"flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 15 mai 2018, 21:17 Du har slakket wire helt ved brekket også eller?
Jeg har ikke foretatt meg noen ting i nærheten av håndbrekket, av justeringer.
Om det kan fortelle noe: Jeg må dra det ganske langt før det "tar", noe som på et vis harmonerer dårlig med at bremsesko antakelig ligger an mot trommel konstant (?). Tyder på "sprengt(e) / defekte wirer ?

Kjørte en tur på kanskje 5 kilometer i kveld, for å teste, og oppdaget dessverre at også høyre side hadde tendenser til varmgang.
Vesentlig mindre enn på førersiden, men dog..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 15 mai 2018, 21:19 Normalt sett ved montering av bakbremser med slikt brekk, så skal håndbrekkwire slakkes helt.
Strammemekanisme i trommel slakkes helt.

Skive settes på. Strammemekanisme i trommelen strammes såpass at det går ganske så tungt(du klarer å dra rundt skiva såvidt for hånd).
Dødgang på brekket justeres med wiren. Så kjører man seg en tur og bånda slites til.
Jeg får google litt mer, og se hvordan det henger sammen med justering rundt håndbrems, og resten av systemet.
Det var absolutt motstand å registrere når trommelen ble dreid rundt for hånd. Når hjulet ble skrudd på tror jeg det ble enda mer friksjon.
Vet ikke om press fra hjul mot trommelen, og videre innover mot mekanikk for håndbrems (inni trommelen), forårsaket dette.
Justering av bremsebånd, som kan gjøres via hull i trommel, har blitt gjort. Maksimal slakk er stilt inn, i alle fall for bakhjul på førersiden, der problemene later til å være størst. (Tromler er nye, siden de ikke hadde rust når jeg kjøpte bilen for ca 3 uker siden.)

Antar det gjelder å finne en sunn balanse, slik at båndene blir slitt til, som du nevner. Hvor lang tur skal normalt til, etter din erfaring?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 15 mai 2018, 23:10
FredrikE24 skrev: 15 mai 2018, 21:19 Normalt sett ved montering av bakbremser med slikt brekk, så skal håndbrekkwire slakkes helt.
Strammemekanisme i trommel slakkes helt.

Skive settes på. Strammemekanisme i trommelen strammes såpass at det går ganske så tungt(du klarer å dra rundt skiva såvidt for hånd).
Dødgang på brekket justeres med wiren. Så kjører man seg en tur og bånda slites til.
Jeg får google litt mer, og se hvordan det henger sammen med justering rundt håndbrems, og resten av systemet.
Det var absolutt motstand å registrere når trommelen ble dreid rundt for hånd. Når hjulet ble skrudd på tror jeg det ble enda mer friksjon.
Vet ikke om press fra hjul mot trommelen, og videre innover mot mekanikk for håndbrems (inni trommelen), forårsaket dette.
Justering av bremsebånd, som kan gjøres via hull i trommel, har blitt gjort. Maksimal slakk er stilt inn, i alle fall for bakhjul på førersiden, der problemene later til å være størst. (Tromler er nye, siden de ikke hadde rust når jeg kjøpte bilen for ca 3 uker siden.)

Antar det gjelder å finne en sunn balanse, slik at båndene blir slitt til, som du nevner. Hvor lang tur skal normalt til, etter din erfaring?
PS: Angående "balanse", nevnt over: Jeg har altså mistanke om at bremsebånd fortsatt ligger hardere an mot tromler enn de bør, men kan ikke påstå dette med 100 % sikkerhet (spesielt ikke etter at du nevnte at det var normalt å "slite de til".
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av FredrikE24 »

Tar du av skiva, så må du se etter at mekanismen drar seg tilbake helt selv når du drar av brekket. Går ting tregt er det enten dårlig wire, og/eller mekanismen som utvider bånda når wire trekkes.

På den gamle bilen jeg hadde smurte jeg opp den mekanismen hver vår da det ble tregt gjennom vintern. CRC 5-56/WD40 gjør susen.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

Takker for diverse gode råd. Jeg har i det minste lært litt om bremser underveis, men bilen ble tidlig denne uka levert inn til et verksted som får se på saken..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 15 mai 2018, 23:22 Tar du av skiva, så må du se etter at mekanismen drar seg tilbake helt selv når du drar av brekket. Går ting tregt er det enten dårlig wire, og/eller mekanismen som utvider bånda når wire trekkes.

På den gamle bilen jeg hadde smurte jeg opp den mekanismen hver vår da det ble tregt gjennom vintern. CRC 5-56/WD40 gjør susen.
Etter skifte av bremsebånd og fjærer mm på begge sider, hang fortsatt bremsene på, spesielt på førersiden. Siden ble bilen levert på et verksted, og på fredag var den ferdig. Håndbrekkwirer på begge sider er nå skiftet. I tillegg ble det skiftet en av fem bolter som holdt
et forhjul på plass, etter at jeg brøt den av i forbindelse med skifte til sommerdekk. Nå skal det forhåpentligvis være i orden.
(pris: Bortimot 5.4 kNOK)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 28 mai 2018, 09:02
FredrikE24 skrev: 15 mai 2018, 23:22 Tar du av skiva, så må du se etter at mekanismen drar seg tilbake helt selv når du drar av brekket. Går ting tregt er det enten dårlig wire, og/eller mekanismen som utvider bånda når wire trekkes.

På den gamle bilen jeg hadde smurte jeg opp den mekanismen hver vår da det ble tregt gjennom vintern. CRC 5-56/WD40 gjør susen.
Etter skifte av bremsebånd og fjærer mm på begge sider, hang fortsatt bremsene på, spesielt på førersiden. Siden ble bilen levert på et verksted, og på fredag var den ferdig. Håndbrekkwirer på begge sider er nå skiftet. I tillegg ble det skiftet en av fem bolter som holdt
et forhjul på plass, etter at jeg brøt den av i forbindelse med skifte til sommerdekk. Nå skal det forhåpentligvis være i orden.
(pris: Bortimot 5.4 kNOK)
Etter skifte av bremsebånd og wirer for håndbrekk henger ikke lengre bremsene på, med varmgang og stor slitasje som resultat.
Det eneste som irriterer nå, er klikkelyder fra bremser ved kjøring i sakte hastighet ( < 40 km/t) , og spesielt i sving.
Disse kommer fra bremser bak, og spesielt førersiden. Jeg la merke til at bremseklosser for skivebremser syntes å mangle noen av de tynne blikkdelene som gjerne finnes i ytterkanter (slitasjevarsler). Antar det kan føre til ekstra bevegelse på bremseklossene, og at dette framkaller klikkelyder. Noen som har en formening om hvorvidt det virker rimelig?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

Mange som hadde god peiling på bremser her, virket det som. Etter å ha slitt med bakbremser på Camry'en kanskje en dags tid, sammenlagt, ble det et versksted som overtok. Tror det kostet rundt 5kNOK.
I dag oppdaget jeg at det var vibrasjon i rattet under kjøring. Etter dagens tur kjente jeg på bremseskivene. Venstre foran var meget varm, så der det noe galt. Antar caliper er sliten. Noen som vet om disse som regel må skiftes, hvis de først har begynt å "skape seg"?
(Det kan gå mange dager mellom hver gang denne bilen kjøres, så det er ikke rart om enkelte ting "står seg i hjel")
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av AJ »

Opplevde det samme på en Nissan Almera for noen år siden.
I det tilfellet demonterte mekaniker kaliperen, gjorde den ren, smurte opp bevegelige deler og satte den sammen igjen. Og etter det fungerte bremsene som nye igjen i lang tid etterpå.
Men det kan godt hende det hadde det hadde svart seg med en byttekaliper i stedet...
Vet ikke, ikke siden jeg ikke sammenlignet priser.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av FredrikE24 »

Tipper at en god rens av glidebolter og sjekk av at mansjettene for disse er tette gjør susen. Kommer det vann inn her, så går det tregt og bremsene kan henge på. Jeg har varma mange kalippere opp rødglødende for å få ut fastrustede glidebolter.. Dette er et vedlikeholdspunkt..
En god vane er å bruke et lite spett eller voksen skrutrekker til å bende fra hverandre kaliper slik at stempler og glidebolter får rørt seg, for så å pumpe bremsene ut igjen. Gjenta prosessen 4-5 ganger. Gjør dette hver gang man legger om dekk for sesongen(vinter/sommer). Da varer nærmest kaliperne evig.

Verksteder bytter hele kalipere over en lav sko, rett og slett for å kunne gi garanti.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

Takk for input, AJ og Fredrik24. Spørs om jeg ikke får forsøke å få bevegelse i bremsene selv, i første omgang. En sak, uten å starte en ny tråd: I det siste har jeg måttet vri tenningsnøkkelen flere ganger før bilen har startet. Ved liknende oppførsel på andre biler har det noen ganger hjulpet å gjøre rene batteripolene til batteriet. Det viste seg å være overraskende trøblete å få løsnet polene, på denne bilen.
Jeg må nok forsøke igjen. Dersom det skulle være en annen årsak - er det sannsynlig at det kan være et rele, evt i selve tenningslåsen
at problemet ligger?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 09 sep 2018, 20:26 Takk for input, AJ og Fredrik24. Spørs om jeg ikke får forsøke å få bevegelse i bremsene selv, i første omgang. En sak, uten å starte en ny tråd: I det siste har jeg måttet vri tenningsnøkkelen flere ganger før bilen har startet. Ved liknende oppførsel på andre biler har det noen ganger hjulpet å gjøre rene batteripolene til batteriet. Det viste seg å være overraskende trøblete å få løsnet polene, på denne bilen.
Jeg må nok forsøke igjen. Dersom det skulle være en annen årsak - er det sannsynlig at det kan være et rele, evt i selve tenningslåsen
at problemet ligger?
PS: Løsnet batteripoler etter skriveriene over, og vridde litt på de, hadde på litt WD40, og skrudde de fast igjen. Det syntes ikke å hjelpe.
Har nå satt batteriet til lading, for å se om det hjelper noe..
[/quote]
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 09 sep 2018, 20:54
gsx750_80 skrev: 09 sep 2018, 20:26 Takk for input, AJ og Fredrik24. Spørs om jeg ikke får forsøke å få bevegelse i bremsene selv, i første omgang. En sak, uten å starte en ny tråd: I det siste har jeg måttet vri tenningsnøkkelen flere ganger før bilen har startet. Ved liknende oppførsel på andre biler har det noen ganger hjulpet å gjøre rene batteripolene til batteriet. Det viste seg å være overraskende trøblete å få løsnet polene, på denne bilen.
Jeg må nok forsøke igjen. Dersom det skulle være en annen årsak - er det sannsynlig at det kan være et rele, evt i selve tenningslåsen
at problemet ligger?
PS: Løsnet batteripoler etter skriveriene over, og vridde litt på de, hadde på litt WD40, og skrudde de fast igjen. Det syntes ikke å hjelpe.
Har nå satt batteriet til lading, for å se om det hjelper noe..
PPS: Har ladet batteriet en time eller to, og "nu gikk alt meget bedre", som Willoch muligens kunne ha sagt. Startet tvert, på to forsøk.
(Har mistanke om at det er betydelig krypstrøm i motoren som justerer venstre sidespeil, da dette ofte er ute av stilling. Tror ikke det er folk som løper borti det hver gang.. Det kan forklare noe av den dårlige kapasiteten på batteriet, muligens.)
[/quote]
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av kjellv »

gsx750_80 skrev: 09 sep 2018, 22:17
(Har mistanke om at det er betydelig krypstrøm i motoren som justerer venstre sidespeil, da dette ofte er ute av stilling. Tror ikke det er folk som løper borti det hver gang.. Det kan forklare noe av den dårlige kapasiteten på batteriet, muligens.)
Juster speilet riktig, og ta ut sikringen for speilene (dersom denne sikringen ikke samtidig også sikrer andre kretser som er viktige). Da vil du fort se om problemet vedvarer.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev: 09 sep 2018, 23:54
gsx750_80 skrev: 09 sep 2018, 22:17
(Har mistanke om at det er betydelig krypstrøm i motoren som justerer venstre sidespeil, da dette ofte er ute av stilling. Tror ikke det er folk som løper borti det hver gang.. Det kan forklare noe av den dårlige kapasiteten på batteriet, muligens.)
Juster speilet riktig, og ta ut sikringen for speilene (dersom denne sikringen ikke samtidig også sikrer andre kretser som er viktige). Da vil du fort se om problemet vedvarer.
Takk for tipset! Hadde ikke tenkt den tanken.. Bør sjekkes ut, ja.
mvh

-gsx750_80

Svar