Honda og justering av ventiler?
-
- Innlegg: 7598
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Honda og justering av ventiler?
hydrauliske ventiler er flotte greier på motorer som ikke snurrer over 6000rpm.
ikke merker en at ventilmekanismen er utslitt før det ikke går fremover heller..
ikke merker en at ventilmekanismen er utslitt før det ikke går fremover heller..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Honda og justering av ventiler?
Vil ikke kjøre traktor på fritida jeg...Godtvoksen skrev:Nå skal ikke jeg diskutere motor selv om du pelsen knegger, for det har jeg ingen peiling på - og når du sier det er skivebom så er det nok det. Om hydrauliske løftere er gammel teknologi og om det er billig løsning vet jeg ingen ting om, mer en det en kan lese i wikipedia som AT tidligere la ut link til. Dog kan jeg si at jeg er fornøyd med at servicer blir rimligere når ventiler ikke må justeres. Jeg som ikke er motorkyndig må betale for slik jobb som du pelsen og mange andre dyktige mekanikere kan utføre. Ellers er jeg svært fornøyd med en ytelse på 156.00 Nm ved 3000 rpm og ca 100 HK...pelsen skrev: Men at GV drar fram hydrauliske løftere på sin sykkel som eksempel på at Honda ligger foran andre er skivebom, det er gammel teknologi fra bilmotorer som de sikkert har brukt fordi det er en enkel og billig løsning i en motor hvor det ikke er noe krav til ytelser,
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Honda og justering av ventiler?
ejs skrev:
Vil ikke kjøre traktor på fritida jeg...
Re: Honda og justering av ventiler?
mekkern skrev:hydrauliske ventiler er flotte greier på motorer som ikke snurrer over 6000rpm.
ikke merker en at ventilmekanismen er utslitt før det ikke går fremover heller..
Vet du om det ofte er problemer med ventilmekanismen til Honda?
-
- Innlegg: 7598
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Honda og justering av ventiler?
Flere modeller har hatt problemer med kammer og løftere...tilogmed urunde kamdrev..
på VF modellene var det en del med herdefeil på kammene og feil med smørespor.
på eldre cbr har det vært ubruklige kamstrammere kast i kamdrev og dårlig herding.(har en slik sykkel )
på XL600 (som jeg har ) er problemet slitasje på kam vippearmer og topper som sprekker..
de nyere modellene har mere diverse feil..
alle fabrikanter har sine stebarn..
på VF modellene var det en del med herdefeil på kammene og feil med smørespor.
på eldre cbr har det vært ubruklige kamstrammere kast i kamdrev og dårlig herding.(har en slik sykkel )
på XL600 (som jeg har ) er problemet slitasje på kam vippearmer og topper som sprekker..
de nyere modellene har mere diverse feil..
alle fabrikanter har sine stebarn..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Honda og justering av ventiler?
Sikker på at det er hydraulisk justerte ventiler ???
http://tech.bareasschoppers.com/engine/ ... -vtx-1800/" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Honda og justering av ventiler?
Nå ble jeg usikker, men i min service manual så står det ingen ting om det....ejs skrev:
Sikker på at det er hydraulisk justerte ventiler ???
http://tech.bareasschoppers.com/engine/ ... -vtx-1800/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser ut som jeg da må på merkeverkstedet for å være sikker på det der...
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Honda og justering av ventiler?
Hvem som kopierte hvem kan diskuteres, Mv Agusta hadde iaffal 4 sylindre på tvers tidlig på -50tallet http://en.wikipedia.org/wiki/MV_Agusta" onclick="window.open(this.href);return false;Tysnes skrev:Faktisk så var det Benelli som kopierte Honda cb 500 la til to sylindre, og Benelli 750 Sei var født. Så det går vel litt begge veier :-)AJ skrev:Om firesylindre motorer på tvers er lurt eller ikke er vel muligens en diskusjon som er tilbakelagt...
Om Honda ikke var direkte nyskapende med sin CB 750 så var dette likevel en vellykket modell som virkelig fikk åpnet øynene for enkelte andre motorsykkelfabrikanter.
Tidligere MC'er med rekkefirere hadde vel rekkefirerne på langs og ikke på tvers i ramma, mener jeg å huske...
Så sånn sett var vel japsene rimelig tidlig ut med 'på-tvers' monteringen og dermed i hvert litt nyskapende... Eller?
Mulig italienske Benelli kom Honda såvidt i forkjøpet De var jo også veldig tidlig ut med både fire og seks sylindre på tvers i ramma...
Så å si at det var en stor innovasjon da Honda kom med dette i 1969 er vel ikke helt riktig. Og designmessig var CB modellene tydelig inspirert av europeiske sykkler, særlig CB 500 med stående sylindre og den runde tanken. Det er den peneste CB, syns jeg, kunne godt tenkt meg en sånn en
Re: Honda og justering av ventiler?
Mv hadde firer på tvers. Flere andre hadde firere, på langs (Nimbus), square four(airiel) og sikkert enda flere. Det Honda gjorde, var å gjøre en rekkefirer med el-start tilgjengelig i for folk flest i en tid det vel ikke var andre firere, hvis jeg ikke husker feil.
Jeg var på Bjærke banen når Honda 750 ble vist for første gang. DET gjorde intrykk på en guttepjokk kan jeg fortelle! Lyden ( uvant på mc) at den hadde elstart, kan enda se for meg sykkelen med fire blanke potter komme susende lydløst oppover langsiden med en hale av grus sprut etter seg!
Fattern (BSA entusiast) spådde Hondaen en snarlig død:
Denne motoren kommer til å skjære seg med en gang pga dårlig kjøling og ingen motor tåler sånt turtall, og dessuten er det umulig å holde 4forgassere synkrone
I dag vet vi bedre
Jeg var på Bjærke banen når Honda 750 ble vist for første gang. DET gjorde intrykk på en guttepjokk kan jeg fortelle! Lyden ( uvant på mc) at den hadde elstart, kan enda se for meg sykkelen med fire blanke potter komme susende lydløst oppover langsiden med en hale av grus sprut etter seg!
Fattern (BSA entusiast) spådde Hondaen en snarlig død:
Denne motoren kommer til å skjære seg med en gang pga dårlig kjøling og ingen motor tåler sånt turtall, og dessuten er det umulig å holde 4forgassere synkrone
I dag vet vi bedre
Re: Honda og justering av ventiler?
Godtvoksen skrev: Jeg trodde alle måtte justerer ventilene. Eller er det slik at Honda ligger litt foran alle andre MC'r også på dette området?
Å det må visst du også,ifølge linken lenger oppe Den måten de justeres på,er akkurat likt som på ex-Kawasaki'en min fra 1985. Og Peugeot'en til jentungen. Så ikke veldig langt foran andre,altså Men veldig enkelt og lite tidkrevende å justere dem,når du først har kommet til.
Dårlig av verkstedet ditt at de ikke visste om det,hvis det stemmer.
ikkebike.norwegianforum.net
Re: Honda og justering av ventiler?
Og dårlig av meg og ikke studere service manualen bedre, for det står faktisk der at det skal gjøres...Kawasaki skrev:Godtvoksen skrev: Jeg trodde alle måtte justerer ventilene. Eller er det slik at Honda ligger litt foran alle andre MC'r også på dette området?
Å det må visst du også,ifølge linken lenger oppe Den måten de justeres på,er akkurat likt som på ex-Kawasaki'en min fra 1985. Og Peugeot'en til jentungen. Så ikke veldig langt foran andre,altså Men veldig enkelt og lite tidkrevende å justere dem,når du først har kommet til.
Dårlig av verkstedet ditt at de ikke visste om det,hvis det stemmer.
Må vel bare innrømme at mine engelskkunnskaper er ganske så rustne...
Da blir ikke hovedservicen så billig som jeg trodde likevel...
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Honda og justering av ventiler?
Og pga dine "dårlige" engelskkunskaper, så fikk vi andre oss en intrisang diskusjon om jappse-sykklenes fortreffelighet
Aldri så galt at det ikke er godt for noen God Helg GV
Aldri så galt at det ikke er godt for noen God Helg GV
Re: Honda og justering av ventiler?
Godtvoksen skrev:Da blir ikke hovedservicen så billig som jeg trodde likevel...
Les og forstå den linken som ble posta,inkludert " desmog" -delen, så tar du det som en kosejobb til vinteren,i kjellerstua.
Eller er moppen så ny at du må tenke garanti på jobben?
ikkebike.norwegianforum.net