Se der ja, der har vi en Tiger til Velkommen hit ...LØWELöwe skrev:Kjøpte meg en slik på AMD for noen måneder siden, jeg også
Den gode og trofaste Sprint'en ble hentet på henger på Søndag, så nå er det bare å vente på levering....
Så nå blir det plutselig noen slike sykler å se i trafikken så snart vær og føreforhold tillater det!
Triumph Tiger Explorer 1200
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37907
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Se her, ja! :-)
Blir nok en del Tiger Explorer 1200'er å se langs veien etter hvert. Noen i år og antakelig ganske mange flere i 2013.
Regner med å få prøvekjørt Explorer'en oppe hos GMS i løpet av forsommeren. Er et par andre sykler jeg har tenkt å finne ut litt mer om også. Ikke med tanke på bytte av sykkel i år, men det er slett ikke utenkelig at det skjer et bytte i 2013.
Er for øvrig alltid litt (kanskje ubegrunnet...?) skeptisk når det gjelder første produksjonsserie/år av nye modeller...
Triumph har en god statistikk i så måte; få feil på førsteårsmodellene, så vidt jeg kjenner til.
Men ikke sjelden er det noen forbedringer og endringer på annetårs produksjonen hos mange produsenter. Sett i lys av det skal det bli interessant å se om Triumph gjør noen endringer og i tilfelle hva de består av...
Blir nok en del Tiger Explorer 1200'er å se langs veien etter hvert. Noen i år og antakelig ganske mange flere i 2013.
Regner med å få prøvekjørt Explorer'en oppe hos GMS i løpet av forsommeren. Er et par andre sykler jeg har tenkt å finne ut litt mer om også. Ikke med tanke på bytte av sykkel i år, men det er slett ikke utenkelig at det skjer et bytte i 2013.
Er for øvrig alltid litt (kanskje ubegrunnet...?) skeptisk når det gjelder første produksjonsserie/år av nye modeller...
Triumph har en god statistikk i så måte; få feil på førsteårsmodellene, så vidt jeg kjenner til.
Men ikke sjelden er det noen forbedringer og endringer på annetårs produksjonen hos mange produsenter. Sett i lys av det skal det bli interessant å se om Triumph gjør noen endringer og i tilfelle hva de består av...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Spennende Løwe, da regner jeg med at også du har Aprilhenting da
Hva med farge og extrautstyr på deg da?
Hva med farge og extrautstyr på deg da?
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37907
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Gratulerer med en flott, spennende og helt klart interessant sykkel, som jeg er sikker på mange vil bli veldig godt fornøyd med! :-)Löwe skrev:Kjøpte meg en slik på AMD for noen måneder siden, jeg også
Den gode og trofaste Sprint'en ble hentet på henger på Søndag, så nå er det bare å vente på levering....
Så nå blir det plutselig noen slike sykler å se i trafikken så snart vær og føreforhold tillater det!
Og selvfølgelig! velkommen hit til MCsiden.no
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Löwe
- Innlegg: 42
- Registrert: 13 mar 2012, 08:51
- Motorsykkelen din: Triumph Explorer 1200 2012
- Sted: Siggerud, Akershus
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Wow - spennede med så rask og positiv respons :-)
Først: Jeg får bare ha tillit til at første produksjon er av ordentlig kvalitet. Nå ser jeg jo at det er en god del felles underleverandører av elektronikk og deler til mange MC-produsenter, så HELT uprøvd er nok ikke denne ekvipasjen - hvor mye unikt Triumph ut over design og motor er meg ukjent. Dette er min 3. Triumph og jeg har ennå ikke opplevd et fuskeslag eller andre problemer så jeg er ganske avslappet. Når det gjelder "neste-modell" syken, så vet jeg at uansett hvor lenge jeg venter kommer det alltid en ny modell som har AKKURAT det jeg mangler - slik er det bare :-)
Deretter: Jeg har kjøpt blå utgave, og har satt på comfort-sete, varmeholker, GPS-kit samt at jeg har kjøpt givi-bokser fremfor Triumph sine originale. Den erfaring jeg har hatt med Triumph sine tidligere bokser (fra Sprint'en) tilsier at jeg vil satse på en mer dedikert produsent. Jeg har ikke satt på noe "off-road" utstyr ennå, jeg er spent på om det bygger i bredden når jeg er avhengig av å smette mellom køen på E6 hver morgen. Time will show....
Geir Arnestad hos AMD dro avgårde til Sverige i dag for å prøvekjøre den, spennende å få en statusrapport etterpå.
Først: Jeg får bare ha tillit til at første produksjon er av ordentlig kvalitet. Nå ser jeg jo at det er en god del felles underleverandører av elektronikk og deler til mange MC-produsenter, så HELT uprøvd er nok ikke denne ekvipasjen - hvor mye unikt Triumph ut over design og motor er meg ukjent. Dette er min 3. Triumph og jeg har ennå ikke opplevd et fuskeslag eller andre problemer så jeg er ganske avslappet. Når det gjelder "neste-modell" syken, så vet jeg at uansett hvor lenge jeg venter kommer det alltid en ny modell som har AKKURAT det jeg mangler - slik er det bare :-)
Deretter: Jeg har kjøpt blå utgave, og har satt på comfort-sete, varmeholker, GPS-kit samt at jeg har kjøpt givi-bokser fremfor Triumph sine originale. Den erfaring jeg har hatt med Triumph sine tidligere bokser (fra Sprint'en) tilsier at jeg vil satse på en mer dedikert produsent. Jeg har ikke satt på noe "off-road" utstyr ennå, jeg er spent på om det bygger i bredden når jeg er avhengig av å smette mellom køen på E6 hver morgen. Time will show....
Geir Arnestad hos AMD dro avgårde til Sverige i dag for å prøvekjøre den, spennende å få en statusrapport etterpå.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Flott farge, samme her
Husk på at Givi nå kommer med ny 52 liter Trekker toppveske, så da
holder det jo for det meste å bruke den.
Triumph 800XC med 33 liter + 46 liter sidevesker måler 101 cm i bredden
så bredden blir vel ca det samme på våre
Å så skal samtidig også jeg huske på å ønske deg velkommen til forumet
Husk på at Givi nå kommer med ny 52 liter Trekker toppveske, så da
holder det jo for det meste å bruke den.
Triumph 800XC med 33 liter + 46 liter sidevesker måler 101 cm i bredden
så bredden blir vel ca det samme på våre
Å så skal samtidig også jeg huske på å ønske deg velkommen til forumet
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Det er jo til stadighet folk som har lagt inn depositum som nå får prøvekjørt Exploreren
Heldiggrisene Og det er jo flotte omtaler de kommer med etter testkjøringene sine.
I have just completed 90 miles on the Explorer in 5c weather. Must say Kevin Ash's report is spot on as you would expect.
The bike is finished to a standard and quality better than the show bike's....Triumph are moving forwards.
With the seat set in the low position my feet flat footed with a bent leg although it is a high bike....in fact a 'Tallrounder'.
The engine is a peach with perfect fuelling and constant drive emitting a very pleasant sound that would be a good companion on those high mileage eXplorer days. The soft power delivery deceives, as it is a relaxing experience, but high speeds are achieved quickly. In fact I was constantly surprised by the speed and maybe the torque laden and easy nature of the engine is the 'culprit'....not the right hand of the jockey! Remember my datum is the manic and ballistic MTS engine.Triumph have judged the power/torque levels perfectly.
There really is no need to rev beyond 6000 and when in 6th it will punt forwards without complaint with overtakes easy. Drop a gear or two and your gone.....with a lovely soundtrack as a companion.
The gearbox ranks as one of the best I have used, it's predictable, reliable and never missed a beat. The clutch is easy to modulate but, for me with problem hands, needs a big pull and slightly concerned me as both my Ducati and K1600 are all day easy. The saving grace here is that clutchless up changes and partial lever pull down changes are a doddle.
The front end turns in easy peasy and holds a line perfectly. In fact Triumph have got this just right with lots of feedback with minimal effort needed, Triumph 10 German Tractors Nil. The rear seems OK with it's spring rated at 110 kilo but I had no pillion or luggage. The ride quality is good if a little firm compared to Ohlins but then that's comparing apples to very costly apples. The key thing is this bike is a delight to bend swing and travel down bumpy British roads. No Pogoing, Triumph 10, Germany Tractors nil.
The shaft drive just does it's job very well with some whine at low speed. Everything you would expect from an Isambard Kingdom Brunnel design, Triumph 10, German Tractors Nil.
The rider geometry is all day good with possibly the need for a high seat setting to have more leg room if your 31'' inside leg, not a big issue but one to consider. The screen does it's job well when cranked back some.
I rode the bike recreationally mostly on B roads, no motorways, and the odd short cruise. My brim to brim indicated 40mpg so 45mpg would be easy with more balanced riding. My guess is 200 mile tank range at sensible speeds and 170 mile range in the mountains.
The weight. What weight? When on the move it is a well balanced bike. You can trickle along at 1 mph with no problem and even come to a stop and balance the bike, remember no pillion or luggage. When manhandling the bike in a car park it is heavy for me but I'm a 10 stone weakling.
It is a very good take by Triumph on the Tallrounder segment. Would I buy one? I have, arrives next week after the official launch and is currently awaiting shipment from Hinckley.
Will it get under my skin as the GS did? Not sure but I will give it a go.
Report to moderator Logged
Heldiggrisene Og det er jo flotte omtaler de kommer med etter testkjøringene sine.
I have just completed 90 miles on the Explorer in 5c weather. Must say Kevin Ash's report is spot on as you would expect.
The bike is finished to a standard and quality better than the show bike's....Triumph are moving forwards.
With the seat set in the low position my feet flat footed with a bent leg although it is a high bike....in fact a 'Tallrounder'.
The engine is a peach with perfect fuelling and constant drive emitting a very pleasant sound that would be a good companion on those high mileage eXplorer days. The soft power delivery deceives, as it is a relaxing experience, but high speeds are achieved quickly. In fact I was constantly surprised by the speed and maybe the torque laden and easy nature of the engine is the 'culprit'....not the right hand of the jockey! Remember my datum is the manic and ballistic MTS engine.Triumph have judged the power/torque levels perfectly.
There really is no need to rev beyond 6000 and when in 6th it will punt forwards without complaint with overtakes easy. Drop a gear or two and your gone.....with a lovely soundtrack as a companion.
The gearbox ranks as one of the best I have used, it's predictable, reliable and never missed a beat. The clutch is easy to modulate but, for me with problem hands, needs a big pull and slightly concerned me as both my Ducati and K1600 are all day easy. The saving grace here is that clutchless up changes and partial lever pull down changes are a doddle.
The front end turns in easy peasy and holds a line perfectly. In fact Triumph have got this just right with lots of feedback with minimal effort needed, Triumph 10 German Tractors Nil. The rear seems OK with it's spring rated at 110 kilo but I had no pillion or luggage. The ride quality is good if a little firm compared to Ohlins but then that's comparing apples to very costly apples. The key thing is this bike is a delight to bend swing and travel down bumpy British roads. No Pogoing, Triumph 10, Germany Tractors nil.
The shaft drive just does it's job very well with some whine at low speed. Everything you would expect from an Isambard Kingdom Brunnel design, Triumph 10, German Tractors Nil.
The rider geometry is all day good with possibly the need for a high seat setting to have more leg room if your 31'' inside leg, not a big issue but one to consider. The screen does it's job well when cranked back some.
I rode the bike recreationally mostly on B roads, no motorways, and the odd short cruise. My brim to brim indicated 40mpg so 45mpg would be easy with more balanced riding. My guess is 200 mile tank range at sensible speeds and 170 mile range in the mountains.
The weight. What weight? When on the move it is a well balanced bike. You can trickle along at 1 mph with no problem and even come to a stop and balance the bike, remember no pillion or luggage. When manhandling the bike in a car park it is heavy for me but I'm a 10 stone weakling.
It is a very good take by Triumph on the Tallrounder segment. Would I buy one? I have, arrives next week after the official launch and is currently awaiting shipment from Hinckley.
Will it get under my skin as the GS did? Not sure but I will give it a go.
Report to moderator Logged
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Sted: Trondheim
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Siste uken har jeg vært i Bologna, Italia. Og nede på hjørnet til hotellet var det en Triumph forhandler. Og nå i går morrest når jeg gikk ut så sto en kar der og fikk overlevert sin nye 1200 Explorer
Snakket litt med selgeren og han sa dette var den første han hadde solgt. Den nye eieren så ivertfall fornøyd ut Den andre 1200`en som sto inne i butikken, skulle hentes av kjøper ila av neste uke.
Snakket litt med selgeren og han sa dette var den første han hadde solgt. Den nye eieren så ivertfall fornøyd ut Den andre 1200`en som sto inne i butikken, skulle hentes av kjøper ila av neste uke.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Lucky bastard
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Vet ikke helt hva som kommer ut av denne kopieringen, men her er han du tok bilde av i Italia på førsteturen hans.
http://translate.google.com/translate?h ... 069.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://translate.google.com/translate?h ... 069.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Sted: Trondheim
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Hehe, stilig Verden er liten i dagens forum-verdenojda skrev:Vet ikke helt hva som kommer ut av denne kopieringen, men her er han du tok bilde av i Italia på førsteturen hans.
http://translate.google.com/translate?h ... 069.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: oversett fra Italiensk til Engelsk istedet for Norsk, da blir teksten litt mer forståelig :-)
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Gleder du deg til du får den ojda.ojda skrev:Lucky bastard
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Jeg kan jo prøve meg på en hvit en, og si at d ække så faliSvein2 skrev:Gleder du deg til du får den ojda.ojda skrev:Lucky bastard
Men det er vel ikke så mange som går på den
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Fader! Den blåfargen er mye finere ute i dagslys
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Busa Trond
- Innlegg: 2724
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
ojda skrev:Fader! Den blåfargen er mye finere ute i dagslys
Den var jammen fin også