Bremselys

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Hjallis
Innlegg: 68
Registrert: 12 feb 2012, 14:04
Motorsykkelen din: Xs650/Norton comando,tt500xt500 1340shov

Bremselys

Legg inn av Hjallis »

Kjøpte skiltholder/ bremselys fra USA men det kun 2ledninger så jeg får ikke skilt og bremse lys til å virke hver for seg.skal stå på xs 650 tror det var 4 ledninger som gikk til baklyset på de gamle lyset.noen forslag på hvordan det kan kobles

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Bremselys

Legg inn av TBI81 »

Er ikke kun ledninger til baklyset på den skiltholderen da? Har du bilder av herligheten?
Helt sikkert enkelt å ordne til - det er vel evt bare å trekke opp og koble det som trengs av ledninger :)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Bremselys

Legg inn av Crinos »

Hjallis skrev:Kjøpte skiltholder/ bremselys fra USA men det kun 2ledninger så jeg får ikke skilt og bremse lys til å virke hver for seg.skal stå på xs 650 tror det var 4 ledninger som gikk til baklyset på de gamle lyset.noen forslag på hvordan det kan kobles
Er det skru pære med tapper på basen?
Bilde
Som du ser av bildet over løses det på denne møten.
Du kan jo også bare sette den som det står "headlight switch" på til tenninga, slik at den lyser i det du skrur på tenninga. (biltilsynet liker slikt).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Bremselys

Legg inn av tagesk »

Crinos skrev: Du kan jo også bare sette den som det står "headlight switch" på til tenninga, slik at den lyser i det du skrur på tenninga. (biltilsynet liker slikt).
....og minne deg selv på at en motorsykkel er som en bil: Den skal stoppes ved å skru av tenningen.
Nødstopp-bryteren er til for å brukes ved nød.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Bremselys

Legg inn av Crinos »

tagesk skrev:
Crinos skrev: Du kan jo også bare sette den som det står "headlight switch" på til tenninga, slik at den lyser i det du skrur på tenninga. (biltilsynet liker slikt).
....og minne deg selv på at en motorsykkel er som en bil: Den skal stoppes ved å skru av tenningen.
Nødstopp-bryteren er til for å brukes ved nød.

[TaSK]
Nå forstod jeg ikke helt?
Skiltlyst / kjørelys kommer på når man setter på tenninga, men vil jo ikke forhindre å skru av tenninga om man fks holder inne bremsen. Tenninga kutter jo all strøm.
Det gjør den i alle fall på alle de syklene jeg har hatt opp igjennom. Eneste unntaket på min sykkel er RFID tenninga som bruker noen få mV hele tiden. (så lite at det var nok av strøm til å drive en tung el.start i forrige uke, etter vinterdvale uten lading av batteri).

EDIT:
Eller tenkte du kanskje på at man skal kunne skru på lyset med tenninga av ?
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Hjallis
Innlegg: 68
Registrert: 12 feb 2012, 14:04
Motorsykkelen din: Xs650/Norton comando,tt500xt500 1340shov

Re: Bremselys

Legg inn av Hjallis »

jeg skal prøve å forske litt lyset type er en t ford kopi med separat pære til skilt og bremse lys men det kommer bare 1 ledning ut fra pærene selve lyset er såpas lukket i bakant så jeg har ikke fått åpna det helt enda

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bremselys

Legg inn av Relax »

Crinos skrev:
tagesk skrev:
Crinos skrev: Du kan jo også bare sette den som det står "headlight switch" på til tenninga, slik at den lyser i det du skrur på tenninga. (biltilsynet liker slikt).
....og minne deg selv på at en motorsykkel er som en bil: Den skal stoppes ved å skru av tenningen.
Nødstopp-bryteren er til for å brukes ved nød.

[TaSK]
Nå forstod jeg ikke helt?
Skiltlyst / kjørelys kommer på når man setter på tenninga, men vil jo ikke forhindre å skru av tenninga om man fks holder inne bremsen. Tenninga kutter jo all strøm.
Det gjør den i alle fall på alle de syklene jeg har hatt opp igjennom. Eneste unntaket på min sykkel er RFID tenninga som bruker noen få mV hele tiden. (så lite at det var nok av strøm til å drive en tung el.start i forrige uke, etter vinterdvale uten lading av batteri).

EDIT:
Eller tenkte du kanskje på at man skal kunne skru på lyset med tenninga av ?
Han mente kanskje......at om man bruker nødstopp så er tenningen fortsatt på, og pærene lyser.,,, glemmer du deretter å slå av tenninga etterpå ...så tappes batteriet.. Har man vane med å stoppe ved å slå av tenninga, så er dette løst :-) .

( Jeg vet noen kjøreskoler at tipset om å bruke nødbryter til å stoppe motoren med fordi da har man liksom samtidig kontrollert at denne bryteren funker ....... )
:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Bremselys

Legg inn av Crinos »

Relax skrev:Han mente kanskje......at om man bruker nødstopp så er tenningen fortsatt på, og pærene lyser.,,, glemmer du deretter å slå av tenninga etterpå ...så tappes batteriet.. Har man vane med å stoppe ved å slå av tenninga, så er dette løst :-) .

( Jeg vet noen kjøreskoler at tipset om å bruke nødbryter til å stoppe motoren med fordi da har man liksom samtidig kontrollert at denne bryteren funker ....... )
:)
Ah.. Selvsagt..
Men er det ikke da vanlig å ta med seg nøklene når man går fra sykkelen? En liten stund må det jo tåles at lysene er på.

På de tidligere syklene mine har jeg ikke hatt noe så fancy som kill-switch, men på den jeg har nå, har jeg faktisk "remontert" den. (var fjernet av tidligere eier).
Bruker den for å stoppe maskinen. Men hender at jeg glemmer meg og bruker gamle måten.. Inn med forbrems og slippe clutchen i 1st gir :-J Også en fin måte å stoppe maskinen på. hehe. Så fremt man ikke står på grus. :lol
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bremselys

Legg inn av Relax »

Crinos skrev:
Relax skrev:Han mente kanskje......at om man bruker nødstopp så er tenningen fortsatt på, og pærene lyser.,,, glemmer du deretter å slå av tenninga etterpå ...så tappes batteriet.. Har man vane med å stoppe ved å slå av tenninga, så er dette løst :-) .

( Jeg vet noen kjøreskoler at tipset om å bruke nødbryter til å stoppe motoren med fordi da har man liksom samtidig kontrollert at denne bryteren funker ....... )
:)
Ah.. Selvsagt..
Men er det ikke da vanlig å ta med seg nøklene når man går fra sykkelen? En liten stund må det jo tåles at lysene er på.

På de tidligere syklene mine har jeg ikke hatt noe så fancy som kill-switch, men på den jeg har nå, har jeg faktisk "remontert" den. (var fjernet av tidligere eier).
Bruker den for å stoppe maskinen. Men hender at jeg glemmer meg og bruker gamle måten.. Inn med forbrems og slippe clutchen i 1st gir :-J Også en fin måte å stoppe maskinen på. hehe. Så fremt man ikke står på grus. :lol

well....tenningsnøkkel er også elegant 8) :-J :-J
"Do the right thing"

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Bremselys

Legg inn av Crinos »

Hjallis skrev:jeg skal prøve å forske litt lyset type er en t ford kopi med separat pære til skilt og bremse lys men det kommer bare 1 ledning ut fra pærene selve lyset er såpas lukket i bakant så jeg har ikke fått åpna det helt enda
Er det noe slikt du har?
Bilde
http://www.lowbrowcustoms.com/index.php ... tail&p=685" onclick="window.open(this.href);return false;
I så fall er feste skruene på baksiden "jord" og den sorte er nok da til kjørelys/skiltlys og grønn leding for bremselys..
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Bremselys

Legg inn av tagesk »

Crinos skrev:Nå forstod jeg ikke helt?
Jeg leier jo ut sykler.
Derfor har jeg gleden av å kunne snakke om detaljer med mange.

Det største problemet jeg har, er at alt for mange bruker nødryteren når de skal stoppe sykkelen.

Så står sykkelen der med hovedlyse på, mens man går av, tar av seg hanskene og hjelmen, og slår av en liten prat, fyre opp røyken og, og, og så er batteriet tomt.

Alternativt: Fordi sykkelen ble stoppet med bryteren tømmer man batteriet mens man forsøker å få start.

Derfor spør jeg alle om de har som vane å bruke nøkkelen eller bruker nødbryteren.
Forbausende mange sier bryteren.
Og mange sier de har lært på kjøreskolen.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Bremselys

Legg inn av Crinos »

tagesk skrev:
Crinos skrev:Nå forstod jeg ikke helt?
Jeg leier jo ut sykler.
Derfor har jeg gleden av å kunne snakke om detaljer med mange.

Det største problemet jeg har, er at alt for mange bruker nødryteren når de skal stoppe sykkelen.

Så står sykkelen der med hovedlyse på, mens man går av, tar av seg hanskene og hjelmen, og slår av en liten prat, fyre opp røyken og, og, og så er batteriet tomt.

Alternativt: Fordi sykkelen ble stoppet med bryteren tømmer man batteriet mens man forsøker å få start.

Derfor spør jeg alle om de har som vane å bruke nøkkelen eller bruker nødbryteren.
Forbausende mange sier bryteren.
Og mange sier de har lært på kjøreskolen.
Ah. Ja da forstår jeg virkelig hva du tenker på.

Jeg lærte på kjøreskolen at jeg skulle stoppe motoren med å bruke kill-switch, og så vri om på nøkkelen. Altså en kombinasjon av begge deler.

Selv har jeg aldri hatt problemet med flatt batteri, men nå er jeg pettimeter på lysbruket. Dvs jeg skrur av så fort jeg står stille. (gjelder både bil og mc), og... Jeg er rask med å skru av tenninga. Men kan tenke meg at på utleie sykler at folk er sløve og utenksomme.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Hjallis
Innlegg: 68
Registrert: 12 feb 2012, 14:04
Motorsykkelen din: Xs650/Norton comando,tt500xt500 1340shov

Re: Bremselys

Legg inn av Hjallis »

Crinos skrev:
Hjallis skrev:jeg skal prøve å forske litt lyset type er en t ford kopi med separat pære til skilt og bremse lys men det kommer bare 1 ledning ut fra pærene selve lyset er såpas lukket i bakant så jeg har ikke fått åpna det helt enda
Er det noe slikt du har?
Bilde
http://www.lowbrowcustoms.com/index.php ... tail&p=685" onclick="window.open(this.href);return false;
I så fall er feste skruene på baksiden "jord" og den sorte er nok da til kjørelys/skiltlys og grønn leding for bremselys..
ja nesten helt lik leita litt på nett kan virke som om en av de org.ledningene skal via jord og så til lampa

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Bremselys

Legg inn av TBI81 »

Crinos skrev:
tagesk skrev:
Crinos skrev:Nå forstod jeg ikke helt?
Jeg leier jo ut sykler.
Derfor har jeg gleden av å kunne snakke om detaljer med mange.

Det største problemet jeg har, er at alt for mange bruker nødryteren når de skal stoppe sykkelen.

Så står sykkelen der med hovedlyse på, mens man går av, tar av seg hanskene og hjelmen, og slår av en liten prat, fyre opp røyken og, og, og så er batteriet tomt.

Alternativt: Fordi sykkelen ble stoppet med bryteren tømmer man batteriet mens man forsøker å få start.

Derfor spør jeg alle om de har som vane å bruke nøkkelen eller bruker nødbryteren.
Forbausende mange sier bryteren.
Og mange sier de har lært på kjøreskolen.
Ah. Ja da forstår jeg virkelig hva du tenker på.

Jeg lærte på kjøreskolen at jeg skulle stoppe motoren med å bruke kill-switch, og så vri om på nøkkelen. Altså en kombinasjon av begge deler.

Selv har jeg aldri hatt problemet med flatt batteri, men nå er jeg pettimeter på lysbruket. Dvs jeg skrur av så fort jeg står stille. (gjelder både bil og mc), og... Jeg er rask med å skru av tenninga. Men kan tenke meg at på utleie sykler at folk er sløve og utenksomme.
Er såppass glad i strømmen som er på batteriet at jeg alltid slår av lys før jeg vrir om nøkkelen. Og aldri slår på lyset før sykkelen er igang.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Bremselys

Legg inn av Crinos »

TBI81 skrev: Er såppass glad i strømmen som er på batteriet at jeg alltid slår av lys før jeg vrir om nøkkelen. Og aldri slår på lyset før sykkelen er igang.
Helt OT..

En kammerat av meg sin chopper (har linket til den her før) er et monster av en maskin. 2 liters S&S maskin.
Pga det, trenger han også en veldig kraftig startmotor. Det størte AMG batteriet vi klarer å få plassert i ramma holder til 1 forsøk på å starter, på en god dag holder den til to forsøk. Går den ikke da, må sykkelen trilles i gang. (Han har ikke kick-start, hvilket jeg hadde på min 2 liters maskin).

Hjallis:
Du kan jo teste med et batteri, evt 12volts kilde å se hva som skjer når du har sort ledning til negativ og grønn til posetiv.

Det aller verste som kan skje er at du poffer pæra og må bytte pære :)

Er det LED lys i lykta di, så må du til med en omformer. Da er den ene ledningen jord, og den andre posetiv.
Da må du ha en device som sender 6V når det ikke er brems og 12V når det er brems.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar