objektiv.
En styrke som CBF har, slik jeg ser det, er at den fortsatt er i produksjon. Tenker da spesielt på verdien av den ved videresalg. TDM er utprøvd, sikker og et godt valg det også, men jeg vil tro verdiforringelsen på den modellen nok vil være noe høyere de neste åra, enn forholdet er ved CBF'n.
Og bare så DET er sagt...skulle jeg valg mellom diss 2 syklene du vurderer...hadde jeg valgt TDM, igjen! (Da er det hjertet som svarer )
Sist redigert av RoJo den 01 apr 2012, 20:34, redigert 1 gang totalt.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Innersøm 90
<snip>
For å få sånn noenlunde riktig knevinkel er du nøtt til å legge inn riktige innersøml.
Om disse varierer mye vil selvfølgelig knevinkelen også være forskjellig.
Jeg har tatt ut vinkelmål på deg til antatt innersøm på 85 cm.
Ren tipping i forhold til din høyde.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Her er bilde av meg på cbf (knevinkelen er nok litt skarpere enn http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false; viser.
Ser det litt lite ut eller blir det greit mon tro.
Ser det litt lite ut eller blir det greit mon tro.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Det er det bare du som kan svare på, men jeg vil annta det er en grei knevinkel
for ca 80% av de som kjører sykkel. For meg ville den være for krapp. :-)å
for ca 80% av de som kjører sykkel. For meg ville den være for krapp. :-)å
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38113
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Ser litt anstrengende ut, spør du meg...poulet_cavalier skrev:Her er bilde av meg på cbf (knevinkelen er nok litt skarpere enn http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false; viser.
Ser det litt lite ut eller blir det greit mon tro.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: Dilemma. TDM eller CBF
OT: han som selger CBF'en venter også på Explorer..ojda skrev:Det er det bare du som kan svare på, men jeg vil annta det er en grei knevinkel
for ca 80% av de som kjører sykkel. For meg ville den være for krapp. :-)å
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Enig med AJ, ser ut som du er en "anelse" for langbeint for den sykkern Det er ikke lett for oss langbeinte å finne en sykkel som passer. Det går ann å modifisere setet litt for noen cm ekstra høyde, og senkefothvilere kan gjøre underverker. Feks 3 cm senking av fothvilern gjør stor forandring i kne- og hoftevinkel. Hoftevinkelen er like viktig som knevinkern, er min erfaring.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Nå ble vel 900 lansert i 2002 ...og beklager min overdrevne påståtte "død" over produksjonsrekka til TDM900, men jeg tviler vel på at den vil "overleve" produksjonsrekka fremover hva gjelder behovet for modellskifter, på lik linje med en annen modell jeg vurderte, Honda VFR 800. Men, at produksjonsrekka den tilhører og den kvalitet den da viser til, er det ingen tvil om. Et solid sykkevalg!RoJo skrev:TDM er også fortsatt i produksjon etter bra mange år og kun to oppdateringer i 96 og i 2000 til 900 cc så den må vel være en av de lengst produserte modeller av alle.Globe skrev:He he he..mange gode råd og tips her hva gjelder dette sykkelvalget....ikke vanskelig å se subjektiviteten og ane forsøkene på å være objektiv.
En styrke som CBF har, slik jeg ser det, er at den fortsatt er i produksjon. Tenker da spesielt på verdien av den ved videresalg. TDM er utprøvd, sikker og et godt valg det også, men jeg vil tro verdiforringelsen på den modellen nok vil være noe høyere de neste åra, enn forholdet er ved CBF'n.
Og bare så DET er sagt...skulle jeg valg mellom diss 2 syklene du vurderer...hadde jeg valgt TDM, igjen! (Da er det hjertet som svarer )
Og hva gjelder den knevinkelen du viser til på CBF'n poulet_cavalier, vil jeg tro at TDM'n vil fremstå som litt "større" rett og slett fordi du får en noe annen knevinkel.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Dilemma. TDM eller CBF
En litt annen løsning, og jeg er klar over at det ikke er det du i utgangspunktet spurte om.
Men har du vurdert Honda Varadero eller V-strom 1000?
Begge gode sykler som er en størrels eller to større.
Men har du vurdert Honda Varadero eller V-strom 1000?
Begge gode sykler som er en størrels eller to større.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Tror jeg får samle meg og innrømme at dere har rett. Tror jeg må stryke CBF fra listen - synd, for den har mange bra kvaliteter. Hadde jeg hatt litt kortere bein hadde jeg kjøpt sykkel i kveld. Sorry Dexter .
Da rekker jeg neppe å handle noe før påske og kan egentlig roe ned til riktig bokstav er på plass på plastbiten.
Noen andre utenom TDM (som fortsatt er på listen) jeg bør vurdere?
Kvaliteter jeg ser etter:
- Allround (ikke "R")
- Kan kjøres av en fersking
- Syns det er litt for lite drag i en 600/650, men litt for voldsomt med 1200
- Passer for en på 1,93m
- Pålitelig/fornuftige service intervaller
- Forhandler i Asker/Bærum/Oslo området
- ABS (som sagt fersking)
- Varmeholker (ikke absolutt must, men kjekt å slippe montering)
Da rekker jeg neppe å handle noe før påske og kan egentlig roe ned til riktig bokstav er på plass på plastbiten.
Noen andre utenom TDM (som fortsatt er på listen) jeg bør vurdere?
Kvaliteter jeg ser etter:
- Allround (ikke "R")
- Kan kjøres av en fersking
- Syns det er litt for lite drag i en 600/650, men litt for voldsomt med 1200
- Passer for en på 1,93m
- Pålitelig/fornuftige service intervaller
- Forhandler i Asker/Bærum/Oslo området
- ABS (som sagt fersking)
- Varmeholker (ikke absolutt must, men kjekt å slippe montering)
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Begge er på listen. Er Varaderoen ålreit for en fersking?ojda skrev:En litt annen løsning, og jeg er klar over at det ikke er det du i utgangspunktet spurte om.
Men har du vurdert Honda Varadero eller V-strom 1000?
Begge gode sykler som er en størrels eller to større.
DL 1000 hadde vært midt i blinken, men finner ingen med ABS.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Her får du haugevis av anbefalinger i alle retninger :-) noe som sikkert er vel og bra.
Når alt kommer til alt er det du som skal bruke sykkelen. Det er altså din mening som betyr mest her. Prøv å kjør en litt lengre tur mrd hver av dem før du bestemmer deg. Og da gjerne på samme vei strekning, så finner du hvem som passer deg best.
Så er det min tur til å pepre deg med råd:
Honda'n har vist seg som en svært pålitelig og slitesterk sykkel. Dette understøttes av Mottorads 50 000 km test hvor den opnådde svært gode resultater.
Kjenner ikke til tilsvarende test av TDM
En annen ting er at Honda'n med side godt og vel 20 hk mer er en del sprekere, samt at den med sine fire sylindre er mer elastisk. En firer er en firer, og en twin er en twin!!!
Men som tidligere sagt. Ut å prøv, det er DU som bestemmer, og ikke forhast deg!!! Det er nok sykler å velge i.
Når alt kommer til alt er det du som skal bruke sykkelen. Det er altså din mening som betyr mest her. Prøv å kjør en litt lengre tur mrd hver av dem før du bestemmer deg. Og da gjerne på samme vei strekning, så finner du hvem som passer deg best.
Så er det min tur til å pepre deg med råd:
Honda'n har vist seg som en svært pålitelig og slitesterk sykkel. Dette understøttes av Mottorads 50 000 km test hvor den opnådde svært gode resultater.
Kjenner ikke til tilsvarende test av TDM
En annen ting er at Honda'n med side godt og vel 20 hk mer er en del sprekere, samt at den med sine fire sylindre er mer elastisk. En firer er en firer, og en twin er en twin!!!
Men som tidligere sagt. Ut å prøv, det er DU som bestemmer, og ikke forhast deg!!! Det er nok sykler å velge i.