MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Meyer
Innlegg: 8
Registrert: 12 jul 2018, 15:23
Motorsykkelen din: Triumph Trident 900, 1996
Sted: Fredrikstad

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Meyer »

Godt folk er forskjellige. For min del så var tanken at jeg ikke ville ha en konvertert fosilbil. Jeg har på ingen måte sagt at i3 er penere enn golf, så ingen grunn til å gå i forsvar. Men 170hk (elektriske) fordelt på 1245 kg er artigere enn 136hk fordelt på 1540 kg. Interiøret er helt ok, verken mer eller mindre.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av AJ »

Nå har jeg kjørt tett innpå 1000 km med den nye dagligbilen min, Hyundai Elantra GLS 1,6 Hatchback, 2004 mod. med litt over 73K på telleren da den fikk mitt navn i vognkortet.
Må si jeg er strålende fornøyd :twothumbs: !
Jeg tror faktisk at jeg har gjort et bilkupp av de sjeldne for beskjedne 29000,- kr. ferdig reg. :crazy: .
Hel og fin utvendig, det samme innvendig.
Det lar seg faktisk gjøre å få tak i slike billigbiler i topp stand. Men de blir nok mer og mer sjeldne der ute.

Antirustfolkene hos Oslo Antirust hadde heller ingenting å utsette på hvordan billigbilen var under, da jeg lanolinbehandlet den for noen dager siden. Dermed skal den være godt beskyttet mot saltregimet vi har på flere og flere norske veier.

Jeg synes tilstanden på denne bilen er så bra at jeg fikk lyst til å dele noen bilder:
Elantra10.JPG
Elantra3.JPG
Elantra1.JPG
Elantra2.JPG
Elantra4.JPG
Elantra5.JPG
Elantra6.JPG
Elantra7.JPG
Elantra8.JPG
Elantra9.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Fsva »

Gratulerer med bruktbilkjøpet, lakken ser ut til å være i riktig god stand. :prf

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av overlay »

Når jeg ikke kjører motorsykkel så benytter jeg en morsom elbil produsert i California :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av AJ »

Vurderte elbil, men fant ut at jeg ikke ville bruke flere hundre tusen på slik bil enda. Kanskje heller ikke om noen år siden jeg fortsatt håper og tror på at hydrogenbiler blir et bedre alternativ.
Derfor billig og velholdt fossilbensiner i denne omgang.
Spennende å se hva som skjer de kommende årene...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av overlay »

Var noe skeptisk i starten selv. Men kan absolutt ikke si at jeg angrer på anskaffelsen. Skal godt gjøres å få noe mer responsivt, billig i drift og beleilig i min situasjon hvertfall :)

Gleder meg til årene som kommer, når andre bil produsenter endelig våkner og kommer ut med sine :prf

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Rune75 »

AJ skrev: 25 sep 2018, 22:48 Vurderte elbil, men fant ut at jeg ikke ville bruke flere hundre tusen på slik bil enda. Kanskje heller ikke om noen år siden jeg fortsatt håper og tror på at hydrogenbiler blir et bedre alternativ.
Derfor billig og velholdt fossilbensiner i denne omgang.
Spennende å se hva som skjer de kommende årene...
Kan virke som om hydrogenbiler blir faset ut. Antall fyllingspunkter reduseres og prisen på drivstoff pr kjørte km er samme som fossil, ca 9kr/pr mil. Er også veldig dyre servicer på hydrogenbiler har jeg lest, ofte også, hver 10k km.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av AJ »

@Rune75:
Kan hende du har og får rett i dette, men jeg velger fortsatt å være avventende... ;)
Tror neppe hydrogenutviklerne tenker å gi seg med det første etter et eller to tilbakeslag.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Bjerknez »

Meyer skrev: 19 sep 2018, 16:27 Godt folk er forskjellige. For min del så var tanken at jeg ikke ville ha en konvertert fosilbil. Jeg har på ingen måte sagt at i3 er penere enn golf, så ingen grunn til å gå i forsvar. Men 170hk (elektriske) fordelt på 1245 kg er artigere enn 136hk fordelt på 1540 kg. Interiøret er helt ok, verken mer eller mindre.
Jeg er alt for lite interresert i bil til at jeg går i forsvar. Ingen av bilene er som sagt spennende i ordets rette forstand. Unsett antall hester så er det veldig lite interresant i en elbil for min del. Hvis fart og aksellerasjon var viktig for meg hadde jeg kjøpt en eller annen Tesla hvis jeg måtte ha elbil. Desverre ser jeg fler teslaer enn busser her i Fredrikstad snart, så jeg synes det er et bilmerke som føles litt «gjeeeesp» :roll

Nei... skal jeg kjøre fort tar jeg motorsykkelen. Men av erfaring er ikke det så lurt heller.... :[-X

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Stian87 »

Meyer skrev: 19 sep 2018, 14:44 @stian87
Det sto mellom i3 og e-golf her og. Rekkevidden på de to er så og si identisk. VW reklamerer med 300km, det stemmer ikke. I alle fall ikke ved normal bruk. Grunnen til at det ble i3 var rett og slett at jeg synes golfen ble litt "kjedelig", ikke missforstå, det er en flott bil. Men ja, smaken og vaken osv..
Ang rekkevidde gammel vs ny har jeg igrunn ikke så mye peiling. De kom med mindre batterier tidligere, 60ah. Der tror jeg du skal jobbe for å klemme ut noe mer enn 17-18 mil på sommeren. Den jeg har har 94ah batteri. Ved normal kjøring så ligger jeg på 22-25 mil. Noe lavere på vinteren. Jeg kjører ikke på noe sånn sparemoduser, og du kan banne på at jeg ikke ligger bak et vogntog i 80-90km/t.
Hadde jeg kjørt penere, og brukt sparemoduser så hadde jeg sikkert fått klemt ut noen mil ekstra. Men, det er ikke noe gøy...

BTW, jeg leaser. Tør ikke kjøpe bil slik bilpolitikken er om dagen. Ustabile greier.
Vi får se hva det blir for min del. Kommer litt an på behovet fremover om vi skal gå til anskaffelse av en bil nummer to. Kona vil gjerne det, men har vært litt avventende og skeptisk ettersom det er mye utgifter (ut over kjøpskostnaden/leasingkostnaden), behovet må nok virkelig være der. Leste noen bra anmeldelser av den nye e-golfen i test mot nye leaf på rekkevidde, så det ser lovende ut. Det var godt tips med batteriet! Skal definitivt styre unna de som har mindre batteripakker.

Om jeg skal kjøpe blir det nok en brukt modell. Den jeg fant på Finn.no var helt strøken, og om prisen på en brukt er samme som leasing prisen tenker jeg det er mer øknomisk å kjøpe. Men det kommer ann på hva som finnes ute på finn på det tidspunktet jeg eventuelt kjøper.

@Bjerknez
Jeg er enig i at e-golfen ser mer normal ut, men i3 har vokst veldig på meg i det siste, jeg synes fargekombinasjonene er ganske stilige, og setene er veldig komfortable og praktiske. Men at de ikke er spennende utseendemessig er jeg enig i. Tesla derimot synes jeg er fine biler.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Bjerknez »

Ja, det er smak og behag dette. Interiøret i en i3 minner meg om en "radiobil". (slik man kjørte på tivoli). Overdrevet så klart, men jeg får litt "konebil" følelse når jeg ser en slik.

Bilde

Jeg synes rett og slett dette ser langt bedre ut:

Bilde

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av overlay »

Bjerknez skrev: 27 sep 2018, 08:21 Ja, det er smak og behag dette. Interiøret i en i3 minner meg om en "radiobil". (slik man kjørte på tivoli). Overdrevet så klart, men jeg får litt "konebil" følelse når jeg ser en slik.

Bilde

Jeg synes rett og slett dette ser langt bedre ut:

Bilde
Smak og behag ja, personlig synes jeg VW er ekstremt "dølle" på interiør

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Bjerknez »

Definitivt smak og behag ja. :D

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Stian87 »

Valgte du det dølleste bildet du kunne finne eller?
Skjermbilde.PNG
Synes ikke det er noe galt med dette.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tok bare i full fart det som dukket opp på google når jeg søkte. Nå er det ikke selve fargevalget og utstyret som bekymret meg, men selve utformingen av dashbordet jeg ikke likte og det får man ikke rettet uansett farge eller knapp man skulle legge til.

Jeg klarer ikke å ta innover meg det tomrommet under lyfteventilene. Et stort tomt rom som får alt til å virke litt spartansk og "billig". Jeg synes dte er bedre med en konsoll hele veien. Jeg liker heller ikke den "påklistrede" skjermen på dashbordet som ligner mer på en GPS fra TomTom. Mangler bare sugekoppen opp til ruta.

Klarer ikke å se for meg mange mil i en slik. Men at den er god på andre områder tviler jeg ikke på. Jeg synes bare den ser litt "billig" og spartansk ut. Altså ikke noe jeg forbinder med BMW i det hele tatt.

Men jeg forstår at andre ikke deler mitt syn, og det er helt greit :)

Svar