Kokvarm BMW

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av pelsen »

ECU'n gir samme signal til injectorene og tenning på begge sider , så den kan nok utelukkes som årsak til temperaturforskjell. Bensintrykket er vel også likt på begge sider, så det gjenstår vel bare injectorene som kan være forskjellige når det gjelder bensintilførsel.

mekkern
Innlegg: 7598
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av mekkern »

kan også være et tett filter på injektoren.
uansett er det nok lite bensin som er synderen..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av tagesk »

mekkern skrev:kan også være et tett filter på injektoren.
uansett er det nok lite bensin som er synderen..
Jeg prøvde begge, og det kom en fin sky av bensin ut.
Om det kom like mye, det vet jeg jo ikke.
Skal bytte med de som står på den gamle sykkelen så får vi se.

Men kan du forklare hvorfor lite bensin gir mer varme?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

mekkern
Innlegg: 7598
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av mekkern »

lite bensin gir høyere forbrenningstempratur.
akkurat det kjemiske som skjer under forbrenningen vet jeg ikke helt men det gir høyere tempratur og muligheter for brente ventiler/ smeltede pluggelektroder og skjæring/hull i stemplet på 2taktere.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37902
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av AJ »

Tar sjansen på et lite innlegg i en tråd jeg har lite greie på...

Jeg har ingen god vitenskapelig forklaring på hvorfor lite bensin gir mer varme, dvs. når mager bensinblanding forbrennes. Men at dette er et kjent fenomen er det liten tvil om.
Kan det ha noe med at mer bensin i forhold til tilført luft, gir akkurat den tilmålte 'kjølingen' som er nødvendig til plugg og sylinder i forbrenningsprosessen? Som væske i seg selv har vel bensin rimelig gode kjøleegenskaper...

Er ganske sikker på at teknisk kyndige som mekkern og andre har bedre og mer teknisk presise svar enn dette...

:walk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av Kwak »

Det er flere grunner til at for lite bensin kan gi høye temperaturer. Det er også slik at i motorsykkelmotorer (og enkelte påhengsmotorer) så spøytes det inn mer bensin enn det som går med til forbrenningen. Hensikten med dette er å bruke bensinens fordampningsvarme til å kjøle ned ventilene (særlig eksosventilen) og stempeltoppen. Sylinderveggene er ikke noe problem. Dette medfører et uforholdsmessig høyt bensinforbruk på høyt turtall og belastning, men dette er som regel over veldig korte tidsrom og gjelder for den siste 10%en av effektregisteret.

Når motoren får for mager blanding så skjer to ting: Før det første bortfaller en del av bensinens kjøleeffekt. For det andre blir forbrenningen ufullstendig. I motoren under tenningsøyeblikket vil bensin/luft blandingen aldri være homogen. Så i noen områder vil blandingen være fet og i andre mager. Begge deler gjør at bensinen ikke forbrenner, men vanskeligst er det med mager blanding. Det har blitt forsket mye på såkalte magermotorer som går med blandingsforhold under 14:1 men det er vanskelig å få dette skikkelig til.

Når blandingen er mager så har motoren et luftoverskudd. Når bensin som ikke har vært med i forbrenningsprossen kommer ut i eksosmanifolden kan forbrenningen oppstå der i stedet, ergo varme eksosrør og brent eksosventil.

Hvis du har varmt eksosrør på venstre side kan feilen allikevel sitte på høyre side injektor. Årsaken til dette er at lamda sonden måler gjennomsnittet av de to sylindrene. Hvis den høyre gir for mye bensin vil den venstre bli strupet ned i forhold til luftmengden.

Langt svar dette. Håper det ikke ble kjedelig.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av Kwak »

Hvordan har det gått med GSen? Har du fått løst problemet. Vil gjerne høre eventuelt fasitsvar som jeg kan lære av
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av Bubbu »

Her er hva jeg fant.
Fra Wikipedia

For mager blanding gir redusert effekt fra motoren, øket eksosgasstemperatur, lave nivåer av karbonmonoksid og gråaktige elektroder på tennpluggene. Den høye temperaturen kan skade ventilene.
For rik blanding gir unødig høyt bensinforbruk, fet svart eksos med høye nivåer av karbonmonoksid, svart fett belegg på elektrodene og lavere eksosgasstemperatur.
Ved riktig blanding er tennpluggelektrodene dekket av et tynt svart tørt belegg.
Ved justering av blandingsforholdet gjøres blandingen magrere til turtallet begynner å reduseres. Deretter gjøres blandingen litt fetere igjen. Ved bruk av eksosgasstemperaturmåler magres blandingen til temperaturen stiger til en fastsatt verdi.
(The Beast )

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av NickNei »

Jeg er ganske sikker på at den BMW`n er slik den er levert fra fabrikk? For luftavkjølt MC levert de siste årene er det vel slik det er. De er strupet inn altfor mye for å klare avgasskravene, noe som gir disse symptomene.
For de seneste Hd er det helt på grensen, høy varme, og ikke bra for motoren i det lange løp.

Etter å ha åpnet i begge ender på min HD, (luftfilter, eksos) og montert powerecommander som faktisk etter map gir 50% mer visse plasser i registeret så går ikke motoren så varm, den går merkbart bedre, og ikke minst har motoren det bedre.

Jeg kjenner ikke til BMW, men hva med å montere en powercommander, eller lignende, for å få fetere blanding? Om du ikke vil tukle med filter eller potter får du vel map for originalt oppsett også.
Det er vel også mulig at de kan få programmert den på verksted uten PC eller lignende.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av tagesk »

NickNei skrev: Jeg kjenner ikke til BMW, men hva med å montere en powercommander, eller lignende, for å få fetere blanding? Om du ikke vil tukle med filter eller potter får du vel map for originalt oppsett også.
Situasjonen er som før; ble litt bedre ved en (meget) omhyggelig ventiljustering.
Men fremdeles for varm (i forhold til den gamle, i det minste).
Kjørt 14.000 km med den så langt.

Jeg har også tenk i samme baner med å gi den mer drivstoff; skal se nærmere på den saken.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av 2000Touring »

Har du sett på denne?
Dette er vel egentlig bare en motstand som gjør at hjernen tror at det er litt kaldere enn det er, og gir litt mere bensin. På min R850R ble den mere smidig på lavere turtall, og den hjalp som en forbedring av sykkelen. Men grunnen til at jeg tenkte på denne til deg var for å få litt mere bensin...
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av tagesk »

2000Touring skrev: Dette er vel egentlig bare en motstand som gjør at hjernen tror at det er litt kaldere enn det er, og gir litt mere bensin.
Samme idé, men konfigurerbar og del av et støre sett, er å finne på GSpot.
Det var i de baner jeg tenkte.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Re: Kokvarm BMW

Legg inn av ZZR-Erling »

tagesk skrev:Bilde

Så jeg har byttet ut Bamsefar (2000 model R1150GS) med Tryggve (2001 modell R1150GS).
Bortsett fra at Bamsefar har 169.000 på telleren og Tryggve bare 40.000 ser de identiske ut.
I særdeleshet: Begge har BMW-plugger.

Men, den nye er alt, alt for varm.
Mens Bamsefar har 4-5 "streker" på oljetermperaturmåleren har Tryggve 5-7.
Tryggve koker miun venstre legg, og om jeg må stoppe for rødt lys slår varmen mot meg.
Tryggve har allerede greid å brenne malingen av venstre sideveske; Bamsefar greide ikke det selv om han kjørte med de
samme veskene over 100.000 km.

Forslag?

[TaSK]
Hva med å sjekke for eventuelle lagrede feilkoder? Det kan du også gjøre selv, om du har rett plugg og software. Virker til å være alt for mager.
http://www.hexcode.co.za/products/gs-911" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar