MCmekaniker

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

MCmekaniker

Legg inn av JK95 »

Da lurer jeg litt, siden jeg snart skal velge VG2 og ikke er helt sikker :scratch Er det noen som vet om det finnes arbeid for nyutdannet motorsykkelmekaniker? Jeg vet at det er umulig å få jobb innen bil, men jeg vet ingenting hva MC angår ](*,)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: MCmekaniker

Legg inn av Crinos »

Jeg vet at her i Kristiansands området er det relativt lett å få jobb som bilmekaniker men mc mekaniker er heller vanskelig.
MC butikker må jo bassere meste parten av inntektene sine i sesong halvåret, og i PMS tiden er det ofte langt dårligere omsetning som gjør at det er vanskelig.

De jeg har hørt fått jobb i omeng som mc mekaniker har fått jobben fordi de har vist seg å være dyktige hobby mekanikere som "alle" bruker, og da er godt kjent i miljøet.

Ting er nok forskjellig fra landsdel til landsdel, så hva tilfellet er der du bor, må du nesten gjøre en liten undersøkelse på :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: MCmekaniker

Legg inn av Intruder »

Hvis du ser på MC-forhandlere på Finn får du noen å kontakte... :skriver :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MCmekaniker

Legg inn av LordShaft »

Jeg har et råd til folk som skal utdanne seg. Tenk i mye større bilde!! Akkurat i dag har du sikkert lyst å bli mc-mekaniker pga motorsykkel er din største hobby/lidenskap.. Men å skru på alle andre sine sykler når mest lyst er å kjøre er ikke like kult.

Jeg ville gått for ett fagbrev uansett. Å da innen mekanisk eller elektro. Alle jobber i nordsjøen osv krever at du har mekanisk fagbrev.

Jeg selv startet ut som tømrer, mest bare for å få meg fagbrev. Også gikk veien innom brannvesent, også videre i nordsjøen. Nå jobber jeg som service ingeniør og klatrer i nordsjøen :-) Så tenk deg godt om, å tenk framover! Lytt gjerne til andre med lignende erfaringer :-)

Mvh
-Shaft-

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: MCmekaniker

Legg inn av Svolp »

Godt tips fra LordShaft...
Jeg er utdanna kokk og valgte det fordi det trivdes jeg med den gangen, skulle jeg valgt fagbrev i dag hadde jeg valgt anderledes. Planen min var hele veien og begynne i brannvesenet men jeg trengte et fagbrev. Kunne ha blitt tømmermann, elektriker, rørlegger osv men det var mat som interesserte meg. Plan B var og komme seg offshore som forpleiningssjef hvis jeg ikke fikk jobb i brannvesenet.

Er nå på mitt 5 år i vesenet og stor trives, kunne ikke tenkt meg noe annet og siden jeg går turnus har jeg masser av tid til og drive med hobbyer og andre ting.
Lykke te!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: MCmekaniker

Legg inn av Mysterion »

vil anbefalle deg å IKKE ta deg jobb samme som hobbyen din...selv var jeg ett bil mennesker før. men etter å jobbet med den driten noen år blei jeg drittlei alt som heter bil, og gikk over til mc.... angrer ikke for det... men endte med jeg solgte en rimelig fet bil bare for å få den bort.
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 727
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: MCmekaniker

Legg inn av JanK »

Svolp skrev:Godt tips fra LordShaft...
Jeg er utdanna kokk og valgte det fordi det trivdes jeg med den gangen
Hvordan er det å være kokk i norge, jobbmuligheter/lønn etc? Det jeg har lest på nettet har ikke vært særlig oppløftende...
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: MCmekaniker

Legg inn av Svolp »

JanK skrev:
Svolp skrev:Godt tips fra LordShaft...
Jeg er utdanna kokk og valgte det fordi det trivdes jeg med den gangen
Hvordan er det å være kokk i norge, jobbmuligheter/lønn etc? Det jeg har lest på nettet har ikke vært særlig oppløftende...
Det og jobbe som kokk på land i Norge er crap, med mindre du treffer blink med et eller annet. Derfor som tidligere nevt var det offshore som gjaldt hvis jeg skulle ha fortsatt. Dårlig lønn, masse stress, dårlig arbeidsmilijø (mange plasser) og ukurante arbeidstider. Når folk sier at dem vil bli kokk så forteller jeg dem at de bør velge noe annet. Stort sjokk og komme fra skole til læreplass og se hvordan det er men for all del.. Det finnes forskjeller. Det og være kokk er en lidenskap og en livstil, ikke en fremtid er det mange som sier. Sier meg enig i den.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 727
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: MCmekaniker

Legg inn av JanK »

Svolp skrev:Det og jobbe som kokk på land i Norge er crap....
Ja det var det jeg var redd for. Takk for svar. :thumleft
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MCmekaniker

Legg inn av LordShaft »

Kjempe digrisjon, men kanskje du kjenner Tomas, siden du jobber i stavanger brannvesen Svolp? gud jeg kommer ikke på etternavnet i farten, han er fra ellingsøya, utenfor ålesund. Gift med en Lisbeth syversen :-)

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: MCmekaniker

Legg inn av Pollti »

LordShaft skrev:Jeg har et råd til folk som skal utdanne seg. Tenk i mye større bilde!!

Og det tror jeg ikke mange ungdommer er i stand til ? Prøvde å ha en samtale med en svigersønn aspirant som går fra strøjobb til strøjobb og spurte om hva han hadde tenkt seg fremover. Suzuki Kråka er vel passe klar for å formere seg og slå seg til ro men det skjønner ikke beileren :-k Svaret jeg fikk var at han ville ta dørvakt kurs i vinter for å ha noe å #falle tilbake på # ](*,) Haus Gestapo tillot bikkja i senga den natta så noe godt kom ut av det om ikke noe annet.Bedre å grine på ryggen til Pit Puddelen enn ryggen til ØKH ?
Suzuki Kråka reiser mot Ragnhilds Rike til høsten etter planen for etterutdannelse så jeg håper at hun kommer hjem med en trønder med bart, hvite tennissokker og utgåtte mokkasiner. :knegg
Selv har jeg endt der jeg er etter yrkesvalg som 15 åring. Tilfeldighetene har tatt meg fra et ønske om å vaske maling og pikke rust til øverste sjef ombord. Så tok tilfeldighetene meg videre inn på et kontor før jeg gikk nesten amok over rutine øvelser ved skrivebordet. Så da tok jeg skrittet over fra øvste plageånd ombord og litt under skrivebords admiral. Og der trives jeg godt. Nå er jeg så innkjørt i det jeg gjør at det er nesten litt skummelt det og :roll Godt at gutta over meg setter meg på plass av og til når primadonna nykkene rykker for mye. Hadde jeg sett dette for meg da jeg reiste hjemmefra som 15 åring ? Nei det gjorde jeg ikke, og det gjorde ikke mora mi heller. Hun griner enda pga pøbelen hun har født som aldri har fulgt vanlige normer men enda ble det folk av faenskapet !

Har du lyst til å bli Mc mekaniker så bli det. Resten går seg til etterhvert. :janikk Dette går så greit så. :janikk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCmekaniker

Legg inn av AJ »

Pollti skrev: Har du lysst til å bli Mc mekaniker så bli det. Resten går seg til etterhvert. :janikk Dette går så greit så. :janikk
Helt enig!
Igjen mye fornuftig fra Pollti, pent og pyntelig pakket inn i ord og uttrykk som lar seg forstå... :knegg

Satse på et Triumph-verksted så ender unggutten kanskje med å kunne få kurse seg på Triumph-fabrikken i Store Brittania, som jeg vet noen mekkere på Triumph-verksteder rundt omkring har fått muligheten til :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: MCmekaniker

Legg inn av Pollti »

Hvor fornuftig det er vet jeg ikke så mye om siden jeg aldri har veldig mye fornuftig i yrkesvalget mitt for å være ærlig. :[-( Har bare utfordret ting som jeg har interessert meg og det betalere seg nå ihvertfall ! Mye strev,slit og møl underveis men nå går det storveis ihvertfall).Med 3 "barn" som lurer på videreutdannelse så er mitt råd enkelt; Har du lyst så gjør det ! Tar du ikke utfordingen så angrer du kanskje senere i livet og det er ikke bra. 1 er interiørdesigner ( skjønner ikke en dritt av sånt men OK((Er så mye fedre ikke skjønner)), 1 er i ferd med å bli Web Designer (tror jeg...) og Suzuki Kråka vil bli sjåførlærer. 2 av de har sitt utgangspunkt i helsevesenet. Uansett, utdannelse er aldri bortkastet.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: MCmekaniker

Legg inn av rogg »

Å gjøre det en har lyst til er viktig. Få råd er greit, men gjør det du selv ønsker og vil gjøre. Vi trenger dyktige MC-mekanikere her til lands. om det blir Engelsk, Tysk eller norsk utdannelse får du finne ut av selv. Det kommer an på hva du liker.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCmekaniker

Legg inn av mekkern »

Et fagbrev er alltid kjekt...

Begynte i Skipsindustrien ,så biler, så verkstedindustri og nå kommunalteknikk..

Er også et + å engasjere seg i jobben. ;-)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar