Motstand for LED lys til henger?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

Vi har en gammel Gaupen tilhenger med 7-polet kontakt og kun to baklys. Disse har aldri fungert skikkelig og jeg merker at jeg plutselig fikk ånden over meg til å kjøre fullstendig rehabilitering når det kommer til det elektriske med nye lamper som da har LED. Jeg har planer om å kjøpe lampene på Biltema da dette er en gammel hemger jeg ikke ønsker å pantsette huset for å oppgradere.

Ny kabler samt kontakter skal også kjøpes og alt skal trekkes på nytt. Bilen som er en 2020 VW Caddy har en 13 polet kontakt så jeg antar jeg også trenger et nytt adapter.

Men til poenget....

Jeg har lest litt rundt og funnet ut at konvertering til LED ikke alltid går somønsket og at grunnen til dette er t lysene trekker for lite strøm og "lurer" bilen til å tro at ikke pærene virker etc. mange melder også om blinklys som ikke virker som dem skal og i det hele tatt en del uregelmessigheter.

Motstand(er) skal visst løse dette, men da kommer spørsmålet. Hvor mange motstander og hvor skal dem sitte etc? Evt. hvilken verdi på motstamdene?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Mostand for LED lys til henger?

Legg inn av oivindg »

Motstandene må være sånn at du får omtrent samme totaleffekt pr. lampekurs. Så har du to bremselys på 21 Watt som du bytter ut med to LED på 3 Watt må du brenne av 2x18 Watt i motstander. Så blir det tilsvarende for blinklys og kjørelys. Jeg ville bare gjort det enkelt og kjøpt baklys med glødelamper. Hvor ofte går pærene i stykker på en henger? Problemet er som regel at kontakten blir ødelagt.

Nå skal det sies at en såpass ny bil som Caddyen burde takle LED uten å fyre av all verdens alarmer.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mostand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 02 apr 2021, 21:26 Motstandene må være sånn at du får omtrent samme totaleffekt pr. lampekurs. Så har du to bremselys på 21 Watt som du bytter ut med to LED på 3 Watt må du brenne av 2x18 Watt i motstander. Så blir det tilsvarende for blinklys og kjørelys. Jeg ville bare gjort det enkelt og kjøpt baklys med glødelamper. Hvor ofte går pærene i stykker på en henger? Problemet er som regel at kontakten blir ødelagt.

Nå skal det sies at en såpass ny bil som Caddyen burde takle LED uten å fyre av all verdens alarmer.
Joda, jeg ser den med glødelamper, men dette skal gjøre også litt fordi jeg har lyst til å teste ut litt :)

Skjønner. Nå er jeg litt trøtt her.... men hvor mye motstand bør det være? 4 ohm?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mostand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har også litt lyst (for morroskyld) til å "hore" den opp litt med lys på sidene. Feks. 2stk. Gule led lys på hver side som kobles på kjørelys kursen. Just for hell of it :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mostand for LED lys til henger?

Legg inn av FredrikE24 »

Kjør med glødelamper. Er vel en tilhengermodul på bilen som har pæresjekk på alle pærene i tillegg. LED er fint, men egentlig ganske upraktisk.

Mitt tips er å bytte ut kabelen og nytt stikk forran. Så påser du at kabelinnføring i lyktehusene er skikkelig tett. Ledningene bør loddes, så slipper du dårlig kontakt.

Ble gjort en renovering på tilhengeren jeg disponerer for 10 år siden. Knakk til to alu-plater som fungerer som regntak for lampene når hengeren står med draget mot bakken.

I tillegg har man benyttet en bøyefjær(slike elektrikere bruker til å bøye stivrør med) forran på draget som er festet «i lodd» med draget. Kabelen trakk man inni draget og gjennom bøyefjæra. Dette medfører at kabelen aldri henger og slenger, treffer bakken etc. Man sørger også alltid for korrekt lengde fra henger til bil.

https://www.biltema.no/bygg/elinstallas ... 2000019372

Etter denne renoveringen hvor ting ble gjort skikkelig, hvor alt ble byttet og alt møysommelig utført har det ikke vært noe tull overhodet.

Det største problemet med tilhengere er jordfeil. Det medfører rare feil som er ganske vanskelig å forstå seg på. Dette oppstår som regel på grunn av dårlig kontakt i lyktene.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Mostand for LED lys til henger?

Legg inn av ejs »

Bjerknez skrev: 02 apr 2021, 22:08
oivindg skrev: 02 apr 2021, 21:26 Motstandene må være sånn at du får omtrent samme totaleffekt pr. lampekurs. Så har du to bremselys på 21 Watt som du bytter ut med to LED på 3 Watt må du brenne av 2x18 Watt i motstander. Så blir det tilsvarende for blinklys og kjørelys. Jeg ville bare gjort det enkelt og kjøpt baklys med glødelamper. Hvor ofte går pærene i stykker på en henger? Problemet er som regel at kontakten blir ødelagt.

Nå skal det sies at en såpass ny bil som Caddyen burde takle LED uten å fyre av all verdens alarmer.
Joda, jeg ser den med glødelamper, men dette skal gjøre også litt fordi jeg har lyst til å teste ut litt :)

Skjønner. Nå er jeg litt trøtt her.... men hvor mye motstand bør det være? 4 ohm?
3 watt pære må vel ha ca. 0,75 ohm :scratch
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mostand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

ejs skrev: 03 apr 2021, 00:49
Bjerknez skrev: 02 apr 2021, 22:08
oivindg skrev: 02 apr 2021, 21:26 Motstandene må være sånn at du får omtrent samme totaleffekt pr. lampekurs. Så har du to bremselys på 21 Watt som du bytter ut med to LED på 3 Watt må du brenne av 2x18 Watt i motstander. Så blir det tilsvarende for blinklys og kjørelys. Jeg ville bare gjort det enkelt og kjøpt baklys med glødelamper. Hvor ofte går pærene i stykker på en henger? Problemet er som regel at kontakten blir ødelagt.

Nå skal det sies at en såpass ny bil som Caddyen burde takle LED uten å fyre av all verdens alarmer.
Joda, jeg ser den med glødelamper, men dette skal gjøre også litt fordi jeg har lyst til å teste ut litt :)

Skjønner. Nå er jeg litt trøtt her.... men hvor mye motstand bør det være? 4 ohm?
3 watt pære må vel ha ca. 0,75 ohm :scratch
Så vidt jeg vet skal motstandene kobles i parallell og dermed simulere at det alltid er en last på kursen som tilsvarer en pære. Jeg ser mange sier det skal være 6ohm og 50W motstand. ?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mostand for LED lys til henger?

Legg inn av FredrikE24 »

Grunnen til at du skal ha en paralellkobling er fordi dette skal omgå pæresjekken de nyere bilene har. Det sendes en puls og strømtrekk sjekkes med jevne mellomrom. Dette funker ikke på LED. Det som er teit med dette er at LED bruker så lite strøm at LED-ene vil blinke heletiden hver gang pæra sjekkes. Det vil også gjelde blinklys. På glødelamper kan man ikke se at de sjekkes.
Motstand er innebygget i såkalte CANBus-pærer. Men de blinker like herlig selv om de ikke gir noe pærefeil.

Er derfor jeg tenker st man sparer seg for mye styr ved å installere glødepærer.

Man kunne omgått moderne tilhengermoduler, men på BMW(hvertfall, og skkkert mange andre) så vil en defekt pære i et baklys erstattes med en annen pære, men vil lyse svakere/sterkere for å gå på tilsvarende effekt med PWM. Dette er smart, men å tulle det til med paralellkobling av pærer direkte, eller via relleer vil bare tulle det til med lysmodulen i bilen. Om slik funksjonalitet finnes i gjengse tilhengermoduler vet jeg ikke.

Det jeg vet er at når jeg ser en moderne bil med en tilhenger med LED-pærer så blinker det som en amerikansk juledekorasjon.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Mostand for LED lys til henger?

Legg inn av cannon »

Hvis det selges ferdig led-basert tilhengerbelysning så er kanskje modulene utstyrt med nødvendig elektronikk som korrigerer for disse utfordringene?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mostand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

Må bare understreke at jeg gjør dette litt for morroskyld, og vil gjerne dra på litt for å glorifisere hengeren litt med ny belysning. Inkludert kjørelys på sidene etc.

Det med blinkende LED lys på en henger kan jeg regelrett ikke se for meg er noe vanskelig og fikse. Jeg tror hovedproblemet er at folk bare bytter ut glødepærene og lar det stå til. JEG derimot har lyst til å gjøre dette skikkelig og gjerne litt overdrevet. Mest fordi jeg har lyst og at det er litt lærerikt.

Ledningsnettet på en gammel tilhenger er gel så simpelt som det kan få blitt. En ledning til hver lampe som gir strøm og hver lampe blir jordet i godset. Så den biten er vertfall plankekjøring.

Men hvor tykke ledninger bør man bruke her? I mitt hode er 2.5mm2 et gidt utgangspunkt? Hvis man legger til grunn ca. 21W last pr Ledning så vil det si rundt 2 ampere. Ledningene til baklyktene er ca. 4 meter lange. 1.5mm2 er nok godt nok, men jeg vil som sagt heller gå opp enn ned i dimensjon :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mostand for LED lys til henger?

Legg inn av FredrikE24 »

Du kan jo prøve, de LED-lampene som Biltema hadde blinket som bare det sist jeg så en.

Sålenge bilen har pæresjekk for henger, så kan det bli utfordrende. Har den derimot ikke dette, så kjør på.

Kjøp kabel for tilhenger. Der har du alle lederne du trenger. Kan være greit å følge fargekode for tilhengerkobling også, så er det enklere å ha kontroll.

https://www.biltema.no/fritid/campingvo ... 2000016498

Når det gjelder markeringslys, sjekk reglene. Er ikke sikkert det er lov for hengere under en viss størrelse.

Koblingsskjema:
https://www.tysse.no/koblingsskjema/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mostand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 03 apr 2021, 10:06 Du kan jo prøve, de LED-lampene som Biltema hadde blinket som bare det sist jeg så en.

Sålenge bilen har pæresjekk for henger, så kan det bli utfordrende. Har den derimot ikke dette, så kjør på.

Kjøp kabel for tilhenger. Der har du alle lederne du trenger. Kan være greit å følge fargekode for tilhengerkobling også, så er det enklere å ha kontroll.

https://www.biltema.no/fritid/campingvo ... 2000016498

Når det gjelder markeringslys, sjekk reglene. Er ikke sikkert det er lov for hengere under en viss størrelse.

Koblingsskjema:
https://www.tysse.no/koblingsskjema/
LED lamper er ganske så simple greier. Det sitter noen LED dioder på et krestskort som alle har motstander for å takle 12V. Det er ikke noe mer hokus pokus enn det. Om det står Biltema eller Philips på innpakning spiller liten trille vedrørende "blinker som et juletre". Så dette har nok ingenting med lampene og gjøre og hvor dem er kjøpt tror jeg.

Kobler man 12V fra ekstern kilde rett på tilhengerkontakten med 12V på alle kurser så er jeg overbevist om at alt lyser som det skal. Men så fort man kobler dem til bilen så kan det fort oppstå problemer. Dette har ingenting med lyktene i seg selv å gjøre, men det har med at motstanden er for liten d LED lys trekker mindre strøm en glødepærer og "lurer" bilens elektronikk.

Så rent teknisk er det ikke galt noe sted selv om lysene blinker. Bilens elektronikk fungerer som den skal, og baklysene på hengerne fungerer som dem skal hver som seg, men dem snakker ikke sammen. Alt dette tror jeg koker ned til at mange feilkobler eller unngår og bruke motstander. Jordingsfeil er også en vanlig feilkilde.

Så jeg tror det er ett fett hvor lyktene kommer fra og hvem som selger dem.

Kvaliteten på selve innfatningen etc. er jo noe annet, der kan det være forskjeller, men det blir vel litt bongo uansett hvor man kjøper lyktene fra. Ikke alltid det dyreste er det beste, og på en 25 år gammel henger så akter jeg ikke å invistere store summer på dette. AliExpress og Biltema blir vel der jeg kommer til å handle delene :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av FredrikE24 »

Har ikke sagt at det ikke vil funke, men har du pæresjekk på bilen vil lampene blinke. Det er det som er greia her. Motstander eller ei. Av den grunn hadde jeg ikke giddet å bruke tid på å installere LED, bare skifta til nye lykter med glødelamper.

Seriemotstand brukes uansett på LED for å begrense strøm.

Jeg har kun Biltema på hengern selv. Funker som bare det. Tror faktisk det er de billigste av dem.

Men råder deg til å kjøpe tilhengerkabel og følge koblingsskjema. Mye enklere hvis du må feilsøke en gang.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 03 apr 2021, 11:11 Har ikke sagt at det ikke vil funke, men har du pæresjekk på bilen vil lampene blinke. Det er det som er greia her. Motstander eller ei. Av den grunn hadde jeg ikke giddet å bruke tid på å installere LED, bare skifta til nye lykter med glødelamper.

Seriemotstand brukes uansett på LED for å begrense strøm.

Jeg har kun Biltema på hengern selv. Funker som bare det. Tror faktisk det er de billigste av dem.

Men råder deg til å kjøpe tilhengerkabel og følge koblingsskjema. Mye enklere hvis du må feilsøke en gang.
Ok, jeg beit meg bare merke i at du nevnte Biltema lampe i forrige innlegg når du nevnte blinking.

ALT av kabler blir byttet ut på hengeren. Helt fra kontakten til baklysene (+ kontakten). Dette er en Brenderup henger (Skrev tidligere et annet merke tror jeg) og for meg virker det som om det går jord rett fra kontakten til hver lykt. Det går en kabel på hver side med fem ledninger i hver. Så det virker ikke som om det er noen jordingspunkter på selve hengeren så vidt jeg har sett.

Siden disse ledningene ligger åpent (men klipset til) rammen så er det null stress og bytte dette uansett. Det eneste bittelille hodebryet jeg får er motstander etc.

Jeg vil også montere en fordelerboks beregnet for hengere på rammen fremme ved draget. Noe som gjør det lettere senere og bytte plugg/kabel etc. samt gjøre endringer her og der. Unødvendig er det nok, men det er artig å fikle litt :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av FredrikE24 »

Det handler om å minimere fare for vanninntrengning i installasjonen, en koblingsboks fremme på draget virker for meg som ikke det lureste å gjøre

Ser at Tysse også drar ledninger på hver side av hengern. Dette ser ut til å kun være fordelaktig grunnet markeringslys. Men blir mye bokser og koblinger av slikt..
Sist redigert av FredrikE24 den 03 apr 2021, 11:32, redigert 1 gang totalt.

Svar