OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av SuperMorten »

simpson skrev: Dieselfenomenet er hovedsakelig gjelende i nordeuropa. Resten av verden er det veldig lite Diesel.
Mulig vi 2-300 mil her har skjønt noe ikke resten av verdens 7 mrd har forstått?
To feil her. Tror vi har et par "italienere" her inne, som sikkert kan bekrefte det jeg sier, men de er store på diesel. Jeg har vært på jobbreiser i Italia flere ganger, og alltid hatt leiebil. Som regel en liten Fiat, eller tilsvarende. Alltid diesel, uansett hvor liten bilen er. Sånn har det vært der siden 2005 minst.. (kun min erfaring). Men jeg tror ikke Italia er nordeuropa..?

Verdens 7 mrd forstår nok ikke mye av diesel/bensin diskusjonen da det er drøy EN mrd biler i verden.

http://www.tu.no/industri/motor/2012/09 ... r-i-verden" onclick="window.open(this.href);return false; (er riktignok ikke helt ny, så legg noe)

Diesel-fenomenet som du kaller det er et resultat av økonomi og kostnader. I USA hvor bensin har vært tilnærmet gratis, har ikke forbruk vært noe tema, før Gro H.B. var over og snakket om miljøvern en gang for 12-15 år siden. Her hjemme gikk Jens ut og sa at diesel var mest miljøvennlig, og anbefalte diesel.. Resten av historien kjenner vi..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

SuperMorten skrev:
simpson skrev: før Gro H.B. var over og snakket om miljøvern en gang for 12-15 år siden. Her hjemme gikk Jens ut og sa at diesel var mest miljøvennlig, og anbefalte diesel.. Resten av historien kjenner vi..
Miljøvennlighet er jo ikke noe fortrinn, siden alle Dieselbileiere fikk økte miljøavgifter.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
SuperMorten skrev:
simpson skrev: før Gro H.B. var over og snakket om miljøvern en gang for 12-15 år siden. Her hjemme gikk Jens ut og sa at diesel var mest miljøvennlig, og anbefalte diesel.. Resten av historien kjenner vi..
Miljøvennlighet er jo ikke noe fortrinn, siden alle Dieselbileiere fikk økte miljøavgifter.
det var det for 12-15 år siden. Da var dieselen mer miljøvenlig og fikk redusert avgift pga det hvis jeg ikke husker feil.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
SuperMorten skrev:
simpson skrev: før Gro H.B. var over og snakket om miljøvern en gang for 12-15 år siden. Her hjemme gikk Jens ut og sa at diesel var mest miljøvennlig, og anbefalte diesel.. Resten av historien kjenner vi..
Miljøvennlighet er jo ikke noe fortrinn, siden alle Dieselbileiere fikk økte miljøavgifter.
det var det for 12-15 år siden. Da var dieselen mer miljøvenlig og fikk redusert avgift pga det hvis jeg ikke husker feil.
Det var ikke mer miljøvennlig, men staten påsto dette og "alle" kjøpte Diesel.
Etterpå sa staten at de hadde feil informasjon og la på Dieselavgiftene igjen.
Så det var vel ett stunt fra AP/SV

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av JohnnyTh »

De trodde det var mer miljøvennlig burde jeg vel skrevet.

Hvorfor er det egentlig du mener det er bedre i en vanlig bil med bensinmotor kontra diesel?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

Hva som er best er jo avhening av bruken.
Den ene har fordeler og bakdeler som den andre ikke har og motsatt.
Grunnen til at JEG ikke vil ha diesel er bla dette med sommer/vinter diesel. Ofte ikke problem, men kan bli det hvis du fyller en plass og reiser til kaldere plass på samme tanken.
Annen ting er det utrolig korte effektomeråde, lyden, lukten, grisete å fylle/søle, dyrere eu/års avgift. Ikke problem, men mer av prinsipp.
Kjører du tom er det ikke alltid å starte opp igjen, tidligere var varmeapparat ett stort problem, men det har blitt bedre.
Også slipper jeg og tenke på turbohavari, som desverre ikke er direkte uvanlig.
Partikkelfilter på nye biler har lett for å bli tette, og de KOSTER flesk.
Men om jeg sier, bare kjør Diesel, bare jeg slipper.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:Hva som er best er jo avhening av bruken.
Den ene har fordeler og bakdeler som den andre ikke har og motsatt.
Grunnen til at JEG ikke vil ha diesel er bla dette med sommer/vinter diesel. Ofte ikke problem, men kan bli det hvis du fyller en plass og reiser til kaldere plass på samme tanken.
Annen ting er det utrolig korte effektomeråde, lyden, lukten, grisete å fylle/søle, dyrere eu/års avgift. Ikke problem, men mer av prinsipp.
Kjører du tom er det ikke alltid å starte opp igjen, tidligere var varmeapparat ett stort problem, men det har blitt bedre.
Også slipper jeg og tenke på turbohavari, som desverre ikke er direkte uvanlig.
Partikkelfilter på nye biler har lett for å bli tette, og de KOSTER flesk.
Men om jeg sier, bare kjør Diesel, bare jeg slipper.
Tror vi er enige her. Du liker bensin best og det er jo en ærlig sak.
Jeg har hatt dieselbil i mange år, oftest parallelt med bensinbiler og har vært veldig fornøyd med det. HK til forbikjøringer er det som regel nok av. Når man tar seg en Europatur i nu og ne så er det bare å sette cruisekontrollen på 170 km/t og kose seg.
Jeg har aldri hatt problemer med sommer/vinter diesel. Men så pleier aldri dieselen å bli særlig gammel på tenken heller.

Min far har en 220E Mercedes og i den er det nesten ikke varmeapparat. Jeg har ikke hatt det problemet i mine Audier.
Turbohavari har jeg hatt et av på de siste 400 000km

Mulig det er det er den gamle maskinføreren i meg som gjør at jeg synes det lukter godt med en nystartet dieselmotor en kald vintermorgen. Minner meg om når jeg var 20 år og gikk på skole :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av Kjellrf »

simpson skrev: Grunnen til at JEG ikke vil ha diesel er bla dette med sommer/vinter diesel. Ofte ikke problem, men kan bli det hvis du fyller en plass og reiser til kaldere plass på samme tanken.
Til info, så er det visstnok flere år siden selskapene brukte diesel med så mye voks i, at man hadde egen vinterdiesel. Nå skal dieselen være tilnærmet lik sommer og vinter.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av TBI81 »

Denne er jo fin med tanke på bensin/diesel-diskusjonen. Både når det gjelder tåkepunkt og effekt:
http://e24.no/bil/derfor-er-diesel-bill ... n/22768196
"Med en egenvekt på 0,84 kilo per liter er diesel vesentlig tyngre enn bensin som bare er på 0,74 kilo per liter. Det betyr at det er en del mer energi i en liter diesel.

Mens bensin inneholder 9,7 kWh per liter, inneholder diesel 10,7 kWh per liter. Det og det faktum at en dieselmotor har høyere virkningsgrad enn en bensinmotor gjør at man får opp til 30 prosent bedre drivstoff­økonomi med dieselmotorer." :mk

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av kjellv »

TBI81 skrev:Denne er jo fin med tanke på bensin/diesel-diskusjonen. Både når det gjelder tåkepunkt og effekt:
http://e24.no/bil/derfor-er-diesel-bill ... n/22768196
"Med en egenvekt på 0,84 kilo per liter er diesel vesentlig tyngre enn bensin som bare er på 0,74 kilo per liter. Det betyr at det er en del mer energi i en liter diesel.

Mens bensin inneholder 9,7 kWh per liter, inneholder diesel 10,7 kWh per liter. Det og det faktum at en dieselmotor har høyere virkningsgrad enn en bensinmotor gjør at man får opp til 30 prosent bedre drivstoff­økonomi med dieselmotorer." :mk
Nemlig :)
Dieselmotoren har en god del andre egenskaper enn bensinmotoren. Akselerasjonen blir ikke like eksplosiv som en bensinmotor, du har ikke riktig det samme turtallspennet, men du verden så fine egenskaper den har når du er på langtur og godt lastet. Heng på en tilhenger og kjør på. Det drar på med høyt moment fra lavt turtall, og når du har fått opp farta er det bare og kjøre. Bakker har ikke så stor betydning, opp kommer du uansett.
Men for all del...forbikjøring er ingen problem. Min Saab 9-3SE 2.2TID har rikelig å sparke fra med til forbikjøringer også i vanlige trafikksituasjoner. Den er overhode ingen sinke i trafikken, ikke en gang med henger på slep. Forbruket ligger på litt over halvliteren på langtur, og tett på 0,6 på blandet kjøring. At drivstoffprisen er ei krone billigere enn bensin synes jeg også er et stort pluss.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av SuperMorten »

Alt dette ender opp i smak og behag. Ikke noe er best eller verst.

Skal vi nå komme tilbake til tema og holde oss til topic? Serviceintervaller..


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av TBI81 »

kjellv skrev:
TBI81 skrev:Denne er jo fin med tanke på bensin/diesel-diskusjonen. Både når det gjelder tåkepunkt og effekt:
http://e24.no/bil/derfor-er-diesel-bill ... n/22768196
"Med en egenvekt på 0,84 kilo per liter er diesel vesentlig tyngre enn bensin som bare er på 0,74 kilo per liter. Det betyr at det er en del mer energi i en liter diesel.

Mens bensin inneholder 9,7 kWh per liter, inneholder diesel 10,7 kWh per liter. Det og det faktum at en dieselmotor har høyere virkningsgrad enn en bensinmotor gjør at man får opp til 30 prosent bedre drivstoff­økonomi med dieselmotorer." :mk
Nemlig :)
Dieselmotoren har en god del andre egenskaper enn bensinmotoren. Akselerasjonen blir ikke like eksplosiv som en bensinmotor, du har ikke riktig det samme turtallspennet, men du verden så fine egenskaper den har når du er på langtur og godt lastet. Heng på en tilhenger og kjør på. Det drar på med høyt moment fra lavt turtall, og når du har fått opp farta er det bare og kjøre. Bakker har ikke så stor betydning, opp kommer du uansett.
Men for all del...forbikjøring er ingen problem. Min Saab 9-3SE 2.2TID har rikelig å sparke fra med til forbikjøringer også i vanlige trafikksituasjoner. Den er overhode ingen sinke i trafikken, ikke en gang med henger på slep. Forbruket ligger på litt over halvliteren på langtur, og tett på 0,6 på blandet kjøring. At drivstoffprisen er ei krone billigere enn bensin synes jeg også er et stort pluss.
Selv alltid kjørt bensin før men vært fascinert over nettopp disse egenskapene til de nyere dieseldyrene. Derfor er det 2xdiesel her i gården nå. Siste har vel nå en 220+ hk og godt over 400nm på en toliters turbodiesel. Fullt turbotrykk og nm fra ca 1500rpm og drar til tett før 5000rpm, med topp på ca 4000. Siste langkjøring lå på 0,43 sa edb'en og som din med 0,6 i byen :thumleft Litt herk sånn partikkelfilter og vinterdiesel - og at de trenger ei lita mil på å bli varm. Men klager ikke :thumleft

Nå tilbake til tema :knegg

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:Alt dette ender opp i smak og behag. Ikke noe er best eller verst.

Skal vi nå komme tilbake til tema og holde oss til topic? Serviceintervaller..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Aldri!! :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

TBI81 skrev:Denne er jo fin med tanke på bensin/diesel-diskusjonen. Både når det gjelder tåkepunkt og effekt:
http://e24.no/bil/derfor-er-diesel-bill ... n/22768196
"Med en egenvekt på 0,84 kilo per liter er diesel vesentlig tyngre enn bensin som bare er på 0,74 kilo per liter. Det betyr at det er en del mer energi i en liter diesel.

Mens bensin inneholder 9,7 kWh per liter, inneholder diesel 10,7 kWh per liter. Det og det faktum at en dieselmotor har høyere virkningsgrad enn en bensinmotor gjør at man får opp til 30 prosent bedre drivstoff­økonomi med dieselmotorer." :mk
At Diesel bruker en dl mindre på mila er totalt uten betydning nå det gjelder bilkjøp.
De er dyrere i innkjøp enn bensin, så du klarer ikke å spare inn den kostnaden på drivstofføkonomi uansett.
Desuten, hvem bryr seg om forbruk? Det er totalt uinteressant.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av Voodoodoo »

Dieselbil er jo heftig det da men skal du ha noe som fløtter seg koster det myyye penger.. Akkurat som en bensinbil. Fikk teste ei artig kjerre i desember. 3l sekser med 380+ hk, 730nm moment og åttetrinns automatkasse. Bruker også under 0,7 på mila. Bensinmotorer har vært akterutseilt teknisk i mange år. Diesel er framtida.... Om en ser bort fra slike batteridrevne lekebiler som få Tesla da.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Svar