MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Jompa »

Jeg er fremdeles fornøyd med LilleDodgen etter fire år.
Om jeg glemmer å plugge inn motorvarmeren starter den greit i 20 minus, selv om VW-dieselen kakler stygt det første halve minuttet.
Skulle egentlig ha skiftet batteri for lenge siden.
Jeg kjører som oftest mindre enn ett kvarter i slengen og batteriet er døende.
Det hjelper å bruke lader, en gammel sak helt uten elektronikk med fire trinn pluss start.
Med litt hård lading i noen timer holder batteriet flere uker før det må kokes på nytt igjen.
Av og til må jeg allikevel bruke startfunksjonen, 17 volt og sikring som for lengst er bytta ut med en tjukk kobbertråd.
En gang lot jeg startladinga stå på litt for lenge og da bilen starta hadde logoen i dashbordet skifta fra Dodge til Chrysler.
Av og på med tenninga så kom geithodet frem igjen :-)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av rolf-arne »

Jeg sitter å leter etter noe som kan gi meg en pekepinne på om ikke vi må gjøre som EU , altså akseptere DOT godkjenning.. :scratch

Ja det var det plogfestet på bilen - som bare er DOT godkjent og ikke TUV -- skulle så gjerne ha sluppet å bruke 18-20k for et nytt feste... ....

Om noen har erfaring med DOT overfor Biltilsynet / direktoratet - så kom igjen.. :vs
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Domino »

Fredag var det tid for EU-kontroll, alltid litt spennende. Men det gikk ikke så verst, selv om det ble noen toerfeil.

Venstre blinklys bak hadde for dårlig farge. Det er heldigvis klart glass og farget pære, så verkstedet solgte meg ei ny pære som jeg har byttet sjøl. Neste feil var at det ikke var strøm til bremselyset i tilhengerkontakten. De solgte meg ny kontakt til kr 79,- og den bytter jeg sjøl. Til slutt var det for liten mønsterdybde i begge dekkene på høyre side. Jeg bytter til sommerdekk før etterkontrollen (30. april) så har jeg god tid til å finne meg nye vinterdekk før neste sesong. Satser på å bytte alle fire, det er like greit med vårt klima.

Bilde av doningen, 2005 Skoda Superb 1,9 TDI:
Skoda.png
Bildet ble tatt da "elglysene" ble montert. De skal tas av i morgen så de kan tilbringe sommeren innendørs.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av kjellv »

Jeg hadde EU kontroll på min gamle Sjarmedes på onsdag. Det ble bare en toerfeil og det er jeg veldig fornøyd med. Rust på bremserør bak. Han sa at det antakelig ikke er nødvendig å bytte rørene, bare pusse av rusten og smøre på rustbeskyttelse.
Bilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg har kjøpt meg en Volkwagen Up! (bensin) av alle ting. Bitteliten, men som jeg tror kommer til å gjøre en fin jobb som en enkel bruksbil, uten at det koster meg veldig mye å ha den.
Anledningen var at jeg uansett måtte skaffe meg en parkeringsplass for MCen før juni pga. nye bestemmelser i borettslaget. Da passer det fint med både MC og en liten bil på samme plass : )
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av FredrikE24 »

Etter noen overveielser så fikk min 1999 BMW 520iA med 270 000km på meteret en arvtaker igår. BMW 525iAT med 215 000km på meteret.

520iAen har vært en svært enkel bil å eie. Minimalt med påkost siste 6 år.

Nå blir det potensielt mer dilldall med en nyere bil og i herregårdsvogns-formatet.

Hentet den i Nord-Norge. Landet der oppe med fly i 23-tiden på Søndag og kjørte hjem gjennom natta.
Den distansen på den tiden, hadde ikke vært gjennomførbart med EL-bil på noen som helst måte, med mindre den kunne klare 100 mil på en lading og kunne klare det med et strømforbruk tilsvarende en bensinbil som gikk på drøyt 0,95L på mila.
Satt meg i bilen nord for Mo i Rana, gikk ut av bilen på Elverum. BMW :jada:

Grunnet dens tilstedeværelse i nord, så har den på et tidspunkt fått LED-bar montert.
bmwe61.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Ronning »

Fin tysk vogn det der 😊

Jeg trenger ny billigbil. Tips?
Alt er aktuelt, trenger bare plass til to pers og.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av FredrikE24 »

Hva er billig? Betalte godt under 50 lapper for min nye.

Dersom det er ingen krav til komfort synes jeg Peugeot/Citroën Partner/Berlingo er fordømt bra greier.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Ronning »

30-40k kanskje?
Ja, pizzabil hadde vært herlig praktisk, bare synd førermiljøet ser helt nitrist ut i slike. Ser ut som det er plassert rutebuss-seter foran rattet og 🤮

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av xavi0n »

Når det kommer til bil som rent framkomstmiddel mener jeg at golf er svaret uansett hva spørsmålet er, gode driftsikre komfortable og billige( ja det finnes billigere, men mener golf treffer ganske perfekt på komboen pris og kvalitet)
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av dypen »

Gratulerer med «ny» bil FredrikE24 :thumleft

Må nesten legge ut bilde av min bruksbil for tiden som jeg tok over etter at fruen byttet bil i fjor høst. VW Golf 1,2 Sport 87 hk som hun kjøpte ny januar 2011 og 104000 km på metre «pent brukt» :prf
BB282455-8F8E-45D2-9327-5053B7D2CDE8.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av FredrikE24 »

Takk! Fortsatt storfornøyd. Ikke strøken i lakken, men man får det man betaler for! Teknisk virker den perfekt.

Så jeg nevnte tid i mitt forrige omlegg, men sa aldri hvor lang tid det tok å kjøre de rett over 100 milene. Det tok under 10 timer. Så fornøyd med det.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 28 mai 2021, 22:27 Takk! Fortsatt storfornøyd. Ikke strøken i lakken, men man får det man betaler for! Teknisk virker den perfekt.

Så jeg nevnte tid i mitt forrige omlegg, men sa aldri hvor lang tid det tok å kjøre de rett over 100 milene. Det tok under 10 timer. Så fornøyd med det.
Hvis du kjørte E6 nedover er det kjempebra :thumleft Usikker på hvordan det er å kjøre Sverige men hadde du starta lengre nord hadde det helt klart vært raskere ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av xavi0n »

Er ikke så mye raskere om du treffer rett på ferga nord for fause, men veldig mye bedre veier så du kan kjøre fortere
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av FredrikE24 »

dypen skrev: 29 mai 2021, 17:15
FredrikE24 skrev: 28 mai 2021, 22:27 Takk! Fortsatt storfornøyd. Ikke strøken i lakken, men man får det man betaler for! Teknisk virker den perfekt.

Så jeg nevnte tid i mitt forrige omlegg, men sa aldri hvor lang tid det tok å kjøre de rett over 100 milene. Det tok under 10 timer. Så fornøyd med det.
Hvis du kjørte E6 nedover er det kjempebra :thumleft Usikker på hvordan det er å kjøre Sverige men hadde du starta lengre nord hadde det helt klart vært raskere ...
Banka E6 nedover deretter Østerdalen. Veiarbeid og nattaktiviteter rundt Trondheim medførte noe forsinkelse.

Svar