"Hakkete" bremser foran...

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: "Hakkete" bremser foran...

Legg inn av TBI81 »

Crinos skrev:Jeg bytter konsekvent klosser når jeg også bytter skiver.

Klossene blir tilpasset skiven de er slitt på, og med nye skiver kan man rissikere svært dårlige bremser på gamle klosser.

På bilen min byttet jeg i fjor både skiver og klosser. Skulle jeg brukt de gamle slitte klossene på de nye skivene, ville jeg kun utnytta ca 10% av gripeflaten til klossen, før den var slitt ned og tok med hele flaten.

Gikk fra originale skiver og klosser, til EBC skiver og GreenStuff klosser, som muligens kunne ha noe å si, men tror ikke det hadde størst utfall.
Gikk fra originale skiver og klosser til EBC skiver på hojen i fjor. Kjørte noen mnd med de gamle klossene før jeg byttet klosser til EBC HH klosser og dette var ikke noe problem (men viktig å være obs). Gikk seg fort til, men det var ikke før jeg byttet til sintered klossene at jeg virkelig merket forskjell på bremsekraften. Ble til at jeg måtte bytte til stålomspunnede slanger også for å få det skikkelig bittet og enda litt mer progressiv bremsing ;)

Når jeg tenker meg om så var det litt oljesøl på skivene mine i forbindelse med lekke simringer i fjor og det krevde MYE rengjøring.

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: "Hakkete" bremser foran...

Legg inn av Mysterion »

skivene er og slitte... ingen tvil at dette er skjeve skiver da hendelen pulser skikkelig.
men kjøre litt mere med den så håpe det går seg til :D kan jo leve i håpet... hehe. billigere det...
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: "Hakkete" bremser foran...

Legg inn av Baltazar »

Men hvorfor har du fått kast i skivene..?
Kan være at hjulet ditt ikke er riktig sentrert og at dette har slitt feil på skiver klosser?...Jeg hadde kast i bremseskiven på en tidligere sykkel, og opplevde dette meget likt som du forteller. Jeg byttet skiver og klosser, og passet på å aldri bremse i regn ( nesten i allefall ) mot slutten av samme sesong begynte symptomene på kast å komme tilbake likevel.

Sjekk derfor at hjulet står riktig og sjekk styringen, om du ikke vet om rødglødende skiver har fått vann på seg da :-k

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: "Hakkete" bremser foran...

Legg inn av Mysterion »

sykkelen har vært i bakken.... og er heller ikke flytende skiver på den....
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: "Hakkete" bremser foran...

Legg inn av Baltazar »

Mysterion skrev:sykkelen har vært i bakken.... og er heller ikke flytende skiver på den....
Aha...

Nye skiver da....Kose jobb :\m/:

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: "Hakkete" bremser foran...

Legg inn av Mysterion »

slenge den opp på noen depot støtter og frem med måleuret vel... bare det at min står på depotstøtta nå.. så kan vente litt... :D
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: "Hakkete" bremser foran...

Legg inn av Baltazar »

men kan du bytte en helstøpt bremseskive ut med både flytende skiver og flytende kalippere ?

Kanskje en ide for å forhindre fremtidig kast?

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: "Hakkete" bremser foran...

Legg inn av Crinos »

Om det er doble skiver på den, skal det i grunn kjøres ekstremt hardt før det går varmgang i skivene selv når det ikke er flytende.

Jeg har LANGT fra flytende på min blytunge HD og kast i skiva er ikke et problem, og jeg bruker så og si kun forbremsa. Bakbremsen er kun til pynt og for at biltilsynet skal være fornøyde! :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: "Hakkete" bremser foran...

Legg inn av Pollti »

Bjoennavind skrev:
Irongirl skrev: Føler at det ser ut som om jeg sitter og jokker på sykkelen :lol
Det er da vel ikke noe å skamme seg over det? Det er jo bare et snodig tegn på at du er glad i sykkelen din! :thumleft
Snodig er det ikke, det er bare naturlig biologisk bestemt ! Nesten helt på ånkli. :-k

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: "Hakkete" bremser foran...

Legg inn av Pollti »

Crinos skrev:Bakbremsen er kun til pynt og for at biltilsynet skal være fornøyde! :)
Tjaaaa, syntes bakbremsen er grei å ha jeg ? Kjørelærerene er nok ikke umiddelbart enige med deg etter hva jeg plukket opp i kjøregården i fjor. De anbefalte så nært som mulig 50/50 etter hva jeg skjønte. Men siden vi ikke kjørte køstom så kan det hende svaret blir anderledes hvis rumpa flyttes ?

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: "Hakkete" bremser foran...

Legg inn av Mysterion »

bruker selv nesten ikke bakbrems. kun ved kryss da jeg ofte holder den på bremsen. veldig sjeldent når jeg kjører.

Har ikke målt skivene. bare kjent på dem, og di er en del slitt. smt sykkelen vært i bakken. kanskje en kloss har hengt seg? får ta en titt på det.
med så mye pulsing som det er på denne vil jeg tro en nødbrems i høy hastighet vil være jævlig.
jeg får ta meg en tur med den og prøve litt....
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: "Hakkete" bremser foran...

Legg inn av Bjønnavind »

Pollti skrev:
Bjoennavind skrev:
Irongirl skrev: Føler at det ser ut som om jeg sitter og jokker på sykkelen :lol
Det er da vel ikke noe å skamme seg over det? Det er jo bare et snodig tegn på at du er glad i sykkelen din! :thumleft
Snodig er det ikke, det er bare naturlig biologisk bestemt ! Nesten helt på ånkli. :-k
Jeg så faktisk en dokumentar om dette.. Mekofili er et faktum som jeg fant ganske snodig! :p

Denne videoen er del 1 av 5. Ganske interressant faktisk. Men beklager til Irongirl; dette er :offtopic

[video]http://www.youtube.com/watch?v=mjeqlmb7Ri8[/video]

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: "Hakkete" bremser foran...

Legg inn av ArcticTiger »

Her er en tråd med litt info om skeive skiver: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=12&t=2477" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Irongirl
Innlegg: 182
Registrert: 08 jan 2012, 15:25
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2
Sted: Sarpsborg

Re: "Hakkete" bremser foran...

Legg inn av Irongirl »

Takk for mange gode tips :thumleft bare gleder meg til å få byttet ut ting og få sykkelen ordentlig i stand... er forresten ikke jeg som har vært i bakken med sykkelen :D bare så det er sagt, hehe!

Får se ann litt hva prisforskjellene er før jeg bestiller meg deler.... så får gubben sette i gang med en gang de kommer i posten :janikk
Sesongstart 2012 - 26 Februar

Drive fast, drive hard, drive safe.... It's not the speed that kills you. It's the sudden stop

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: "Hakkete" bremser foran...

Legg inn av tagesk »

Baltazar skrev:Jeg byttet skiver og klosser, og passet på å aldri bremse i regn ( nesten i allefall ) ....
Kan du forklare hvorfor du ikke bremser når det regner?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar