Surrealistiske opplevelser på 2 hjul.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Surrealistiske opplevelser på 2 hjul.

Legg inn av Bjønnavind »

Det er ingen tvil om at man opp igjennom livet opplever situasjoner som rett og slett er helt på jordet, og på grensen til surrealistisk. Da jeg var en ungfole på 16 år opplevde jeg en foreløpig høydare på 2 hjul.

Plassen jeg bodde på heter Steigen, og ligger ca midt imellom Bodø og Lofoten. :prf Her bor det svært få mennesker, og kommunen er svær! Det er en ganske forblåst plass, og om vinteren er det svært lite brøyting da vinden vil rydde opp før eller senere. :-)

Historien min handler selvfølgelig om vinterkjøring. :thumleft

Det hadde snødd no inni h*lvette masse den dagen og overalt lå det oppmot en meter snø. Ca 1 mil i luftlinje hjemmefra bodde min første kjærlighet, som jeg ofte hadde hemmelige nattebesøk hos.. :redface :love
Jeg pleide normalt å kjøre igjennom skauen for å komme dit. Flott skogvei med mye variert terreng. Perfekt for en uredd 16åring med 11 hesters Malozzi-trimsett på sin 1994 Yamaha DT 50 R. :mc1

Men denne natten slet jeg med å komme igjennom skauen. :evil Det snødde vanvittig, og etter 7-8 utforkjøringer og et helt leksikon full av nye banneord klarte jeg tilslutt å parkere 5-600 meter unna kjærestens hus så jeg ikke skulle vekke foreldrene (Gjorde alltid dette) :D :redface

Da jeg omsider skulle vente nesa hjemover igjen snødde det enda værre, så jeg bestemte meg for å ta hovedveien (Les; grusvei uten gatelykter) hjem igjen. 3 mil omvei, men jeg gadd ikke kjøre skauen mer inatt. Denne veien var jo selvfølgelig ikke brøytet, og under all snøen var det usaltet og fin is, men jeg hadde jo slitte knastedekk på så selv om snøen var dyp gikk det brukbart unna. :\m/:

Sikten var nærmest 0, og på en av langslettene skjedde det:

Helt ut av ingenting ser jeg plutselig et reinsdyr stå midt i veien ca 5- 10 meter foran meg!! :O
Instinktivt legger jeg sykkelen ned, og mens jeg sklir bortover på ryggen, sklir mopeden rett i beina på et overrumplet reinsdyr og fortsetter i god fart bortover veien. (Jeg lander silkemykt i grøfta og reinsdyret slapp med skrekken ).

Jeg karrer meg opp på beina igjen og banner smått mens jeg børster snø av visiret. Reinsdyret står der fremdeles og ser på meg, og jeg kan høre mopeden gå på tomgang i det fjerne. Jeg skimter såvidt lyset av den og går mot det.

Det var da jeg oppdaget de: TysfjordSamen Paulsen's 400 reinsdyr på fritt vinterbeite! :oh De hadde selvfølgelig nok tatt seg opp på veien for å slippe så mye snø...

Én etter én passerte jeg, og flokken ble tettere og tettere jo nærmere mopeden jeg kom. Da jeg omsider kom fram til moppa la jeg merke til at alle - absolutt alle - sto heeelt stive og stirra på meg. Det var en atmosfære som var helt magisk.. På en litt uhyggelig måte.. :8-[

Forsiktig og rolig løftet jeg mopeden opp mens jeg følte de 800 øynene penetrerte meg som røntgenstråler, og jeg bare ventet på et spark fra et eller annet sted. Men det skjedde ikke.. Isteden begynte jeg meget pent å kjøre framover. De intense blikkene stirret på meg mens jeg rolig geleidet mopeden igjennom flokken. :8-[ Det var trangt, og reinsdyra var ikke spesielt villige til å flytte seg.. Endelig kom jeg meg igjennom, og pustet lettet ut!! Tok det ganske pent resten av veien da, selv om jeg visste at dette var den eneste flokken som gikk løse. :P :p

Uansett så er nok dette en episode og en følelse jeg aldri kommer til å glemme... Den surrealistiske følelsen satte sine spor.. :D

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Surrealistiske opplevelser på 2 hjul.

Legg inn av Bjønnavind »

Jeg ser frem til å lese flere opplevelser som er "helt ute" :p

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Surrealistiske opplevelser på 2 hjul.

Legg inn av AJ »

Hørte en årntli artig vandrehistorie en gang om en motorsyklist som møtte en elg med racingsykkelen sin, dere vet, en sånn Yamazukisaki med foldeknivsittestillingen og ditto knivskarpt utseeende.
Motorsyklisten holdt en rimelig høy hastighet da han oppdaget elgen foran seg der han kjørte.
"Her kommer jeg nok ikke utenom", må den kvikke motorsyklistren ha tenkt, før han ga rulla et par ekstra centimenter og tok sikte på elgens midtparti.
Som sagt så gjort; han kjørte vinkelrett på elgen og takket være Yamasukisaki'ens sylskarpe og luftsplittende design delte elgen seg i to og Yamasukisaki-føreren kom helskinnet fra det hele. Men måtte trolig svelge et og annet elghår på veien videre. Hvor mye forteller dog ikke historien intet om.

Men alt i alt må jo dette ha vært en utrolig surrealistisk opplevelse... :prop:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Surrealistiske opplevelser på 2 hjul.

Legg inn av Crinos »

Den hørtes ut som noe å teste for Mythbusters :thumleft

Selv har jeg en høyder fra da jeg var 18/19.
Jeg hadde just møtt en gjeng motorsyklister som jeg kjente og snudde sykkelen for å ta dem igjen.
Det ble litt "knivete" kjøring hvor vi yppet hverandre til å kjøre raskere og raskere.

På den tiden kjørte jeg stivramme med bildekk bak og lang gaffel fremme toppet med Høøøøøyt styre. Kjøre egenskapene var minst like ille som det hørtes ut som...

For de lokalkjente i Kristiansand, venstre svingen med Falconbridge / Xtrata på vei til byen, når man kommer fra Vågsbygd...
Her går det to felter i samme retning... Vi var kanskje 8 sykler i følge og brukte begge feltene... Jeg lå i høyre og valgte et aktivt spor igjennom svingen... Dvs målet var å gjøre svingen så kort som mulig, med å ta i bruk begge kjørefeltene og gå fra ytterste høyre til innerste venstre for så å finne oppsette mot neste sving/bomstasjonen som kommer.

Midt i svingen kjenner jeg at hastigheten min er for høy i forhold til hvordan jeg er plassert og nedknekket mitt. Så jeg lener meg enda mer inn i svingen og det er da det skjer.... Primærdekselet tar nedi asfalten og pga jeg mer eller mindre hiver sykkelen hardere ned (pga bildekk) så er det kun forhjul og primærdeksel som har bakke kontakt.. Bakhjulet er i følge en av de andre jeg kjørte sammen med gode 5 cm oppe i lufta.

Det går som det må gå, helt ute av kontrol skjeiner jeg over og hurt ut mot høyrekanten... Til høyre ser jeg to av mine kammerater. Den ene får gasset på, mens den andre får akkurat bremst nok til at jeg sklir i mellom dem og unngår å rive dem med meg.

Mirakuløst får bakhjulet tak igjen, og sykkelen bråstopper sin sidelengse ferd og hugger fremover. Sykkelen retter seg opp, og heldigvis var svingen akkurat ferdig og veien var rett i 20 meter før høyresvingen mot bomstasjonen begynte.

Fremdeles sånn halveis uten kontroll kjemper jeg med å få kontroll på galskapen. I røkket som kom da bakhjulet plutselig tok tak (og jeg tydeligvis fremdeles hadde hatt bra vridning på gassen) mistet jeg taket på styret, og satt nå med hendene fast ca midt på styret. (fremdeles apeheng styre).
Jeg får hurtig byttet om på grepet, og får kontroll på slegga... Akkurat i tide for å hive den ned til høre for å klare svingen som jeg allerede var godt på vei inn i.

Svingen går bra og på den påfølgende sletta inn mot byen kjører jeg midt i flokken og bare rister på hodet.. For det var først da det gikk opp for meg hva som just hadde skjedd. Vell inne i byen, tar vi oppstilling på den daværende MC parkeringa midt i byen, og det er ikke før jeg skrur av motoren at jeg kjenner at hele kroppen rister av nervøsitet.

Etter to-tre kaffe kopper heiv vi oss på syklene igjen for å kjøre tilbake til Vågsbygda.. Da tok alle man alle det ganske så pent og pyntelig. Vell fremme parkerte vi syklene og jekket oss noen øl og snaket om den "syyyyyke sladden" minst ti ganger i løpet av kvelden.

Engle vakt? JA, HELT GARANTERT! :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Surrealistiske opplevelser på 2 hjul.

Legg inn av Bjønnavind »

Herlig historie Crinos! :thumleft Det er ingen tvil om at du hadde gullhår i rævva, og en slik episode glemmer man ikke lett! :)

Det er utrolig hvor mye man egentlig har opplevd når man tenker igjennom det! :scratch

Den elghistorien til AJ er jeg skeptisk til.. Den sykkelen er jo ingen knivegg, og elgen er jo ikke av isoporkuler akkurat! Får bare sende mail til mythbusters! :P :p

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Surrealistiske opplevelser på 2 hjul.

Legg inn av Intruder »

En gubbe her begynte å kjøre moped uten særlig opplæring,og etter ei stund havnet han selvsagt i grøfta...
Der lå han bevisstløs,og etter ei stund kom feieren og fant ham og prøvde å hjelpe...
Gubben våknet og fikk se denne svarte skikkelsen,og sa vantro : " Er du alt der.." :mc3
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Surrealistiske opplevelser på 2 hjul.

Legg inn av Bjønnavind »

Intruder skrev:En gubbe her begynte å kjøre moped uten særlig opplæring,og etter ei stund havnet han selvsagt i grøfta...
Der lå han bevisstløs,og etter ei stund kom feieren og fant ham og prøvde å hjelpe...
Gubben våknet og fikk se denne svarte skikkelsen,og sa vantro : " Er du alt der.." :mc3
Hahhaha!! :=D>

Brukeravatar
Irongirl
Innlegg: 182
Registrert: 08 jan 2012, 15:25
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2
Sted: Sarpsborg

Re: Surrealistiske opplevelser på 2 hjul.

Legg inn av Irongirl »

AJ skrev:Hørte en årntli artig vandrehistorie en gang om en motorsyklist som møtte en elg med racingsykkelen sin, dere vet, en sånn Yamazukisaki med foldeknivsittestillingen og ditto knivskarpt utseeende.
Motorsyklisten holdt en rimelig høy hastighet da han oppdaget elgen foran seg der han kjørte.
"Her kommer jeg nok ikke utenom", må den kvikke motorsyklistren ha tenkt, før han ga rulla et par ekstra centimenter og tok sikte på elgens midtparti.
Som sagt så gjort; han kjørte vinkelrett på elgen og takket være Yamasukisaki'ens sylskarpe og luftsplittende design delte elgen seg i to og Yamasukisaki-føreren kom helskinnet fra det hele. Men måtte trolig svelge et og annet elghår på veien videre. Hvor mye forteller dog ikke historien intet om.

Men alt i alt må jo dette ha vært en utrolig surrealistisk opplevelse... :prop:

Kanskje litt off topic med en video her.... men tror den vandrehistorien har en del sannhet i seg! :oh

[video]http://www.youtube.com/watch?v=kOkYu04R_kQ[/video]
Kanskje ikke en elg... men likevel! Dette er bare ett lite klipp av videoen, men sjåføren stopper like etter dette å ser helt uskadet ut.
Sesongstart 2012 - 26 Februar

Drive fast, drive hard, drive safe.... It's not the speed that kills you. It's the sudden stop

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Surrealistiske opplevelser på 2 hjul.

Legg inn av Rottenikken »

Hva skjedde egentlig..?
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Surrealistiske opplevelser på 2 hjul.

Legg inn av AJ »

Rottenikken skrev:Hva skjedde egentlig..?
På reprisen ser det da virkelig ut som at motorsyklisten kjører på et dyr som kommer fra venstre!? :O
Og at han treffer dyret "midtskips" og deler det i to :oh :dontknow !!??
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Irongirl
Innlegg: 182
Registrert: 08 jan 2012, 15:25
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2
Sted: Sarpsborg

Re: Surrealistiske opplevelser på 2 hjul.

Legg inn av Irongirl »

Ser slikt ut ja... finner ikke igjen orginalen men :sk?
ser helt klart at han treffer dyret på midten og det flyr jo 'deler' både til venstre og høyre. Han kjører videre også så sykkelen må jo da rett å slett ha delt dyret i to....
Sesongstart 2012 - 26 Februar

Drive fast, drive hard, drive safe.... It's not the speed that kills you. It's the sudden stop

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Surrealistiske opplevelser på 2 hjul.

Legg inn av Bjønnavind »

Det må isåfall være en kalv hvis han river det i 2! :scratch

Jeg setter heller penger på at det flyr kåpedeler etter sammenstøtet. Du ser jo kalven spinne ut i grøfta på reprisen og der ser den rimelig hel ut.. :-k

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Surrealistiske opplevelser på 2 hjul.

Legg inn av jhn »

Æ hadde samme valget som fyren med den elgen en gang, bortsett fra at det va en rein, som bare blir smågutten mot en elg. Æ valgte å styre unna, og havnet i grøfta.
Æ har bestemt for at neste gang velge æ annerledes. Men det bør være en ganske liten rein. Hvis dyret e så stort at æ treffer med løkta midt i kroppen på dyret, så e det vel store muligheter for å få dyret i egen overkropp/hodet. Da trur æ det går like galt med mæ som med dyret.
Alt avhenger av dyrets benlengde og sykkelens høyde.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Surrealistiske opplevelser på 2 hjul.

Legg inn av AJ »

Bjoennavind skrev:Det må isåfall være en kalv hvis han river det i 2! :scratch

Jeg setter heller penger på at det flyr kåpedeler etter sammenstøtet. Du ser jo kalven spinne ut i grøfta på reprisen og der ser den rimelig hel ut.. :-k
Tja.... :-k Litt uklart hva som egentlig skjer om man sjekker reprisen...

Uansett så må det ha vært en rimelig surrealistisk opplevelse... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Surrealistiske opplevelser på 2 hjul.

Legg inn av Northman »

Mener å huske at det var et rådyr eller noe som gikk ut i veien og blir delt på den videoen.

Kjørelæreren min mase fælt om dyr i veien, og regelen var: Sau og mindre er ok, større styrer man unna.

Tipset han kom med var å treffe bakparten på sauen, da spinner den vist nok rundt og ut av veien... Har heldigvis aldri testet ut dette :)

Elg har jeg sett på nært hold, tror ikke du deler den i to med god suksess...
It is better to exist unknown to the law.

Svar