Krypstrøm
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Sted: Kristiansand
Krypstrøm
Hei,
følgende problem: Batteriet er nytt ifjor. Ladestrøm målt til 13,9. Men plutselig var det tomt ?!?!? :
Etter starthjelp og turen i garasjen var det målig av ladestrøm og påkobling til batterilader....
Men nå står jeg her og lurer .... har tatt av +kabelen og klemt en ampermeter imellom. den målte 0,3 amper uten at noen forbruker var igang (nøkkelen var dratt ut). Noen som har en ide hvor det kommer fra ???
Dortmunder
følgende problem: Batteriet er nytt ifjor. Ladestrøm målt til 13,9. Men plutselig var det tomt ?!?!? :
Etter starthjelp og turen i garasjen var det målig av ladestrøm og påkobling til batterilader....
Men nå står jeg her og lurer .... har tatt av +kabelen og klemt en ampermeter imellom. den målte 0,3 amper uten at noen forbruker var igang (nøkkelen var dratt ut). Noen som har en ide hvor det kommer fra ???
Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
Det kan kanskje være at det ligger en forbruker som trenger strøm ved stillstand? Klokke, memory på radio, et eller annet knyttet til datastyring e.l. ?
På min Voyager trekker klokka og memoryfunksjonen på radioen strøm uansett. Men jeg har ikke målt hvor mye dette utgjør.
På den Z750S'en jeg hadde trakk motorstyringa strøm ved stillstand.
Vet ikke om dette er aktuelt på din sykkel, men verdt å sjekke.
På min Voyager trekker klokka og memoryfunksjonen på radioen strøm uansett. Men jeg har ikke målt hvor mye dette utgjør.
På den Z750S'en jeg hadde trakk motorstyringa strøm ved stillstand.
Vet ikke om dette er aktuelt på din sykkel, men verdt å sjekke.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Sted: Kristiansand
Hehe, ikke mye radio og klokke på min cruiser :-)
Motorstyringa, har jeg noe sånt ??? :Laughing:
Dette blir nok en vinter i garasjen med en multimeter i den ene hånda og en kald øl i den andre ... og så måle alt som er av kabler... så få jeg ryddet litt samtidig ...
Dortmunder
Motorstyringa, har jeg noe sånt ??? :Laughing:
Dette blir nok en vinter i garasjen med en multimeter i den ene hånda og en kald øl i den andre ... og så måle alt som er av kabler... så få jeg ryddet litt samtidig ...
Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Sted: Kristiansand
Det enkle er oft det beste... men ikke alltid kommer man selv på det. Takk for tipset, hadde faktisk ikke tent på det :oops:mekkern skrev:første du kan prøve er å ta en og en sikring hvis det stopper da har du kretsen... hvis ikke er det føre sikringene..
Hehe, ble forresten ikke feilsøking igår, bare pils :
Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
Det kan bli mye lettere å feilsøke etter ei kasse med pils. Da lager man som regel så mye rot at man i ettertid ikke kan unngå å finne feil. :shock:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- rogg
- Innlegg: 3339
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Sted: Berger
- Kontakt:
Re: Krypstrøm
Funnet ut av problemet???Dortmunder skrev:Hei,
følgende problem: Batteriet er nytt ifjor. Ladestrøm målt til 13,9. Men plutselig var det tomt ?!?!? :
Etter starthjelp og turen i garasjen var det målig av ladestrøm og påkobling til batterilader....
Men nå står jeg her og lurer .... har tatt av +kabelen og klemt en ampermeter imellom. den målte 0,3 amper uten at noen forbruker var igang (nøkkelen var dratt ut). Noen som har en ide hvor det kommer fra ???
Dortmunder
Vet ikke om du har funnet ut av problemet, men det er ingen forbrukere som skal bruke 0,3 amp ved stillstand.Jalmar skrev:Det kan kanskje være at det ligger en forbruker som trenger strøm ved stillstand? Klokke, memory på radio, et eller annet knyttet til datastyring e.l. ?
På min Voyager trekker klokka og memoryfunksjonen på radioen strøm uansett. Men jeg har ikke målt hvor mye dette utgjør.
0,3 amp tilsvarer 3,6 watt. Et slikt forbruk tømmer et 14 Ah batteri fullstendig på under 2 døgn.
Her må det være en krypstrøm eller en defekt forbruker som stjeler strømmen. Gjør som "Mekkern" beskriver: ta ut en og en sikring og deretter koble ut en og en forbruker på den sikringskursen som er "synderen".
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Sted: Kristiansand
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Sted: Kristiansand
Takk for tipset, skal sjekke med en gang ølet ikke fryser lenger i garasjenmekkern skrev:dra ut kontakten til laderegulatoren/likeretter.
det kan være en diode som er defekt..
eller ta av hovedkabel på startrelee...
ellers kan du ta av plussledning på tenningslås...glideplaten på tenningslåsen kan ha irret/møkkete..
Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!