Hvilken el-bil skal man velge?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Olav K »

WikingTnT skrev: 15 okt 2019, 09:01
Olav K skrev: 14 okt 2019, 23:11 Hvis man kan pense over på elbil igjen, er det noen som har testet Jaguar I-pace?
Ja , fikk ikke mer enn ca 30 min men kjørte bla min favoritt mc-vei og fikk testet kjøre-egenskaper.

Som oppsummering så vil jeg si at den sitter som fy... i svingene og har en fantastisk akselerasjon , brukbar plass innvendig og bagasjerom ca Golf +. Den er sammenlignbar med min BMW 4-serie volum-messig.
Ikke helt premium tysk innvendig , et stykke opp til BMW/Audi/MB - mer Mondeo + ( noe som fikk selgeren til å få tics når jeg nevnte det ..)

Batterikapasitet er vel ok - selv om det røyk 9% av totalen med litt inspirert høyrefot.
Komforten var overraskende god sett i forhold til at den sto på 20 toms valser på en såpass "liten" bil. Ikke prøvd Etron/MBQ men ville absolutt gjort det før jeg har tatt en beslutning.
For min del så avventer jeg EL iom at det skjer mye utvikling blant mange "nye" merker og har bestilt en 2020 Bmw 530e Hybrid som kom med x-drive nylig. Jeg beregner å kjøre 3-4 dager i uke med kun EL da rekkevidden på 2020 modellen er økt til 55-67 km , og da har jeg 0 bekymringer med rekkevidde-angst.
Må ha en prøvetur en dag, men det er et lite stykke til Sandven i Bergen. Får ta det i forb. med en utreise til jobb.
Utifra tall (og det du skriver her) er jeg mest betenkt over tilhengervekt (jeg har riktignok andre biler som kan dra tungt, men 750kg på kroken er jo ingenting :sorry og at det er et "billig" interiør. Bagasjeplass er nok tilstrekkelig for to voksne, og ytelsene og rekkevidde er den minste bekymring.

Takk for svar :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av WikingTnT »

Olav K skrev: 15 okt 2019, 09:15
WikingTnT skrev: 15 okt 2019, 09:01
Olav K skrev: 14 okt 2019, 23:11 Hvis man kan pense over på elbil igjen, er det noen som har testet Jaguar I-pace?
Ja , fikk ikke mer enn ca 30 min men kjørte bla min favoritt mc-vei og fikk testet kjøre-egenskaper.

Som oppsummering så vil jeg si at den sitter som fy... i svingene og har en fantastisk akselerasjon , brukbar plass innvendig og bagasjerom ca Golf +. Den er sammenlignbar med min BMW 4-serie volum-messig.
Ikke helt premium tysk innvendig , et stykke opp til BMW/Audi/MB - mer Mondeo + ( noe som fikk selgeren til å få tics når jeg nevnte det ..)

Batterikapasitet er vel ok - selv om det røyk 9% av totalen med litt inspirert høyrefot.
Komforten var overraskende god sett i forhold til at den sto på 20 toms valser på en såpass "liten" bil. Ikke prøvd Etron/MBQ men ville absolutt gjort det før jeg har tatt en beslutning.
For min del så avventer jeg EL iom at det skjer mye utvikling blant mange "nye" merker og har bestilt en 2020 Bmw 530e Hybrid som kom med x-drive nylig. Jeg beregner å kjøre 3-4 dager i uke med kun EL da rekkevidden på 2020 modellen er økt til 55-67 km , og da har jeg 0 bekymringer med rekkevidde-angst.
Må ha en prøvetur en dag, men det er et lite stykke til Sandven i Bergen. Får ta det i forb. med en utreise til jobb.
Utifra tall (og det du skriver her) er jeg mest betenkt over tilhengervekt (jeg har riktignok andre biler som kan dra tungt, men 750kg på kroken er jo ingenting :sorry og at det er et "billig" interiør. Bagasjeplass er nok tilstrekkelig for to voksne, og ytelsene og rekkevidde er den minste bekymring.

Takk for svar :)
Misforstå meg rett :-) - interiøret er bra men forventningene til Jaguar er vel at det skal være på høyde med Premium tysk men synes personlig at det er et lite stykke igjen.
Enig i tilhenger vekt - de 2 andre (Etron/Eqc) har vel 1800/750 med og uten brems.

Edit : det var faktisk 22 toms felger på demo-bilen og da er inntrykket av komfort/kjøre-egenskaper enda bedre. Vil nok tro at I-pace er hakket mer inspirerende å kjøre enn rivalene - håper Bmw lanserer noe i dette segmentet :-)

Blir morsomt å høre hva ni tycks etter prøving av Jaggen :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Bjerknez »

Ikke akkurat et interiøs jeg før gåsehud av i positiv forstand vertfall...
Så sant man ikke vil beinflørte selvsagt...

Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 15 okt 2019, 10:13 Ikke akkurat et interiøs jeg før gåsehud av i positiv forstand vertfall...
Så sant man ikke vil beinflørte selvsagt...

Bilde
Det dashbordet kan faktisk minne litt om det siste skjærebrettet du laget :O

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Bjerknez »

Å det sier vel mer om dette dashbordet enn skjærebrettet for å si det sånn :lol

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av overlay »

Enda mer fjøl:
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Bjerknez »

overlay skrev: 15 okt 2019, 10:41 Enda mer fjøl:
Bilde
Sistnevnte hadde vertfall midtkonsoll....

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 15 okt 2019, 10:13 Ikke akkurat et interiøs jeg før gåsehud av i positiv forstand vertfall...
Så sant man ikke vil beinflørte selvsagt...

Bilde
Kult og futuristisk, som i en gammel Citroën. Jeg liker'e.
Bilde
Sist redigert av FredrikE24 den 15 okt 2019, 12:26, redigert 1 gang totalt.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av WikingTnT »

Bjerknez skrev: 15 okt 2019, 10:13 Ikke akkurat et interiøs jeg før gåsehud av i positiv forstand vertfall...
Så sant man ikke vil beinflørte selvsagt...

Bilde
Jeg tror nok du vet hva jeg mente men for å klargjøre ytterligere for deg så tenkte jeg på kvalitet i materialvalg og generell kvalitetsfølelse i hendler/brytere etc..
Utseende kan man ha delte meninger om -smak og behag .

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Bjerknez »

Joda, men for min del hjelper det lite hvor godt knappene er skrudd fast når bilen ellers ikke faller i smak.

Har ennå til gode og oppleve knapper eller deler som løsner i de siste bilene jeg har hatt. Det være seg om det er Audi, VW eller Mercedes.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av WikingTnT »

Bjerknez skrev: 15 okt 2019, 13:01 Joda, men for min del hjelper det lite hvor godt knappene er skrudd fast når bilen ellers ikke faller i smak.

Har ennå til gode og oppleve knapper eller deler som løsner i de siste bilene jeg har hatt. Det være seg om det er Audi, VW eller Mercedes.
Orker ikke ......

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Bjerknez »

Er vel ikke noe å ikke orke det... Vi har forskjellige smak alle sammen. Hvis andre liker denne bimmern så er jo det bra for dem det :)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av gsx750_80 »

mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Subsea79 »

"Mazda mener" manglet vel i overskriften på den artikkelen......

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av dypen »

2020 Hyundai KONA electric med raskere lading og app styring er på plass noe mange savnet tidligere samt god rekkevidde og pris. Beste bil i denne klassen?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar