5000 NOK; topp piggdekk på stålfelg, eller antatt dårligere piggdekk på nye felger

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

5000 NOK; topp piggdekk på stålfelg, eller antatt dårligere piggdekk på nye felger

Legg inn av gsx750_80 »

Har et sett Yokohama piggfrie vinterdekk på Camry. Synes bilen sklir litt raskere enn jeg hadde trodd, på ulike typer vinterføre.
Jeg kan få 4 nye piggdekk fra Continental eller Nokian, som har gjort det meget godt (til dels helt topp) i tester, til 5000.-, pålagt
gamle stålfelger. (Da kaster / gir jeg bort de gamle dekkene, antakelig.) 195 / 65 / R15.

Her selges Nankang piggdekk på felg, for samme pris, praktisk talt.
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... =109816001

En test frs noen år siden sier følgende om Nankang.dekkene:

"...Nederst på Motors test kommer de kinesiske piggfrie dekkene Landsail, Linglong og Nankang, samt piggdekkene fra tyrkiske Falken og koreanske Kumho.

Alle disse scorer imidlertid bra på våt asfalt, hvilket er en god påminnelse om at man skal velge dekk ut fra hvilke veiforhold man ferdes på.

Bor du i et område hvor det sjelden er snø eller is på veien, kan dekkene som scorer best på våt asfalt være de riktige kjøpene. Men har du lange perioder med tradisjonelt, kaldt vintervær kan det være klokt å velge blant dekkene som scorer høyest på snø og is. ... "


Felgene i annonsen er jo stiligere enn stålfelgene. Er hjulene i annonsen så billige at man bør styre unna?
Sist redigert av gsx750_80 den 06 feb 2020, 14:57, redigert 1 gang totalt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 5000 NOK; topp piggdekk på stålfelg, eller antatt dårligere piggdekk på nye felger

Legg inn av Bjerknez »

Jeg hadde Nankang piggfrie vinterdekk på en Audi jeg hadde for noen år siden. Det var da jeg lærte at billige dekk ikke var like bra som dyrere.

Men billige var dem!

Men det ble en dyr fornøyelse og bytte dem ut. Med 255/35-20 i dimensjon så fikk pengene fort bein å gå på. 17.000 spenn for fire nye dekk av merke Dunlop.

Nankangdekkene i samme dimensjon mener jeg å huske kostet rundt 10.000 kroner.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 5000 NOK; topp piggdekk på stålfelg, eller antatt dårligere piggdekk på nye felger

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 06 feb 2020, 14:56 Jeg hadde Nankang piggfrie vinterdekk på en Audi jeg hadde for noen år siden. Det var da jeg lærte at billige dekk ikke var like bra som dyrere.

Men billige var dem!
Jeg er jo misfornøyde med Yokohama-dekkene (piggfrie). Mulig Nankang ikke er vegen å gå.. Nå skal det sies at det er mest tørr eller våt asfalt jeg ferdes på, men så er det nettopp unntakene, da man gjerne trenger godt feste..

Billige felger, som de i annonsene - er det typiske svakheter der?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 5000 NOK; topp piggdekk på stålfelg, eller antatt dårligere piggdekk på nye felger

Legg inn av Bjerknez »

gsx750_80 skrev: 06 feb 2020, 15:00
Bjerknez skrev: 06 feb 2020, 14:56 Jeg hadde Nankang piggfrie vinterdekk på en Audi jeg hadde for noen år siden. Det var da jeg lærte at billige dekk ikke var like bra som dyrere.

Men billige var dem!
Jeg er jo misfornøyde med Yokohama-dekkene (piggfrie). Mulig Nankang ikke er vegen å gå.. Nå skal det sies at det er mest tørr eller våt asfalt jeg ferdes på, men så er det nettopp unntakene, da man gjerne trenger godt feste..

Billige felger, som de i annonsene - er det typiske svakheter der?
Billige felger har jeg dårlig erfaring med ja. Vertfall de som er VELDIG billige. Min far kjøpte ett sett felger i 17 tom for 2.990,- for noen år siden. To år etterpå var dem nesten gått i oppløsning. Men hvis ikke utseende spiller noen trille så kjør på.

Men dekk ville jeg ikke spart på altså. Hvis ikke utseende er viktig ville jeg heller valgt stålfelger enn veldig rimelige alufelger.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: 5000 NOK; topp piggdekk på stålfelg, eller antatt dårligere piggdekk på nye felger

Legg inn av dypen »

Kjøp Nokian ... Hvorfor skal du ha piggdekk ... Selv har jeg ikke kjørt på piggdekk siden 1999 Billige felger holder ikke en vinter, flasser og irer ..
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

KawaKjetil

Re: 5000 NOK; topp piggdekk på stålfelg, eller antatt dårligere piggdekk på nye felger

Legg inn av KawaKjetil »

Ikke spar penger på dekk! Det er din kontakt med veien og underlaget.
Felger er kun evt pynt.
Handler selv kun det beste i dekk. Felgene er det som følger med bilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: 5000 NOK; topp piggdekk på stålfelg, eller antatt dårligere piggdekk på nye felger

Legg inn av FredrikE24 »

Er godt fornøyd med GoodYear-pigg på BMWen. De er 16 år gamle nå, men fy flate og rå de fremdeles er.. Kjøper lett GoodYear når disse er utslitt.

Har kjørt mange mil både på Conti og Nokian piggfritt. Ganske likestilt spør du meg. Også kjørt Hakka 8(?), de med ekstra mye pigg. Også meget godt fornøyd. Du trår ikke feil med disse dekkene.

Jeg liker pigg, og kan forstå at de som bor i grisgrendte strøk(ikke typisk Sørlandet og Østlandet) velger pigg. I Oslo etc. Er dette helt overflødig. Særlig synes jeg de med svær SUV og 4WD velger å kjøre med pigg i Oslo er ganske teite.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: 5000 NOK; topp piggdekk på stålfelg, eller antatt dårligere piggdekk på nye felger

Legg inn av Nomade »

gsx750_80 skrev: 06 feb 2020, 14:50 Har et sett Yokohama piggfrie vinterdekk på Camry. Synes bilen sklir litt raskere enn jeg hadde trodd, på ulike typer vinterføre.
Jeg kan få 4 nye piggdekk fra Continental eller Nokian, som har gjort det meget godt (til dels helt topp) i tester, til 5000.-, pålagt
gamle stålfelger. (Da kaster / gir jeg bort de gamle dekkene, antakelig.) 195 / 65 / R15.
Hvor gamle er Yokohamadekkene da? Hvor lenge har du brukt de?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 5000 NOK; topp piggdekk på stålfelg, eller antatt dårligere piggdekk på nye felger

Legg inn av gsx750_80 »

Nomade skrev: 07 feb 2020, 08:13
gsx750_80 skrev: 06 feb 2020, 14:50 Har et sett Yokohama piggfrie vinterdekk på Camry. Synes bilen sklir litt raskere enn jeg hadde trodd, på ulike typer vinterføre.
Jeg kan få 4 nye piggdekk fra Continental eller Nokian, som har gjort det meget godt (til dels helt topp) i tester, til 5000.-, pålagt
gamle stålfelger. (Da kaster / gir jeg bort de gamle dekkene, antakelig.) 195 / 65 / R15.
Hvor gamle er Yokohamadekkene da? Hvor lenge har du brukt de?
Takk for diverse innspill fra flere. Jeg har ikke bestemt med for hva det blir til enda.
Jeg er ikke i nærheten av bilen før i ettermiddag, men kan sjekke alder da. Jeg har hatt bilen i 2 år i April. Yokohama ice guard ig50 tror jeg det er. Motor refererer til en test der det heter at disse dekkene har "jevnt over svake prestasjoner...". Leste et sted at de hadde lav rullemotstand, og det ser jeg ikke bort fra. I alle fall kjørte jeg Camryen på 0.7 liter per mil, på en helgetur fra trøndelag via Trysil, inn i Sverige, og videre innom Funesdalen, til Norge. Var ikke så mye på en ganske tung bil med bortimot 390 000 km på telleren, på den tida.
Stort sett kjøres bilen på bar asfalt, og på E6. Men så er det disse få dagene da det er is, at jeg synes det er greit med piggdekk.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 5000 NOK; topp piggdekk på stålfelg, eller antatt dårligere piggdekk på nye felger

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ville vertfall satt sikkerheten foran noen få kroner i sparte drivstoffutgifter. Kjøp dekk av annerkjent merke og spar heller inn litt på felgene hvis du lever på budsjett. "Feite" felger og elendige dekk blir liksom litt feil prioritering mener jeg.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 5000 NOK; topp piggdekk på stålfelg, eller antatt dårligere piggdekk på nye felger

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 07 feb 2020, 12:17 Jeg ville vertfall satt sikkerheten foran noen få kroner i sparte drivstoffutgifter. Kjøp dekk av annerkjent merke og spar heller inn litt på felgene hvis du lever på budsjett. "Feite" felger og elendige dekk blir liksom litt feil prioritering mener jeg.
Jada. Drivstofforbruk har minimalt å si i denne sammenhengen. :thumleft
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: 5000 NOK; topp piggdekk på stålfelg, eller antatt dårligere piggdekk på nye felger

Legg inn av FredrikE24 »

Ønsker også å nevne at en nabo hadde en speller ny Volvo XC70 med Yokohama lisser med pigg. Litt artig var det at den siste bakken opp til huset hvor jeg tidligere hadde forsert bakken på normal måte i min BMW på GoodYear piggdekk som tidligere nevnt. Kjentes ikke glatt og ASC(antispinn) løste ikke ut. Da naboen skulle opp en halvtime senere ble det midtveis spinn på alle fire etterfulgt av å skli baklengs nedover og treffe en bil med bakenden midt i siden. Dekk har mye å si, og Yokohama imponerte ikke meg den gang. Ei heller XC70 med Haldex-system.

Svar