Hvilken el-bil skal man velge?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Stian87 »

Vi skal kjøpe en bil nummer to, og dette blir en el-bil.

Det segmentet vi er interessert i er småbil-segmentet, da vi allerede har en stor bil.

Det er tre faktorer som veier tyngst (ikke i prioritert rekkefølge)
  • Størrelse på bagasjerom
  • Rekkevidde
  • Pris
Vi har så langt sett på tre biler: BMW i3 120 Ah, Volkswagen e-Golf og Nissan Leaf.

Den som tilsynelatende er billigst så langt (med 40 000 i margin) er LEAF, men jeg har ikke fått pris på vinterdekk eller ladeboks. Leafen ser også ut til å ha den nest beste rekkevidden og har det største baggasjerommet.

BMW'en er best utstyrt, med lengst rekkevidde og minst baggasjerom. Prisen er ganske lik Volkswagen, men ca. 10 000 kr billigere. Vinterdekk er inkludert.

Volkswagen har fått god tilbakemelding på tester, men er den dyreste selv før vinterdekk er lagt til, har mellomste baggasjerommet og dårligst rekkevidde i hht. oppgitte tall.

Er det noen som har erfaring med noen av disse, og da tenker jeg på de modellene som er aktuelle på markedet nå. Eventuelt om man har forslag til alternativer.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Dansekris »

Jeg lånte en ny Leaf gjennom Nabobil her forleden og ble veldig imponert. Romslig og god å kjøre.

Likte den veldig godt og ville ikke nølt med å kjøpe tilsvarende om jeg skulle hatt meg en bil nå.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Sakkle »

Jeg kjører en KIA Soul som jeg er veldig fornøyd med. Litt billigere en Leaf tror jeg, litt mindre bagasje, ellers ganske lik. Den føles ganske romslig innvendig, men bagaserommet er ikke noe å skryte av om du ikke legger ned setene. Man kan også ta ut et isoporinnlegg som gir litt mer rom bak.

En ting du bør tenke på er hvor mye du skal hurtiglade. Dersom du stort sett skal lade over natta med hjemmelader er ikke dette noe problem, men det er ganske stor forskjell på hvor rakst el-bilene tar til seg hurtiglading.

En annen ting er at rekkevidden naturlig nok er bedre på sommeren enn vinteren grunnet tempereaturen. De forskjellige modellene påvirkes i større eller mindre grad av dette.

Les litt tester, prøvekjør de du er interessert i, og så vet vi vel begge at det er dama som bestemmer valget av bil (og farge) til slutt :P
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Stian87 »

Sakkle skrev: 18 jan 2019, 12:44 Jeg kjører en KIA Soul som jeg er veldig fornøyd med. Litt billigere en Leaf tror jeg, litt mindre bagasje, ellers ganske lik. Den føles ganske romslig innvendig, men bagaserommet er ikke noe å skryte av om du ikke legger ned setene. Man kan også ta ut et isoporinnlegg som gir litt mer rom bak.

En ting du bør tenke på er hvor mye du skal hurtiglade. Dersom du stort sett skal lade over natta med hjemmelader er ikke dette noe problem, men det er ganske stor forskjell på hvor rakst el-bilene tar til seg hurtiglading.

En annen ting er at rekkevidden naturlig nok er bedre på sommeren enn vinteren grunnet tempereaturen. De forskjellige modellene påvirkes i større eller mindre grad av dette.

Les litt tester, prøvekjør de du er interessert i, og så vet vi vel begge at det er dama som bestemmer valget av bil (og farge) til slutt :P
Takk for Gode tips, til deg også Dansekris :thumleft

Bilen vil primært bli brukt til jobbpendling (120 km) per dag, ca 60-70 km på motorvei. I tillegg småkjøring til butikk, trenignssenter osv, liten tur inn til Oslo nå og da. Regner egentlig med at samtlige biler skal klare det. Jeg håper også bilen skal ha rekkevidde på å kjøre til Sandefjord fra meg rundt 160 km, noe kortere om man bruker Bastøfergen. Lading vil da primært være hjemme, neppe noe særlig annet.

Når det kommer til valg av bil er det nok jeg som tar den endelige beslutningen. Farge må jeg muligens krangle litt på. Men det er uansett litt vanskelig å forsvare å bruke 40-60 000 mer på en BMW enn en LEAF fordi jeg liker bimmern best :D
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Sakkle »

Stian87 skrev: 18 jan 2019, 13:06 Når det kommer til valg av bil er det nok jeg som tar den endelige beslutningen. Farge må jeg muligens krangle litt på. Men det er uansett litt vanskelig å forsvare å bruke 40-60 000 mer på en BMW enn en LEAF fordi jeg liker bimmern best :D
Hehe ja...

Jeg kjenner i alle fall flere som har Leaf og har aldri hørt noe negativt fra dem om bilen.

Det finnes forresten "Owners Group Norway/Norge" for i alle fall Leaf og Soul på FB så om du har noe spesifike spørsmål kan du jo prøve deg der. Som alt på sosiale medier, ikke kjøp det de sier uten å dobbelsjekke :P
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Joachim »

Av de tre du har på listen er Golf opprinnelig designet for forbrenningsmotor, så gjort om til elbil. Leaf og BMW er begge, så vidt jeg vet, opprinnelig designet og konstruert som elbiler. For meg hadde det vært et viktig poeng, å velge en bil som ikke er ombygd, selv om det er fabrikanten selv som har gjort ombyggingen.
Selv kjører jeg Ampera-e, og hittil har overgangen fra diesel til batteri og strøm vært positiv. Ampera har ikke oppvarmet batteri, det fører til at den taper seg mer om vinteren enn bil som har oppvarming. Du bør sjekke hvordan det er med de du har på listen.

Brukeravatar
Gulars
Innlegg: 51
Registrert: 07 mai 2014, 14:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Sted: Bergen

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Gulars »

Jeg har BMW i3. Det er en fantastisk bybil. Liten og kjapp, gjør eventuelle forbikjøringer lettere. Snur på "en femøring", dvs. snudiameter på under 10m. Veldig bra på vinterføre. Smale hjul, kommer veldig godt frem. Karbonforsterket karosseri. Ruster ikke (kun bremsene som ruster - de må brukes). God lasteplass hvis du legger ned setene. Den har også et lite rom under panseret (frunken - front trunk).

Sjekk ut i3 owners Norway på Facebook. Les til du blir overbevist. :)

BMW = kjøreglede. Hvorfor har du bimmer mc? :)
Kjør sikkert!

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Sakkle »

Gulars skrev: 18 jan 2019, 14:41 Ruster ikke (kun bremsene som ruster - de må brukes).
Dette gjelder vel alle el-biler...

Re-genererings bremsene bremser jo med magneter/motstand i el-motoren eller noe sånnt. Så selve skive-bremsene brukes kun under veldig hard bremsing. Derfor må man huske å sette bilen i fri og ta noen gode oppbremsinger innimellom, for å slite av litt av overflate-rusten på bremsene.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

McHans
Innlegg: 19
Registrert: 31 mai 2015, 22:50
Motorsykkelen din: Suzuki gsx 650 f 2014

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av McHans »

Gulars skrev: 18 jan 2019, 14:41 Jeg har BMW i3. Det er en fantastisk bybil. Liten og kjapp, gjør eventuelle forbikjøringer lettere. Snur på "en femøring", dvs. snudiameter på under 10m. Veldig bra på vinterføre. Smale hjul, kommer veldig godt frem. Karbonforsterket karosseri. Ruster ikke (kun bremsene som ruster - de må brukes). God lasteplass hvis du legger ned setene. Den har også et lite rom under panseret (frunken - front trunk).

Sjekk ut i3 owners Norway på Facebook. Les til du blir overbevist. :)

BMW = kjøreglede. Hvorfor har du bimmer mc? :)
Har hørt at i3 har et stort forbruk av dekk, hvordan er din erfaring med det?

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Esveen »

Har hatt I3 i 5 år og kjørt 75.000km uten problemer. Vi kjører fremdeles på de originale sommerhjulene, men de holder ikke ut neste sesong. Vinterhjul slites fortere.

Jeg kjører bilen daglig ca. 60km tur/retur jobb samt småkjøring på kveldene. Vi har to små unger på 3 og 6 år. Det eneste som er plagsomt er dørene som slår ut hver sin vei. Dette er drass med barneseter om bilen står parkert inntil en annen bil.

Har byttet bremser fram og bak. Dette kostet 5.000 og 7.000kr. Billig service. 5.000kr på 5 år.

Ingen driftstans. Men appen fusker endel.
Kan anbefale bilen :)
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av AJ »

Ingen som har vurdert lille, nette Renault ZOE, da?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Toalmar
Innlegg: 342
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Toalmar »

Ta en tur innom følgende adresse www.elbilforum.no scroll så nedover til de forskjellige biltypene du har sett på. Da finner du all info du trenger.
Er du i tillegg medlem i Bondelaget så har du en fordel, da får du grei rabatt på bilprisen. (nytter ikke å melde seg inn nå og få til uken, man må ha vært medlem en stund)
Har selv en BMW I3 2017 modell med alt utstyr som nå har rullet 46.000 kilometer. Skulle være bil nr 2 for oss, men har blitt bil nr 1. Så vurder nøye hvilken du går for, dette kan fort skje deg også.
Lykke til med valget, du kommer uansett ikke til å angre.
Vespa 300 GTS 2011 modell

Online
Toalmar
Innlegg: 342
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Toalmar »

AJ skrev: 18 jan 2019, 18:39 Ingen som har vurdert lille, nette Renault ZOE, da?
Liten å nett, kan leveres på dagen. Litt strevsom å lade da den krever TN nett og ikke IT nett som er mest vanlig i Norge.
Vespa 300 GTS 2011 modell

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av dypen »

Joachim skrev: 18 jan 2019, 14:23 Av de tre du har på listen er Golf opprinnelig designet for forbrenningsmotor, så gjort om til elbil. Leaf og BMW er begge, så vidt jeg vet, opprinnelig designet og konstruert som elbiler. For meg hadde det vært et viktig poeng, å velge en bil som ikke er ombygd, selv om det er fabrikanten selv som har gjort ombyggingen.
Selv kjører jeg Ampera-e, og hittil har overgangen fra diesel til batteri og strøm vært positiv. Ampera har ikke oppvarmet batteri, det fører til at den taper seg mer om vinteren enn bil som har oppvarming. Du bør sjekke hvordan det er med de du har på listen.
I dag så trodde jeg alle elbiler som selges i Norge har varme/kjøling av batteripakke. Privat / parallell / «brukt» import og de første modeller har muligens ikke det. I dag er det et must å kjøpe bil som er tilpasset nordiske forhold.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av dypen »

Toalmar skrev: 18 jan 2019, 18:43
AJ skrev: 18 jan 2019, 18:39 Ingen som har vurdert lille, nette Renault ZOE, da?
Liten å nett, kan leveres på dagen. Litt strevsom å lade da den krever TN nett og ikke IT nett som er mest vanlig i Norge.
Renault ZOE er en snerten bil med god rekkevidde men begrensningen i lading gjør sitt til at den ikke blir valgt. Du får riktignok montert hjemmelader med ny bil men hva når bilen skal selges brukt, kjøper må betale for innstallasjon av hjemmelader som er betydelig.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar