Kjede, reim og kardangdrift.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av fikse »

Min forrige sykkel (Deauville) hadde kardang. Den bare virket. Ble byttet olje på 1 gang, da den var relativt ny. Neste gangs service var vel ved 100.000KM elns! Det veide sikkert sine kilo, men du verden så behagelig å bare glemme den!

Nå kjører jeg med kjede, og hater hver dag! Nå på vinteren ruster det som bare rakkeren, og det må smøres latterlig ofte. Nå som veiene er hvit av salt eller snø eller is, må jeg smøre annenhver dag, omtrent. Dvs, kan utsette det litt nå når jeg bruker ACF-50 på kjedet, men likevel aldri lenger enn 1 gang i uken. Garasjegulvet og sykkelen får flekker. Det rakler, støyer, og må justeres. Nei, kjede er noe dritt. Bokstavelig talt! :bananas
Sikkert fint om en bare kjører på sommeren, men nå om vinteren er det søppel. Hvorfor kan de ikke bare lage en tett kjedekasse av det? Så kjedet ligger i et støvfritt oljebad? Da hadde jo alle ulempene forvunnet som dugg for solen :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av tagesk »

MaxTron skrev:Noen som har peiling på hvordan det er med effekttap på reim kontra kjede?
Det er friksjonen internt i materialet som skaper varme i beltet, tilsvarende som det er friksjonen i leddene når de bøyes som skaper varme i kjedet.
Men et kjede er ikke s varmt at det er noe å snakke om.
Nå har riktignok et kjede svært god kjøling (stor overflate), men jeg kan ikke tro at det er mye energi som går tapt der.
Et belte blir heller ikke varmt (lunket er ordet).

Eller med andre ord tror jeg det i begge tilfeller er så lite som går tapt at forskjellen mellom lite og enda mindre ikke er noe som bør tippe en avgjørelse ene eller andre veien.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av Crinos »

tagesk skrev:
MaxTron skrev:Noen som har peiling på hvordan det er med effekttap på reim kontra kjede?
Det er friksjonen internt i materialet som skaper varme i beltet, tilsvarende som det er friksjonen i leddene når de bøyes som skaper varme i kjedet.
Men et kjede er ikke s varmt at det er noe å snakke om.
Nå har riktignok et kjede svært god kjøling (stor overflate), men jeg kan ikke tro at det er mye energi som går tapt der.
Et belte blir heller ikke varmt (lunket er ordet).

Eller med andre ord tror jeg det i begge tilfeller er så lite som går tapt at forskjellen mellom lite og enda mindre ikke er noe som bør tippe en avgjørelse ene eller andre veien.

[TaSK]
Jeg stiller meg helt blank i forhold til fasittsvaret, men jeg vet at mange custombyggere i Harley verdenen bytter til 3 tommers belt for at det tåler effekten bedre enn dobbelt lags kjede. (Dette er i primæren, altså overføringa mellom motor og gearkasse).
På belt som brukes på motorsykler er det jo alltid tenner på beltet og drivhjulene (pulleys), så varmefriksjon tror jeg ikke er så stor som på fks industriell belt drift, der "clutchen" er rett og slett hvor stramt beltet er.

Link til BMW F800 final drive belt.
http://0.tqn.com/d/motorcycles/1/0/2/F/ ... _Drive.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Klassisk harley belt primær med automatisk belt strammer.
Bilde
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av Haavar »

Den største ulempen med kardang er heise effekten. Sykkler med kardang har en tendens til å heise bakenden ved gasspådrag. BMW har diverse ledd og stag i svingarmen for å motvirke dette som igjen øker vekten og prisen på kardang drift. Personlig fåretrekker jeg kjedestøy og oljegris fremfor kardangheis og ekstra vekt.
Yamaha TR1 hadde kjesedrift i forseglet kasse som dempet lyd og forlenget levetiden på kjede og drev. Men vakkert var det ikke.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av MaxTron »

Hva er det som egentlig er negativt med "Heise-effekten"?

Ja, den heiser seg litt opp bak ved gasspådrag, og "setter" seg litt når en slipper gassen og motoren bremser.
Skjønner ikke at dette skal ha noe videre å si... Er vel mere en vanesak..

Med kjede er "heise-effekten" omvendt, men ikke riktig så kraftig..
Er dette spesielt positivt, eller bare en vanesak det og? Men omvendt???
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av Relax »

Reimdrift ser ut til å være enklere og billigere, og dagens reimer holder " i all evighet" ( som er omtrent fram til neste service) ... For de aller fleste her sitt bruk, og på så nye sykler det er snakk om, så er reim kontra kardang kun av teoretisk interesse :)
Men, jepp, teori er morsomt i vintermånedene ....
"Do the right thing"

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av tagesk »

Haavar skrev:BMW har diverse ledd og stag i svingarmen for å motvirke dette som igjen øker vekten og prisen på kardang drift.
Jeg tror det riktige er å si at "BMW har ett ledd og ett stag for å forhindre løft."
Løsningen heter Paralever.

Enden går ned på en sykkel (eller bil) under akselerasjon. Det endrer kjøreegenskapene. Paralever-løsningn gjør at "løftet" er omtrendt like stort som "siget". Dermed får man betydelig bedre kjøreegenskaper (fjæring etc) under pådrag.
For eksempel gjør det at sykkelen gir et meget stabilt og solid inntrykk under svingkjøring.
Selv med fullt gass ut av svingen føles den svært trygg og forutsigbar.

Resultatet kan vi se på salgstallene.

Det er mange grunner til ikke å kjøpe BMW sin R- eller K-serie.
Jeg tror ikke så mange er enig med deg i at kjøreegenskapene er på den listen.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av Haavar »

tagesk skrev:
Haavar skrev:BMW har diverse ledd og stag i svingarmen for å motvirke dette som igjen øker vekten og prisen på kardang drift.
Jeg tror det riktige er å si at "BMW har ett ledd og ett stag for å forhindre løft."
Løsningen heter Paralever.

Enden går ned på en sykkel (eller bil) under akselerasjon. Det endrer kjøreegenskapene. Paralever-løsningn gjør at "løftet" er omtrendt like stort som "siget". Dermed får man betydelig bedre kjøreegenskaper (fjæring etc) under pådrag.
For eksempel gjør det at sykkelen gir et meget stabilt og solid inntrykk under svingkjøring.
Selv med fullt gass ut av svingen føles den svært trygg og forutsigbar.

Resultatet kan vi se på salgstallene.

Det er mange grunner til ikke å kjøpe BMW sin R- eller K-serie.
Jeg tror ikke så mange er enig med deg i at kjøreegenskapene er på den listen.

[TaSK]
Ok. Med diverse stag og ledd mente jeg at BMW har brukt forskjellige stag plasseringer og vinkler opp gjennom årene. skal vi være pirkete så er det riktige "BMW har TO ledd (ett på drivakselen og ett på svingarmen) og ett stag for å forhindre løft." Eller? ;-).
Jeg skrev at BMW har stag og ledd i svingarmen for å motvirke løft. Nevnte jeg noe om at BMW har dårlige kjøreegenskaper? BMW med paralever og telelever eller duolever er vel de stødigste sykklene noensinne laget. Øverst på min motorsykkel ønskeliste står BMW HP2 Sport. :\m/:

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av Haavar »

MaxTron skrev:Hva er det som egentlig er negativt med "Heise-effekten"?

Ja, den heiser seg litt opp bak ved gasspådrag, og "setter" seg litt når en slipper gassen og motoren bremser.
Skjønner ikke at dette skal ha noe videre å si... Er vel mere en vanesak..

Med kjede er "heise-effekten" omvendt, men ikke riktig så kraftig..
Er dette spesielt positivt, eller bare en vanesak det og? Men omvendt???
Det negative med "heise effekt" er tyngdepunkttforskyvingen og bakkeklaring i sving. Gasspådrag i sving detter sykkelen inn i svingen. motorbrems kan risikere at sykkelen subber.
Men det er som du sier en vane sak og smak og behag . Tunge sykkler med lang svingarm merker man ikke "heisen" så godt. Men prøv å kjør en XJ 650 eller en BMW uten paralever litt aktivt på svingete vei så merker du hvor negativt denne "heisinga" er. På en fullblods tourer er det en selvfølge med kardang. Hvem ønsker vel å ligge på bakken å justere kjede under sideveskene på en tourer når man er på langtur?

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av tagesk »

MaxTron skrev:Hva er det som egentlig er negativt med "Heise-effekten"?

Ja, den heiser seg litt opp bak ved gasspådrag, og "setter" seg litt når en slipper gassen og motoren bremser.
Skjønner ikke at dette skal ha noe videre å si... Er vel mere en vanesak..

Med kjede er "heise-effekten" omvendt, men ikke riktig så kraftig..
Er dette spesielt positivt, eller bare en vanesak det og? Men omvendt???
Her er det flere ting ute å går samtidig.

Alle kjøretøy med fjæring vil "sette seg" når de akselererer.
Det er fordi akselerasjonen skaper en "forskyvning" av tyngepunktet.
Kjøretøyet (sykkel, bil) blir "tyngere" bak.
Denne "tyngden" gjør at fjæren presses sammen.
Uavhengig av om du har forhjulstrekk, firehjul, kjede eller aksling.

I tillegg fører denne "forskyvningen" til at fronten blir lettere.
Derfor, i tillegg til at enden presses ned, løftes OGSÅ fronten opp.
Det er fjæren som løfter fronten fordi vekten blir mindre.

Fordi både bakfjæren er mer sammenklemt, og samtidig forfjæren er mer strukket, har en sykkel under aks en annen geometri enn ved jevn fart.
Alle som har forsøkt å brått slippe eller øke gassen i en sving vet godt hva som skjer.
Sykkelen endrer brått retning.
Det er fordi geometrien endrer seg.

Om man hadde aksling istedenfor kjede (eller belte) på en motorsykkel, da skapes denne aksen ved en vridning. Denne vridningen føltes i sykkelen som et sideveid "dytt", og fordi føreren naturligvis motvirker det, som et løft.
Paralever-løsningen motvirker det. Når man snakker om dette løftet er det viktig å skille mellom sykler med og uten Paralever.
En BMW under akselerasjon får løft foran som alle andre, men ikke siger sammen bak.

Det man skal venne sseg til, det er at sykkelen ikke siger sammen når man drar på.
Det blir en definisjonssak om "ikke sige sammen" er det samme som "et løft".
Men én ting er helt sikkert: Detsom teller er avstanden fra setet til bakken.
Den øker ikke under akselerasjon.

Siden jeg er på Newton-kjøret: Det samme skjer når man bremser.
Fronten presses sammen (fordi man får en vektforskyvning) og enden løfter seg fordi man får mindre vekt der.
Unntatt, naturligvis, på BMW.
Der gjør løsningen med Telelever at fronten ikke trykkes sammen.
Likevel får man samme løftet bak (fordi vekten er mindre).
Når en vanlig sykkel stopper, da detter enden ned OG fronten reiser seg opp.
På BMW er det utelukkende enden som detter.

Det som gjir BMW så gode kjøreegenskaper, den følelsen av stabilitet, er nettopp at geometrien er nesten identisk uansett om du gasser eller bremser. ELler med andre ord: når du svinger er det færre overraskelser i vente.
De fleste synes det er en god ting!

Jeg finner ikke mitt eksemplar av Motorcycle Dynamics akkurat nå så jeg kan ikke vise til sidenummer for alle detaljer man måtte ønske.
Men jeg oppfordrer alle som tror at en BMW bygget efter 1995 løfter på hekken under pådrag til å lese mindre på Internett og heller prøve en BMW.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av Crinos »

For hvert innlegg jeg har lest her av deg tagesk, har jeg mer og mer lyst på BMW som neste sykkel! :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av Crinos »

Forøvrig... En grei link som viser til hva tagesk beskriver. http://www.motorbikestoday.com/features ... elever.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av Northman »

Crinos skrev:For hvert innlegg jeg har lest her av deg tagesk, har jeg mer og mer lyst på BMW som neste sykkel! :thumleft
Etter å ha prøvd to, er jeg ikke i tvil om at det er gode sykler, men fremdeles ikke noe som frister :) Kan jeg anbefale en japansk plastrakett? Det gir en god dose kjøreglede det også ;)
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av AJ »

Crinos skrev:For hvert innlegg jeg har lest her av deg tagesk, har jeg mer og mer lyst på BMW som neste sykkel! :thumleft
:knegg
Vel...
Og jeg må bare erkjenne at jeg får mer og mer lyst på nettopp Moto Guzzi når jeg leser postene til tagesk...
hva er egentlig feil med meg :dontknow

Skal for øvrig skrive en sak om en lettere ombygd Moto Guzzi fra 1978 om en ukes tid eller to... Det gleder jeg meg virkelig til \:D/ Dansken som eier sykker'n har sikkert mye morsomt å fortelle om den... :P :p
Havner vel et par bilder her på forumet også, tenker jeg, uten at avisa legger seg opp i det...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kjede, reim og kardangdrift.

Legg inn av tagesk »

Crinos skrev:For hvert innlegg jeg har lest her av deg tagesk, har jeg mer og mer lyst på BMW som neste sykkel! :thumleft
Jeg har en venn som pleide å kjøre en BMW R1100RT.
Så fikk han jobb hos H-D.
Å komme på jobb hos en H-D dealer på en BMW, det er faktisk ikke mulig. :8-[
Derfor kjører han H-D for tiden.

Han er mekaniker, og sier
  • Byggekvaliten er ikke dårligere på H-D enn på, for eksempel, BMW. Den var det, men er ikke det i dag.
  • Belte er ikke dårligere enn kardang. Men det forutsetter at du holder deg på asfalt. Det vil si, belte er mer utsatt selv om det er like pålitelig (greier jeg å fortelle hva jeg mener her?)
  • Det er kult å dra på BMW-treff, men H-D miljøet er noe helt annet.
  • Om du tror det er mye utstyr å få til BMW vet du ikke hva du prater om.
Men......han sier også at om det på en moderne BMW er brukt to 10mm skruer kan du være sikker på at 9mm skruer ikke er tilstrekkelig, og at én skrue ikke er tilstrekkelig. På en H-D kan du miste en bolt eller bytte en 7/8" bolt med en 1/8" uten at det gjør noe; det er likevel seks andre bolter som gjør jobben.

Når en 12GS med 115HK, overliggende kammer, smøremyk traction control, ABS, og en ramme som ikke veier ett gram mer enn nødvendig, når en slik suser forbi, da hører jeg at han sukker.

Hr Crinos: Kom og besøk meg i mitt kjøkken!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar