Hvilken el-bil skal man velge?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av xyvind »

WikingTnT skrev:
xyvind skrev: 01 mar 2019, 10:02 Nå må dere ikke spore helt av her da Bilde
Det er ikke alle som forstår seg på denne nymotens teknologien, men nå var det heller ikke det Stian lurte på!
Dagens elbiler er helt fantastiske. Driftssikre, billige å eie og drifte. Det er noen ting man må sette seg inn i, men så fort man får det inn i skallen er det easy peasy Bilde
Du tenker vi har tungt for det... :sk? , har kjørt Jag I-pace 400hk, Tesla S og X , Bmw I3 men klarte ikke å avdekke noen revolusjonære spissfindigheter , annet enn et bra skyv og hjulstøy :P
Nei jeg ville aldri sagt noe sånt om noen Bilde
Det er forskjell på å ha prøvekjørt de dyre elbilene du lister opp der, og å ha levd med en av de billigste elbilene på markedet i et par år. Jeg prøver bare å komme med mine erfaringer og tips til trådstarter. Morsomt at noen fortsatt er skeptiske, men må de skrive det i alle diskusjoner som omhandler elbil?

Fikk min top spec Ioniq for et par år siden for 280 K fra norsk Hyundaiforhandler. Sier bare at det er veeeldig mye bil for pengene og en bil jeg vil anbefale å sjekke ut.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kjørte fra Brekstad(Ørlandet) og hjem til Oppegård ifjor høst. Jeg holdt en snittfart på 112km/t på turen fra jeg satt meg i bilsetet til jeg sto på gårdsplassen hjemme. Da inkludert en ferjetur.. Jeg forlot mao. Aldri bilsetet.
Reisetiden var totalt 4 timer og 50 minutter.
Klarer jeg det med El-bil en dag, så kan jeg godt ha El-bil.
Jeg liker også turene nedover Europa hvor man i Tyskland kan stå på gassen, og komme seg til den Østerriske-grensen på et blunk. Jeg så vel en EL-bil på hele min Europatur sist. Den var norsk, og dette var i Slovenia.

Det å stoppe gjør jeg minst mulig. Tar en munnfull vann om jeg er tørst, spiser noen tørre kjeks innimellom. Så kan jeg kjøre hele dagen, og bare stoppe for å fylle. Jeg kan ikke se at en EL-bil vil funke like bra til det på en stund. Mulig hydrogen vil være et bedre alternativ.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 01 mar 2019, 11:20 Jeg kjørte fra Brekstad(Ørlandet) og hjem til Oppegård ifjor høst. Jeg holdt en snittfart på 112km/t på turen fra jeg satt meg i bilsetet til jeg sto på gårdsplassen hjemme. Da inkludert en ferjetur.. Jeg forlot mao. Aldri bilsetet.
Reisetiden var totalt 4 timer og 50 minutter.
Klarer jeg det med El-bil en dag, så kan jeg godt ha El-bil.
Jeg liker også turene nedover Europa hvor man i Tyskland kan stå på gassen, og komme seg til den Østerriske-grensen på et blunk. Jeg så vel en EL-bil på hele min Europatur sist. Den var norsk, og dette var i Slovenia.

Det å stoppe gjør jeg minst mulig. Tar en munnfull vann om jeg er tørst, spiser noen tørre kjeks innimellom. Så kan jeg kjøre hele dagen, og bare stoppe for å fylle. Jeg kan ikke se at en EL-bil vil funke like bra til det på en stund. Mulig hydrogen vil være et bedre alternativ.
Til det bruket er det nok helt feil å velge el-bil ja. :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 01 mar 2019, 13:21
FredrikE24 skrev: 01 mar 2019, 11:20 Jeg kjørte fra Brekstad(Ørlandet) og hjem til Oppegård ifjor høst. Jeg holdt en snittfart på 112km/t på turen fra jeg satt meg i bilsetet til jeg sto på gårdsplassen hjemme. Da inkludert en ferjetur.. Jeg forlot mao. Aldri bilsetet.
Reisetiden var totalt 4 timer og 50 minutter.
Klarer jeg det med El-bil en dag, så kan jeg godt ha El-bil.
Jeg liker også turene nedover Europa hvor man i Tyskland kan stå på gassen, og komme seg til den Østerriske-grensen på et blunk. Jeg så vel en EL-bil på hele min Europatur sist. Den var norsk, og dette var i Slovenia.

Det å stoppe gjør jeg minst mulig. Tar en munnfull vann om jeg er tørst, spiser noen tørre kjeks innimellom. Så kan jeg kjøre hele dagen, og bare stoppe for å fylle. Jeg kan ikke se at en EL-bil vil funke like bra til det på en stund. Mulig hydrogen vil være et bedre alternativ.
Til det bruket er det nok helt feil å velge el-bil ja. :thumleft
Er ikke det helt feil uansett? Fullstendig katastrofe??? (I lys av at dette er et MC-forum.....;-)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 01 mar 2019, 14:11
Bjerknez skrev: 01 mar 2019, 13:21
FredrikE24 skrev: 01 mar 2019, 11:20 Jeg kjørte fra Brekstad(Ørlandet) og hjem til Oppegård ifjor høst. Jeg holdt en snittfart på 112km/t på turen fra jeg satt meg i bilsetet til jeg sto på gårdsplassen hjemme. Da inkludert en ferjetur.. Jeg forlot mao. Aldri bilsetet.
Reisetiden var totalt 4 timer og 50 minutter.
Klarer jeg det med El-bil en dag, så kan jeg godt ha El-bil.
Jeg liker også turene nedover Europa hvor man i Tyskland kan stå på gassen, og komme seg til den Østerriske-grensen på et blunk. Jeg så vel en EL-bil på hele min Europatur sist. Den var norsk, og dette var i Slovenia.

Det å stoppe gjør jeg minst mulig. Tar en munnfull vann om jeg er tørst, spiser noen tørre kjeks innimellom. Så kan jeg kjøre hele dagen, og bare stoppe for å fylle. Jeg kan ikke se at en EL-bil vil funke like bra til det på en stund. Mulig hydrogen vil være et bedre alternativ.
Til det bruket er det nok helt feil å velge el-bil ja. :thumleft
Er ikke det helt feil uansett? Fullstendig katastrofe??? (I lys av at dette er et MC-forum.....;-)
Haha, jo du har et poeng. :knegg

EL-bil er et fremkomstmiddel eller et pendlerverktøy. Jeg hadde aldri tatt med el-bilen på tur over fjellet. Foreløpig er dette en risikosport og jeg akter ikke å bruke halve turen på og planlegge ruten i forhold til hvor man finner ladestasjoner.

Skulle jeg dratt på bilferie hadde jeg nok heller valgt en kjøremaskin som jeg ikke har råd til. Audi Q7 står høyt på lista. :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 01 mar 2019, 14:11 Er ikke det helt feil uansett? Fullstendig katastrofe??? (I lys av at dette er et MC-forum.....;-)
:knegg
God rekkevidde er viktig for mange motorsyklister.
Meg selv inkludert.
Må si jeg noen ganger savner tankkapasiteten på Moto Guzzi'en (32 l) og den forrige KTM'en (30 l).
Men en tankkapasitet på 23 l som den nye KTM'en er likevel innafor.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg synes min tank på 17 liter er akkurat passe jeg da. Da kommer jeg ca. 25 mil avgårde før jeg må fylle. 10-15 mil mellom stoppene er uansett ønskelig med tanke på rassen så jeg lider ingen nød med en tank på den størrelsen jeg har.

Men selvsagt får man mer komfort når alt blir større. Større sal gir bedre sittekomfort (generelt sett), mere lagringsplass gjør at man kan ta med seg halve huset, flere lys gir bedre sikt på kvelden, større tank gjør at man kjøre lenger, større vindu (vindskjerm) gjør at man kan sitte i ly mot været, større pegs, gjør det mer behagelig for beina etc. etc.

Jeg ser hvorfor noen ønsker en slik komfort. men personlig føler jeg at jeg er mer på tur når jeg kjenner det litt på kroppen og ikke har med halve klesskapet og lyser opp hele Trollheimen :)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 01 mar 2019, 14:33

Men selvsagt får man mer komfort når alt blir større. Større sal gir bedre sittekomfort (generelt sett), mere lagringsplass gjør at man kan ta med seg halve huset, flere lys gir bedre sikt på kvelden, større tank gjør at man kjøre lenger, større vindu (vindskjerm) gjør at man kan sitte i ly mot været, større pegs, gjør det mer behagelig for beina etc. etc.
Plutselig var det fra en MC til en bil... og fra bil til bobil... :lol :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Bjerknez »

Å vipps så har man med seg mc på bobiltur :lol

Å hvis bobilen skulle bli litt liten, kan man jo kanskje slenge motorsykkelen på en henger bak bobilen.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av freddy123 »

Skulle jeg kjøpt ny elbil idag hadde jeg vurdert tesla model 3 sterkt, for 430k kr får man en bil med god rekkevidde 540km og 4wd.

Dette er i mine øyne det beste som er å få idag mht til pris.

Legger man på 21k så får man autopilot også.

Største ulempen med model 3 er vel at den for mange barnefamilier kan bli litt liten og at tesla sliter litt med å holde unna alt trykket.

Spennende å følge med elbil markedet det kommer stadig noe nytt.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg synes jeg ser Tesla over alt nå. For meg har den mistet status preget. Sikkert en god bil, for all del, men skulle jeg valgt i dag ville jeg nok sett nærmere på Audi e-tron. Der får man også 400 HK’er og quattro. Men det blir uansett ikke en slik dyr bil på meg. Jeg har regelrett ikke brukt for bil i det hele tatt i det daglige. Da blir det litt overkill å brenne av en halv mill på noe som taper seg 100k så fort man forlater lokalet.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av overlay »

Bjerknez skrev: 03 mar 2019, 00:10 Jeg synes jeg ser Tesla over alt nå. For meg har den mistet status preget. Sikkert en god bil, for all del, men skulle jeg valgt i dag ville jeg nok sett nærmere på Audi e-tron. Der får man også 400 HK’er og quattro. Men det blir uansett ikke en slik dyr bil på meg. Jeg har regelrett ikke brukt for bil i det hele tatt i det daglige. Da blir det litt overkill å brenne av en halv mill på noe som taper seg 100k så fort man forlater lokalet.
Blir ikke overasket om det samme skjer med e-tron om Audi faktisk vil selge til alle som vil kjøpe.
Kommer dog ikke langt med halv mill på e-tron, starter på ~650k, men som den tysker den er så spekket jeg den opp som om jeg ville kjøpt den. Da ender det på 900k istedet. Da frister en Model X P100DL i stedet..... om jeg skulle kjøpt

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av simpson »

https://e24.no/energi/elbil/tysk-studie ... e/24606261

Kanskje politikere og miljøfreaker snart våkner og innser fakta i steden for å straffe vanlige bilister?
La heller El biler betale dobbelte avgifter, dobbel bompengesats osv av hensyn til miljøet, som er en vanlig uttalelse for å straffe dieselbiler.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Rune75 »

simpson skrev: 19 apr 2019, 15:25 https://e24.no/energi/elbil/tysk-studie ... e/24606261

Kanskje politikere og miljøfreaker snart våkner og innser fakta i steden for å straffe vanlige bilister?
La heller El biler betale dobbelte avgifter, dobbel bompengesats osv av hensyn til miljøet, som er en vanlig uttalelse for å straffe dieselbiler.
Det er jo her i Norge vi ønsker ren luft og det får vi med elbiler. Spiller ingen rolle åssen lufta er i andre land.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av simpson »

Det er akkurat det mange tenker......
Men nå skal jeg ta på "miljøhatten", (som jeg ikke har), ikke klag på stormer, mye nedbør o.l. som vi får, ikke klag på tap av isbreer, sydpolen som får vannet til å stige, ja hele debatten om global oppvarming.
Synes forresten det hjelper på samvittigheten med kjøp av såkalte klimakvoter, for da kan jeg fly med bedre samvittighet, selv om flyet bruker akkurat like mye drivstoff, men siden jeg har betalt mer for billetten har jeg bidratt med mitt i disse miljøtider.

Svar