"flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 09 sep 2018, 18:38 Tipper at en god rens av glidebolter og sjekk av at mansjettene for disse er tette gjør susen. Kommer det vann inn her, så går det tregt og bremsene kan henge på. Jeg har varma mange kalippere opp rødglødende for å få ut fastrustede glidebolter.. Dette er et vedlikeholdspunkt..
En god vane er å bruke et lite spett eller voksen skrutrekker til å bende fra hverandre kaliper slik at stempler og glidebolter får rørt seg, for så å pumpe bremsene ut igjen. Gjenta prosessen 4-5 ganger. Gjør dette hver gang man legger om dekk for sesongen(vinter/sommer). Da varer nærmest kaliperne evig.

Verksteder bytter hele kalipere over en lav sko, rett og slett for å kunne gi garanti.
(Bremser bak ble ordnet, som nevnt, bla vha skifte av wirer mm. Venstre foran er nå problemet, med varmgang og vibrasjon som resultat.)

Jeg presset stemplene inn, men gjentok dessverre ikke prosessen flere ganger, slik du nevner. Glideboltene ble smurt grundig inn med grease i kveld, men etter en kjøretur på noen få kilometer var det nok en gang klart at bremsene ligger på, med kraftig varmgang som resultat. Får evt forsøke det når jeg får tid, evt vurdere repset.
Får kaliper til ca 500 også, men vet ikke om de er noe å satse på
https://www.reservedeler24.co.no/bil-me ... liper.html
Ellers har jeg benyttet følgende verktøy for å presse inn stemplene ;
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000030648
Fungerer fint.
Sist redigert av gsx750_80 den 14 sep 2018, 10:58, redigert 1 gang totalt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av Atrox »

De kalipperne du linker til er med en bytteordning, så du må beregne noen hundrelapper mer enn prisen som er oppgitt. Jeg har handlet disse til to biler - de er overhalte og ser som nye ut. Har ingen problemer med å anbefale disse.
Prisforskjellen på min bil var 4500,- pr. stykk fra Mekonomen mot 950,- pr. stykk for disse (+ 250,- i pant samt toll og frakt) - uansett ganske mange tusen spart når en trenger to....

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

Atrox skrev: 14 sep 2018, 10:24 De kalipperne du linker til er med en bytteordning, så du må beregne noen hundrelapper mer enn prisen som er oppgitt. Jeg har handlet disse til to biler - de er overhalte og ser som nye ut. Har ingen problemer med å anbefale disse.
Prisforskjellen på min bil var 4500,- pr. stykk fra Mekonomen mot 950,- pr. stykk for disse (+ 250,- i pant samt toll og frakt) - uansett ganske mange tusen spart når en trenger to....
Bytteordning - det var jeg ikke klar over. Så det nå nettopp. Tenkte i første omgang å skifte en kaliper, men det er mulig det er best
å skifte begge samtidig, for mest mulig jevn bremsevirkning. Dessuten har bremser på 3 av 4 hjul skapt problemer så langt, så det kan vel ligge an til litt av hvert også for høyre forhjuls del..

Jeg kan knapt huske en EU-kontroll der jeg ikke har fått beskjed om ujevn bremsevirkning på bremser, med pålegg om å rette dette (muligens med unntak for en Corolla i husstanden). Dette har gått igjen på Opel, Volvo, Mitsubishi og Toyota (Camry) biler jeg har hatt.
Det saltes jo så brutalt at det snart vokser tang langs veikantene i trøndelag. Regn, fuktig luft, biler stående utendørs og salte veger er en fin kombinasjon for bilverkstedene og deleselgere.. ;-)
Har registrert at prisene varierer voldsomt på slike deler, ja..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av kjellv »

Ja det er store prisforskjeller. Det er heller ikke enkelt å finne ut hvordan man får best kvalitet til laveste pris. Man bør i hvertfall ikke kun tenke pris og glemme kvalitet, for her er det store forskjeller.
Bremsedeler til bruk i Norge krever høy kvalitet. Rust er det største problemet, ettersom vi halve året kjører i en vedvarende saltsørpe, og det neste halvåret kanskje kjører gjennom en undersjøisk tunell av og til. Uansett ligger det saltrester igjen og tærer på metaller på steder vi ikke klarer å vaske.
Ikke alle som produserer bremsedeler er like opptatt av kvalitet. Noen selger produktene sine i et marked som kun interesserer seg for pris og tror at kvaliteten er den samme på alle bare delene passer til bilen (eller sykkelen). Slik er det ikke! Alle bremsedeler må tåle store og raske temperaturforskjeller uten å ta skada av det. Særlig gjelder dette bremseskiver og bremseklosser. Men også bremsestemplene og ikke minst tetningene til stemplene. Delene må også være laget i en metallkvalitet og renhet som tåler det salte miljøet vi har her i landet (som mange andre land slipper å tenke på)
Med andre ord, jakter man kun pris når man kjøper bremsedeler så må man være forberedt på å gjenta jobben ofte.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re:

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev: 15 sep 2018, 09:58 Ja det er store prisforskjeller. Det er heller ikke enkelt å finne ut hvordan man får best kvalitet til laveste pris. Man bør i hvertfall ikke kun tenke pris og glemme kvalitet, for her er det store forskjeller.
Bremsedeler til bruk i Norge krever høy kvalitet. Rust er det største problemet, ettersom vi halve året kjører i en vedvarende saltsørpe, og det neste halvåret kanskje kjører gjennom en undersjøisk tunell av og til. Uansett ligger det saltrester igjen og tærer på metaller på steder vi ikke klarer å vaske.
Ikke alle som produserer bremsedeler er like opptatt av kvalitet. Noen selger produktene sine i et marked som kun interesserer seg for pris og tror at kvaliteten er den samme på alle bare delene passer til bilen (eller sykkelen). Slik er det ikke! Alle bremsedeler må tåle store og raske temperaturforskjeller uten å ta skada av det. Særlig gjelder dette bremseskiver og bremseklosser. Men også bremsestemplene og ikke minst tetningene til stemplene. Delene må også være laget i en metallkvalitet og renhet som tåler det salte miljøet vi har her i landet (som mange andre land slipper å tenke på)
Med andre ord, jakter man kun pris når man kjøper bremsedeler så må man være forberedt på å gjenta jobben ofte.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Jeg får legge meg dette på minnet. Å ligge på gårdsplassen og rulle meg for å mekke bremser er jeg lei av, og det er ikke noe jeg har lyst til å gjenta særlig ofte. Får forsøke å få fatt i kvalitetsdeler..
mvh

-gsx750_80

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av Lauri »

Mht startproblemer: på startmotoren/solenoiden (den lille sirkulære klædden på startmotoren) har du en tynn ledning. Dette er styrestrømsledningen. På mange biler har denne ledningen en hunn-kobling og den motsvarende hann-koblingen er utsatt for korrodering. Og på sikt blir forbindelsen dårlig, du må vri gjentatte ganger på tenningsnøkkelen - og en dag hører du ingen klikk når nøkkelen vris rundt. Ta tak i styrestrømsledningen og nøkk den fram og tilbake flere ganger for slik å fjerne irr og deretter oppnå kontakt. Kanskje må du klemme litt på hunn-koblingen.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av kjellv »

En annen ting du kan prøve med starteren hvis den ikke vil adlyde er å gi den en skikkelig vekker..
Ja det høres brutalt ut, men ta en lang forlenger fra pipenøkkelsettet og en hammer. Sett forlengeren mot mot siden av bakre halvdel av starteren og slå hammeren mot forlengeren. Et skikkelig kakk med mening i! Så starter du bilen.

Dersom starteren er slitt og full av støv kan en slik behandling gjøre at børstene i starteren igjen oppnår god nok kontakt med ankeret til at det virker igjen. Hvis det gjør det så vet du at starteren er problemet og bør planlegges byttet. Dette fungerer en gang, men da kan starteren fungere igjen noen måneder. Når problemet oppstår igjen er det ikke sikkert at dette fungerer ennå en gang..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av 45316 »

Eventuelt ta av starteren og rengjøre børstene samt rengjøre kontaktpunktene.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

Takk for diverse råd og tips. Det går ikke fort framover, akkurat. Siden den ene bilen fungerer og jeg stort sett kjører mc, blir det ikke det store presset på å få ting reparert. For øyeblikket starter Camryen uten problemer, etter lading av batteriet. ;-) Så får jeg gå på bremsene igjen når jeg tar meg tid til det..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 16 sep 2018, 11:50 Takk for diverse råd og tips. Det går ikke fort framover, akkurat. Siden den ene bilen fungerer og jeg stort sett kjører mc, blir det ikke det store presset på å få ting reparert. For øyeblikket starter Camryen uten problemer, etter lading av batteriet. ;-) Så får jeg gå på bremsene igjen når jeg tar meg tid til det..
Også venstre caliper foran hadde "satt seg", med varmgang som resultat. Fikk en brukt tilsendt for 790.-, og montert den på versksted for 1100.- Da har jeg kun høyre hjørne av camryen igjen, før det er gjort arbeid på bremsene hele vegen rundt.
Siste problem er at det ikke blåser luft ut av kanalene for varmeapparatet selv med full sprut på vifta. Lufta er dessuten lunken, og varmeapparatet er mao ikke egnet for kommende høst- og vintertemperaturer. (mer enn) nok kjølevæske, så skifte av termostat og pollenfilter ligger lagelig til for hogg..
Litt småprakk med denne gamle bilen, men det har ikke spilt særlig rolle hittil, siden mc har vært primært fremkomstmiddel for min del.
Camryen har vel gått kun ca 2000 km siden april/mai.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av Kawagutten »

Det kan være en liten servo som styrer spjeldene som er defekt. Koster sikkert ikke mer enn 2-300kr på ebay.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

Kawagutten skrev: 07 okt 2018, 02:26 Det kan være en liten servo som styrer spjeldene som er defekt. Koster sikkert ikke mer enn 2-300kr på ebay.
Varmeapparatet ser ut til å være i orden. Jeg hadde stilt det inn feil, viste det seg.. :redface
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av kjellv »

gsx750_80 skrev: 07 okt 2018, 23:16
Kawagutten skrev: 07 okt 2018, 02:26 Det kan være en liten servo som styrer spjeldene som er defekt. Koster sikkert ikke mer enn 2-300kr på ebay.
Varmeapparatet ser ut til å være i orden. Jeg hadde stilt det inn feil, viste det seg.. :redface
Billigste reparasjonen det :thumleft

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev: 07 okt 2018, 23:27
gsx750_80 skrev: 07 okt 2018, 23:16
Kawagutten skrev: 07 okt 2018, 02:26 Det kan være en liten servo som styrer spjeldene som er defekt. Koster sikkert ikke mer enn 2-300kr på ebay.
Varmeapparatet ser ut til å være i orden. Jeg hadde stilt det inn feil, viste det seg.. :redface
Billigste reparasjonen det :thumleft
Hehe! Ja.. ;-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 06 okt 2018, 19:43
gsx750_80 skrev: 16 sep 2018, 11:50 Takk for diverse råd og tips. Det går ikke fort framover, akkurat. Siden den ene bilen fungerer og jeg stort sett kjører mc, blir det ikke det store presset på å få ting reparert. For øyeblikket starter Camryen uten problemer, etter lading av batteriet. ;-) Så får jeg gå på bremsene igjen når jeg tar meg tid til det..
Også venstre caliper foran hadde "satt seg", med varmgang som resultat. Fikk en brukt tilsendt for 790.-, og montert den på versksted for 1100.- Da har jeg kun fremre høyre hjørne av camryen igjen, før det er gjort arbeid på bremsene hele vegen rundt.
Siste problem er at det ikke blåser luft ut av kanalene for varmeapparatet selv med full sprut på vifta. Lufta er dessuten lunken, og varmeapparatet er mao ikke egnet for kommende høst- og vintertemperaturer. (mer enn) nok kjølevæske, så skifte av termostat og pollenfilter ligger lagelig til for hogg..
Litt småprakk med denne gamle bilen, men det har ikke spilt særlig rolle hittil, siden mc har vært primært fremkomstmiddel for min del.
Camryen har vel gått kun ca 2000 km siden april/mai.
mvh

-gsx750_80

Svar