Honda og justering av ventiler?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
mekkern
Innlegg: 7598
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av mekkern »

hydrauliske ventiler er flotte greier på motorer som ikke snurrer over 6000rpm.
ikke merker en at ventilmekanismen er utslitt før det ikke går fremover heller.. :-J
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av ejs »

Godtvoksen skrev:
pelsen skrev: Men at GV drar fram hydrauliske løftere på sin sykkel som eksempel på at Honda ligger foran andre er skivebom, det er gammel teknologi fra bilmotorer som de sikkert har brukt fordi det er en enkel og billig løsning i en motor hvor det ikke er noe krav til ytelser, :knegg
Nå skal ikke jeg diskutere motor selv om du pelsen knegger, for det har jeg ingen peiling på - og når du sier det er skivebom så er det nok det. Om hydrauliske løftere er gammel teknologi og om det er billig løsning vet jeg ingen ting om, mer en det en kan lese i wikipedia som AT tidligere la ut link til. Dog kan jeg si at jeg er fornøyd med at servicer blir rimligere når ventiler ikke må justeres. Jeg som ikke er motorkyndig må betale for slik jobb som du pelsen og mange andre dyktige mekanikere kan utføre. Ellers er jeg svært fornøyd med en ytelse på 156.00 Nm ved 3000 rpm og ca 100 HK... :thumleft
Vil ikke kjøre traktor på fritida jeg... ;e ;e
If it ain't broke, I'll break it.

Godtvoksen

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av Godtvoksen »

ejs skrev:
Vil ikke kjøre traktor på fritida jeg... ;e ;e
:orefk :punch

Godtvoksen

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av Godtvoksen »

mekkern skrev:hydrauliske ventiler er flotte greier på motorer som ikke snurrer over 6000rpm.
ikke merker en at ventilmekanismen er utslitt før det ikke går fremover heller.. :-J

Vet du om det ofte er problemer med ventilmekanismen til Honda?

mekkern
Innlegg: 7598
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av mekkern »

Flere modeller har hatt problemer med kammer og løftere...tilogmed urunde kamdrev.. :lol
på VF modellene var det en del med herdefeil på kammene og feil med smørespor.
på eldre cbr har det vært ubruklige kamstrammere kast i kamdrev og dårlig herding.(har en slik sykkel :lol )
på XL600 (som jeg har :lol ) er problemet slitasje på kam vippearmer og topper som sprekker..
de nyere modellene har mere diverse feil..

alle fabrikanter har sine stebarn..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av ejs »

:-k :-k

Sikker på at det er hydraulisk justerte ventiler ???
http://tech.bareasschoppers.com/engine/ ... -vtx-1800/" onclick="window.open(this.href);return false;

:\m/: :\m/: :\m/:
If it ain't broke, I'll break it.

Godtvoksen

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av Godtvoksen »

ejs skrev::-k :-k

Sikker på at det er hydraulisk justerte ventiler ???
http://tech.bareasschoppers.com/engine/ ... -vtx-1800/" onclick="window.open(this.href);return false;

:\m/: :\m/: :\m/:
Nå ble jeg usikker, men i min service manual så står det ingen ting om det.... :-k

Ser ut som jeg da må på merkeverkstedet for å være sikker på det der...

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av ArcticTiger »

Tysnes skrev:
AJ skrev:Om firesylindre motorer på tvers er lurt eller ikke er vel muligens en diskusjon som er tilbakelagt...
Om Honda ikke var direkte nyskapende med sin CB 750 så var dette likevel en vellykket modell som virkelig fikk åpnet øynene for enkelte andre motorsykkelfabrikanter.
Tidligere MC'er med rekkefirere hadde vel rekkefirerne på langs og ikke på tvers i ramma, mener jeg å huske... :-k
Så sånn sett var vel japsene rimelig tidlig ut med 'på-tvers' monteringen og dermed i hvert litt nyskapende... Eller?
Mulig italienske Benelli kom Honda såvidt i forkjøpet :scratch De var jo også veldig tidlig ut med både fire og seks sylindre på tvers i ramma...
Faktisk så var det Benelli som kopierte Honda cb 500 la til to sylindre, og Benelli 750 Sei var født. Så det går vel litt begge veier :-)
Hvem som kopierte hvem kan diskuteres, Mv Agusta hadde iaffal 4 sylindre på tvers tidlig på -50tallet http://en.wikipedia.org/wiki/MV_Agusta" onclick="window.open(this.href);return false;
Så å si at det var en stor innovasjon da Honda kom med dette i 1969 er vel ikke helt riktig. Og designmessig var CB modellene tydelig inspirert av europeiske sykkler, særlig CB 500 med stående sylindre og den runde tanken. Det er den peneste CB, syns jeg, kunne godt tenkt meg en sånn en :lol :knegg

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av FJZZR »

Mv hadde firer på tvers. Flere andre hadde firere, på langs (Nimbus), square four(airiel) og sikkert enda flere. Det Honda gjorde, var å gjøre en rekkefirer med el-start tilgjengelig i for folk flest i en tid det vel ikke var andre firere, hvis jeg ikke husker feil.
Jeg var på Bjærke banen når Honda 750 ble vist for første gang. DET gjorde intrykk på en guttepjokk kan jeg fortelle! Lyden ( uvant på mc) at den hadde elstart, kan enda se for meg sykkelen med fire blanke potter komme susende lydløst oppover langsiden med en hale av grus sprut etter seg!
Fattern (BSA entusiast) spådde Hondaen en snarlig død:

Denne motoren kommer til å skjære seg med en gang pga dårlig kjøling og ingen motor tåler sånt turtall, og dessuten er det umulig å holde 4forgassere synkrone :lol :lol

I dag vet vi bedre :thumleft

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av Kawasaki »

Godtvoksen skrev: Jeg trodde alle måtte justerer ventilene. Eller er det slik at Honda ligger litt foran alle andre MC'r også på dette området? ;e

Å det må visst du også,ifølge linken lenger oppe :lol Den måten de justeres på,er akkurat likt som på ex-Kawasaki'en min fra 1985. Og Peugeot'en til jentungen. Så ikke veldig langt foran andre,altså :knegg Men veldig enkelt og lite tidkrevende å justere dem,når du først har kommet til.

Dårlig av verkstedet ditt at de ikke visste om det,hvis det stemmer.
ikkebike.norwegianforum.net

Godtvoksen

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av Godtvoksen »

Kawasaki skrev:
Godtvoksen skrev: Jeg trodde alle måtte justerer ventilene. Eller er det slik at Honda ligger litt foran alle andre MC'r også på dette området? ;e

Å det må visst du også,ifølge linken lenger oppe :lol Den måten de justeres på,er akkurat likt som på ex-Kawasaki'en min fra 1985. Og Peugeot'en til jentungen. Så ikke veldig langt foran andre,altså :knegg Men veldig enkelt og lite tidkrevende å justere dem,når du først har kommet til.

Dårlig av verkstedet ditt at de ikke visste om det,hvis det stemmer.
Og dårlig av meg og ikke studere service manualen bedre, for det står faktisk der at det skal gjøres... :redface

Må vel bare innrømme at mine engelskkunnskaper er ganske så rustne... :redface

Da blir ikke hovedservicen så billig som jeg trodde likevel... :grt

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av ArcticTiger »

Og pga dine "dårlige" engelskkunskaper, så fikk vi andre oss en intrisang diskusjon om jappse-sykklenes fortreffelighet :knegg
Aldri så galt at det ikke er godt for noen :D :knegg God Helg GV :thumleft

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av Kawasaki »

Godtvoksen skrev:Da blir ikke hovedservicen så billig som jeg trodde likevel... :grt

Les og forstå den linken som ble posta,inkludert " desmog" -delen, så tar du det som en kosejobb til vinteren,i kjellerstua.

Eller er moppen så ny at du må tenke garanti på jobben?
ikkebike.norwegianforum.net

Svar